Skip to main content
Beantwoord

Ik heb slecht bereik sinds overstap

• 26 februari 2025
  • 15 reacties
  • 156 keer bekeken

Miquel Stange
Deelnemer

Ik heb nu al spijt dat ik naar KPN ben overgestapt. Ik ga meer betalen en heb slechter bereik. Ik krijg met moeite twee streepjes, en regelmatig maar 1 streepje.  Ik heb alles gedaan wat wordt aangegeven om het bereik te verbeteren en heb KPN gebeld. Ze waren vriendelijk, maar het voelt niet goed.

Nu moet ik gaan uitzoeken of mensen mij wel kunnen bellen, of het bereik beter is wanneer ik niet thuis ben, Ik wil overal goed bereik hebben. Mijn telefoon zou het mogelijk niet goed aangeven, maar dat vind ik een vreemd verhaal.

Bij Odido had ik een heel oud contract en betaalde ik 12,91 euro met altijd goed bereik. Nu betaal ik 20,00  euro en krijg ik dit. Ik baal echt, want ik kan niet meer terug. Die 20,00 euro betaal ik alleen omdat ik korting krijg vanwege mijn glasvezelinternet. Ook daarvoor ben ik naar KPN overgestapt, maar dat is nog niet genstalleerd. Ik maak me nu al zorgen, want ook hiervoor ga ik meer betalen. Waarschijnlijk ga ik daar ook enorm spijt van krijgen.

Wat is jullie ervaring? Tips? 

1. Slechte bereikbaarheid

2. Glasvezelinternet

Teleurgesteld nieuwe klant 

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Miquel Stange schreef:

Weet ik woon in Amsterdam Heel dicht bij het centrum Cruquius eiland, een nieuwe wijk 

Hoi ​@Miquel Stange 

Het “Cruquius Eiland” heeft zijn eigen KPN Zendmast waardoor je dus de volle bak van ontvangst zou moeten hebben, op het 4G en 5G netwerk.
De KPN zendmast staat op het dak van Internationale Instituut voor Sociale Geschiedenis aan de Zeeburgerkade, alleen kan ik niet bepalen hoever je van deze zendmast vandaan woont.

Daarnaast staan er voldoende KPN zendmasten erom heen.

Ik zou je daarom willen adviseren om de netwerkinstellingen in jouw smartphone te resetten, zodat de eventuele nasporen van Odido en andere fouten eruit gehaald worden.
Je smartphone zal tijdens het resetten, automatisch de goede instellingen inladen.
Vaak verhelp je hiermee de meeste problemen.

Android smartphone:

1. Ga hiervoor naar "Instellingen" > "Algemeen" > "Overzetten of resetten [device]" > "Resetten" > "Netwerkinstellingen resetten".
  2. Houd er rekening mee dat hierdoor ook alle opgeslagen Wi-Fi-netwerken en wachtwoorden, gegevensinstellingen en de VPN en APN opnieuw worden ingesteld.

iPhone (iOS):

Als je iOS of iPadOS 15 of nieuwer gebruikt, tik je op Instellingen > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Als je iOS of iPadOS 14 of ouder gebruikt, tik je op Instellingen > 'Algemeen' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.

Laat vervolgens even weten of dit het probleem heeft doen verhelpen.

Daarnaast heb je altijd de wettelijke bedenktijd van 14 dagen (herroepingsrecht) waarbinnen je kosteloos het mobiele abonnement kunt annuleren via de klantenservice.
Let op! de wettelijke bedenktijd gaat in op de dag dat jouw mobiele abonnement geactiveerd is, en je hem daadwerkelijk kunt gebruiken.

Je kunt zelf nagaan, of je nog binnen deze 14 dagen zit.
Ben je al over deze wettelijke bedenktijd heen, dan kun je het abonnement niet zomaar meer opzeggen, en kan kan KPN je houden aan de gesloten overeenkomst.

Bekijk origineel

15 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4370 reacties
  • 27 februari 2025

Waar is je bereik slecht? Een specifieke plek of gebied? Of is dit overal zo.

Miquel Stange
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 27 februari 2025

Hallo,  overal thuis, op mijn werk, op straat en andere thuis, ik kijk het nog twee dagen aan en dan ga ik kijken wat ik moet doen om het contract te ontbinden. Ik ben gewoon niet tevreden met knp  mobiel en ga nu heel erg twijfelen of mijn glasvezel aansluiting wel door moet laten gaan 

Miquel Stange
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 27 februari 2025

Weet ik woon in Amsterdam Heel dicht bij het centrum Cruquius eiland, een nieuwe wijk 

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
Miquel Stange schreef:

Hoi ​@Miquel Stange 

Het “Cruquius Eiland” heeft zijn eigen KPN Zendmast waardoor je dus de volle bak van ontvangst zou moeten hebben, op het 4G en 5G netwerk.
De KPN zendmast staat op het dak van Internationale Instituut voor Sociale Geschiedenis aan de Zeeburgerkade, alleen kan ik niet bepalen hoever je van deze zendmast vandaan woont.

Daarnaast staan er voldoende KPN zendmasten erom heen.

Ik zou je daarom willen adviseren om de netwerkinstellingen in jouw smartphone te resetten, zodat de eventuele nasporen van Odido en andere fouten eruit gehaald worden.
Je smartphone zal tijdens het resetten, automatisch de goede instellingen inladen.
Vaak verhelp je hiermee de meeste problemen.

Android smartphone:

1. Ga hiervoor naar "Instellingen" > "Algemeen" > "Overzetten of resetten [device]" > "Resetten" > "Netwerkinstellingen resetten".
  2. Houd er rekening mee dat hierdoor ook alle opgeslagen Wi-Fi-netwerken en wachtwoorden, gegevensinstellingen en de VPN en APN opnieuw worden ingesteld.

iPhone (iOS):

Als je iOS of iPadOS 15 of nieuwer gebruikt, tik je op Instellingen > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Als je iOS of iPadOS 14 of ouder gebruikt, tik je op Instellingen > 'Algemeen' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.

Laat vervolgens even weten of dit het probleem heeft doen verhelpen.

Daarnaast heb je altijd de wettelijke bedenktijd van 14 dagen (herroepingsrecht) waarbinnen je kosteloos het mobiele abonnement kunt annuleren via de klantenservice.
Let op! de wettelijke bedenktijd gaat in op de dag dat jouw mobiele abonnement geactiveerd is, en je hem daadwerkelijk kunt gebruiken.

Je kunt zelf nagaan, of je nog binnen deze 14 dagen zit.
Ben je al over deze wettelijke bedenktijd heen, dan kun je het abonnement niet zomaar meer opzeggen, en kan kan KPN je houden aan de gesloten overeenkomst.

Miquel Stange
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 28 februari 2025

Dank voor je reactie, na het weekend neem ik een besluit, de kans is groot dat ik alles annuleer bij KPN. 
ik woon op voetbalveld afstand van die zendmast en er zijn inderdaad andere masten. Dus een bereik met 1 streepje, soms 2 streepjes vind ik te weinig. En het bereik is niet beter wanneer ik ergens anders ben. Ik wil op zijn minst 3 streepjes , als het bereik iets minder is als op het strand ben is oké, maar in het centrum wil ik echt meer 

ik heb alles gereset, mijn wifi signaal van ziggo is heel goed. Maar ik ga toch geen 20,00 betalen (27,50) om via mijn wifi te moeten bellen.

wat zal jij doen ? 

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Miquel Stange 

Wat ik zou doen in jouw situatie?
Als je alles al hebt geprobeerd om dit probleem op te lossen, maar er is geen verbetering merkbaar, dan zou ik waarschijnlijk zijn overgestapt naar een provider met een beter bereik in mijn woning, zoals in jouw geval Odido, BEN of Simpel (alle drie gebruiken het Odido mobiele netwerk).

Maar het kan natuurlijk ook nog zijn, dat er wat aan de hand is met de zendmast van KPN (storing) of dat er werkzaamheden zijn binnen jouw gebied.
Dit kun je zelf checken door op de volgende link te klikken: Storing of werkzaamheden

Want als je op voetbalveld afstand van deze KPN zendmast woont, had je gewoon een optimaal bereik moeten ervaren, ook binnenshuis.
Hierdoor denk ik aan een verstoring of aan werkzaamheden.

Maar de keuze of je weer terug moet gaan naar het Odido netwerk, en de bestellingen bij KPN moet annuleren ligt toch echt aan jouw kant, die kan ik als mede klant niet voor je maken.

Maar zorg er dan wel voor, dat je alles annuleert binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen (herroepingsrecht), anders zit je gebonden aan het contract.

Ik hoor graag wat je keuze uiteindelijk is geworden.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wat jammer dat je bereik niet optimaal is ​@Miquel Stange

Door drukte hier zijn we niet eerder bij je topic aangekomen. Ik hoop dat je verder gekomen bent met de tips van ​@Michel.uit.Arnhem. Toch nog een aanvulling vanuit mijn kant. Als je een belafspraak maakt, kunnen mijn collega's je verder helpen en indien nodig een onderzoek naar je bereik opstarten. Ik hoop in elk geval dat je gauw de voor jou beste oplossing hebt gevonden.

Miquel Stange
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 7 maart 2025

Hallo Michel en Alexandra,

Allereerst bedankt voor jullie reactie.

Omdat ik ook ben overgestapt op KPN  glasvezelinternet thuis, heb ik mijn mobiele abonnement niet geannuleerd. Anders zou ik geen korting krijgen en ik krijg waarschijnlijk weer heel veel gedoe. Helaas heb ik opnieuw ervaren dat je sommige dingen beter niet kan veranderen — ik ga nu meer betalen en de kwaliteit is minder, beslist geen volle bak. Ik hoop echt dat ik wel  een goede internetverbinding ga krijgen.

Er zou een monteur langskomen, maar je raad het al, dus niet. Het pakket wordt gewoon toegestuurd, dus niet de service die was beloofd. Hopelijk is het zo eenvoudig als ze zeggen! 

Ik ben gewoon teleurgesteld. Naar mijn mening is het bereik van mijn mobiele telefoon niet optimaal, zowel thuis als buitenshuis. Best vreemd in een grote stad, dichtbij een zendmast van KPN. Ik moet accepteren dat ik vaak maar één streepje heb en met moeite twee. Ik kan KPN wel weer bellen, maar ik weet nu al dat het probleem niet wordt opgelost. Vorige keer bijna 1 uur bezig geweest, ik ga nu maar wiffi bellen in huis. Ik ben benieuwd of ik van de zomer bereikbaar ben op het strand of in het park. 

Helaas zit ik hier twee jaar aan vast, daarna ga ik snel weer weg bij de KPN. Ik heb helaas opnieuw ervaren dat je nooit iets moet veranderen, wanneer iemand bij je aan de deur komt of wanneer iemand je belt. Ik ben mijn oude abonnement, waarbij ik weinig betaalde kwijt. 

Groet,

Miquel 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8230 reacties
  • 7 maart 2025

Beste ​@Miquel Stange het aantal streepjes zegt niet veel over de kwaliteit van de verbinding.

Je kunt met 1 streepje een perfecte verbinding hebben en bij maximum streepjes een minder goed bereik.

Als je thuis bent kun je bellen over wifi inschakelen om het bereik thuis te optimaliseren.

Maar het is net als bij wifi, het is blijft een draadloos signaal dat voor een goede verbinding met derden van allerlei factoren afhankelijk is, die je zelf niet in de hand hebt.

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Miquel Stange 

Als eerste fijn om te horen, dat je toch met je mobiele aansluiting bij KPN wilt blijven, waarschijnlijk ook mede dankzij de combivoordelen die je dan gaat ontvangen.
Want als je internet voor thuis combineert met mobiel, krijg je leuke combivoordelen bij KPN.

Daarnaast ga ik mee in de reactie van mede community lid ​@JanD , dat het aantal streepjes niet heel veel zegt over de snelheid van het internet op je mobiel (zeker niet op 5G).

Toch had je gewoon de volle bak (dus alle streepjes aan) moeten hebben, omdat je op korte afstand van een KPN Zendmast af woont.
Daarom blijft het waarschijnlijk dat er toch iets niet goed gaat op die bewuste zendmast, waardoor deze maar halve kracht werkt of een storing heeft.

Ik raad je daarom ook sterk af door telefonisch contact op te nemen met de klantenservice van KPN, zodat er een ticket aangemaakt kan worden voor de technische dienst.
Die kunnen dan onderzoeken wat er met de bewuste zendmast aan de hand is, de KPN zendmast op het dak van de Internationale Instituut voor Sociale Geschiedenis (meld dit erbij).
Dan wordt je teruggebeld door de technische dienst, met hun bevindingen en wat er eventueel aan gedaan kan worden.

Je kunt een terugbel afspraak maken, door op de link in de reactie van moderator ​@Alexandra van KPN te klikken, of door zelf even te bellen met 0800-0402

Openingstijden:

• Maandag tot en met Vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
  • Zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
  • Zondag gesloten

PeterG
Superuser
  • 60982 reacties
  • 7 maart 2025

Heb je een iPhone 11, 12 of SE 2020? Die zijn niet compatibel meer met het netwerk van kpn sinds een update van Apple mei vorig jaar.

Miquel Stange
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 7 maart 2025

Dankjewel Peter, dat is duidelijk!! Ik heb inderdaad een iPhone 12 🙁

PeterG
Superuser
  • 60982 reacties
  • 7 maart 2025

Jammer. 

Heb je bij kpn direct een sim only genomen? Dan kun je dat na 3 maanden wijzigen in een abonnement met toestel (lening en sowieso korting op nieuwprijs). Dat kan dan alleen in een KPN winkel.

Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 312 reacties
  • 7 maart 2025
PeterG schreef:

Heb je een iPhone 11, 12 of SE 2020? Die zijn niet compatibel meer met het netwerk van kpn sinds een update van Apple mei vorig jaar.

@Miquel Stange  ​@PeterG 

Ik dacht dat ervoor de iPhone 12 een oplossing was? Namelijk je toestel updaten. Zie bericht op tweakers van augustus 2024.

https://tweakers.net/nieuws/225438/kpn-ios-update-lost-netwerkproblemen-met-iphone-12-toestellen-op.html

@Miquel Stange 

Welke ios versie gebruikt je iPhone 12?

PeterG
Superuser
  • 60982 reacties
  • 7 maart 2025

Oh. Mogelijk heb ik dat met betrekking tot iPhone 12 dan gemist. Kan jij ​@Miquel Stange hier mee op weg helpen ​@Neville .

Reageer