Skip to main content
Vraag

Ik heb een slechte internetverbinding via WIFI via mijn box12 en superwifi 1

• 18 maart 2025
  • 7 reacties
  • 46 keer bekeken

Sinds de upgrade ervaren wij problemen met de internetverbindigen via WIFI. Met name mobiele telefoons hebben hier last van: Ze geven aan een sterk WIFI-signaal te hebben, maar hebben geen verbinding meer met internet. Erg frustrerend omdat de 5G-bundels van onze telefoons er op deze manier rap ongemerkt doorheen gaan.

We hebben een KPN Box 12 met firmware V12.C.24.05.08. Alle SuperWifi 1 punten heb ik inmiddels compleet gereset en via een kabel aan de KPN Box opnieuw “geïnstalleerd". Ook geïnvesteerd in extra SW1 punten. Helaas geen enkele verbetering.

Ik las hier dat backhaul niet meer werkt op 2.4GHz. Vroeger had ik de keuze voor een 2.4GHz of een 5GHz WIFI-netwerk. Die keuze is nu verdwenen? Kan ik op een of andere manier de keuze voor 5 GHz forceren?

Hoe kan ik de locatie van de SuperWifi punten het beste bepalen?

7 reacties

• Helper
  • 35 reacties
  • 18 maart 2025

Je kunt extra WiFi aanzetten voor zowel 2,4 als 5 GHz

zie de kennisbank 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 18 maart 2025

He, dit is "bijzonder”

Ik heb “_ExtraWiFi5G” AAN gezet. En wat blijkt: Mijn telefoon ziet “_ExtraWiFi2G”.

Inderdaad het 2.4GHz netwerk. Dat in de instellingen nog steeds UIT staat.

@KPN zit hier wellicht een foutje wat in combinatie met die backhaul voor de problemen zorgt??

• Helper
  • 35 reacties
  • 18 maart 2025

Kijk even of het vinkje van netwerk zichtbaar aan staat.  Als dat zo is zie je het op je telefoon, ongeacht of het netwerk aan of uit staat. Ik heb dit in een ander topic ook al gemeld.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7492 reacties
  • 20 maart 2025

Hi ​@Spoetnik en welkom bij de KPN Community! Goed dat je dit meldt en fijn dat je al wat hulp hebt gehad. 

Is het met de Extra Wifi nu wel gelukt om verbinding te krijgen? 
Zo niet, neem dan ook onze tips uit de SuperWifi 1 Product Update door. Voor het gemak zet ik ze hier ook neer: 

Over naar KPN Software en de SuperWifi 1 punten werken niet? 

• Zet de SuperWifi 1 punt(en) terug naar de fabrieksinstellingen
  • Sluit het SuperWifi 1 punt(en) bekabeld aan op het modem
  • Zet het SuperWifi 1 punt(en) aan. Het SuperWifi 1 punt(en) start op en haalt de KPN software op. Dit duurt 30 minuten.
  • Als het ledje continu groen brandt, dan kan je het SuperWifi 1 punt loskoppelen en elders in de ruimte plaatsen.

Zoals hieronder al genoemd wordt, werkt backhaul na deze migratie alleen op de 5Ghz. Als het SuperWifi 1 punt te ver weg staat zal het SuperWifi 1 punt niet terugvallen op de 2,4 Ghz. Het ledje wordt daarom direct rood. De oplossing is dan om het SuperWifi 1 punt dichter bij het modem of een ander SuperWifi 1 punt te plaatsen of de SuperWifi 1 bekabeld aan te sluiten op het modem.

Op die manier kun je dus ook de beste plekken bepalen om de SuperWifi punten neer te zetten. Hopelijk merk je dan verbetering!

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 21 maart 2025

Hoi ​@Sanne van KPN . Vandaag de hele handel gereset en bijgewerkt. Modem inclusief 5 Superwifi punten. 

Het resultaat is meer dan teleurstellend: Wifipunt 1 brand groen - is ook bekabeld aangesloten.

Wifipunt 2 ben ik gaan verplaatsen en staat nu uiteindelijk in dezelfde kamer: Nog steeds Rood.

Overige wifi-punten zal ik maar niet benoemen. 

Maar daar waar ik gisteren nog wel wat WIFI had, is het nu dus volledig verdwenen.

Fijn.

Wat nu?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

@Spoetnik Dank voor het terugkoppelen en jammer dat het nog niet soepel draait. Als het SuperWifi punt rood gaat branden waar het nu staat, zou je hem dan eens dichterbij je modem willen plaatsen? 
Probeer een plek te vinden waar het lampje groen brandt en waar je ook nog voldoende wifi in je huis hebt. Lukt dat?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 23 maart 2025

Hoi ​@Sanne van KPN , gisteren heb ik via een terugbelafspraak met iemand van KPN gesproken. Die gaf als tip dat wanneer je de wifipunten na alle resets weer aansluit op het modem, je ze zeker een uur daaraan gekoppeld moet laten omdat de doorlooptijd van de update erg kan variëren.

Ik heb alles nu dus in een extreem rustig tempo gedaan: Wifipunt aansluiten aan modem, timer zetten (1 uur), netwerkkabel loshalen, rustig wachten… en zo voort.

Uiteindelijk heb ik nu op de benedenverdieping 3 Wifipunten met groene lampjes 😀.

Wel lijkt de internetverbinding nog af en toe te haperen. Dat merk je aan bijvoorbeeld een app op de telefoon die opeens stopt met laden / verbinden terwijl het Wifi-signaal wel sterk is.

Reageer