Skip to main content
Antwoord

Ik heb bekabelde huistelefoons, moet ik mijn experiabox wel verplaatsen voor glasvezel?

• October 25, 2025
  • 7 reacties
  • 96 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

In mijn ouderlijke huis komt er glasvezel. In de woonkamer staat nu Experiabox verbonden met DSL en aansluiting draadgebonden telefoontoestellen huiskamer en bovenverdieping.

Toen ik de klantenservice belde, hoorde ik dat men de Experiabox wilt verplaatsen naar meterkast als glasvezelaansluiting wordt geïnstalleerd. Een lange UTP kabel tussen Experiabox in woonkamer en glasvezelkastje werd afgeraden.

Mijn vraag is of men de telefoonverbinding (3 werkende draadgebonden telefoons met zelfde nummer) kan laten werken als de Experiabox verplaatst wordt uit huiskamer naar meterkast.

Beste antwoord door AriënC

Op zich zou geen probleem zijn als de Experia box verhuist naar de meterkast. Ik neem aan dat je daar ook je vroegere ISRA-punt hebt waar telefonie via koper op binnenkwam? Dan kan je de vier-aderige koperen telefoonkabel naar de 'varkensneus' aansluiting gebruiken voor je bedraade huistelefoon. 

Ik ga ervan uit dat het zo zal zijn. Als je ISRA-punt in de woonkamer zit wordt het anders.

7 reacties

• October 25, 2025

Een lange UTP kabel tussen Experiabox in woonkamer en glasvezelkastje werd afgeraden.

Dat is een verkeerd advies. Dit kan gewoon. Er is geen enkele reden om dit af te raden. Gewoon Experiabox laten staan en kabel leggen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 25, 2025

Beste ​@Pierre78 het advies van de klantenservice is voor een zoveelste keer helaas waardeloos.

Ze hebben gelijk bij een koper (DSL) verbinding zoals je nu hebt, als er een te lange kabel tussen IS/RA-punt en modem zit kun je kwaliteits- en signaalverlies krijgen.

In jouw geval, bij de overgang naar glas komt de glasvezelkast blijkbaar in de meterkast en kun je zelf of door een monteur een geschikte LAN-kabel, kwaliteit minimaal CAT5e, beter CAT6(a), leggen naar de plek waar nu je modem staat en kan verder alles blijven zoals het is.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • October 25, 2025

Op zich zou geen probleem zijn als de Experia box verhuist naar de meterkast. Ik neem aan dat je daar ook je vroegere ISRA-punt hebt waar telefonie via koper op binnenkwam? Dan kan je de vier-aderige koperen telefoonkabel naar de 'varkensneus' aansluiting gebruiken voor je bedraade huistelefoon. 

Ik ga ervan uit dat het zo zal zijn. Als je ISRA-punt in de woonkamer zit wordt het anders.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 25, 2025

Inderdaad gewoon een LAN kabel door de monteur laten trekken naar de woonkamer, werkt prima.
Op deze manier is de WiFi ook lekker sterk in de woonkamer, en kunt u verder alles houden zoals het al aangesloten is.

Wanneer u overstapt op glas, kunt u een gratis monteur laten komen. Tegen die tijd kunt u een afspraak maken met de klantenservice.

Het telefoonnummer is 0800-0402 (of via een KPN mobiele aansluiting op 1200).

Openingstijden:

• Maandag tot en met Vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
  • Zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
  • Zondag gesloten

Of maak eenvoudig een belafspraak online, dan bellen ze u terug wanneer het u uitkomt!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 25, 2025

@Pierre78 heeft de modem in de huiskamer staan, dus ook in de huiskamer aangesloten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 25, 2025

Bij iemand die van kpn naar ziggo is gegaan heb ik het aldus gedaan:

Ziggo modem kwam in de meterkast. 

Vervolgens dáár de kpn kabel naar de huiskamer op het Ziggo modem aangesloten. Met wat diverse kastjes en kabeltje ertussen. Als eerste een kabeltje met 2 RJ11 stekertjes. Aan één kant in het modem en ander klikstekker in de zijkant van een doosje met klik aansluiting én varkenssnuit. Op de KPN kabel naar de woonkamer een varkenssnuit-stekker (rrood op a; blauw op b). 

Et voilà. Een werkende “klassieke” telefoon aansluiting in de woonkamer voor het basisstation. Of het begin van een bedrade situatie.

Maar als het even kan kan het ook zo. 

Er kan tussen het glasvezel-NT en het modem ook wel een 'paar’ meter UTP. Ik heb er 10 meter tussen. Maar ik ken situaties waar dat meer is. Als de monteur (die zou ik er wel voor nemen) UTP naar de woonkamer kan halen vanuit de meterkast verandert er verder NIETS aan de huidige situatie.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 27, 2025

Goedemiddag ​@Pierre78 , welkom hier op de KPN Community en bedankt voor jouw bericht :)
Leuk dat je ons via deze weg hebt weten te vinden en hier je vraag stelt! Zie dat je al mooi wat reacties hebt mogen ontvangen en hopelijk heeft dit je alvast enigszins gerustgesteld 🙏🏻Zoals al wordt aangegeven, ben je (helaas) niet helemaal juist geïnformeerd want die lange kabel is geen enkel probleem. Die factor speelt wel een rol bij je huidige koper (dsl) verbinding maar bij glasvezel gaat die vlieger (gelukkig( niet meer op. Verder kan ik eigenlijk weinig toevoegen aan datgene wat hier vanuit de Community is gezegd en hopelijk heb je dit inmiddels gelezen! En laat het ook vooral weten mocht je nog verdere vragen hebben!