Skip to main content

Quoten in de Community: hoe gaan we hier mee om?

• September 3, 2025
  • 50 reacties
  • 533 keer bekeken

Toon eerste bericht

50 reacties

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Goedemorgen allen!

De insteek van dit topic was om gedachten met elkaar te wisselen, tips te delen, zulke dingen 😊 Ik heb in mijn reactie quoten én mentionen genoemd omdat beide wel eens voor discussie zorgt. Volgens mij kunnen we beide onderwerpen prima hier bespreken, toch? De bedoeling was in elk geval niet om voor ergernis te zorgen, laat dat voorop staan.

Ik lees dat een quote aanpassen op mobiel vooral wel eens lastig is. Als er specifieke voorbeelden zijn, graag natuurlijk! Met screenshots is helemaal top. Dan kunnen we ze meenemen en kijken wat er mogelijk is.

En verder: deel vooral je tips en werkwijze met elkaar. Wat quoten en mentionen betreft. En inderdaad, geef elkaar ook wat de ruimte: de een werkt niet per se hetzelfde als een ander, en dat moet kunnen 😊

Friesian
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Misschien is het ook goed om een ander aspect erbij te betrekken wat in feite hier ook bij hoort. 

Anderen, wij, ik we gaan niet alle berichten lezen in een groot topic met bijvoorbeeld meer dan 200, reacties zoals het nostalgische topic van ​@Alexandra van KPN .

Wat ik hiermee wil aangeven is ook dat bij een gebruik van de mention de zekerheid hebt dat dit bij de meldingen zo zichtbaar wordt voor ook een specifieke deelnemer aan een topic. 

JanD
Superuser
  • September 4, 2025

Waar ik me ook aan erger zijn de soms ellenlange starttopics van een A4 of groter.

Volgens de huisregels dient een topic kort en bondig te zijn, daar mag ook wel eens strenger tegen opgetreden worden.

Als ik zo'n ellenlang topic zie neem ik niet eens de moeite om het te lezen.

Friesian
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Alexandra schreef:

Ik lees dat een quote aanpassen op mobiel vooral wel eens lastig is.

Ik geloof dat ik dit benoemde, maar ik kan me vergissen.. . Waar ik daarbij  op doelde is dat de editor uitgebreider, luxer is zoals op mobiel copy en paste bij het quote symbool. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Goed punt van de lange topics ​@Friesian! Klopt, dan kan een specifiek (deel van) bericht quoten heel handig zijn. Hoe bedoel je dat van de editor?

En ja ​@JanD, ik begrijp wat je bedoelt. Het is een lastig iets, want je wilt je bezoekers ook niet teveel beperken of een drempel opleggen. Je wilt dat iedereen zich vrij voelt om zijn of haar verhaal te delen. Maar inderdaad, soms zijn berichten heel lang en dat leest minder makkelijk. Ik zal eens checken hoe we dit in de huisregels hebben staan, en in de uitleg over de Community. Misschien kunnen we het wel iets verduidelijken.

En voel je natuurlijk vrij om het te benoemen in topics, mogelijk heeft zo'n schrijver van het bericht er geen idee van!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 4, 2025

Het ontbreken van de quote knop in de editor op mobiel, om helemaal zelf een quote ye maken, kwam wjb ook steeds op terug. En terecht. Moet nu meerdere malen per dag even voor 'desktop weergave' kiezen voor de quote knop op mobiel. 

Beetje lastig op mobiel 

Bericht gemaakt op m'n Samsung A40.

Friesian
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Alexandra schreef:

Goed punt van de lange topics ​@Friesian! Klopt, dan kan een specifiek (deel van) bericht quoten heel handig zijn. Hoe bedoel je dat van deditor?

Precies wat PeterG ook meldt mobiele versie/desktopversie op mobiel. Behalve quote symbool ook de 3 puntjes ernaast, spoiler. 

Het ontbreken van de quote knop in de editor op mobiel, om helemaal zelf een quote te maken, kwam wjb ook steeds op terug.

Meer opties op mobiel qua editor desktopversie.

Ik heb nu op mobiel zelfs kernpunten van 2 verschillende deelnemers gebruikt. 😎👌

• September 4, 2025

[Geknipt]

[Dus de vraag is: Wanneer quote je wel en wanneer quote je niet?]

[]

Ik ben ook een voorstander dat alleen het significante deel van een quote wordt meegestuurd.

Echter, dit kan nog weleens tot onoorbaar gedrag leiden. Van elke tekst is door het weglaten van wat woorden de betekenis van een boodschap in een verkeerde context te plaatsen.  (Ik vraag me zelfs af of het hierdoor niet strafbaar kan zijn in bijzondere situaties omdat je een tekst aan iemand toedicht die hij/zij niet heeft geschreven)

Ikzelf doe het met het toevoegen van het woord "”Geknipt,"”. Bovenstaande zijn wat meer regulaire voorbeelden. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 4, 2025

Ik weet niet of het strafbaar is, maar quotes veranderen of helemaal uit de context trekken is niet the way to go. Ik kan mij voorstellen dat wij daar wel tegen optreden. 

Voor de rest ben ik ook een voorstander om alleen het deel te quoten wat van belang is voor mijn reactie, maar ik zorg er wel voor dat het deel wat ik quote op zichzelf zou kunnen staan. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 4, 2025

Als ik een quote maak kopieer ik letterlijk het stukje tekst wat het betreft. Meestal inclusief de taalfouten. 

En ook een 'gewone' quote kun je bewerken. 

Friesian
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Als ik een quote maak kopieer ik letterlijk het stukje tekst wat het betreft. Meestal inclusief de taalfouten. 

En ook een 'gewone' quote kun je bewerken. 

Ik heb een correctie gedaan omdat ik dacht iets fout te hebben gedaan. Tiepvoatjuhs daar lezen we gewoon overheen. 😎

Friesian
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Beste ​@dommeke 

Ik begrijp wel je gedachte en ik quote ook bij 2 deelnemers, net als nu, wat r bij elkaar past..

Hetgene wat ik al eerder vermeldde gevaar van quote op quote op quote is vooral dat je bijvoorbeeld in een topic uit kan komen op 4/5/6 quotes achter elkaar. Worden die meermaals in een topic geplaatst heb ik geen leesbehoefte meer, ondanks de leesbril en multifocale brillen.

😉😀🙂🙂

En dan heb ik het nog niet over allemaal hoofdletters in een tekstvak. 😎

• Auteur
  • September 4, 2025

Ik zie regelmatig dat taalfoutjes in de ondertitels gecorrigeerd worden.
Bekend voorbeeld : enige ( ipv enigste )
https://schooltv.nl/video-item/clipphanger-wat-is-het-verschil-tussen-enige-en-enigste

Zijsprong, niet op ingaan, ter info.

JanD
Superuser
  • September 4, 2025

Goed punt van de lange topics ​@Friesian! Klopt, dan kan een specifiek (deel van) bericht quoten heel handig zijn. Hoe bedoel je dat van de editor?

En ja ​@JanD, ik begrijp wat je bedoelt. Het is een lastig iets, want je wilt je bezoekers ook niet teveel beperken of een drempel opleggen. Je wilt dat iedereen zich vrij voelt om zijn of haar verhaal te delen. Maar inderdaad, soms zijn berichten heel lang en dat leest minder makkelijk. Ik zal eens checken hoe we dit in de huisregels hebben staan, en in de uitleg over de Community. Misschien kunnen we het wel iets verduidelijken.

En voel je natuurlijk vrij om het te benoemen in topics, mogelijk heeft zo'n schrijver van het bericht er geen idee van!

Hallo ​@Alexandra van KPN dit staat er in de gebruiksvoorwaarden van het forum:

Wil jij de Community bereiken? Stel je vraag kort, bondig en zo duidelijk mogelijk.

Friesian
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Hoi ​@Alexandra van KPN

[......] Hoe bedoel je dat van de editor? [/.....] 

Zie dit topic°

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 4, 2025

Hallo ​@Alexandra van KPN dit staat er in de gebruiksvoorwaarden van het forum:

Wil jij de Community bereiken? Stel je vraag kort, bondig en zo duidelijk mogelijk.

Maar het is uiteindelijk aan de moderators hoe ze hierop handhaven en niet aan jou.
Ik ben er ook van overtuigd dat je mensen de ruimte moet geven. Soms is een forum het enige uitlaatklep die mensen hebben, en juist daarom moet je ze die vrijheid gunnen.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Mensenwerk is niet zwart/wit. Dat werkt niet, dat heeft nog nooit gewerkt.

En al helemaal niet wanneer er voor producten betaald wordt en men hier actief is op een consumenten forum of met een klacht komt wat toch 99% het geval is. 

JanD
Superuser
  • September 4, 2025

Beste ​@bnh ik handhaaf er ook niet op omdat ik daar ook de bevoegdheid niet voor heb, maar gaf slechts aan dat het niet uitnodigt om te lezen en te helpen en ​@Alexandra van KPN wilde de voorwaarden er op nazien en heb haar een handreiking geboden door een citaat uit de voorwaarden te plaatsen.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • September 4, 2025

Lol, ik miste de tweede pagina, sorry!

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 4, 2025

Lol, ik miste de tweede pagina, sorry!

Bijna weekend haha!

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • September 4, 2025

Haha, gelukkig wel, ​@bnh. Nog even doorbikkelen.

En dan nu een echt inhoudelijke reactie die past in de tijdlijn:

Ik begrijp je punt, ​@JanD. We raden aan om een vraag kort, bondig en duidelijk te stellen. Maar dit zijn wel relatieve en subjectieve begrippen. Misschien is er wel heel veel gebeurd, zit er veel frustratie bij en zou iemand dit allemaal wel van zich af willen schrijven. Dan kan het voor diens doen wel kort, bondig en duidelijk zijn. Voor jou kan dat dan misschien te lang zijn. Aan de andere kant: soms kan meer informatie ons juíst helpen om iemand beter te woord te staan. Bovendien ben ik het ook met ​@bnh eens:

Ik ben er ook van overtuigd dat je mensen de ruimte moet geven. Soms is een forum het enige uitlaatklep die mensen hebben, en juist daarom moet je ze die vrijheid gunnen.

En wat ​@Anneke-Anna zegt, is natuurlijk ook helemaal waar:

Mensenwerk is niet zwart/wit. Dat werkt niet, dat heeft nog nooit gewerkt.

Daarom denk ik niet dat we mensen kunnen gaan beperken in hoe ze hun vraag stellen. We kunnen wel adviseren over hoe dit het beste kan. Maar nogmaals, het is subjectief en relatief. We laten de keuze dan lekker bij de community. Vind jij het te lang en wil je daardoor niet reageren? Dat is je goed recht. Vind je een topic te kort en onduidelijk en wil je daarom niet reageren? Ook jouw goed recht. Reageer gewoon lekker op de topics waarop jij wél wilt reageren. Dat lijkt mij het allerbeste.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 4, 2025

Zonder te quoten 😎 had ik het niet beter kunnen verwoorden ​@Denise van KPN 👌

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

Hoe ik er naar kijk:

Quoten: Gebruik het als hulpmiddel: nooit volledige berichten maar korte citaten. Dingen weghalen OK, maar niet wijzigen. 

Mention: doe ik vrijwel altijd, omdat je lang niet altijd mail/melding krijgt van (nieuwe) reacties. Met een mention wel sneller/vaker. 

Lange teksten: ja, zijn soms irritant, maar geen voorstander van ‘verbieden’ omdat het erg menselijk is. Meer voorstander van adviserende aanpak hoe je je topic interessanter maakt.

• Auteur
  • September 5, 2025

Hier een leuk voorbeeld hoe ik iemand die niet meer zo actief is er weer bij haalde :

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 6, 2025

Ik gebruik best vaak het quoten. Dat is dan heel bewust omdat soms tegelijkertijd anderen reageren en dan zou het wel 's raar over kunnen komen als er vlak boven mijn reactie in de tussentijd een andere reactie is komen te staan.

In mijn quote haal ik alle tekst weg waar ik niet op reageer. Ik vind het dan wel zo netjes om op de plek van de weggelaten tekst streepjes te zetten in de quote. 

Oh ja, afbeeldingen haal ik per definitie uit mijn quotes.