Skip to main content
Antwoord

SIP service tool: "Zorg dat je thuis bent en verbonden bent met je eigen KPN netwerk"

• June 16, 2025
  • 15 reacties
  • 162 keer bekeken

Ik krijg bij de servicetool "Zorg dat je thuis bent en verbonden bent met je eigen KPN netwerk". Probleem is al vaker voorbij gekomen, maar de oplossingen boden bij mij geen solaas.

Ik heb het geprobeerd:

• Vanaf Linux, Windows en Android (Pixel 6a en Galaxy Tab), alle 3 zowel bedraad als draadloos (ja zelfs de Android via ethernet geprobeerd)
  • Diverse browsers, ook kale installatie zonder adblocker e.d.
  • Via de ExperiaBox, geen extra access points aangesloten

Iemand nog een idee?

Beste antwoord door PeterG

De storing met de SIP tool is bekend. 

@JanD heeft het zelf getest en ook geconstateerd. Vervolgens heeft hij het doorgeven aan de kpn moderators, die het op hun beurt ook weer constateerden. En doorgegeven hebben aan de afdeling. 

Mogelijk niet bekend bij de telefonische klantenservice inderdaad. Die geven geen ondersteuning bij eigen ATA. 

NB je bent met IP telefonie veel goedkoper uit met onder brengen bij een externe IP belservice, bijvoorbeeld Cheapconnect. 

15 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 16, 2025

Beste ​@svierkant het probleem is bekend bij KPN, aan een oplossing gaat hopelijk snel gewerkt worden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 16, 2025

Beste ​@svierkant het probleem is bekend bij KPN, aan een oplossing gaat hopelijk snel gewerkt worden.

Heb je iets meer context? Ik heb met KPN gebeld en bij hen was geen storing bekend.

Het gaat om de situatie bij m'n ouders en ik heb de eigen router (Unifi) al geïnstalleerd. Als ik de Experiabox weer moet aansluiten kost me dat anderhalf uur en daar heb ik geen zin in als al bekend is dat er momenteel een storing aan die tool is.

Update 11:10: Ik heb nog maar een keer gebeld met KPN (derde keer) en inderdaad, er is momenteel een storing. Ze hebben geen enkele indicatie wanneer het opgelost is. Ik moest flink doorvragen, want steeds verwijzen ze naar de community en dat ze geen ondersteuning bieden voor een eigen router/voip client.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • June 16, 2025

De storing met de SIP tool is bekend. 

@JanD heeft het zelf getest en ook geconstateerd. Vervolgens heeft hij het doorgeven aan de kpn moderators, die het op hun beurt ook weer constateerden. En doorgegeven hebben aan de afdeling. 

Mogelijk niet bekend bij de telefonische klantenservice inderdaad. Die geven geen ondersteuning bij eigen ATA. 

NB je bent met IP telefonie veel goedkoper uit met onder brengen bij een externe IP belservice, bijvoorbeeld Cheapconnect. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 16, 2025

Beste ​@svierkant , ​@PeterG legt het goed uit, we zijn beiden superusers en hebben daardoor kortere lijntjes naar KPN om iets door te kunnen geven.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 16, 2025

Dank beide voor het antwoord! Maar laten we eerlijk zijn, het is natuurlijk wel armoede dat de medewerkers aan de klantenservice minder weten dan de mensen hier. En prima dat ze geen ondersteuning leveren voor een eigen modem/router/AP/ATA/whatever, maar in dit geval is een noodzakelijke tool van KPN stuk zonder dat mensen het weten.

Als ik niet had getwijfeld aan de competentie van de medewerker van de klantenservice was ik vandaag weer voor niks op een neer gereden. Het heeft me nu al uren extra gekost omdat KPN hier verzaakt. In eerste instantie doordat die tool stuk is, in tweede instantie omdat ik in totaal meer dan een uur gebeld heb met KPN.

Moet KPN niet gewoon de storing aan de servicetool even mededelen aan de klantenservice?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 16, 2025

De communicatie kan hier en daar nog best wat verbeterd worden ​@svierkant 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 16, 2025

Maar laten we eerlijk zijn, het is natuurlijk wel armoede dat de medewerkers aan de klantenservice minder weten dan de mensen hier

Ja en nee. Het gebruik van een “eigen modem”, of ATA, valt niet onder de telefonische klantenservice.

Als je een Fritzbox huurt bij kpn dan krijg je er een speciale afdeling bij hiervoor. Als je dan 0800-0402 belt herkent het systeem je telefoonnummer* en krijg je hen, niet de standaard klantenservice.

*vaste én mobiele nummer van de betreffende klant

Koop je zelf een modem dan kun je niet de Service Plus afdeling erbij nemen. Dan ben je bij problemen aangewezen op jezelf en op dit forum. Helaas is de grootste forum-deskundige op dit gebied er niet meer.

Moet KPN niet gewoon de storing aan de servicetool even mededelen aan de klantenservice?

Dat het bij hun op het scherm verschijnt zou wel handig zijn, ja. Ik heb begrepen dat ze dat nu wel zagen toen je de laatste keer belde?

Houd onder andere dit topic in de gaten. ​@JanD zal het hier vast melden als ie weer werkt.

• June 16, 2025

Een klant moet eigen apparatuur kunnen gebruiken volgens de regels ( Besluit eindapparaten ).
Om dat te kunnen doen moet kpn de gegevens verstrekken ( voor de eigen of andere apparatuur, dat is gelijk )
En dan kan/mag kpn wel de beperking opleggen dat de voip verbinding alleen op het eigen IP adres te gebruiken is.

Nu krijg ik de indruk dat je ( de vraagsteller ) niet helemaal onhandig bent op dit gebied, dus overweeg de optie van een andere aanbieder eens.
Erg eenvoudig in te stellen, geen gedoe en minder kosten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 16, 2025

Een klant moet eigen apparatuur kunnen gebruiken volgens de regels ( Besluit eindapparaten ).
Om dat te kunnen doen moet kpn de gegevens verstrekken ( voor de eigen of andere apparatuur, dat is gelijk )
En dan kan/mag kpn wel de beperking opleggen dat de voip verbinding alleen op het eigen IP adres te gebruiken is.

Nu krijg ik de indruk dat je ( de vraagsteller ) niet helemaal onhandig bent op dit gebied, dus overweeg de optie van een ander aanbieder eens.
Erg eenvoudig in te stellen, geen gedoe en minder kosten.

Klopt, helemaal met je eens. Het probleem is nu alleen dat KPN die gegevens niet aan mijn verstrekt omdat de servicetool niet werkt en ze blijkbaar ook geen plan B hebben.

Interessante vraag is nu overigens of ik nu ook recht heb op geld terug, aangezien KPN niet aan de verplichting kan voldoen (https://www.kpn.com/service/vergoeding). De dienst (vaste telefonie) werkt natuurlijk wel, maar ik kan er geen gebruik van maken (althans niet met eigen apparatuur en daar heb ik recht op).

M'n ouders hebben nu dus fantastische wifi (met Unifi), maar even geen vaste telefonie. Dat was even een lastige afweging (snel wifi of vast bellen?), maar nu een mooie test of ze inderdaad überhaupt zonder vaste telefonie kunnen (denk het wel).

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 16, 2025

Haha.

Vaste telefonie bij kpn is peperduur. Qua belkosten of zelfs de afkoop met dure bundels. Vandaar onze tip om het onder te brengen bij bijvoorbeeld Cheapconnect. Kost maar één tiende per minuut wat kpn kost en bovendien niet de beperking om het alleen op het eigen adres te gebruiken.

Mobiel is een stuk goedkoper. Al met de standaard bundel van 150 minuten en voor maar 1 eurotje meer onbeperkt bellen. NL en in en naar hele EU. En die is groter dan alleen Europese Unie….

Mijn moeder van nu 87 gebruikt al 4 jaar alleen haar smartphone. En ik al 13 jaar alleen maar de mobiel (om te bellen; inkomend op vaste nummer wordt doorgeschakeld naar m'n mobiel. Zonder kosten omdat ik ook kpn mobiel abonnement heb).

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 16, 2025

Maar laten we eerlijk zijn, het is natuurlijk wel armoede dat de medewerkers aan de klantenservice minder weten dan de mensen hier

Ja en nee. Het gebruik van een “eigen modem”, of ATA, valt niet onder de telefonische klantenservice.

Als je een Fritzbox huurt bij kpn dan krijg je er een speciale afdeling bij hiervoor. Als je dan 0800-0402 belt herkent het systeem je telefoonnummer* en krijg je hen, niet de standaard klantenservice.

*vaste én mobiele nummer van de betreffende klant

Koop je zelf een modem dan kun je niet de Service Plus afdeling erbij nemen. Dan ben je bij problemen aangewezen op jezelf en op dit forum. Helaas is de grootste forum-deskundige op dit gebied er niet meer.

Dat het bij hun op het scherm verschijnt zou wel handig zijn, ja. Ik heb begrepen dat ze dat nu wel zagen toen je de laatste keer belde?

Houd onder andere dit topic in de gaten. ​@JanD zal het hier vast melden als ie weer werkt.

Dat is een nuanceverschil dat ik ook niet duidelijk kon maken bij de klantenservice: het verschil tussen 'hulp' bij het gebruik van eigen modem en 'ondersteuning'. Dat eerste hoeven ze niet te geven, maar ik heb natuurlijk wel recht op de noodzakelijke technische gegevens.

Ik heb twee keer gebeld met KPN (in totaal meer dan een uur) en naar aanleiding van dit topic heb ik nog een derde keer gebeld om ook van KPN zelf te horen of er een storing is, wanneer die opgelost is en hoe ik daarover werd geïnformeerd. Dat laatste kostte veel moeite (moest echt stevig doorvragen, ze bleven maar herhalen dat geen ondersteuning is bij eigen router, bij de woorden ata, voip of sip gaat het licht bij de medewerkers vaak uit) en daarna heb ik nog zo'n 15 minuten in de wacht gestaan omdat ze het even moesten navragen.

Haha.

Vaste telefonie bij kpn is peperduur. Qua belkosten of zelfs de afkoop met dure bundels. Vandaar onze tip om het onder te brengen bij bijvoorbeeld Cheapconnect. Kost maar één tiende per minuut wat kpn kost en bovendien niet de beperking om het alleen op het eigen adres te gebruiken.

Mobiel is een stuk goedkoper. Al met de standaard bundel van 150 minuten en voor maar 1 eurotje meer onbeperkt bellen. NL en in en naar hele EU. En die is groter dan alleen Europese Unie….

Mijn moeder van nu 87 gebruikt al 4 jaar alleen haar smartphone. En ik al 13 jaar alleen maar de mobiel (om te bellen; inkomend op vaste nummer wordt doorgeschakeld naar m'n mobiel. Zonder kosten omdat ik ook kpn mobiel abonnement heb).

Mijn vader kan nog niet zonder vaste telefonie. De overbuurvrouw heeft namelijk 9 maanden geleden nog gebeld en ze heeft het mobiele nummer van m'n ouders niet. Met andere woorden: mijn vader heeft ook geen argumenten maar is er mentaal nog gewoon niet aan toe. Hoe langer deze tijdelijke 'downtime' duurt, hoe groter de kans is dat het definitief wordt.

• June 16, 2025

[..] nu een mooie test of ze inderdaad überhaupt zonder vaste telefonie kunnen (denk het wel).

Psja, dat moet iedereen zelf maar weten, ik vind het zwaar behelpen met een mobiele telefoon waarvan steeds stukjes wegvallen.
Niet altijd maar heel vaak wel en de kwaliteit is gewoon minder, altijd.
Gebruik van VoWifi kan helpen https://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_calling

Maar dan nog, een extra mogelijkheid om te kunnen bellen is altijd handig.

EN, hoe kan het gekomen zijn dat we eerst overal een kabel naar toe leggen voor een snelle verbinding en dan vervolgens er naast gaan zitten met een zender/ontvanger die dan door het gebouw heen verbinding moet maken met een mast op een paar km afstand.
Ik niet snap niet.
Het een sluit het ander niet uit, zo zou het moeten zijn, maar dan wel op een handige manier.
Zo heb ik het wel, 1 nummer, thuis vast, buiten mobiel.

( NB, het is niet noodzakelijk om heel voorgaand bericht aan te halen bij een reactie )

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@svierkant. Welkom op de community! Wat hierboven staat geschreven klopt helaas. Er zijn op dit moment problemen met onze Servicetool. We hebben dit intern doorgegeven. In sommige gevallen helpt het wanneer je het modem even reset en het daarna nog eens probeert. Ik hoop natuurlijk dat mijn collega's dit probleem snel verhelpen zodat je weer gewoon gebruik kan maken van deze tool. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 19, 2025

Is er nog steeds geen indicatie? Als het deze week niet gefixt is, ga ik op zoek naar een alternatief.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 19, 2025

Is er nog steeds geen indicatie? Als het deze week niet gefixt is, ga ik op zoek naar een alternatief.

Beste ​@svierkant het zou sinds gisteren weer moeten werken, is ook mijn persoonlijke ervaring.