Skip to main content
Vraag

Blokkeert KPN mijn VPN?

• 6 januari 2025
  • 34 reacties
  • 630 keer bekeken

Hi!

Ik gebruik al jaren Hotspot Shield VPN en heb tot voor kort nooit problemen gehad, ook niet toen ik jarenlang klant was bij Ziggo. De VPN werkte altijd vlekkeloos, zowel voor mijn werk als voor privégebruik. Echter, sinds mijn overstap naar KPN ervaar ik problemen die ik maar niet opgelost krijg.

Sinds ik ben overgestapt naar KPN, werkt Hotspot Shield VPN simpelweg niet meer. Ik kan geen verbinding maken met de servers, of de verbinding wordt direct na het opzetten verbroken. Dit probleem speelt al maanden, en ondanks tientallen e-mails en uitgebreide communicatie met de klantenservice van Hotspot Shield is er tot op heden geen oplossing gevonden.

Ik heb uitgebreid contact gehad met de supportafdeling van Hotspot Shield. Samen heb ik tientallen oplossingen geprobeerd, maar helaas zonder succes.

Tot mijn verbazing ontdekte ik onlangs dat de VPN wél werkt wanneer ik verbinding maak via een mobiele hotspot op mijn telefoon (die via een ander netwerk loopt). Dit maakt voor mij duidelijk dat het probleem specifiek te maken heeft met mijn KPN-verbinding.

Op basis van mijn bevindingen ben ik tot de conclusie gekomen dat KPN op de een of andere manier de werking van Hotspot Shield VPN blokkeert. Dit zou kunnen komen door netwerkbeperkingen, configuraties, of specifieke blokkades van bepaalde VPN-protocollen.

Ik hoop dat KPN mij kan ondersteunen bij het oplossen van dit probleem. Het gebruik van een VPN is essentieel voor mij, en ik heb altijd zonder problemen gebruik kunnen maken van Hotspot Shield. Ik wil graag begrijpen waarom het nu ineens niet meer werkt sinds mijn overstap naar KPN en wat er kan worden gedaan om dit probleem te verhelpen.

Ik sta open voor suggesties of technische ondersteuning vanuit KPN of andere forumgebruikers die mogelijk vergelijkbare problemen hebben ervaren.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet!

34 reacties

wjb
Superuser
  • 74627 reacties
  • 6 januari 2025

Weet jij welk type VPN verbinding gebruikt wordt? Is dat wellicht PPTP? 

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 6 januari 2025
wjb schreef:

Weet jij welk type VPN verbinding gebruikt wordt? Is dat wellicht PPTP? 

Weet jij of ik dat ergens kan vinden?

Heet dat een protocol? Zie screenshot hieronder:

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 6 januari 2025

Als ik dit lees, dan lijkt het op dat ze PPTP gebruiken: https://www.hotspotshield.com/resources/try-the-best-pptp-vpn/

wjb
Superuser
  • 74627 reacties
  • 6 januari 2025

Maar welke wordt er dan gebruikt want momenteel is er inderdaad een probleem met VPN o.b.v.  PPTP maar de overige VPN typen zouden geen probleem mogen geven. WireGuard zou bijvoorbeeld probleemloos moeten werken.

Welke Experia/KPN Box heb je en welke firmware versie staat daar op?

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 6 januari 2025
wjb schreef:

Maar welke wordt er dan gebruikt want momenteel is er inderdaad een probleem met VPN o.b.v.  PPTP maar de overige VPN typen zouden geen probleem mogen geven.

Welke Experia/KPN Box heb je en welke firmware versie staat daar op?

Ik heb de BoxV14 met de firmware V14.C.24.04.06

wjb
Superuser
  • 74627 reacties
  • 6 januari 2025

Gebruik dan WireGuard, dat mag geen problemen geven.

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 465 reacties
  • 7 januari 2025

In welke stand staat Beveiliging->Firewall ?

Als deze op niveau “hoog” staat wordt vrijwel iedere VPN geblokkeerd.

Probeer eens “standaard” of het laagste niveau.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 7 januari 2025
hmmsjan_2 schreef:

In welke stand staat Beveiliging->Firewall ?

Als deze op niveau “hoog” staat wordt vrijwel iedere VPN geblokkeerd.

Probeer eens “standaard” of het laagste niveau.

Firewall van KPN modem? Die staat op medium. Ik heb deze ook geprobeerd op uit of laagste, maar hij werkte nog steeds niet.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 8 januari 2025
wjb schreef:

Helaas werkt dat ook niet.

wjb
Superuser
  • 74627 reacties
  • 8 januari 2025
OsSi3 schreef:
wjb schreef:

Wat gebeurt er dan, wat krijg je te zien?

En wat staat er in de log?

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 8 januari 2025
wjb schreef:
OsSi3 schreef:
wjb schreef:

Wat gebeurt er dan, wat krijg je te zien?

En wat staat er in de log?

Hij blijft draaien, zoeken naar verbinding, waarna ik “Can’t connect” te zien krijg. Er wordt geen rapport opgemaakt dus er helaas geen log.

wjb
Superuser
  • 74627 reacties
  • 8 januari 2025

Benader je die VPN server via een IP adres of via een domein en als via een domein, is daar dan ook en AAAA (IPv6) record voor?

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Ik weet dat KPN niet standaard VPN gebruik blokkeert. Het zou gewoon moeten werken. ​@wjb geeft aan dat er momenteel wel problemen zijn met VPN op basis van PPTP. Hij zit meer in die wereld, dus het zal wel kloppen. Hopelijk kan hij je ook helpen om de VPN weer aan de praat te krijgen. Had je nog naar zijn laatste vraag gekeken, ​@OsSi3?

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 9 januari 2025
wjb schreef:

Benader je die VPN server via een IP adres of via een domein en als via een domein, is daar dan ook en AAAA (IPv6) record voor?

Ik heb geen idee. Kan ik dat ergens zien?

wjb
Superuser
  • 74627 reacties
  • 9 januari 2025
OsSi3 schreef:
wjb schreef:

Weet je dan niet waarmee je een VPN verbinding opzet?

Waarom gebruik je dan überhaupt een VPN verbinding?

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 9 januari 2025
wjb schreef:
OsSi3 schreef:
wjb schreef:

Weet je dan niet waarmee je een VPN verbinding opzet?

Waarom gebruik je dan überhaupt een VPN verbinding?

De kennis waarmee je verbinding maakt is niet nodig om verbinding te maken met de VPN via de tool. Het is 1 knop en dan ben je verbonden. 

Ik lees nu dat het een IP adres is.

De reden om een VPN te hebben is voor privacy/veiligheid. 

wjb
Superuser
  • 74627 reacties
  • 9 januari 2025

Ik snap dat het maar één druk op een knop is, maar je wilt toch zeker wel weten waarmee je een VPN verbinding maakt.

En die Virtual location zegt niets over of er een domeinnaam gebruikt wordt om die VPN verbinding op te zetten danwel dat er een IP adres gebruikt wordt.

Je zegt dat je die VPN hebt voor privacy en veiligheid. Ik ben van mening dat je er qua veiligheid helemaal niets mee opschiet en t.a.v. privacy scherm je enkel jouw IP adres af maar alle andere elementen op basis waarvan je herkend kunt worden en jouw privacy dus in het geding kan komen blijven gewoon beschikbaar voor de buitenwereld.

• 3357 reacties
  • 9 januari 2025
OsSi3 schreef:

Welke privacy en welke veiligheid heb je als je eigenlijk geen flauw idee hebt waar je mee bezig bent?

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 465 reacties
  • 13 januari 2025

Ik ben deze dagen nog met VPN bezig geweest. IPsec werkt zonder probleem, OpenVPN en Wireguard met de standaard poort ook. Hydra is een eigen protocol, dus dat kan ik niet testen. Enige voorwaarde is dat de firewall op “standaard” moet staan of “aangepast/alles toestaan”, anders komt de VPN software niet naar buiten.

Alles is verstopt in de app, wordt er nog een log bijgehouden waar eventuele problemen geregistreerd worden zodat je kunt zien wat er gebeurt?

Het lijkt me dat er aan de KPN kant geen probleem is, mits de firewall goed is ingesteld.

Het enige dat mis zou kunnen gaan is dat de VPN adressen gebruikt in de KPN 192.168.2 range, maar dat lijkt me meer dan onwaarschijnlijk, dan zouden alle KPN klanten met deze VPN problemen hebben. 

• 3357 reacties
  • 13 januari 2025

Hier werkt wireguard ook gewoon.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 16 januari 2025
wjb schreef:

Ik snap dat het maar één druk op een knop is, maar je wilt toch zeker wel weten waarmee je een VPN verbinding maakt.

En die Virtual location zegt niets over of er een domeinnaam gebruikt wordt om die VPN verbinding op te zetten danwel dat er een IP adres gebruikt wordt.

Je zegt dat je die VPN hebt voor privacy en veiligheid. Ik ben van mening dat je er qua veiligheid helemaal niets mee opschiet en t.a.v. privacy scherm je enkel jouw IP adres af maar alle andere elementen op basis waarvan je herkend kunt worden en jouw privacy dus in het geding kan komen blijven gewoon beschikbaar voor de buitenwereld.

Ik gebruik het ook om netflix films van andere landen te bekijken die niet beschikbaar zijn in Nederland. Ook zijn sommige video’s op youtube niet beschikbaar in Nederland. Via VPN wel.

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 16 januari 2025
Marlon92 schreef:
OsSi3 schreef:

Welke privacy en welke veiligheid heb je als je eigenlijk geen flauw idee hebt waar je mee bezig bent?

Waardevolle comment. Daar heb ik precies 0 aan. Maar ik gebruik VPN voor veel meer dingen. 

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 17 januari 2025
Marlon92 schreef:

Hier werkt wireguard ook gewoon.

Gebruik je Hotspot shield VPN of een andere?

• 0 reacties
  • 17 januari 2025
OsSi3 schreef:
Marlon92 schreef:
OsSi3 schreef:

Waardevolle comment. Daar heb ik precies 0 aan. Maar ik gebruik VPN voor veel meer dingen. 

Kan je bij hotshield vpn ook .ovpn bestandjes aanmaken?

Zo ja, dan kunt u openvpn installeren en het bestandje importeren en via die weg een vpn opzetten.

Mijn vpn gaat via de router (zie foto)

kan dat bij u ook?

• Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 17 januari 2025
Krijskever schreef:
OsSi3 schreef:
Marlon92 schreef:
OsSi3 schreef:

Kan je bij hotshield vpn ook .ovpn bestandjes aanmaken?

Zo ja, dan kunt u openvpn installeren en het bestandje importeren en via die weg een vpn opzetten.

Mijn vpn gaat via de router (zie foto)

kan dat bij u ook?

Ik kan blijkbaar een .ovpn bestand aanmaken. 

Ik krijg een gebruikersID en wachtwoord via Hotspot Shield.

Die heb ik toegevoegd in openvpn met het bestand. 

Daarna heb ik geprobeerd te verbinden, maar ik krijg een error. Waarschijnlijk doe ik nog dingen verkeerd. Ik heb geen router thuis. Alleen de modem van KPN. Misschien daarom?

Reageer