Skip to main content
Beantwoord

Beperking van uploadbandbreedte 4G buitengebied, is dit nieuw beleid?  

• 20 januari 2025
  • 7 reacties
  • 124 keer bekeken

Hallo,  

Ik maak al een lange tijd gebruik van de 4G-verbinding van KPN in het buitengebied en was altijd tevreden met de prestaties, waaronder een uploadbandbreedte van meer dan 30Mbit/s. Echter, sinds een paar weken merk ik dat mijn uploadsnelheid sterk is gedaald en nu lijkt te worden beperkt tot slechts 5Mbit/s.  

Deze verandering heeft een grote impact op mijn gebruik, zoals videobellen en het uploaden van grotere bestanden. Ik vraag me af of dit een nieuwe beleidswijziging of netwerkoptimalisatie is die KPN heeft doorgevoerd specifiek voor 4G-gebruikers in het buitengebied.  

Of is dit mogelijk een probleem dat alleen mijn verbinding treft? Ik hoor graag of anderen dezelfde ervaring hebben en of KPN hier meer duidelijkheid over kan geven.  

Alvast bedankt!  

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@krlos! Goed dat je aan de bel trekt. 

Ik_Combineer schreef:

Ik denk dat je even met KPN moet bellen voor een storing. Vandaag nog in Oostvoorne een SIB opgeleverd met een (bekabelde) snelheid van 25 up. 

Dit is ook mijn advies. Voor het gemak kan dat ook middels een belafspraak! Hopelijk gaat het dan snel beter met de snelheid. 🙂

Bekijk origineel

7 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4264 reacties
  • 20 januari 2025

Ik denk dat je even met KPN moet bellen voor een storing. Vandaag nog in Oostvoorne een SIB opgeleverd met een (bekabelde) snelheid van 25 up. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7366 reacties
  • Antwoord
  • 22 januari 2025

Hi ​@krlos! Goed dat je aan de bel trekt. 

Ik_Combineer schreef:

Dit is ook mijn advies. Voor het gemak kan dat ook middels een belafspraak! Hopelijk gaat het dan snel beter met de snelheid. 🙂

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 25 januari 2025

Hallo,

De supportmedewerkers hebben besloten dat er een probleem is met mijn Experia Box (v10) en ze sturen me een nieuwe. Het lijkt mij niet zo logisch dat de Experia-box alleen een probleem zou hebben met de uploadoverdracht, maar het proberen waard is. ðŸ˜«

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7366 reacties
  • 25 januari 2025

Het signaal van het aansluitpunt in je woning kan niet goed aankomen als het modem niet goed meer werkt. Dat zie je dan vaak terug in de snelheden die je meet, misschien dat dat hier ook speelt.
Ik ben benieuwd wat een nieuw modem voor resultaten met zich meebrengt. Laat je weten hoe het verder gaat? 

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 31 januari 2025

Ik heb het nieuwe modem ontvangen (Experia v10), maar er is niets veranderd. De uploadsnelheid blijft maximaal 2 Mbps.

Ik heb geen idee wat ik nu verder kan doen. Een KPN-supportmedewerker suggereerde zelfs om van provider te wisselen. ðŸ˜…

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4264 reacties
  • 31 januari 2025

Heb je al een monteur over de vloer gehad? Anders zou ik daar om vragen.

Een andere provider is vaak niet mogelijk bij buitengebieden, coax is meestal niet aangelegd en dan kan je enkel over op providers welke over het net van KPN leveren maar die zijn dan trager omdat ze geen sneller internet buitengebied (sib) leveren.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1155 reacties
  • 31 januari 2025

Je hebt altijd nog Starlink of TMobile klik en klaar

Reageer