Skip to main content

Goedemiddag,

wij hebben de overstap naar Glasvezel gemaakt, echter helaas bij de concurrent. in ons dorp heeft Delta netwerk het glasvezel recht, dus bij KPN blijven voor een abbo is niet mogelijk.

 

nu hebben we bij Caiway gekozen voor alleen internet en televisie, echter wil ik weten of ik mijn vaste telefoon kan behouden bij KPN, ik had een KPN medewerker al aan de telefoon gehad maar ik kon overduidelijk merken dat hij niet wist waar die over sprak.

 

voor alle duidelijkheid, wij hebben een Analoge lijn met ISDN in onze huidige situatie, hierover hebben wij telefoon en internet bij KPN voor nu, in de komende weken is onze glasvezel lijn actief.   vorige week is er apart een glasvezel kabel getrokken en in onze meterkast bij geplaatst.   volgens de KPN telefoon medewerker sprak hij dat alles over de zelfde lijn zou gaan.

 

dus ik hoop hier op verheldering.

 

alvast dank :)

Hallo @spaans02 ,

Ik neem aan dat je PSTN bedoelt, ISDN is al een tijd gestopt.

Zolang het kopernetwerk actief blijft zal PSTN ook beschikbaar blijven.Dat duurt waarschijnlijk nog wel enkele jaren omdat KPN geen glasvezel aanlegt in jouw dorp.

Maar waarom neem je geen telefonie af bij Caiway?Dat is flink goedkoper.


Hallo @spaans02 via www.kpn.com even controleren of je vaste telefoon kunt ‘bestellen’ bij KPN, als dat kan, kan je huidige telefoonaansluiting bij KPN behouden blijven. Delta en KPN bijten elkaar niet in dit geval bij jou thuis, loopt over verschillende lijnen.

Je hebt nu wel een analoge lijn, maar géén ISDN, dat bestaat al een aantal jaren niet meer, dat even voor de duidelijkheid.

Je hebt/krijgt dan wel onnodig veel apparatuur in je meterkast. Een modem van Delta voor internet/tv en een modem van KPN voor alléén de telefoonlijn.

Het lijkt me verstandiger over te stappen naar Delta inclusief telefoonlijn met nummerbehoud en dus van de overstapservice van Delta gebruik te maken.

Maar dat is je eigen keuze.

Succes.

 

 


Hoi @JanD ,

PSTN is enkel te bestellen via de klantenservice (0800-0402) en via dit postformulier , niet via de website.

In dit geval moet gewoon het abonnement aangepast worden lijkt me.


ISDN wordt al enkele jaren niet meer geleverd. Dat heb je dus niet. 

Ik neem aan dat de telefoon nu in phone 1 van het modem zit 😎

Neem je telefoonnummer ook mee naar Caiway.  Dat heet bij hun nog Alles in 1.  Dat is een stuk goedkoper dan een los telefoonabonnement voor een vaste telefoon bij KPN

Belbasis of Belbudget kan nog steeds maar het is duur. Veel duurder dan je vaste nummer via Caiway internet gebruiken. 

Belbasis is namelijk € 33,50 per maand! En daar komen gesprekskosten nog bij!

Bij Caiway zie ik zelfs geen prijsverschil in abonnement met of zonder vast nummer. Dus met betaal je alleen gesprekskosten lijkt mij!

https://www.kpn.com/bellen/abonnementen/belbasis-en-belbudget.htm

 


Bij Caiway zie ik zelfs geen prijsverschil in abonnement met of zonder vast nummer.

Klopt, weet ik uit de praktijk bij een Caiway klant.

Dus met betaal je alleen gesprekskosten lijkt mij!

Daar toe heb ik er een kastje bij gezet voor uitbellen via andere (bekende) aanbieder voor uitbellen.

Maar, dat ter zijde.

Voor de vraagsteller : het nummer moet geporteerd worden naar een andere aanbieder en dan werkt alles weer als vanouds.

 


Dus met betaal je alleen gesprekskosten lijkt mij!

Daar toe heb ik er een kastje bij gezet voor uitbellen via andere (bekende) aanbieder voor uitbellen.

Dat doen wij ook, uitgaand bellen wij met CheapConnect i.p.v. KPN.

 

Overigens denk ik dat @spaans02 er verstandig aan doet om het telefoonnummer te laten porteren naar CheapConnect.


In dit geval (in mijn omgeving) heb ik er voor gekozen om de lijn bij dezelfde aanbieder (voor TV & internet) te houden zo dat ik er geen verantwoording voor hoef te nemen als er eens iets niet werkt.
En uitbellen is via CC nog niet zo voordelig als via een andere uitbel-club.
We hebben het daar al eens eerder over gehad via dit forum.

CC is voor mij/ons wel de inkomende aanbieder want is voordelig en heeft goede mogelijkheden voor “doorschakelen” cq gelijktijdig laten overgaan op meerdere nummers/toestellen. Maar is iets lastiger aan te sluiten / in te stellen.


In dit geval (in mijn omgeving) heb ik er voor gekozen om de lijn bij dezelfde aanbieder (voor TV & internet) te houden zo dat ik er geen verantwoording voor hoef te nemen als er eens iets niet werkt.

Ook ik heb mijn privé telefoonlijn om die reden via KPN lopen maar dus alleen voor inkomende gesprekken.

 

En uitbellen is via CC nog niet zo voordelig als via een andere uitbel-club.

Ik denk dat CheapConnect al snel goedkoper is dan die andere "uitbel-club".


En uitbellen is via CC nog niet zo voordelig als via een andere uitbel-club.

Ik denk dat CheapConnect al snel goedkoper is dan die andere "uitbel-club".

Neehee, zeker niet, dat gesprek hebben we al eerder gevoerd, maar kon ik nog niet terugvinden, ik zal nog eens zoeken.
=== aanvulling ===

Gevonden :
 

Zoek op : “dellmont betamax comparison”


 

Leuke lijst, maar niet reëel zolang de subscription fees er niet bij staan. Ik weet nog dat je bij bijvoorbeeld Voipbuster, Voipbuster Pro etc. iedere x-weken/maanden een top-up moest doen om überhaupt gratis te kunnen bellen en anders je freedays/freemiumdays etc. op waren. Daarnaast was de minimum opwaardeerprijs ik dacht € 10,00.

Een simpele rekensom leert mij echter dat Onbeperkt bellen vast/mobiel bij KPN € 1,00 kost, dus € 12,00 per jaar (even exclusief een normaal mobiel abonnement die de meeste mensen al hebben) en een Prepaid CheapConnect nummer € 8,95 of te wel € 20,95 per jaar voor uitgaand via KPN en inkomend via VoIP.

Bij VoIPbuster etc. is Freedays/Freemiumdays dacht ik rond de 30, 60 of 90 dagen (?) 4 * € 10,00 = € 40,00 waarmee de combinatie KPN Onbeperkt bel/sms + CheapConnect € 19,05 goedkoper is.

Let wel, ik weet niet hoe het precies met al die andere VoIP aanbieders is in die lijst, maar als het goed is, is het allemaal van één en dezelfde toko en verschillen ze niet heel erg veel van elkaar.


@GerritS76 schreef:

Een simpele rekensom leert mij echter dat Onbeperkt bellen vast/mobiel bij KPN € 1,00 kost, dus € 12,00 per jaar

Dat is de meerprijs voor onbeperkt bellen met een mobiele telefoon.

Onbeperkt bellen met een vaste lijn (en daar hebben we het hier over) kost een stuk meer.

 


@GerritS76 schreef:

Een simpele rekensom leert mij echter dat Onbeperkt bellen vast/mobiel bij KPN € 1,00 kost, dus € 12,00 per jaar

Dat is de meerprijs voor onbeperkt bellen met een mobiele telefoon.

Onbeperkt bellen met een vaste lijn (en daar hebben we het hier over) kost een stuk meer.

Klopt, ik kwam even met die solution aangezien veel mensen voor VoIP kiezen vanwege de kosten. Dan is een mobiel abonnement met onbeperkt bellen/sms (naar vast+mobiel) i.c.m. CheapConnect het goedkoopste.

VoIP only (dus echt als complete vervanger voor KPN Vaste Telefonie) is sowieso de eerste paar jaar stukken duurder dan welke VoIP provider ook aangezien je daarvoor weer aparte investeringen zult moeten doen die je wel moet meerekenen (afschrijven). Zonder VoIP/SIP-ATA, VoIP/SIP telefoon of modem die ondersteuning biedt voor het toevoegen van VoIP/SIP accounts kan je tenslotte nog niets met je VoIP account.

Voor een huishouden met twee volwassenen is een VoIP SIP account van CheapConnect i.c.m. Onbeperkt bellen sowieso goedkoper. Dat uitbellen doe je via KPN en op diezelfde telefoon kun je of een VoIP/SIP cliënt installeren of zelfs direct op dat toestel configureren.

Maar VoIP puur vergelijken met een vaste telefoonlijn zonder daarin de kosten die je moet investeren erin mee te rekenen is niet echt reëel. Dan de tijd nog niet meegerekend die het sommige mensen kost om het überhaupt aan de praat te krijgen 😂


Als je al een Fritzbox of een router die voip ondersteunt hebt, dan zit alles voor VOIP er al standaard in, dus dan vallen de initiële kosten echt mee.


Hallo @spaans02 als je nu al analoge telefoon via KPN hebt, dan zal dat na de overstap ook nog blijven. Pas als je het telefoonnummer ook over laat zetten naar Delta dan zal analoge telefonie stoppen via KPN.