Skip to main content
Beantwoord

Kan je twee vaste telefoons op je modem aansluiten?

• 6 maart 2025
  • 25 reacties
  • 216 keer bekeken

• Deelnemer
  • 6 reacties

Ik wil graag een dementietelefoon extra aansluiten op een vaste telefoonaansluiting

Beste antwoord door PeterG

mfdw schreef:

En mijn vraag aan Ziggo moet dat ook kan met hun modem.

Tja  ask them!! community.ziggo.nl 

Bij kpn kun je eenvoudig het eerste nummer (SIP 1) ook aanzetten op phone 2. Gewoon inloggen op het modem en op phone 2 ook SIP 1 inkomend én uitgaand instellen. 

Bekijk origineel

25 reacties

PeterG
Superuser
  • 61045 reacties
  • 6 maart 2025

Één draadloze kan samen met een draad telefoon op één aansluiting. 

Twee draad telefoons willen meer stroom dan het modem kan leveren op één poort. 

Je kunt ook inloggen op het modem. En dan ook op phone 2 SIP 1 inkomend en uitgaand instellen. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8283 reacties
  • 6 maart 2025

Als je modem 2 groene telefoonpoorten heeft, kan dat ​@mfdw , binnen de modem even goed instellen en beide poorten werken.

Je kunt ook met een telefoonsplitter bij 1 telefoonpoort een extra telefoon aansluiten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 6 maart 2025

Hoe kan ik het modem goed instellen JanD, zodat beide telefoons werken (hij doet het nu niet)

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8283 reacties
  • 6 maart 2025

Welk merk en type modem/ router heb je van KPN ​@mfdw 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7492 reacties
  • 8 maart 2025

Hi ​@mfdw en welkom bij de KPN Community! Fijn dat je al wat hulp hebt gehad. 🙂

JanD schreef:

Welk merk en type modem/ router heb je van KPN ​@mfdw 

Hier ben ik ook benieuwd naar. Wil je dit nog laten weten? Je mag ook een foto plaatsen als dat makkelijker is.

We hebben ook een pagina over het aansluiten van twee vaste telefoons op je modem. Je kunt ook daar de stappen doorlopen, ik ben benieuwd of het dan lukt!

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 8 maart 2025

Het is een modem van Ziggo (van mijn vader). Zou ik een rj11splitter kunnen gebruiken voor 2 telefoons?

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8283 reacties
  • 8 maart 2025

Dan kun je het beste de helpdesk of het forum van Ziggo raadplegen, dit forum is van KPN en kent geen details van Ziggo apparatuur.

Succes ​@mfdw 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 8 maart 2025

Dat is ook zo. 

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

Mogelijk heb je hier wat aan;

Ziggo twee telefoons

PeterG
Superuser
  • 61045 reacties
  • 9 maart 2025

Die had ik ook gevonden. ​@Dave van Toer 

Maar ​@mfdw bedoelt één nummer. Met daarop twee toestellen. 

Dat kan dus wel me een RJ11 splitter. En één dect basisstation + één draad telefoon. Dan zit je net aan de aansluitfactor. Anders klinkt de bel niet als je wordt opgebeld. 

• 5887 reacties
  • 9 maart 2025

Het grote nadeel van 2 telefoons op 1 aansluiting : als er een “van de haak ligt” dan doet die ander het ook niet meer, de lijn is dan bezet.

Dus als die 2 poorten beide actief kunnen worden gemaakt, op hetzelfde nummer dan heeft dat grote voordelen, althans, het is interessant om te te weten hoe dat werkt als er 1 telefoon “van de haak ligt”.
Bij mijn weten is er maar een verbinding per nummer mogelijk, bij de vaste telefonie van kpn.

Om deze redenen installeerde ik bij mensen met een alarm telefoon een extra voip (telefoon via internet) kastje zodat die alarm telefoon altijd een vrije lijn heeft.
Ook erg vreemd dat zo’n alarm telefoon geen doorlus voor de telefoonlijn heeft zoals dat bij alarm installaties het geval is (was, toen die nog via een kieslijn liepen) dan heeft het alarm altijd voorrang.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8283 reacties
  • 9 maart 2025

Beste ​@KeesYagi het voordeel van de V10 met 2 telefoonpoorten is dat de telefoons wel 1 nummer hebben, maar onafhankelijk van elkaar kunnen bellen en gebeld worden is mijn persoonlijke ervaring.

Als mijn vrouw een binnenkomend telefoontje krijgt, kan ik met de andere telefoon uit bellen of ook een telefoontje binnen krijgen, en dat op 1 nummer, leuk he.

Of dat met andere modems met 2 telefoonpoorten ook werkt weet ik niet.

Ik weet bij de KPN Box12 wel dat je, bij op beide poorten aangesloten telefoons, intern naar elkaar kunt bellen, net als bij DECT met meerdere handsets.

CC ​@mfdw 

• 5887 reacties
  • 9 maart 2025

Aha, mooi, dan is dat de betere oplossing, de 2e poort actief maken.
kan iemand daar nog een handleidinkje voor maken of vinden ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 9 maart 2025

Bedankt voor de reacties. Ik ga de rj11splitter proberen. Hopelijk hoef je daar het modem niet voor aan te passen.

• 5887 reacties
  • 9 maart 2025

Toch nog wat meer tekst dan, blijkbaar lopen onze inzichten, beleving, risicoanalyse  of wat ook wat uit elkaar.

Wat ik bedoel, in het niet hypothetische geval, :

KeesYagi schreef:

als er een “van de haak ligt” dan doet die ander het ook niet meer, de lijn is dan bezet.

De gebruiker wil dringend bellen, het lukt even niet met losse telefoon maar die is wel “van de haak” en houd de lijn vast, dan kun je met die andere telefoon niets meer.
Ik weet niet hoe de situatie is daar, of het ook een nood telefoon is, maar toch, nu je toch bezig bent.

mfdw schreef:

Hopelijk hoef je daar het modem niet voor aan te passen.

Dat is echt heel eenvoudig ( voor iemand die daar een beetje in thuis is ).
Als je daar schrik voor hebt dan is er misschien iemand anders die dat kan doen, OF, kan  kpn dit op afstand voor je doen, dat zou ik wel verwachten eigenlijk.

• 780 reacties
  • 9 maart 2025

@KeesYagi KPN kan en mag natuurlijk niets op afstand aanpassen in een Ziggo modem de vraagsteller althans zijn vader is Ziggo klant. 

Ik ben te lang weg bij Ziggo maar een dergelijke instelling in de Ziggo modemrouters kan ik mij niet herinneren.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4381 reacties
  • 9 maart 2025
Rowi. schreef:

@KeesYagi KPN kan en mag natuurlijk niets op afstand aanpassen in een Ziggo modem de vraagsteller althans zijn vader is Ziggo klant. 

Ik ben te lang weg bij Ziggo maar een dergelijke instelling in de Ziggo modemrouters kan ik mij niet herinneren.

Ziggo modems hebben volgens mij ook geen twee telefonie poorten. 

• 780 reacties
  • 9 maart 2025
Ik_Combineer schreef:
Rowi. schreef:

Jazeker wel. Zowel de oudere Compal en Arris connectboxen als de huidige Sagemcom.

• 5887 reacties
  • 9 maart 2025
mfdw schreef:

Het is een modem van Ziggo (van mijn vader).

Hier had ik even overheen gelezen :-/
( verkeerde forum gekozen ? want telefoon = PTT -> KPN ? )
Maar mijn betoog over 2 telefoons parallel blijft staan, nu de oplossing nog.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3427 reacties
  • 9 maart 2025
Ik_Combineer schreef:

Ze hebben altijd 2 tel poorten, dat is b.v. achterkant van Connectbox

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8283 reacties
  • 9 maart 2025
Ik_Combineer schreef:
Rowi. schreef:

Beste ​@Ik_Combineer de Connect-box heeft 2 telefoonpoorten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 9 maart 2025

Dus bij KPN kan je twee lelefoonpoorten hebben met een nummer, en daarvoor moet het modem aangepast worden (de tweede telefoonpoort actief maken). En mijn vraag aan Ziggo moet dat ook kan met hun modem.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7492 reacties
  • 9 maart 2025

Ziggo kan je daar inderdaad het beste duidelijkheid en uitleg over geven, dus hopelijk vind je daar het antwoord. 😄

Ook dank allen hier voor het reageren en meedenken. Leuk om zoveel berichten te zien! 😁

@Dave van Toer Ook speciale shoutout voor jou, ik zie je in meer topics ontzettend goed klanten helpen. Super dat je in zo'n korte tijd al zoveel berichten hebt gestuurd! 😄 Heel leuk dat je bij de Community bent. 💚

PeterG
Superuser
  • 61045 reacties
  • Antwoord
  • 9 maart 2025
mfdw schreef:

En mijn vraag aan Ziggo moet dat ook kan met hun modem.

Tja  ask them!! community.ziggo.nl 

Bij kpn kun je eenvoudig het eerste nummer (SIP 1) ook aanzetten op phone 2. Gewoon inloggen op het modem en op phone 2 ook SIP 1 inkomend én uitgaand instellen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 10 maart 2025

Ok. Hopen dat dit ook kan bij Ziggo.

Reageer