Skip to main content

Configureren Grandstream HT801/HT802 VoIP ATA voor vaste telefonie (i.c.m. eigen modem/router)


Toon eerste bericht

387 reacties

wjb
Superuser
  • 74627 reacties
  • 16 januari 2024
Babylonia schreef:

De enige vorm aan “separatie” van KPN van het normale thuisnetwerk, zou kunnen zijn, de eigen Experia boxen te gebruiken met de ATA daarvan. In dat geval loopt telefonie via een eigen gescheiden VLAN (7). En is het afgescheiden van het normale internet thuisnetwerk.

Op de V12 en de V14 is dit niet meer het geval, daar loopt telefonie ook via Internet (vlan 6).

Het zou me niets verbazen als dat ook het geval zal zijn op de V10 en V10a nadat die firmware van die twee gelijk getrokken is met die van de V12 en V14.


Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3367 reacties
  • 16 januari 2024

En als je van de ATA gebruik maakt in de V12 en V14, wordt daarbij de VOIP dan niet afgevangen door de actief ingeschakelde KPN telefonie / ATA van die modellen modem/routers??

In ieder geval als de instellingen van een V10 en V10a de telefonie ervan is ingeschakeld. Kan in dat geval een erachter hangende eigen ATA / VOIP applicatie in dat geval in ieder geval niet functioneren voor KPN. (Een KPN SIP-account kan maar voor één apparaat actief worden ingesteld).


wjb
Superuser
  • 74627 reacties
  • 16 januari 2024
Babylonia schreef:

En als je van de ATA gebruik maakt in de V12 en V14, wordt daarbij de VOIP dan niet afgevangen door de actief ingeschakelde KPN telefonie / ATA van die modellen modem/routers??

Zeker maar ook dan loopt de VoiP verbinding gewoon via Internet (vlan 6).

Vlan 7 bestaat niet meer op de V12 en V14 en waarschijnlijk over een tijdje ook niet meer op de andere Experia boxen.

 

Babylonia schreef:

In ieder geval als de instellingen van een V10 en V10a de telefonie ervan is ingeschakeld. Kan in dat geval een erachter hangende eigen ATA / VOIP applicatie in dat geval in ieder geval niet functioneren voor KPN.

Klopt, als je een eigen ATA gebruikt dan moet je de SIP/VoIP functionaliteit op de Experia/KPN Box uit zetten.


Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3367 reacties
  • 16 januari 2024
wjb schreef:

Zeker maar ook dan loopt de VoiP verbinding gewoon via Internet (vlan 6).

Vlan 7 bestaat niet meer op de V12 en V14 en waarschijnlijk over een tijdje ook niet meer op de andere Experia boxen.


OK. Maar ja, ook onder VLAN 6 wordt met inschakeling van de ATA van die KPN boxen, ook dan de instellingen voor telefonie voor KPN afgevangen voor het achterliggende thuisnetwerk, en niet meer beschikbaar voor erachter hangende eigen apparatuur, voor het “KPN telefonie SIP” account.
(Een KPN SIP-account kan maar voor één apparaat actief worden ingesteld).


  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 5 juli 2024

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist alle stappen gevolgd en de telefoon werkt weer met een eigen router. Bedankt voor dit topic, zonder dit had ik het nooit opgelost.

Ik krijg alleen de nummerweergave niet meer werkend. Als er gebeld wordt staat er bij alle oproepen extern. Dit staat er in de handleiding van Gigaset:

Extern: als er geen nummer is meegestuurd.

 

Ik gebruik de volgende apparatuur:

  • Unifi UDM Pro
  • Grandstream HT801
  • Gigaset A510A

Ik heb vrijwel elke instelling die in dit topic staat ingesteld.
Caller ID Scheme staat momenteel op ETSI-DTMF maar ETSI-FSK lijkt ook niks te doen.

Iemand enig idee welke instellingen ik precies moet aanpassen? Bij voorbaat dank!


  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 24 juli 2024

Deze installatie een aantal jaar geleden bij mijn ouders neer gezet met een grandstream ht812.

na lange tijd goed gewerkt te hebben lopen mijn ouders tegen het probleem aan dat de verbinding uit het niets verbroken word. 

dit kan na enkele seconden zijn, maar uit testen bleek ook na ruim een half uur. er lijkt geen vast patroon in te zitten.

syslog aangezet om te kijken wat hier mis loopt.

(Tijd - 19:33:00):
wat me opvalt in de log (terwijl er een call bezig is) is dat de SIPStack een registratie uit probeert te voeren

192.168.1.59	Jul 24 19:32:59	HT812				[c0:74:ad:80:c1:f2] [1.0.35.4]SIPClientTransaction::sendRequest: Request 16 is sent 
192.168.1.59	Jul 24 19:33:00	HT812				[c0:74:ad:80:c1:f2] [1.0.35.4]SIPStack(1)::cb_rcv4xx: Received 401 response for transaction 16(REGISTER), failoverInProgress=0 
192.168.1.59	Jul 24 19:33:00	HT812				[c0:74:ad:80:c1:f2] [1.0.35.4]SIPTransaction::waitForResponse: Request 16 got status code 401 

(Tijd - 19:30:55):
wat uitkomt op een 401 (unauthorized), note dat deze registratie 3 minute daar voor ook gedaan werd. maar toen successvol was:

192.168.1.59	Jul 24 19:30:55	HT812				[c0:74:ad:80:c1:f2] [1.0.35.4]SIPClientTransaction::sendRequest: Request 15 is sent 
192.168.1.59	Jul 24 19:30:55	HT812				[c0:74:ad:80:c1:f2] [1.0.35.4]Line 615, DNS::_lookup, Lookup for IP address successful for host: voip1-ext.kpn.net, port: 0, IP: 145.7.97.53 
192.168.1.59	Jul 24 19:30:55	HT812			[c0:74:ad:80:c1:f2] [1.0.35.4]SIPStack(0)::run	Active transactions: 1 
192.168.1.59	Jul 24 19:30:55	HT812				[c0:74:ad:80:c1:f2] [1.0.35.4]SIPStack(0)::cb_rcv2xx: Received 200 response for transaction 15(REGISTER), failoverInProgress=0 
192.168.1.59	Jul 24 19:30:55	HT812				[c0:74:ad:80:c1:f2] [1.0.35.4]SigCtrl::processSigRegistered, Account 0 Registered, tried 0; Next reg in 1038 seconds (3278) on ims.imscore.net 
192.168.1.59	Jul 24 19:30:55	HT812				[c0:74:ad:80:c1:f2] [1.0.35.4]SIPTransaction::waitForResponse: Request 15 got status code 200 

(Tijd - 19:33:00):

op het zelfde moment als de 401 error word de verbinding verbroken:

192.168.1.59	Jul 24 19:33:00	HT812				[c0:74:ad:80:c1:f2] [1.0.35.4]SIPStack(1)::cb_rcvreq: Received SIP request BYE 
192.168.1.59	Jul 24 19:33:00	HT812			[c0:74:ad:80:c1:f2] [1.0.35.4]SIPStack(1)::run	Active call dialogs: 1 
192.168.1.59	Jul 24 19:33:00	HT812			[c0:74:ad:80:c1:f2] [1.0.35.4]SIPStack(1)::run	Active transactions: 2 
192.168.1.59	Jul 24 19:33:00	HT812			[c0:74:ad:80:c1:f2] [1.0.35.4]SIPStack(1)::run	Active call dialogs: 1 
192.168.1.59	Jul 24 19:33:00	HT812			[c0:74:ad:80:c1:f2] [1.0.35.4]SIPStack(1)::run	Active transactions: 2 
192.168.1.59	Jul 24 19:33:00	HT812				[c0:74:ad:80:c1:f2] [1.0.35.4]SigCtrl::processCallCompleted on port 1:0, status = CALL_ENDING/CALL_IDLE 
192.168.1.59	Jul 24 19:33:00	HT812				[c0:74:ad:80:c1:f2] [1.0.35.4]ATACtrl::processCallCompleted on port 1:0, status = CALL_IDLE/CALL_IDLE canConf:1 

 

Nou is mijn kennis op dit gebied vrijwel nul. voip, ata, sip. totaal niet bekend mee (daarnaast jaren geleden geinstalleerd). so bear with my possible stupidity :)

Oke, SIP registratie, dat lijkt me dus een validatie request te zijn. in de config van de HT812 kwam ik op profile1 de setting “Register Expiration:” tegen, met een default van 1 uur (max van 45 dagen). Daar maar mee begonnen en deze op 14 dagen gezet. verklaard niet de 3 minute interval. maar moeten ergens beginnen. opslaan → reboot → GO! nogmaals mezelf gebeld, maar helaas na 12 minute was het bellen weer voorbij.

 

Kan iemand mij hiermee helpen?

Uitgebreide syslog: 

https://pastebin.com/raw/Tm6AgvYX

 


  • Helper
  • 42 reacties
  • 30 oktober 2024

Een vraag voor de zekerheid.

In de handleiding staat Unregister on Reboot Yes.
Nu krijg ik die optie niet? ik neem aan dat ik dan moet gaan voor de optie All?

(Firmware 1.0.55.5)

 

 


  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 30 oktober 2024
Woetter22 schreef:

Een vraag voor de zekerheid.

In de handleiding staat Unregister on Reboot Yes.
Nu krijg ik die optie niet? ik neem aan dat ik dan moet gaan voor de optie All?

(Firmware 1.0.55.5)

 

 

Het profiel kan ingesteld worden per poort.
“All” is inderdaad prima.


  • Helper
  • 42 reacties
  • 31 oktober 2024

 

Ik ben vandaag overgegaan naar bellen via de HT801.

Nu kan ik wel bellen maar niet gebeld worden.

 

Ik heb de handleiding stap voor stap gevolgd, met hieronder mijn conviguratie.

zie ik iets over het hoofd?

 

 

 


wjb
Superuser
  • 74627 reacties
  • 31 oktober 2024

Wat is het merk en type van jouw router en heb je de SIP functionaliteit daarop uit staan?


  • Helper
  • 42 reacties
  • 31 oktober 2024
Ksopa schreef:

Gelukt, bellen lukt nu beiden kanten op.

 ‘Preferred Vocoder (in listed order)

  1. PCMA
  2. PCMA
  3. PCMA
  4. PCMA
  5. PCMA
  6. PCMA
  7. PCMA
  8. G722

Stel Enable SIP OPTIONS/NOTIFY Keep Alive:  in op OPTIONS

 

pfSense outbound firewall rule:

(Vervang de Source door het Statische IP van jouw Grandstream)

Port forwarding is niet nodig.

 

@wjb en @JorisV bedankt voor de behulpzaamheid en KPN bedankt voor de vrije modemkeuze!

 

Dit voorbeeld van de PFSense outbound firewall rule heeft mij ernorm geholpen.
 

Helaas liep ik nog steeds vast omdat ik was verteten regel 1 van de ICT toe te passen.
Dus na een reboot van alle netwerk apparatuur lijkt nu alles te werken.
een ieder bedankt voor de hulp.


Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 77 reacties
  • 29 december 2024

Ik gebruik inmiddels nu al jaren op verschillende locaties Handytones. 
 

nu ben ik sinds kort in het bezit van een mobiele 4G router, een MR6400. 
 

ik ben al de hele middag aan het kloten geweest met de HT801 en de router, maat werken wil het gewoon niet. De sip blijft op unregistered staan. 
 

zodra ik de Handytone op een glasvezel netwerk knal, doet hij het gelijk.

 

Vergeet ik iets? 
 

de HT heeft een statisch ip gekregen vanuit de tp link router. Ook poort aangepast naar 5080 ipv 5060 en de 5080 en 5004 geforward als udp. en sip alg afgeschakeld.
 

met deze summiere aanpassingen is het mij in 9/10 gevallen gelukt om hem op registered te krijgen bij bedrade modems.

 

het simkaartje in de router is KPN natuurlijk.


Reageer