Skip to main content
Antwoord

Vaste lijn geeft bij in en uitbellen in gesprek toon

• May 28, 2025
  • 16 reacties
  • 375 keer bekeken

Al enkele weken blijkt mijn telefoon een in gesprek toon te geven bij inkomend gesprek (en ook bij uitgaand bleek bij controle).

Eerder had ik al dat hij wel over ging voor de beller, maar niet bij mij. Kon toen ook bellen (waardoor ik het niet door had). Opgelost door telefoon van poort te veranderen.

Toen even geen probleem. Nu weer dit.

Heb al reset gedaan.

Zit al met al nu al maanden met haperende/geen vaste telefoon.

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Telefoonloos en welkom bij de KPN Community! 

Ook even een check vanuit mij, als je de Box 12 als modem hebt dan zitten er twee telefoonpoorten op. Wat als je de kabel van je telefoon op de andere poort aansluit?
Misschien dat daar iets in veranderd is en hij verplaatst is? 

Mocht het ook dan niet lukken, dan kun je ook een belafspraak met ons maken (met je prepaid nummer). Dan word je gebeld wanneer het jou uitkomt. 
Mocht je Facebook of X (Twitter) hebben, dan kun je ons ook een privébericht sturen via één van die kanalen. Dan kan mijn collega in elk geval controleren of vanuit ons alles goed gaat wat je vaste telefonie betreft.

Laat je weten of het gelukt is en of je meer duidelijkheid hebt? 

Als ik niet thuis ben, dan ben ik iets aan het doen (werk, bezoek, boodschappen, sporten) en dus niet beschikbaar voor telefoontjes, anders dan crisis en bloedspoed. Mobiel is dus puur in geval van nood. Geen internet etc. ook er op.

Lijkt me heerlijk rustig. 💚

16 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 28, 2025

P.S. heb al jaren vaste telefoon, zonder problemen. Het gedoe is begonnen na het aansluiten van glasvezel (weet niet of dat gerelateerd is, maar zou kunnen).

Geen storingen volgens de check, maar wel probleem bij tweede controle. Dan slaat hij vast.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 28, 2025

Heel vaak wil het helpen om het modem 1 minuut stroomloos te maken. De gegevens worden dan weer opnieuw geladen.

Werkt het dan nog niet bel dan met je mobiele telefoon en zeg “ik heb een storing” of “mijn vaste telefoon werkt niet”.

Tip: om bereikbaar te zijn/blijven als de vaste telefoon niet bereikbaar is kun je een doorschakeling via MijnKPN aanzetten. (met *61, niet opnemen, en *67, bij onbereikbaar, kan niet als je niet kunt uitbellen)

Heb je een mobiel abonnement op hetzelfde adres zijn er geen gesprekskosten voor doorgeschakelde gesprekken. Anders € 0,16 per minuut.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 28, 2025

Dank u. Helaas kan ik op dit moment het modem niet stroomloos zetten (ivm internet). Ga ik vanavond proberen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 28, 2025

Dank u. Helaas kan ik op dit moment het modem niet stroomloos zetten (ivm internet). Ga ik vanavond proberen.

Ik ga dan altijd even over op 4G. En via de hotspot van m'n telefoon de laptop.

Maar ik begrijp dat je er nu even geen behoefte aan hebt.

Bereikbaar op je vaste nummer kun je blijven door deze door te schakelen via MijnKPN.

Bellen kan altijd via je mobiele telefoon. Binnen de bundel kost het niets.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 28, 2025

Ik heb een prepaid (voor noodgevallen) :D. Vandaar ook de vaste lijn. Dus helaas gaan die opties allemaal niet werken. 

Ik reset de hele boel vanavond nog 1 keer en anders toch maar eens rond gaan kijken, want dit is geen doen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 28, 2025

Haha, hier juist andersom.

Mobiel abonnement met onbeperkt bellen. Bleek zelfs met maar zo'n 3 uur bellen per maand veel goedkoper dan de vaste gebruiken. Zelfs als je op de vaste een Belonbeperkt NL "bundel” hebt.

En het vaste nummer staat hier al 12 jaar doorgeschakeld naar de mobiele (met vertraging). Die vaste is backup voor storing mobiel. Afgelopen weekend voor het eerst in al die jaren had kpn inderdaad een storing met mobiel bellen en gebeld worden en sms’en.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 28, 2025

Als ik niet thuis ben, dan ben ik iets aan het doen (werk, bezoek, boodschappen, sporten) en dus niet beschikbaar voor telefoontjes, anders dan crisis en bloedspoed. Mobiel is dus puur in geval van nood. Geen internet etc. ook er op.

Grappig precies omgekeerd dus.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 29, 2025

Helaas niet gelukt. Nog steeds in- en uitgaand in-gesprek toon

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 29, 2025

Beste ​@Telefoonloos staat je telefoonnummer binnen je modem wel als actief aangevinkt?

Welk merk en type modem/router heb je van KPN?

Heb je al eens ee andere vaste telefoon geprobeerd?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 29, 2025

1) ik neem aan van wel, aangezien hij het af en toe wel gedaan heeft. Het systeem is door een kpn monteur aangelegd, nadat de glasvezel was  aangelegd. Daarvoor had ik ook kpn. 

2) Kpn box 12?

3) nee. Heb alleen deze.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 29, 2025

Dan punt 1 nog even controleren en niet iets aannemen ​@Telefoonloos .

Vertrouwen is goed, controle is beter.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 29, 2025

Hi ​@Telefoonloos en welkom bij de KPN Community! 

Ook even een check vanuit mij, als je de Box 12 als modem hebt dan zitten er twee telefoonpoorten op. Wat als je de kabel van je telefoon op de andere poort aansluit?
Misschien dat daar iets in veranderd is en hij verplaatst is? 

Mocht het ook dan niet lukken, dan kun je ook een belafspraak met ons maken (met je prepaid nummer). Dan word je gebeld wanneer het jou uitkomt. 
Mocht je Facebook of X (Twitter) hebben, dan kun je ons ook een privébericht sturen via één van die kanalen. Dan kan mijn collega in elk geval controleren of vanuit ons alles goed gaat wat je vaste telefonie betreft.

Laat je weten of het gelukt is en of je meer duidelijkheid hebt? 

Lijkt me heerlijk rustig. 💚

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 29, 2025

@Sanne van KPN 

De monteur heeft de telefoon in de daarvoor bestemde poort gedaan. Toen werkte de lijn niet. Hij heeft hem daarna in de andere poort gedaan en toen deed de lijn het. 

Zonder storing of aanpassing is de lijn ineens over gegaan naar wel uit bellen, maar bij gebeld worden ging de telefoon voor de beller over, maar bij mij niet. Oplossing volgens kpn probleemoplosser: lijn in andere poort. Dit gedaan. Hierna heeft de lijn het enige tijd gedaan. Enige weken geleden (blijkt nu) is er, zonder duidelijke aanleiding, dus weer iets veranderd, waardoor de lijn nu in en uit een in-gesprek toon geeft. 

Dit probleem voor omzetting naar glasvezel nooit gehad.

PS via uw link een belafspraak kunnen maken (wel pas zaterdag middag)

Dat met die mobiel is echt een aanrader ;) 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wat gek dat het nummer maar steeds van poort blijft wisselen… heb je de belafspraak inmiddels gehad ​@Telefoonloos? Hoe ging het? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 2, 2025

De medewerker kon zien dat de boel in storing stond en kon niet in het systeem. Een harde reset was nodig. Daarna alles opnieuw in moeten stellen. Helaas deed de wifi versterker moeilijk, dus die uiteindelijk uit moeten bouwen en aan modem moeten koppelen. Lang verhaal kort. 4 uur bezig geweest na reset. Telefoon doet het nu weer, maar omdat de oorzaak niet gevonden is, blijft het onbekend voor hoe lang. 

Om de dag nu maar naar mijn eigen telefoon bellen om te controleren of hij nog werkt. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ai, jammer dat het zoveel tijd kostte maar erg fijn dat het nu in elk geval weer werkt. Ik hoop dat het nu ook zo blijft, maar mocht de lijn toch weer gaan spoken, maak dan gerust weer een belafspraak. 

Dan moet er dieper naar de oorzaak gekeken worden. Ik hoop dat de reset de rit nu permanent weer op orde heeft gekregen. Dank voor het terugkoppelen!