Skip to main content
Beantwoord

Kan ik een nieuwe vaste telefoonlijn via koper krijgen?

• August 11, 2026
  • 4 reacties
  • 97 keer bekeken

nav : 
https://community.kpn.com/internet-9/geen-internet-via-dsl-mogelijk-volgens-kpn-op-mijn-adres-653232?postid=2290949#post2290949

Sinds kort is er echter een wijziging in het aansluitbeleid. Voor huisaansluitingen op het kopernetwerk waar de snelheid lager ligt dan 10Mbit/s en geen glasvezel beschikbaar is, kun je nu enkel 5G-Internet Thuis bestellen.

Wat betekend dat voor het aansluiten van een nieuwe echte vaste lijn, zo een waar het kopernetwerk voor is aangelegd, 2 draadjes naar een toestel en klaar.
Kunnen die nog nieuw aangelegd worden ?

Beste antwoord door Alex van KPN

@KeesYagi zover ik weet blijven de koperlijnen actief tot glasvezel is aangesloten, en nog een tijdje erna. 

Een nieuwe telefoonlijn moet daarom mogelijk zijn, of ik begrijp je vraag verkeerd. 

Ik kijk graag mee op een bepaald adres wat er mogelijk is. Als je dit in je KPN profiel invult, dan zoek ik uit wat er mogelijk is. Laat me even weten als je dit hebt gedaan. 

En anders blijft het advies: 

​​​​Hiervoor kunnen klanten contact met ons opnemen via de bekende weg. Ze kunnen makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons maken. Dan nemen wij contact op wanneer het uitkomt om dit in orde te maken. 

4 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+28
  • Moderator
  • August 11, 2026

Hi ​@KeesYagi

Jij bedoelt denk ik nog de analoge lijn via koper. Dat kan niet meer. Als er enkel koper beschikbaar is op een adres, dan kan er wél enkel een telefoonlijn worden besteld. Dit is dan via VoIP. 

Hiervoor kunnen klanten contact met ons opnemen via de bekende weg. Ze kunnen makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons maken. Dan nemen wij contact op wanneer het uitkomt om dit in orde te maken. 

• Auteur
  • August 20, 2026

Ik reageerde hier bewust nog niet op om te zien wat anderen hier aan konden bijdragen, nu dat niet gebeurd kom ik weer “op de lijn”.

Beste Alex, dank voor antwoord maar er is nog wat verduidelijking nodig.

De KPN heeft in alle wijsheid besloten om de koperdraden in de straat langer dan een paar km niet meer te gaan gebruiken.
Maar die draden hebben prima gefunctioneerd voor telefoon, vele decennia.
Over veel langere afstanden dan wat nu met DSL kan.

Zoals ik het nu lees uit je reactie kan iemand die vroeger een vaste lijn kon gebruiken op een adres "te" ver van de centrale/straatkast nu geen vaste telefoon meer krijgen.

Technisch kan het natuurlijk nog steeds wel, als de koperdraden nog in orde zijn dan natuurlijk.
Dan zou de omzetting van digitaal/voip in de centrale/straatkast kunnen gebeuren.
Zoals dat ook wel gedaan werd / wordt meen ik.

En een langzame DSL lijn kan toch nog handig zijn voor back-up, alarmsysteem ed.

Maar, het zal er wel op neer komen dat dit een volgende stap is naar het uitfaseren van het kopernetwerk.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 20, 2026

Zoals ik het nu lees uit je reactie kan iemand die vroeger een vaste lijn kon gebruiken op een adres "te" ver van de centrale/straatkast nu geen vaste telefoon meer krijgen.

Dat kan nog steeds. Voor vaste telefoon is 1 Mbps nodig. Dus laten we zeggen dat op een koperen lijn met 2 Mbps Belbasis en Belbudget nog gewoon kunnen. Dat gaat tegenwoordig wel via een router. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+28
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 21, 2026

@KeesYagi zover ik weet blijven de koperlijnen actief tot glasvezel is aangesloten, en nog een tijdje erna. 

Een nieuwe telefoonlijn moet daarom mogelijk zijn, of ik begrijp je vraag verkeerd. 

Ik kijk graag mee op een bepaald adres wat er mogelijk is. Als je dit in je KPN profiel invult, dan zoek ik uit wat er mogelijk is. Laat me even weten als je dit hebt gedaan. 

En anders blijft het advies: 

​​​​Hiervoor kunnen klanten contact met ons opnemen via de bekende weg. Ze kunnen makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons maken. Dan nemen wij contact op wanneer het uitkomt om dit in orde te maken.