Ik ben net overgestapt van T-Mobile Thuis naar KPN, omdat de TV verbinding via iTV van T-Mobile vaak weg viel. Zowel bij live TV als gemist en dat is storend als dit bijna elke avond gebeurt.
Een van de problemen bij T-Mobile is dat internet en iTV beiden via een aparte poort op het modem gebruiken. Aangezien de aansluiting voor het modem in de kelder binnen komt en ik hier geen TV kijk, gebruikte ik powerline (Devolo DLAN 650+). Dit werd (en wordt) niet officieel ondersteund door T-Mobile, dus konden ze mij daar ook niet verder mee helpen.
Daarnaast is WiFi dekking vanuit de kelder ook niet optimaal en maak ik gebruik van de TP-Link Deco P7 serie (3 stuks), waarvan de ‘main’ router in de kelder stond. In de kelder gingen dus twee powerline signalen het stopcontact in: een voor iTV en een voor de Deco routers.
WiFi was stabiel, iTV niet.
KPN biedt zowel iTV als internet via dezelfde LAN poort aan en ondersteund powerline, alsook de Devolo serie die ik gebruik. In de kelder gaat nu dan ook maar 1 LAN kabel het stopcontact in, vanuit poort 2 op mijn modem (ExperiaBox v10A) naar de Devolo.
Naast de TV wordt deze dan weer opgepakt en gaat deze mijn TP-Link Deco in voor internet en komt er uit de Deco nog een kabel voor iTV. TV werkt prima en loopt (nog) niet vast. Voordeel is nu dat er in de kelder geen wirwar aan powerlines meer zijn en mijn main router in de woonkamer staat in plaats van in de kelder. WiFi dekking is dus vele malen beter.
Nu is het wel zo dat de WiFi telkens wegvalt. Soms verbreekt mijn laptop of telefoon de verbinding automatisch, valt het WiFi icoontje weg en komt het later weer terug.
Ik heb de Deco gereset, geoptimaliseerd voor iTV routing en zelfs de router functie uitgeschakeld, maar nog steeds valt de verbinding van tijd tot tijd weg.
Het lijkt dus aan mijn powerline kit te liggen, aangezien deze voorheen bij T-Mobile ook problemen gaf, maar dat dus ook zou kunnen liggen aan het feit dat T-Mobile dit niet ondersteund. Hoe controleer ik dit? Tijdelijk een kabel trekken en deze powerline een tijdje buiten gebruik laten?
Is het ook mogelijk om mijn Devolo kit weg te laten (al is het tijdelijk) en iTV via mijn Deco (weer in de kelder) te regelen? 1 Deco in de kelder en aansluiten op het modem. Andere Deco naast de TV en iTV hierop aansluiten?
Biedt KPN ook powerline kits aan binnen het abonnement?