Skip to main content
Beantwoord

Hoe voorkom ik dat een beller naar mijn vaste nummer verbonden wordt met een Duits of een andere West-Europese taal sprekende dame?

• 15 januari 2025
  • 24 reacties
  • 206 keer bekeken

Diverse bekenden van ons die naar ons vaste nummer bellen, krijgen niet één van ons aan de lijn maar worden toegesproken door een Duits of een andere West Europese taal sprekende dame. Bij een nieuwe poging om contact met ons te maken, overkomt hen hetzelfde.

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Dikke Johnny, welkom bij onze community. 

Wat een vreemd probleem dit. Als jij met je eigen 06-nummer naar je nummer belt hoor jij dit dus ook? EN wat hoor je dan precies? Staat hier misschien een doorschakeling naar een ander nummer op? 

KeesYagi schreef:

Het nummer is 0800-0402

Dit nummer klopt en een goed idee om contact met ons op te nemen om dit samen te bekijken. Je kunt ook een terugbelafspraak (rechts onderin) maken met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt.

Bekijk origineel

24 reacties

PeterG
Superuser
  • 60917 reacties
  • 15 januari 2025

Zitten zij met hun mobiel in het buitenland?

Dan vermoed ik dat zij jou niet bellen met het landnummer +31 .

Ik was jaren geleden in Duitsland en kreeg op mijn moeders nummer ook steeds een Duitse dame. Ik belde het nummer als 057*******. Dat moest dus zijn +3157*******.

Sindsdien zet ik alle nummers er standaard met landnummer in. Dat werkt ook als je in Nederland bent. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 januari 2025

Dit lijkt op een goede mogelijkheid, maar in deze gevallen betreft het allemaal pogingen om ons te bereiken door bekenden in onze onmiddellijke omgeving. Vanmorgen nog probeerde een verpleegster mij te bellen vanuit het plaatselijke ziekenhuis: werd óók in het Duits toegesproken.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 77 reacties
  • 15 januari 2025

Dit doet me denken aan een grappig voorval, dat ik een keer heb meegemaakt tijdens m’n vakantie.

Het kan wel 30 jaar geleden zijn, in ieder geval was het in de tijd dat mobieltjes nog bekend stonden onder de naam “autotelefoon”   en je ze moest bereiken  door tussenkomst van een telefoniste op nummer “005”.

Is was op Bonaire, ( landnummer 00599 … ) toen er iemand meerdere keren belde en vroeg naar “mevrouw Jansen in Stadskanaal”

Die persoon een aardige tijd bezig gehouden aan de lijn, wat bleek, hij  dacht te bellen met 0599123xxxx  ( netnummer van Stadskanaal was 0599 ) 

en dat kwam overeen met mijn nummer, alleen was dat 00599123xxxx.    Op dat moment was de toegang tot internationaal bellen net gewijzigd van 09 naar 00.  ( en 005 bestond op dat moment ook niet meer, maar dat terzijde )

Ik denk, dat de persoon in kwestie een flinke rekening gehad heeft ………………  😁

• 5872 reacties
  • 15 januari 2025

Een interessant cq merkwaardig probleem.

Mijn vermoeden gaat als eerst uit naar de club waar mee de tegenpartij belt.

Maar :

Dikke Johnny schreef:

Diverse bekenden van ons [..]

Meerdere gevallen dus, dat is wel weer opvallend, die zouden dan mogelijk dezelfde (regionale) aanbieder  gebruiken ?
Is dat mogelijk het geval ?
De nummers zijn op te zoeken bij de acm om te zien wat de huidige ( en de oorspronkelijke ) aanbieder is.
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/telefoonnummers/nummers-doorzoeken

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 januari 2025

De nummers die in een vreemde taal toegesproken werden, zijn nummers die bij verschillende providers een abonnement hebben, zoals bij Vodafone Libertel en Odido. Dat leerde ik bij ACM: dat was een gouden tip, ik heb dit nooit geweten.

PeterG
Superuser
  • 60917 reacties
  • 15 januari 2025

Laat ze maar bellen inclusief +31 indien ze bellen met een mobiel. Aan de grenzen wil je nog wel eens verbonden zijn met bijvoorbeeld een Duitse provider. Een zonder landnummer gekozen nummer zal die altijd zien als Duits nummer. Met de landcode erbij is dat probleem er niet. 

Ik gebruik vanaf een mobiel nooit meer 020******* . Altijd +3120*******. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 januari 2025

Zowel ik als een aantal van de bellers die onjuist verbonden werden, wonen in het noord westen, dus ver van landsgrenzen verwijderd. Dat zou hier niet van invloed kunnen zijn, lijkt mij.

• 5872 reacties
  • 15 januari 2025

Zo te zien kunnen wij als buitenstaanders hier geen verklaring voor vinden.
Dan is het aan de kpn om dit verder te onderzoeken.
Ik ben heel benieuwd.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 januari 2025

Dat is trouwens ook nog een uitzoekerij. Je komt langs allerlei mogelijke oplossingsmethodes die uiteindelijk geen resultaat op leveren. Maar een duidelijk aangegeven nummer om te bellen voor klachten of storingen is er niet. En om voor een monteur te bellen, lijkt me ook geen correcte manier.

Ik zoek wel even verder naar een contactmogelijkheid.

Bedankt voor jullie inbreng, mannen. Ik ben er toch weer iets wijzer van geworden.

• 5872 reacties
  • 15 januari 2025

Er komt hier binnen enkele dagen (?) vanzelf een kpn-er langs dit onderwerp, als je dan je gegevens hebt ingevuld in je profiel dan kan zij/hij het verder (laten) onderzoeken.

Alhoewel, deze vraag staat nu (al weer) op “beantwoord”, dat kun je als vraagsteller ( nu wel, sinds enige tijd wel ) ongedaan maken, als ik het goed heb.

Het telefoonnummer van kpn is goed verstopt inderdaad en andere normale communicatie middelen zijn er niet.
Het nummer is 0800-0402

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2319 reacties
  • 15 januari 2025

Heb je misschien een eigen bedrijf met een telefooncentrale? Als dit het geval is, raad ik aan om goed dit systeem te laten onderzoeken.

Het kan zijn dat deze gehackt is, en dat mensen via jouw telefoonnummer kunnen bellen naar het buitenland. Hun kost het weinig, maar de gesprekken die vanaf jouw centrale naar het buitenland worden gemaakt kosten jou heel veel......

Zo maar een ingeving......

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23298 reacties
  • Antwoord
  • 17 januari 2025

Hi ​@Dikke Johnny, welkom bij onze community. 

Wat een vreemd probleem dit. Als jij met je eigen 06-nummer naar je nummer belt hoor jij dit dus ook? EN wat hoor je dan precies? Staat hier misschien een doorschakeling naar een ander nummer op? 

KeesYagi schreef:

Het nummer is 0800-0402

Dit nummer klopt en een goed idee om contact met ons op te nemen om dit samen te bekijken. Je kunt ook een terugbelafspraak (rechts onderin) maken met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 10 maart 2025

Alex, het betreft een probleem dat regelmatig, dus niet altijd, optreedt. Ik hoor het zelf inderdaad ook als ik mobiel naar het vaste nummer bel. Vorige week was ik jarig en toen hoorde ik van eigenlijk al mijn familieleden dat zij een Duitse dame aan de lijn kregen.

Ik overweeg nu om over een tweetal maanden iedereen in mijn kennissenkring te benaderen met de melding dat ik niet meer op het bekende vaste nummer te bereiken ben omdat ik niet meer wens te betalen voor een lijn die om onduidelijke redenen niet meer correct verbindt.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2319 reacties
  • 10 maart 2025

@Dikke Johnny 

Is het een levend persoon, die de telefoon aanneemt. Of is het een bandje? En heb je al onderzocht wat die vrouw precies zegt? Kan je daar misschien aanknopingspunten vinden?

En heb je mijn vorige reactie al bekeken? 

Buurman20
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 81 reacties
  • 10 maart 2025

@Dikke Johnny  Misschien een optie als je nog een keer je eigen nummer belt met je mobiel en je krijgt weer deze Duitse dame aan de lijn. Leg haar dan uit wat er speelt en vraag voor de zekerheid haar nummer. Dit nummer kan ​@Alex van KPN waarschijnlijk wel nodig hebben om e.e.a. te onderzoeken om dat probleem op te lossen…….Het is maar een tip

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 11 maart 2025

Deze suggestie heb ik al eens geprobeerd maar zonder succes. Het doet me het meest denken aan een ingesproken boodschap die je hoort als je belt naar iemand die dan blijkbaar niet thuis is. Je kunt haar niet onderbreken.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2319 reacties
  • 11 maart 2025

Het is een bandje dus. Kan je anders even opnemen wat ze zegt? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 11 maart 2025

Ik ben er een beetje klaar mee, eerlijk gezegd. Een collega van je die ik aan de lijn had, heeft óók die Duitse dame aan de lijn gekregen. Je zou dus ook zelf kunnen proberen om het op te nemen. Ik betaal voor een ongestoord telefoonabonnement en als dat niet geleverd wordt, stop ik daarmee.

Buurman20
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 81 reacties
  • 11 maart 2025

Beste ​@Dikke Johnny het is een vervelende kwestie, maar dan is een nieuw nummer aanvragen misschien wel de meest verstandige oplossing ondanks dat het veel gedoe kost om al je contacten daarover in te lichten. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 11 maart 2025

Ik verwacht, Buurman20, dat het informeren van mijn kennissen dat ik een ander nummer neem even lastig is als hen duidelijk maken dat het huidige nummer niet meer bij mij hoort.

Toch fijn dat je meedenkt, dankjewel!

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2319 reacties
  • 11 maart 2025

@Dikke Johnny 

Ik heb echt het idee dat er een doorschakeling ingesteld staat op je nummer. Heb je dat al eens gechecked? Met #21# kan je alle directe doorschakelingen uitzetten! Met #61# zet je de vertraagde doorschakelingen (na +/- 25 sec.) uit.

En wat zegt die vrouw dan op het bandje? Misschien is er een aanknopingspunt te vinden wat er gaande is?

Geloof me. De kans is heel bijzonder klein dat het vanzelf zou gebeuren. Er is blijkbaar ooit iets gebeurd dat mensen worden doorgeschakeld. Misschien heeft iemand ooit eens een doorschakeling in je telefoon ingesteld met *21*

Ik geloof er echt niet in dat er iets mis is bij KPN dat je structureel iemand anders aan de lijn krijgt.

En als je een eigen telefooncentrale hebt. Controleer eens goed of deze niet gehacked is, en of je inkomende lijnen naar een ander nummer worden doorgestuurd! Je zal niet de eerste zijn. En dan zal het nog vrij mild zijn als die naar Duitsland wordt doorverbonden in plaats van naar Nigeria bijv.

Forum|alt.badge.img+2

AriënC schreef:

@Dikke Johnny 

Ik heb echt het idee dat er een doorschakeling ingesteld staat op je nummer. Heb je dat al eens gechecked? Met #21# kan je alle directe doorschakelingen uitzetten! Met #61# zet je de vertraagde doorschakelingen (na +/- 25 sec.) uit.

En wat zegt die vrouw dan op het bandje? Misschien is er een aanknopingspunt te vinden wat er gaande is?

Vergeet ook #67# niet (doorschakelen bij in gesprek uitzetten).

Bij mobiel (hier niet van toepassing) is er ook nog #62# (doorschakelen bij aansluiting onbereikbaar uitzetten).

Verder: heeft de telefoon van topic starter een ingebouwd antwoordapparaat wat misschien aan staat?

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 77 reacties
  • 11 maart 2025

En dan heb je  ook  nog ##002#  om alle doorschakelingen uit te zetten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 12 maart 2025

Ik heb alle vermelde codes ingevoerd en daar geen reactie op gekregen in de zin van "alle doorschakelingen zijn uitgeschakeld”. Ik veronderstel dan ook dat er geen doorschakelingen bestonden.

Ik wacht het nu nog even af.

Dank jullie wel voor al jullie hulpvaardige reacties!

Reageer