Skip to main content
Antwoord

Probleem met analoge telefoon. ISDN-splitter in plaats van POTS-splitter?

• April 9, 2025
  • 11 reacties
  • 127 keer bekeken

Hallo,

Ik wil een analoge telefoon aansluiten buiten mijn modem om (om diverse redenen, o.a. belspanning)

Ik had een splitter gekocht voor tussen het ISRA punt en de modem maar na alles aangesloten te hebben werkt de telefoon niet. Blijkt dat ik een ISDN-splitter heb gekocht ipv een POTS splitter. Kan dit de oorzaak zijn van het niet werken?

De telefoon is in orde, hij werkt naar behoren als hij ingeplugd zit in de modem. Ook heb ik natuurlijk een telefoonaanabonnement.

Om nu te voorkomen dat ik de verkeerde splitter koop... Zal het euvel op te lossen zijn met de juiste splitter?

Het isra punt werkt verder, de kleuren waar signaal op staan zijn goud en zwart ipv rood en blauw (uiteraard getest) en ik neem aan dat over de twee werkende draden zowel internet als telefoon wordt verstuurd aangezien er nog maat twee kleuren worden gebruikt vandaag de dag.

Beste antwoord door Ik_Combineer

Dat maakt geen drol uit. Er staat geen spanning op de koperkabel tenzij je nog een pstn abonnementen hebt van 10+ jaar geleden en deze nooit hebt opgezegd. Het feit dat je zegt dat de telefonie gewoon werkt via het modem betekend dat je voip hebt en je nooit ooit een telefoon direct op het ISRA danwel via een splitter kan aansluiten.

Niet aan te raden maar (helaas) vaak genoeg ondervonden: pak een dsl kabel, steek die in het ISRA en hou de twee koperen verbindingen tegen je huid aan en bel jezelf. Je zult merken dat je niks voelt want er staat geen spanning op. Vroeger (of met de situatie die jij hoopt te hebben) had je op zo'n moment een schok gehad.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

11 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 9, 2025

Kpn verkoopt al vele jaren, zeker 15, geen PSTN meer.

Heb je wel een vast nummer? Dan is de kans veel groter dat het nummer op Phone 1 van het modem staat.

Er zijn misschien nog zo'n 10.000 landelijke aansluitingen met de combinatie DSL / PSTN.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 9, 2025

Maar POTS bestaat toch nog gewoon? Analoge telefonie. De ISDN is er uit. 

Daarnaast zit ik in een jaren "65 woning en ligt er dus nog koper.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 9, 2025

PSTN. Wordt afgebouwd, niet meer verstrekt. 

POTS, geheel analoog, bestaat al heel lang niet meer.

Maar het wordt al jaren niet meer verkocht. Neem je alleen vaste telefoon bij kpn af, peperduur, dan is dat geen PSTN meer maar DSL met een modem. Zonder internet maar met telefoon op de phone poort. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • April 9, 2025

Dat maakt geen drol uit. Er staat geen spanning op de koperkabel tenzij je nog een pstn abonnementen hebt van 10+ jaar geleden en deze nooit hebt opgezegd. Het feit dat je zegt dat de telefonie gewoon werkt via het modem betekend dat je voip hebt en je nooit ooit een telefoon direct op het ISRA danwel via een splitter kan aansluiten.

Niet aan te raden maar (helaas) vaak genoeg ondervonden: pak een dsl kabel, steek die in het ISRA en hou de twee koperen verbindingen tegen je huid aan en bel jezelf. Je zult merken dat je niks voelt want er staat geen spanning op. Vroeger (of met de situatie die jij hoopt te hebben) had je op zo'n moment een schok gehad.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 9, 2025

PSTN. 

POTS, geheel analoog, bestaat al heel lang niet meer.

Maar het wordt al jaren niet meer verkocht. Neem je alleen vaste telefoon bij kpn af, peperduur, dan is dat geen PSTN meer maar DSL met een modem. Zonder internet maar met telefoon op de phone poort. 

Stiekem krijgt de klant dan een 2mb verbinding en kan die dat ook gebruiken voor internet. 😅

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 9, 2025

Kortom. Als je internet hebt van kpn en je neemt een vast nummer af kan dat alleen via de phone poort!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 9, 2025

Stiekem krijgt de klant dan een 2mb verbinding en kan die dat ook gebruiken voor internet. 😅

Dat lijkt wel het oude SlimBellen van zo'n 19 jaar geleden ​@Ik_Combineer ! 😉

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 9, 2025

Dank allen

Het zal via de modem moeten.

Weet iemand de maximale aansluitfactor die de ExperiaBox 12 aan kan?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 9, 2025

Dat is 5 .

• April 10, 2025

Een te lage belspanning zou je kunnen oplossen door er een huiscentrale tussen te zetten.
Dan kun je ook meer toestellen aansluiten zonder over de aansluitfactor heen te gaan.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 10, 2025

Een te lage belspanning zou je kunnen oplossen door er een huiscentrale tussen te zetten.
Dan kun je ook meer toestellen aansluiten zonder over de aansluitfactor heen te gaan.

Die heb ik nog wel, van de week verwijderd bij een klant 😅