Skip to main content

Sinds 20 december ben ik klant geworden bij KPN, met een pakket voor glasvezel internet + tv + vast bellen.

De monteur van KPN is geweest om alles aan te sluiten, internet en tv werken prima, maar de vaste telefoon doet niets. (Heb geen nummerbehoud o.i.d. aangevraagd, het zou een nieuw vast nummer worden).

Ik en mijn schoonzoon zijn nu al 2 weken aan het bellen met KPN, er staat ook een ticket open, maar het probleem wordt niet opgelost.

Het telefoonnummer komt "niet door" zeggen ze, en ook na de aanvraag van een 2e nieuw telefoonnummer krijgen ze het niet voor elkaar. 

Alles is gecheckt, het probleem zit niet in mijn huis of in de apparatuur maar bij de ICT afdeling van KPN.

Is dit normaal dat dit zolang duurt? Compensatie lijkt ook onmogelijk, en er wordt telkens toegezegd dat ik gebeld wordt met een update, maar als we zelf niet bellen dan hoor ik niets.

Het incasseren van de kosten gaat uiteraard wel goed vanuit KPN.

Ik vind dit zeer onprettig, omdat ik alleen woon, en als mijn mobiele telefoon er mee op houdt of een storing heeft kan ik dus niet bellen.

Wat kan hierin de oplossing zijn en is dit een bekend probleem?

Wat een vervelende situatie. Maar er loopt dus al een ticket begrijp ik.  

en als mijn mobiele telefoon er mee op houdt of een storing heeft kan ik dus niet bellen.

De laatste 10 jaar is hier de vaste lijn, inclusief internet en tv, al zelden uitgevallen, maar dus wel al enkele malen. En de mobiele verbinding is nog nooit uitgevallen. Bij een stroomonderbreking werkt de vaste telefoon tegenwoordig sowieso niet. De mobiele wel.

Ik gebruik sinds 2012 de vaste lijn helemaal niet meer. Zit geen toestel meer op en staat doorgeschakeld naar mobiel. Er wordt nog maar zo'n 2 x per jaar naar m'n vaste nummer gebeld. Bellen is via de mobiele, met abonnement, veel goedkoper. Bij alle abonnementen heb je sowieso 150 belminuten per maand (NL + EU!). En voor maar 1 euro per maand meer heb je onbeperkt bellen en sms-en naar NL en EU. Bellen via Whatsapp kost zelfs helemaal niets via wifi. En via 4G/5G kost het 1 MB per 4 minuten (audio) en 4 - 5 MB per minuut (video-bellen). 

Ik begrijp dat mobiele telefonie goedkoper is, maar dat is het probleem niet. Ik wil mijn vaste lijn in nood kunnen gebruiken, en dat kan nu niet.

Dit moet toch opgelost kunnen worden?! Daarnaast betaal ik er ook voor, en vind ik het onacceptabel hoe er nu wordt gezegt: we weten niet wanneer het opgelost gaat worden.

Je betaalt € 2 per maand voor het vaste nummer. Extra kosten, gesprekskosten, maak je nu niet. 

Ik heb de mobiel juist ook voor nood. Met abonnement. En nog een extra met prepaid. 

Op de vaste aansluiting zit geen telefoontoestel. Voordat ik dáár in nood mee gebeld heb.…

En zoals vermeld. De vaste lijn valt veel vaker uit. Met de mobiele heb ik dat nog nooit gehad.

Precies, ik betaal voor iets wat niet werkt, en daarbij heb ik dus geen oplossing voor nood, die tot voor kort gewoon wel werkte toen ik nog bij Ziggo zat. 

Dus mocht jij weten hoe het probleem met mijn vaste lijn op te lossen is, hoor ik dat graag. Verdere discussie over het uitvallen van een vaste lijn lijkt mij vrij zinloos. Ik wil gewoon dat deze naar behoren werkt, zoals aangegeven.

Het onderzoek ligt bij de technische dienst van kpn.

Bij nood kun je gewoon mobiel bellen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat die niet werkt.

Voor 112 gebruiken providers elkaars netwerk, dus dat is al helemaal geen probleem. En zelfs dus beter en betrouwbaarder dan via een vast nummer. 

Meer dan de helft van de Nederlandse adressen heeft niet eens meer een vast telefoonnummer / aansluiting. 

➿

Hi ​@Jannie Hofmeijer en welkom bij de KPN Community, ook welkom bij KPN. Al gaat de start bij ons niet al te soepel lees ik.

Als er al een ticket open staat dan is het inderdaad echt afwachten tot het opgelost is door de technische dienst. Een standaard afhandeltijd is er niet, sommige problemen zijn lastiger dan anderen dus is er geen vast termijn waarin tickets opgelost worden. 
Logisch dat je wilt weten wanneer de vaste telefonie weer werkt, dus voor navraag kun je een belafspraak maken. 
In veel gevallen krijg je, wanneer er een ticket loopt, ook het telefoonnummer van de technische dienst met een speciale pincode per mail opgestuurd. Die kun je ook rechtstreeks bellen, als jij ook die mail hebt ontvangen. 

Zodra het is opgelost kun je een vergoeding aanvragen. Dan krijg je de teveel betaalde kosten terug. Mocht dat via de site niet lukken, dan kan dit ook via een belafspraak
Hopelijk duurt het nu niet lang meer.

Reageer