Modem/router: KPN Box 12
Deco M5 in mode: Access Point; 1.5.7 Build 20210819 Rel. 43499
Ik heb sinds kort het probleem dat mijn deco M5 (mesh-wifi-)systeem na een korte stroomonderbreking of het inprikken van een ethernetkabel tijdelijk de internetverbinding plat legt en ook geen wifi netwerk opzet gedurende die tijd. Het interne netwerk buiten die deco's om werkt dan nog wel. Het vreemde is dat bekabeld de deco’s gedurende 30 seconden prima lijken te functioneren (clients hebben gewoon internet via de wifi en in de tp-link app is te zien dat ethernet ipv wifi backhaul gebruikt wordt), maar dat dan ineens zowel de internetverbinding van het KPN modem als de deco's niet meer functioneren om na ongeveer 8 minuten wel weer terug te komen. Daarna functioneert alles prima en blijft het werken tot je een van de units even qua stroom of ethernet onderbreekt en dit weer opnieuw tot een onderbreking van ruim 8 minuten leidt.
Het deco M5 systeem bestaat uit 3 units waarvan er eentje altijd bedraad aangesloten is (main) en twee units bedraad of via wifi de backhaul hebben (slave). Ik gebruik het deco systeem in Access Point modus, dus niet de router modus. Om het geheel te vereenvoudigen heb ik getest met de rest van het netwerk van het KPN modem afgekoppeld. Waarmee we het probleem hebben kunnen terug brengen op een communicatieprobleem tussen het KPN modem en de deco's. Het probleem treedt alleen op wanneer de bedrade backhaul gebruikt wordt, wanneer de ethernetkabel van de slave units er niet in zit dan werkt alles zonder onderbrekingen via de wifi backhaul.
Na overleg met TP-link heb ik de deco's in wisselende samenstelling en met een andere aangewezen main unit getest, maar dit leidt tot hetzelfde gedrag. Waarmee volgens TP-link een defecte Deco M5 unit is uitgesloten en het probleem volgens hun bij het KPN modem moet liggen. Ik vindt dit nogal kort door de bocht van TP-link, maar ik kan dit ook niet uitsluiten. Het KPN modem heeft onlangs ook een software update gehad, maar of dat dit probleem heeft geïntroduceerd kan ik niet nagaan.
Heeft iemand anders een vergelijkbare ervaring of kan iemand van KPN in het modem zien wat daar fout gaat?
*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid