Skip to main content
Antwoord

KPN VoIP SIP regristratie mislukt met Gigaset N300A en baresip

• August 24, 2025
  • 9 reacties
  • 115 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Ik heb sinds vandaag een Gigaset N300A IP om de analoge verbinding die origineel uit de Experia Box V10 (nu niet meer in gebruik) kwam te vervangen. Helaas verbindt SIP niet juist.

Om instellingen beter te kunnen testen heb ik baresip geïnstalleerd op mijn laptop, documentatie over de baresip connectie parameters is hier beschikbaar: https://github.com/baresip/baresip/blob/main/docs/examples/accounts

De account string “<sip:+3131xxxxxxx@ims.imscore.net>;auth_user=aabaxxxxxxxx@ims.imscore.net;auth_pass=Xxxxxxxxxxxx0000;outbound="sip:voip1-ext.kpn.net";regint=3600;transport=udp”, die volgens de KPN eigen apparatuur specificatie voor VoIP lijkt te kloppen geeft de foutmelding “reg: sip:+3131xxxxxxx@ims.imscore.net (prio 0): 403 Forbidden - 30, 78 ()

Volgens ITU-T Rec. Q.850 (10/2018) van de International Telecom Union is statuscode 30 “Response to STATUS ENQUIRY” en statuscode 78 is niet officieel gedocumenteerd. Mogelijk weet een KPN IMS technicus wel wat deze code betekent specifiek voor KPN.

Om nog verder te experimenteren met account strings heb ik ook “ <sip:aabaxxxxxxxx@ims.imscore.net>;auth_user=aabaxxxxxxxx@ims.imscore.net;auth_pass=Xxxxxxxxxxxx0000;outbound="sip:voip1-ext.kpn.net";regint=3600;transport=udp” geprobeerd, deze gaf de foutmelding “reg: sip:aabaxxxxxxx@ims.imscore.net (prio 0): 403 Forbidden - 6034 ()”. Een gebruiker op het Cisco forum had deze foutmelding ook (https://community.cisco.com/t5/unified-communications-infrastructure/sip-trunk-registration-problem-to-an-itsp/td-p/4303872), waarbij de definitie “6043 user unknown” wel aanwezig was.

Ook heb ik “<sip:+3131xxxxxxx>;auth_user=aabaxxxxxxxx@ims.imscore.net;auth_pass=Xxxxxxxxxxxx0000;outbound="sip:voip1-ext.kpn.net";regint=3600;transport=udp” geprobeerd, deze gaf de foutmelding “reg: sip:+3131xxxxxxx (prio 0): 403 Forbidden ()”.

Mijn vermoeden is dat de KPN servicetool het VoIP wachtwoord niet juist doorgeeft aan het IMS systeem, waardoor authenticatie niet mogelijk is op zowel de Gigaset N300A IP als met een alternatieve client zoals baresip. Dit lijkt een vaker voorkomend probleem te zijn bij KPN, aangezien het backend van inloggen.kpn.com een lager wachtwoord lengte limiet heeft dan het frontend, maar ook hier geen duidelijke foutmelding over geeft. De servicetool stuurde wel een confirmatie van dat het wachtwoord was ingesteld, en ook een tweede poging met een ander wachtwoord lukte niet.

Het combodeal waardoor ik KPN Service Plus kan bereiken gaat helaas pas over een maand in, dus heb ik nog niet aan hun kunnen vragen waardoor SIP niet werkt.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Lucas

Beste antwoord door Lucas1234

Het probleem is “opgelost”. Dankzij wat scripts en een PPPoE server heeft de Experia Box een verbinding met het KPN netwerk, zonder echt verbonden te zijn aan de kabel uit de ONT (die nog steeds in mijn router gaat). Zo kan de Experia Box praten met de ACS via TR069 voor het SIP wachtwoord en de SIP server voor telefonie.

Jammer dat dit de beste oplossing is voor vaste telefonie van KPN zonder het gebruik van de Experia Box als router. De servicetool is nog steeds niet functioneel.

9 reacties

Edokter
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 25, 2025

Auth user: xxxxxxxxxxxx@ims.imscore.net (via SIP tool)

Auth pass: (via SIP tool)

Username: +3150xxxxxxx

Domain/registrar: ims.imscore.net

Outbound proxy: voip1-ext.kpn.net

Dit zijn alle gegevens die je nodig hebt. Bij jou registratie sip:+3131xxxxxxx@ims.imscore.net lijkt het mis te gaan met Auth user; Hier moet de gebruikersnaam invullen die je via de SIP tool gekregen hebt. De “+3131…” lijkt niet te kloppen.

Vergeet ook niet de poorten 5060 UDP (SIP) en 5004-5020 UDP (RTP) naar je N300A IP te forwarden.

Edokter
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 25, 2025

Ik was misschien iets te snel… Auth user is niet het probleem, maar de “+3131”ziet er nog steeds verdacht uit.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 25, 2025

Ik was misschien iets te snel… Auth user is niet het probleem, maar de “+3131”ziet er nog steeds verdacht uit.

De username, waarvan +3131 onderdeel is, lijkt correct. Met andere variaties, zoals +31031 komt code 403 6043 weer tevoren, wat waarschijnlijk aangeeft dat met +3131 (2e 31 is onderdeel van regionummer) correct was.

Edokter
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 25, 2025

Mijn fout. Ik dacht dat het landnummer wellicht dubbel was ingevoerd. Ik kan niks raars ontdekken.

Er bestaan wel topics waar alle instellingen van de N300A IP langskomen die ook belanglrijk zijn, wat wel eens in de weg kan zitten. Het wordt eens tijd weer een beknopte handleiding te maken met alle essentiele instellingen. Zoek maar eens op “N300A IP".

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 25, 2025

Klopt, er stonden inderdaad wat standaard instellingen niet volledig volgens de richtlijnen van KPN op de N300A, maar die spelen nog niet tijdens de REGISTER fase van SIP. Ik zag in de tcpdump wel dat de KPN server klaagde over dat mijn default register refresh timeout te laag was, de N300A nam de aanbevolen waarde van KPN toen automatisch over, en wanneer het verder ging naar authenticatie en de MD5 authenticatie hash verstuurde kapte de REGISTER fase met een 403 30 78.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 27, 2025

Ik heb zojuist gebeld met de KPN klantenservice en het probleem aan hun voorgelegd. Helaas lijkt servicetools niet de verantwoordelijkheid te zijn van de normale KPN klantenservice (al is dit wel een dienst die KPN aanbied ook aan gebruikers zonder Service Plus) en kunnen die niet helpen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 22, 2025

De technische afdeling van KPN Support Plus heeft 2 technici opgebeld, en we zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ze het niet weten en het ook niet mogelijk is om een bericht te sturen vanuit de technische support afdeling van KPN naar de technische beheer afdeling.

Dan maar de alternatieve manier, waar lag mijn schroevendraaier…

• September 22, 2025

Als je echt heel graag het telefoonsysteem van kpn wil gebruiken dan weet ik wel een “werk er omheen”
Je laat het nummer binnenkomen op een fritzbox en zet daar het nummer door op een IP-telefoon uitgang, dan kun je daar weer je computer op laten verbinden.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • November 7, 2025

Het probleem is “opgelost”. Dankzij wat scripts en een PPPoE server heeft de Experia Box een verbinding met het KPN netwerk, zonder echt verbonden te zijn aan de kabel uit de ONT (die nog steeds in mijn router gaat). Zo kan de Experia Box praten met de ACS via TR069 voor het SIP wachtwoord en de SIP server voor telefonie.

Jammer dat dit de beste oplossing is voor vaste telefonie van KPN zonder het gebruik van de Experia Box als router. De servicetool is nog steeds niet functioneel.