Alleen Vodafone zet 4G capaciteit in voor 5G en bij Vodafone zou dat dus impact kunnen hebben op de snelheid van 4G.
Andere providers zijn helemaal nog niet bezig met de uitrol van 5G en hebben aangegeven voor 5G ander frequenties te gaan gebruiken conform de richtlijnen van de Europese unie.
Ik heb dan ook het vermoeden dat de ervaring die jij hebt t.a.v. het traag aan komen van berichten via 4G geen correlatie heeft met 5G en dat de oorzaak elders gezocht moet worden.
Het is natuurlijk wel zo dat de achterliggende infrastructuur (tussen zendmast en communicatieservers) gedeeld zal worden, maar aangezien er nog vrijwel geen 5G toestellen in omloop zijn is ook daar nu nog geen impact te verwachten, zelfs niet bij Vodafone.
Ik kan me wel voorstellen dat er de laatste weken heel wat meer gevraagd wordt van het 4G netwerk omdat er waarschijnlijk toch heel wat meer gebeld, geappt en gezoomd en geteamd wordt in deze coronatijd.
Zelf merk ik overigens niets van een verslechtering van de performance van 4G maar goed, ik heb mijn mobiele abonnement ook niet bij KPN lopen.