Skip to main content
Beantwoord

Vaste telefoonlijn in ere herstellen

• Nieuwkomer
  • 3 reacties

Gelet op de internationale ontwikkelingen (oorlogsdreiging) en klimaatveranderingen (overstromingen) wil ik naast mijn mobiele telefoon mogelijkheden toch ook weer de vaste lijn in ere herstellen. In de meterkast zie ik de grijze telefoondraad naar het contact in de huiskamer nog hangen, maar deze is afgeknipt. Daarnaast zie ik uit de grond in de meterkast een dikkere blauwe draadmet een metalen blokje, waarmee vroeger de draden van de vaste lijn waren verbonden.
ik wil dit opnieuw verbinden en mijn vaste lijn verbinden. Is daar een handleiding voor (juiste draadje in het juiste gaatje)? Of komt daar een KPN monteer voor?

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Odul je zult nu internet hebben via koper of glasvezel, daar zit een modem bij en ieder modem heeft minimaal 1 groene telefoonpoort waar je een vaste telefoon op aan kunt sluiten.

Het enigste dat je hoeft te doen is binnen MijnKPN vaste telefoon activeren en zorgen dat je een vaste telefoon hebt, dat kan een DECT-set zijn met 1 of meer handsets of een vaste bedrade telefoon.

Een telefoonabo kost €2 per maand en wordt binnenkort €3 per maand.

Dus je hebt niets meer met oude bekabeling van doen.

Bekijk origineel

17 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8151 reacties
  • Antwoord
  • 7 maart 2025

Beste ​@Odul je zult nu internet hebben via koper of glasvezel, daar zit een modem bij en ieder modem heeft minimaal 1 groene telefoonpoort waar je een vaste telefoon op aan kunt sluiten.

Het enigste dat je hoeft te doen is binnen MijnKPN vaste telefoon activeren en zorgen dat je een vaste telefoon hebt, dat kan een DECT-set zijn met 1 of meer handsets of een vaste bedrade telefoon.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3379 reacties
  • 7 maart 2025
Odul schreef:

Gelet op de internationale ontwikkelingen (oorlogsdreiging) en klimaatveranderingen (overstromingen) wil ik naast mijn mobiele telefoon mogelijkheden toch ook weer de vaste lijn in ere herstellen. 

Dat zijn echt de aan de haren getrokken argument. Als Rusland een EMP-bom (ontstaat door een klein atoombom) boven Nederland zou gooien om de telecommunicatie netwerken van defensie te elimineren, is nog mobiel nog vast telefoon te gebruiken. Bij overstroming hebt je juist vanaf een boot mobiele verbinding maar geen vaste verbinding.

PeterG
Superuser
  • 60890 reacties
  • 7 maart 2025

Wat voor voordeel verwacht je van de vaste lijn?

Vast bellen kost ook elektriciteit die opgewekt moet worden. 

Hoe heb je nu internet? Kpn? Koper, glasvezel?

Internet via Ziggo? Dan kan je voordeliger daar vaste telefoon toevoegen. 

Alleen vast bellen zonder internet loopt tegenwoordig sowieso thuis via een modem. Bij stroomuitval werkt dat dus ook niet. I.t.t. mobiel. Dat werkt nog wel bij stroomuitval. 

Verder is vast bellen zonder internet erbij ook heel duur. Alleen al ~ € 35 per maand voor het abonnement. 

https://www.kpn.com/bellen/abonnementen/belbasis-en-belbudget

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+2

De analoge verbinding van vroeger tbv telefonie zullen niet meer werken ook al zou je het op de oude wijze aansluiten. Het signaal is inmiddels zodanig veranderd dat er een modem nodig is om zo vanuit het modem een vaste telefoonlijn aan te kunnen sluiten. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3379 reacties
  • 7 maart 2025
Dave van Toer schreef:

De analoge verbinding van vroeger tbv telefonie zullen niet meer werken ook al zou je het op de oude wijze aansluiten. Het signaal is inmiddels zodanig veranderd dat er een modem nodig is om zo vanuit het modem een vaste telefoonlijn aan te kunnen sluiten. 

https://www.kpn.com/service/ugs/aansluiten-vaste-telefoon

Telefoon aansluiten zonder modem

Bel je via een gewone telefoonlijn, zoals we die al tientallen jaren kennen? Sluit de stekker van de telefoon dan aan op de wandcontactdoos in de muur. Je herkent de telefoonstekker aan de 4 pinnen.

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+2
TDN schreef:
Dave van Toer schreef:

https://www.kpn.com/service/ugs/aansluiten-vaste-telefoon

Telefoon aansluiten zonder modem

Bel je via een gewone telefoonlijn, zoals we die al tientallen jaren kennen? Sluit de stekker van de telefoon dan aan op de wandcontactdoos in de muur. Je herkent de telefoonstekker aan de 4 pinnen.

Oh dit was ooit uitgefaseerd, grappig om te zien dat het dan toch nog werkt!

PeterG
Superuser
  • 60890 reacties
  • 7 maart 2025

PSTN werkt alleen nog als je het nog hebt. Via koper dus. Nog een kleine 100.000 abonnees. 

TS wil een nieuw abonnement. Dat gaat voor "alleen vaste telefoon" alleen nog via DSL, dus met modem. 

Ligt er glasvezel dan sowieso via modem. 

PeterG
Superuser
  • 60890 reacties
  • 7 maart 2025

Ik noem ​@Ik_Combineer nog even. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4335 reacties
  • 8 maart 2025
PeterG schreef:

Ik noem ​@Ik_Combineer nog even. 

Nergens voor nodig, je hebt helemaal gelijk. Klanten kunnen dit niet meer afnemen en zelfs niet meer verhuizen, maar als je het pakket nog hebt dan blijft dit werken en komen we het ook herstellen bij defecten. 

"Leuk" feitje; Hoofdverdelers verdwijnen meer en meer en de verbindingen worden dan uit kabelverdelers geregeld. PSTN kon voorheen nooit uit kabelverdelers komen, maar sinds kort zijn we genoodzaakt om dit toch te regelen dus worden een aantal kasten in Nederland omgebouwd om er voor te zorgen dat hier ook PSTN uit kan komen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8151 reacties
  • 8 maart 2025

Nu nog graag een reactie van ​@Odul 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 9 maart 2025
JanD schreef:

Dank voor je uitgebreide info Jan!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 9 maart 2025
PeterG schreef:

Wat voor voordeel verwacht je van de vaste lijn?

Vast bellen kost ook elektriciteit die opgewekt moet worden. 

Hoe heb je nu internet? Kpn? Koper, glasvezel?

Internet via Ziggo? Dan kan je voordeliger daar vaste telefoon toevoegen. 

Alleen vast bellen zonder internet loopt tegenwoordig sowieso thuis via een modem. Bij stroomuitval werkt dat dus ook niet. I.t.t. mobiel. Dat werkt nog wel bij stroomuitval. 

Verder is vast bellen zonder internet erbij ook heel duur. Alleen al ~ € 35 per maand voor het abonnement. 

https://www.kpn.com/bellen/abonnementen/belbasis-en-belbudget

Dank voor je goede informatie. Met name je eerste vraag heeft mij aan het denken gezet!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 9 maart 2025
JanD schreef:

Nu nog graag een reactie van ​@Odul 

Ha Jan, terechte opmerking. Het ontbrak mij even aan tijd om te lezen, laat staan te reageren.
Wel bijzonder de reacties. Op een na zijn deze helpend geweest voor mijn vraag. En heeft mij geholpen dat ik gewoon ‘verbinding met de vaste lijn’  ga loslaten. Dank!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8151 reacties
  • 9 maart 2025

Graag gedaan ​@Odul 

• 5872 reacties
  • 9 maart 2025

Een vaste CQ voip lijn er bij geeft hoe dan ook meer mogelijkheden, afhankelijk van wat er uitvalt uiteraard.
Er zijn landen waar men het modem op een12volt UPS heeft staan.

Zojuist ontving ik nog een email via HF (=zender)
Met een zender die ook op een accu kan draaien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Winlink
https://nl.wikipedia.org/wiki/DARES

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4335 reacties
  • 10 maart 2025

Ik zie het overigens ook meer en meer in ons kikkerlandje ​@KeesYagi, een dikke UPS in in de meterkast en daar het modem en eventueel de ONT op aangesloten.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7487 reacties
  • 10 maart 2025

Hoi ​@Odul , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)
Mooi om te zien dat je zoveel goede reacties hebt mogen ontvangen en zo te zien weet je inmiddels precies waar je aan toe bent en wat de mogelijkheden zijn! Mocht je in de toekomst ooit weer eens vragen hebben, laat het dan vooral weer weten!

Reageer