Skip to main content
Beantwoord

Pairbonding lijkt na wijziging nog maar 1 van beide lijnen te gebruiken

  • 21 februari 2023
  • 13 reacties
  • 377 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi,

 

Vandaag ben ik overgestapt van itv naar tv+. 

Heb nu  wat last van haperend beeld en soms een melding van geen verbinding op het scherm.

 

Na een speedtest kom ik erachter dat mijn snelheid ongeveer gehalveerd is.

Verder onderzoek wijst uit dat op mijn v10 maar 1 van de 2 lampjes branden voor pair bonding en niet beide tegelijk 

Heb wat testen uitgevoerd door van de y-kabel 1 aansluiting (blauw)  te gebruiken.:

- bij ISRA op linker aansluiting gezet -> geen verbinding

- bij ISRA op rechter aansluiting gezet -> wel verbinding L2 brand op modem

Heb wat testen uitgevoerd door van de y-kabel 1 aansluiting (grijs)  te gebruiken.:

- bij ISRA op linker aansluiting gezet -> geen verbinding

- bij ISRA op rechter aansluiting gezet -> wel verbinding L1 brand op modem

Conclusie is dat de Y-kabel goed is en modem ook omdat deze afzonderlijk L1 en L2 heeft gezien. 

 

Heb ingelogd op modem en zie bij dsl status

 

Mijn vraag:

1) Is door KPN pair bonding niet aangezet?

2) is op mijn ISRA de linker aansluiting/grondkabel niet goed?

 

Beste antwoord door Erwin van KPN

Leuk je gesproken te hebben, @Rdolf .

We hebben even zitten speculeren waarom jij nu geen pairbonding meer hebt. Komt het door die nieuwe order?  Het systeem zou slim genoeg moeten zijn om op pb te blijven maar misschien is hier iets misgegaan.

Het is voor mij zoeken naar een speld in een hooiberg en ik heb dus de praktische weg gekozen.  Ik heb een aanvraag voor pb gedaan. Dat wordt op 1-3 geleverd. (kan trouwens van 00:00 tot 23:59  geactiveerd worden, dus we kunnen beter van 2-3 uitgaan).

Mijn voorstel: Kijk 2-3 of je verbinding weer de oude is en of die stabiel en snel genoeg is.  Is dat niet het geval kunnen we alsnog een pb monteur aansturen.

 

Wat je huidige verbinding betreft. Je zit op een VVDSL lijn die makkelijk 100 Mbit aankan.  Het kan zijn dat je router nu nog niet snapt dat de verbindingstechnologie is veranderd en verkeerd met de informatie omgaat.

Een factory default zou dit dan moeten oplossen.  

Bekijk origineel
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

  • 0 reacties
  • 21 februari 2023

Goede diagnose, dat wordt bellen, die lijn moet worden nagekeken. 


Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 23 februari 2023

Hoi @Rdolf .  Werkte pb hiervoor wel?

Kun je anders je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven?

https://forum.kpn.com/settings/profile


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 23 februari 2023
Erwin_ schreef:

Hoi @Rdolf .  Werkte pb hiervoor wel?

Kun je anders je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven?

https://forum.kpn.com/settings/profile

Hoi,

 

Profiel is bijgewerkt

 

Voor de overstap heb ik gezien dat pairbonding werkte. Nu zie ik met jullie speedtest dat de verbinding heel erg varieert, wat als gevolg heeft dat de ontvanger soms de verbinding kortstondig verliest

 


Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 24 februari 2023

 Heel merkwaardig. Je zit nu dus niet meer op een pairbonding verbinding.  

Je huidige verbindingstype is: VVDSL2_POTS en daar meet ik het volgende op:

Actuele bitrate down

111 Mb/s

Actuele bitrate up

30 Mb/s

 

Maar ik maak uit jouw woorden op dat dit dus helemaal niet stabiel is? Je meet bekabeld toch?

We kunnen nu een aantal kanten op. Ben je trouwens telefonisch bereikbaar? Ik probeer je te bellen.


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 24 februari 2023

Ik ben bereikbaar

 


Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • Antwoord
  • 24 februari 2023

Leuk je gesproken te hebben, @Rdolf .

We hebben even zitten speculeren waarom jij nu geen pairbonding meer hebt. Komt het door die nieuwe order?  Het systeem zou slim genoeg moeten zijn om op pb te blijven maar misschien is hier iets misgegaan.

Het is voor mij zoeken naar een speld in een hooiberg en ik heb dus de praktische weg gekozen.  Ik heb een aanvraag voor pb gedaan. Dat wordt op 1-3 geleverd. (kan trouwens van 00:00 tot 23:59  geactiveerd worden, dus we kunnen beter van 2-3 uitgaan).

Mijn voorstel: Kijk 2-3 of je verbinding weer de oude is en of die stabiel en snel genoeg is.  Is dat niet het geval kunnen we alsnog een pb monteur aansturen.

 

Wat je huidige verbinding betreft. Je zit op een VVDSL lijn die makkelijk 100 Mbit aankan.  Het kan zijn dat je router nu nog niet snapt dat de verbindingstechnologie is veranderd en verkeerd met de informatie omgaat.

Een factory default zou dit dan moeten oplossen.  


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 24 februari 2023

Zal morgen of zondag een reset van modem doen en daneen test. De bevinding laat ik dan nog weten

 

Tevens zal ik op 2-3 testen of pb werkt en wat dan de bevindingen zijn


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 26 februari 2023

Modem vandaag gereset en de verbinding gecontroleerd.

Kom nu tussen de 93 en 100mb, zoals verwacht

De reset blijkt dus geholpen te hebben

Met deze bevindingen, is het inschakelen van pb dus geen meer waarde meer.


King006
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1266 reacties
  • 26 februari 2023

@Rdolf,

Welke snelheid heb je afgenomen? Is dat 100/10? Ik zou PB lekker door laten gaan. Krijg je een snellere upload voor terug 😉


Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 27 februari 2023
King006 schreef:

@Rdolf,

Welke snelheid heb je afgenomen? Is dat 100/10? Ik zou PB lekker door laten gaan. Krijg je een snellere upload voor terug 😉

Die PB is ook niet meer te stoppen ;-)  En zal hoogstwaarschijnlijk voor nog wat snelheidswinst zorgen.  

 

@Rdolf Dat klopte mijn vermoeden dat die experiabox even aan die ‘aanpassing’ moest wennen.   Hetzelfde riedeltje kun je het best op 2-3 weer even doen.

@NHendriks :  TS is dus (om onduidelijke redenen) op een andere verbindingstechnologie gezet en ik heb recentelijk weer pb voor hem aangevraagd.  In zo'n geval is er toch niet opnieuw een monteur nodig? Hoe denk jij hier over? 

 


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 27 februari 2023

Indien monteur niet nodig is zal dat aangepast moeten worden. Heb nu deze info gekregen

Uw afspraak met onze KPN monteur
Onze monteur moet het aansluitpunt op uw adres aanpassen. Deze aanpassing is gratis, omdat u dat niet zelf kunt doen. We hebben voor u al onderstaande afspraak met onze monteur gemaakt.

Datum: 3 maart 2023
Begintijd: tussen 08:00 en 10:00 uur


Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 27 februari 2023
Rdolf schreef:

Indien monteur niet nodig is zal dat aangepast moeten worden. Heb nu deze info gekregen

Uw afspraak met onze KPN monteur
Onze monteur moet het aansluitpunt op uw adres aanpassen. Deze aanpassing is gratis, omdat u dat niet zelf kunt doen. We hebben voor u al onderstaande afspraak met onze monteur gemaakt.

Datum: 3 maart 2023
Begintijd: tussen 08:00 en 10:00 uur

 

Oooh, we hebben niet eens keuze, zie ik :D

Als jij die ochtend thuis bent en het geen bezwaar vind is mijn advies de monteur te laten staan.  Die kan dan beide aderparen desnoods nog even doormeten en alles even langslopen. 

Of het écht nodig is, betwijfel ik.  Maar hopelijk kan @NHendriks  daar nog iets over vertellen. 


NHendriks
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • 2980 reacties
  • 27 februari 2023

Als pairbonding voorheen altijd succesvol is heeft gewerkt is zo'n monteursbezoek niet perse nodig. Kan het kwaad? Absoluut niet, een pairbonding verbinding doormeten kan nooit kwaad. Het monteursbezoek zal ook als 'verplicht’ bestempeld worden door ZSmart en die annuleren is denk ik erg veel werk. Pairbonding migraties krijgen namelijk altijd de stempel ‘verplicht’ om deze door te laten meten.