Skip to main content

Slecht werkende apps via wifi op telefoon

  • 5 januari 2025
  • 8 reacties
  • 80 keer bekeken

Ik had last van traag werkende apps diverse telefoons via mijn WiFi netwerk.

Sommige apps opende helemaal niet. (b.v. buienalarm, Vattenfall, buienradar)

De speedtests geven aan dat de up en download snelheid goed zijn.

Ik heb in het modem aan de internet kant IPv6 uitgezet en alle apps werken weer perfect.

Blijkbaar gaat het niet goed als er twee paden beschikbaar zijn over het internet, 1 via IPv4 en 1 via IPv6.

Ik weet dat de  toekomst IPv6 is, dus het moet op termijn weer aan. Voorlopig laat ik het even uit.

 

Is er iemand met dezelfde ervaringen?

 

8 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6934 reacties
  • 8 januari 2025

Ik herken het bij mijzelf niet direct Riemer, maar fijn dat je dit even met ons deelt. Welk toestel gebruik je exact?

 


  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 8 januari 2025

Bedankt voor je reactie, het probleem deed zich voor bij mijn moto G7 en de OPO74 van mijn vrouw.

Alles werkt nu weer met IPv6.

Ik vermoed dat de connectivity via IPv6 was wegegevallen, er werden wel IPv6 adressen en DNS servers uitgedeeld en dat de telefoons dan niet automatisch IPv4 kiezen. Mijn laptop had geen problemen.

Inmiddels is het modem nogmaals aan en uit gezet en deze keer lijkt de connectivity hersteld, eerdere resets hebben niet geholpen.

ik heb de connectivity getest op de laptop via de site https://test-ipv6.com/ en die gaf goed resultaat.

Zal het in de gaten houden, zodra het probleem zich weer voordoet zal ik de test opnieuw doen.

Is er een mogelijkheid om de IPv6 connectie te resetten?


  • 363 reacties
  • 8 januari 2025

Heb je een v10 met softwareversie V10.C.24.10.03 ? Ik heb ook een probleem met ipv6 icm lezen van mail op de IPad. Ophalen van mail gaat dan bijzonder traag. Als ik vervolgens ipv6 uit en weer aan heb gezet werkt het 1 tot 2 weken prima. Daarna komt het probleem weer terug hier. Met een recentere firmware versie zou dit opgelost moeten zijn zo lees ik in de product updates van de v10.

 


Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6934 reacties
  • 9 januari 2025
Riemer R schreef:

………...

Los van het aan en uitzetten zie ik niet direct een optie om alleen het IPV6 te resetten. Ik hoop dat alles stabiel blijft en ik hoor graag wat je verdere bevindingen zijn! 


  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 10 januari 2025

op mijn modem draait sotware versie V10.C.24.10.01

Op mijn Android telefoon valt na enige tijd  nog steeds het IPv6 adres weg en is lastig weer terug te krijgen

op het internet las ik dat het KPN modem gebruik maakt van IPv6 SLAAC dit is een stateless protocol zonder dhcpserver waar op zich niks mis mee is. Ook las ik dat Android en IPv6 niet werkt alleen met het SLAAC protocol. Helaas geldt dat niet voor mijn telefoon met Android 10.

Misschien dat het tzt bij met een nieuwe telefoon beter gaat. Voorlopig zet ik IPv6 op mijn modem uit. Er valt voor mij even niets verder te onderzoeken. 

 


Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6934 reacties
  • 10 januari 2025

Dank voor de uitgebreide terugkoppeling ​@Riemer R, dat is ook voor toekomstige meelezers enorm waardevol. 


  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 15 januari 2025

toch nog even een update: was op bezoek bij iemand die een kpn box 12 modem heeft daar had mijn android 10 telefoon geen probleem met IPv6.

Dus lijkt de oorzaak toch echt te zitten in de experiabox V10 in de manier waarop de IPv6 adressen worden uitgedeeld. Dit is dus blijkbaar anders dan in de box 12.

Gaat dit voor de V10 nog opgelost worden of kan ik beter overstappen naar de box 12?


Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6934 reacties
  • 16 januari 2025

We blijven de V10 zeker updaten Riemer. De telefoon is niet verder te daten naar een recente versie van Android?


Reageer