Skip to main content
Beantwoord

Vaste telefoon valt regelmatig weg tijdens gesprekken

• July 11, 2026
  • 11 reacties
  • 94 keer bekeken

Hallo,

We hebben nu iets meer dan een jaar vaste telefoon van KPN via glasvezel. Daarvoor hadden we nog gewoon op de ouderwetse manier onze vaste telefoon maar omdat er ergens een kabel kapot was en KPN niet meer de moeite neemt dit te repareren moesten we wel over op KPN glasvezel met vaste telefoon via het modem.

( we gebruiken alleen telefoon !! we hebben geen tv van kpn maar volgens mij kan ik wel gebruik maken van wifi via het modem )

Dat ging het eerste half jaar zonder problemen

Maar het laatste halfjaar vallen gesprekken zomaar regelmatig weg Hierover is al een paar keer contact geweest met KPN maar ja die komen niet verder dan we resetten het modem en we hebben even in het modem gekeken maar zien geen rare dingen

Het gebeurt echt op willekeurige tijdstippen soms na 5 min soms pas na 50 min , soms 3x in een uur. 

We hebben er 2 gigaset telefoon op aangesloten.

Inmiddels heb ik zelf al vervangen en gedaan het volgende:

1 batterijen vervangen van beide telefoons

2 het kabeltje tussen telefoon en modem vervangen voor een andere

3 wifi uitgezet in het modem

4 het modem x keer opnieuw opgestart

5 het modem x keer zelf en door kpn laten resetten naar fabrieksinstelling

6 via via een compleet nieuwe ouderwetse telefoon met hoorn erop aangesloten om uit te sluiten dat het aan de gigaset headsets ligt

Ik ben ten einde raad waar het probleem nu nog in kan zitten bij mijzelf

dat het in modem of kabels of aansluiting bij kpn ligt kan maar daar kan ik zelf niet bij of wat aan veranderen. 

Denk dat wat ik zelf kan proberen heb geprobeer of iemand van jullie moet nog een tip hebben?

de verbinding valt gewoon weg tijdens het bellen

• modem blijft gewoon groen wat ik zo kan zien
  • lampjes op aansluiting glasvezel branden gewoon groen
  • als verbinding weg is en je belt 3 sec bijv erna weer op werkt het gewoon weer voor een poos of poosje

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@RickB44, welkom op onze community! Wat vervelend dat je zulke instabiele telefoon hebt! 
Kun je iets meer vertellen over de installatie? Welke experiabox heb je? Hoe zitten de basisstations aangesloten op de experiabox?
Als daar nog iets van een splitter tussen zit, zou je die nog uit kunnen sluiten bijvoorbeeld.

11 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@RickB44, welkom op onze community! Wat vervelend dat je zulke instabiele telefoon hebt! 
Kun je iets meer vertellen over de installatie? Welke experiabox heb je? Hoe zitten de basisstations aangesloten op de experiabox?
Als daar nog iets van een splitter tussen zit, zou je die nog uit kunnen sluiten bijvoorbeeld.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

De installatie:

Het is een kpn box12b deze is via de door jullie meegeleverde gele kabel aangesloten op jullie glasvezelaansluiting in de muur. Deze is aangesloten ook via originele adapter. Verder is er niets op het modem/ router aangesloten. Alleen wifi werkt volgens mij, maar geen ethernetkabels of tvnl enz.

Daarop zijn 2 dect telefoons aangesloten via telefoonkabel. Deze losse dect telefoons al omgewisseld voor en echt vaste telefoon en ook die valt soms zomaar uit. 

Bij de dect telefoons al nieuwe batterijen gedaan, telefoon andere plek, andere kabel van telefoon naar modem. Wifi aan en uitgezet in modem. Modem tich x opnieuw opgestart en ook al paar x fabrieksreset. Na opnieuw opstarten lijkt de verbinding vaak iets stabieler maar niet voor lang.

Jullie hebben ook al een paar x gemeten en zien geen rare dingen.

Maar heb geen idee wat ik zelf nog kan doen of veranderen waardoor het gaat werken. Of jullie moeten nog idee hebben

JanD
Wijsgeer
  • July 23, 2026

Beste ​@RickB44 als je in de modem inlogt, zie je dan wel een geactiveerd telefoonnummer staan?

Bedoel je met 2 dect-telefoons 1 basisstation met 2 handsets of echt 2 basisstations en zijn deze op de groene phone#1 aansluiting aangesloten?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

1 basis station met 2 headsets

Dt basisstation is aangesloten op de groene poort nummer 1

Het kan ook zijn dat ik zomaar 2u kan bellen zonder problemen, belletje erna is dan bijv na 5min weg. Of tijdens gesprek vam 2u valt hij wel 3x weg

Dat inloggen in modem moet ik straks even bekijken met die telefoonnummer

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

Eh ik moet even kijken hoe ik in modem kom haha. Kom helemaal niet in mijnkpnmodem en 192.168 enz mmm

JanD
Wijsgeer
  • July 23, 2026

Beste ​@RickB44 je kunt ook even in de MijnKPN app kijken bij producten of je telefoonnummer daar staat, anders inloggen in 192.168.2.254 en dan naar de rubriek telefonie.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

Telefoonnummer staat in modem.

Telefoonnummer staat op  : up bij instellingen

En hij staat ook op aan als ik kijk bij intellingen telefoonnummers. Nummer klopt ook

JanD
Wijsgeer
  • July 23, 2026

Beste ​@RickB44 bij glasvezel, haal de glasvezelkast eens minimaal 2 minuten van de stroom en herstart.

Geef daarna de modem een herstart.

Geen glasvezel, geef dan de moden een fabrieks-reset.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

Heb ik ook al paar keer gedaan. Contactdoos waar stekker  modem en glasvezel aansluiting inzitten  compleet van stroom en er weer in.

Zoals gezegd het is een hardnekkig ZEER irritant probleem

Lampjes blijven ook gewoon groen. Is gesprek weggevallen kan ik gelijk ook weer terugbellen zonder te hoeven wachten op een verbinding. Hhet vreemde is ook dat hij het zelfs bij een echte vaste telfoon ook deed. Dus iets met een draadloos signaal ofzo kan het dan ook toch bijna niet zijn? Staat ook een Ziggo modem op 2 meter. Maar vorige x ook al wifi in kpn modem compleet uitgezet enz

JanD
Wijsgeer
  • July 23, 2026

Beste ​@RickB44 via de MijnKPN app kun je ook een storing aan de vaste telefoon melden en men probeert dat dan real-time op te lossen is mijn ervaring.

Mocht ook dat niet helpem even met KPN helpdesk contact opnemen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

Ja zal nog wel een x weer bellen haha. Vorige keren geen succes maar veel anders zit er ook niet op denk ik