Skip to main content
Vraag

Snelheid van 1Gbit abonnement blijft hangen rond de 900mbit

• 22 maart 2025
  • 14 reacties
  • 189 keer bekeken

Beste allemaal, 

Sinds enige weken ben ik als oud tft klant (2017) over gegaan naar een kpn contract via een link van Noordzee met nieuw randapparatuur enwel het tv+ kasje.   Alles altijd goed geweest en een zeer tevreden klant en dus tijd voor iets nieuws, dus meteen ook mijn snelheid laten verhogen van 200 naar 1000.  Nu loop ik er tegenaan dat de 1000 niet gehaald wordt en ben echt geen leek vandaar dat ik wat foto's eraan toegevoegd heb als bewijs.

De opbouw is als volgt en wel en NT kasje (ftu_gn02) uit 2017 die met een vegulde cat8 kabel naar de de V10 gaat die voorzien is van de laatste software V10.25.01.04.   De modem staat op eco en de firmware staat op standaard.  (Had liefst gehad dat bridge mogelijk was geweest, maar helaas).   Vanuit de V10 een cat8 (verguld)naar de eigen router van het merk asus RT-AX86U. (2.5gb wanpoort in gebruik)   De echte kenners weten dat je via de asus app de mogelijkheid hebt om via instellingen/QoS een speedtest te doen die geïntegreerd zit op de asus en deze komt steeds zo'n beetje uit rond de 910mb.

Alles is al door mij gereset geweest mochten al dit soort vragen gaan komen.

Ik ben zelf al aan het zoeken geweest op deze site en vroeg me af of er een update op afstand mogelijk is voor de oude NT kasje of zou de oplossing kunnen zijn dat deze verouderd is en eventueel vervangen moet worden omdat het ook niet mogelijk is om een 4gb abbo op mijn adres te nemen?

Nogmaals voor iedereen, hier een zeer tevreden klant nog steeds waarbij altijd alles gewoon werkt .    Ik ben dus heel erg benieuwd of er iemand bereidwillig is iets voor mij te betekenen. 

Met vriendelijke groet,   William 

14 reacties

• 3333 reacties
  • 22 maart 2025

Je haalt meer dan 900 mbit? Dat klopt gewoon. De 1000 ga je nooit letterlijk helemaal halen. Er is altijd een gedeelte overhead. Dat ben je kwijt. Ik geloof dat 940 zo ongeveer het theoretische maximum is ofzo.

Jij kan geen 4 gbit afnemen omdat jij een AON aansluiting hebt. Daarvan is 1000 mbit echt het maximum. Voor 4 gbit moet je een XGS-PON aansluiting hebben. Daarvoor moet er andere apparatuur in de wijkcentrale zitten. KPN gaat die wijkcentrale bij jou in de buurt vast nog wel een keer ombouwen. Maar het is onbekend wanneer. Daar doet KPN geen uitspraken over.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8363 reacties
  • 22 maart 2025

Perfecte waarden ​@WilliamD 

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 22 maart 2025

WilliamD schreef:

De opbouw is als volgt en wel en NT kasje (ftu_gn02) uit 2017 die met een vegulde cat8 kabel naar de de V10 gaat die voorzien is van de laatste software V10.25.01.04.

De is echt pure onzin om zulke dure kabels te gebruiken, sterker nog, vaak werkt het averechts.

Voor "kortere" LAN kabels is cat5e zelfs voldoende voor 1Gbps maar Cat6 is aan te bevelen.

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@WilliamD 

Ik heb dezelfde FTU/NT in mijn meterkast hangen, als bij jouw in de meterkast.
Deze komt nog uit de periode, dat Reggefiber (nu Netwerkbeheer KPN) het glasvezelnetwerk aanlegde, zo rond 2016/2017.

Deze FTU zie je voornamelijk nog in de AON (Gof) gebieden, met een maximale snelheid tot 1 Gbit/s.

Zelf haal ik een gemiddeld download- en upload-snelheid van 920 Mbit/s, wat een zeer goede snelheid is voor een 1 Gbit abonnement op dit glasvezelnetwerk.
En wat mede community leden ​@Marlon92 en ​@JanD al schreven, is jouw huidige snelheid perfect.

Zelf heb ik de FTU vervangen door een cover patch, en mijn Frits!Box 5590 Fiber direct aangesloten op het glasvezelnetwerk van KPN.
De Frits!Box 5590 neemt de taken van de oorspronkelijke FTU over.

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 22 maart 2025

Snelheden van rond de 920Mbps zijn inderdaad goed te noemen voor een 1Gbps verbinding.

Zelf zit ik ook op ongeveer die snelheid richting de Speedtestserver van KPN in Amsterdam.

Naar de Speedtestserver van Redhosting in Almere haal ik wel 940Mbps…

...en dat is inderdaad zo ongeveer het maximaal haalbare immers inclusief overhead zit je dan zo goed als op 1Gbps aan data dat over de lijn gaat.

Het verschil tussen 900Mbps en 940Mbps zal je overigens echt niet merken. Hoogstwaarschijnlijk verbruik je in de praktijk zelfs veel minder dan dat. Daarnaast is er met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vast een stukje op het traject naar de server die je wilt bereiken waarop die snelheid sowieso niet gehaald zal worden. Een upgrade naar 4Gbps is mijns inziens ook onzinnig zonder eerst gekeken te hebben wat je werkelijke verbruik is.

Bovenstaande is overigens over een Genexis 1Gbps NTU uit 2014.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 326 reacties
  • 22 maart 2025

Als geen "leek", zou je moeten weten dat als je hardware 1000Mb is, halen zul je dat nooit, net zoals bij 100Mb hardware de 100 halen een utopie is.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi ​@WilliamD, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt, ben je er n beetje uit gekomen?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 25 maart 2025

Hallo alle,

Ik heb alle reacties gezien en gelezen en dus overtuigd dat het maximale 940 kan zijn.  Dat ik voor cat8 heb gekozen is een keuze die ik zelf heb overwogen met het oog op de toekomst.  Kabel kost mij niks, dus dan is de keus snel gemaakt.

Heb wel geconstateerd dat een speedtest met kpn Amstelveen een beter resultaat geeft als kpn Barendrecht. ( zie afbeelding)

Bij deze dus nogmaals een tevreden klant en alle bedankt voor de reacties. 

Groet, William 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 766 reacties
  • 28 maart 2025

Ik weet niet hoe dat met een AON-glasvezel is met 1 Gbit/s maar wel hoe dit met 1 Gbit/s XGS-PON-glasvezel is. Met een “standaard” netwerkkaart van 1 Gbit/s haal je nooit 1 Gbit/s maar blijft de snelheid “hangen” om en nabij 980 Mbit/s. Dat heeft te maken met de 1 Gbit/s netwerkkaart. Dat wordt handig verkocht als “overhead” maar knijpt de verbinding gewoon af. Als je met een 2.5 Gbit/s netwerkkaart gaat meten zul je zien dat de snelheid bij download zo’n 1020 Mbit/s en upload zo'n 1200 Mbit/s of soms nog méér is. Dus alleen met een 2.5 Gbit/s, 5 Gbit/s of 10 Gbit/s netwerkkaart haal je ruimschoots de 1 Gbit/s. Natuurlijk moet je dan wel bedraad meten.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 766 reacties
  • 28 maart 2025
jojootje schreef:

Als geen "leek", zou je moeten weten dat als je hardware 1000Mb is, halen zul je dat nooit, net zoals bij 100Mb hardware de 100 halen een utopie is.

Helemaal geen “utopie” maar een kwestie van een snellere netwerkkaart.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3481 reacties
  • 28 maart 2025
gensnet schreef:
jojootje schreef:

Helemaal geen “utopie” maar een kwestie van een snellere netwerkkaart.

Het is geen kwestie van utopie maar wetenschap of wiskunde. Zonder PPPoE en VLAN overheads van WAN zijde alleen de pakket overheads op de LAN te berekenen.

Ethernet header: vanaf 14bytes

TCP header: 20bytes

IP header: 20 bytes

Bij een MTU van 1500 is dan maximaal 1446 te gebruiken

1446/1500*1000=964Mbs

• 3333 reacties
  • 28 maart 2025

Als je een XGS-PON verbinding zou hebben met een 10 gbit glasvezelkastje, en een router met 2,5 gbit of sneller poorten, dan zou je wel ruim 1000 gbit kunnen halen als je een pc gebruikt met 2,5 gbit of snellere LAN poort.

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 28 maart 2025

gensnet schreef:

Dat heeft te maken met de 1 Gbit/s netwerkkaart. Dat wordt handig verkocht als “overhead” maar knijpt de verbinding gewoon af.

Er wordt niets afgeknepen. Bij een 1Gbps netwerk kaart kunnen er hardwarematig 1024Megabits per seconde over de lijn en dat is dus inclusief overhead. De Speedtest geeft de netto snelheid exclusief overheid aan en die zal dus echt ergens rond de 940Mbps blijven steken.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 766 reacties
  • 28 maart 2025
Marlon92 schreef:

Als je een XGS-PON verbinding zou hebben met een 10 gbit glasvezelkastje, en een router met 2,5 gbit of sneller poorten, dan zou je wel ruim 1000 gbit kunnen halen als je een pc gebruikt met 2,5 gbit of snellere LAN poort.

Het glasvezelkastje heet overigens FTU en inderdaad als je een snellere netwerkkaart heb dan 1 Gbit/s, haal je wel die 1 Gbit/s. Op de wat nieuwere moederboorden zit meestal al een 2.5 Gbit/s netwerkkaart of adapter. Lees dat eerdere bericht van mij.

Wel leuk die wiskunde maar ik denk dat dit de meeste mensen helemaal niet interesseert dan alleen dat die snelheid van 1 Gbit/s halen……….

Volt x stroom = Watt. Wanneer je een stopcontact (oeps wandcontactdoos) overbelast en de zekering klapt er iedere keer uit, kun je berekenen hoeveel overbelasting er is. Een zekering van 25 Ampère kan belast worden met apparaten tot 5750 Watt. Maar ik denk dat dit de mensen ook pas gaat interesseren wanneer de zekering er iedere keer uitklapt.