Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik SuperWifi 2 installeren 40 meter de tuin in?

• April 20, 2025
  • 21 reacties
  • 295 keer bekeken

Als ik een Super Wifi 2 installeer moet ik  hem eerst koppelen aan mijn modem.

Dat gaat goed. Maar ik moet 40 meter de tuin in, naar het tuinhuisje.

Moet ik dan de super wifi 2 aan elkaar koppelen (net zoals bij het modem?) en dan de volgende wifi punten ook weer? enz.

Ben benieuwd.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

21 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 20, 2025

Hallo ​@WimTuinman95 ,

Veertig meter is te ver. Je kunt alleen internet in jouw tuinhuisje krijgen door een bekabelde verbinding.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 20, 2025

Ik wil ze koppelen met elkaar. Dat kan ook niet?

Ik had dat indertijd ook bij Ziggo en dat ging goed en toen dacht ik dat kan KPN ook vast wel.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 20, 2025

Ja, als je in jouw tuin om de tien meter een SuperWiFi punt kan neerzetten, dan zal het wel werken. Maar ik adviseer jou om een kabel aan te leggen vanuit jouw modem naar het tuinhuis. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@WimTuinman95. Ik ben het met Noordzee eens als je dat signaal zo vaak herhaalt en versterkt zou dat onvoorspelbare resultaten kunnen opleveren. Ik denk dat een kabel dan ook het beste alternatief is. Met daaraan dan eventueel een versterker om het signaal draadloos beschikbaar te maken.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 23, 2025

Hallo ​@WimTuinman95 ,

Veertig meter is te ver. Je kunt alleen internet in jouw tuinhuisje krijgen door een bekabelde verbinding.

Er is ook nog de mogelijkheid om een Powerline verbinding te gebruiken.
KPN wil daar niet (meer) aan maar het betekent niet dat het niet werkt.

@WimTuinman95 , zie topic:

Beter WiFi-bereik in de tuin, werkt een extra SuperWifi 2 punt? (Powerline)

• April 23, 2025

Ja, als je in jouw tuin om de tien meter een SuperWiFi punt kan neerzetten...

Dan moet er wel om de 10 meter een stopcontact zitten. Als die er niet zitten en je moet een elektriciteits kabel gaan leggen, dan kan je net zo goed een utp kabel leggen. 🤡

• April 23, 2025

... had dat indertijd ook bij Ziggo en dat ging goed en toen dacht ik dat kan KPN ook vast wel.

Vroeger op WiFi 2,4 Ghz. Ik kan me voorstellen dat da werkte ja. Maar de SuperWiFi's zijn wat verder ontwikkeld inmiddels. Deze ondersteunen nu 5 Ghz. Dat is veel sneller. Maar het reikt minder ver en is gevoeliger voor storing als de omstandigheden niet optimaal zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 23, 2025

Ik vroeg mij af of je de super wifi ook onderling kunt koppelen

• April 23, 2025

Ik vroeg mij af of je de super wifi ook onderling kunt koppelen

Dat doen ze automatisch. Je kan er zelf niets aan instellen. Ze doen het niet altijd zoals je wilt. Als je er 4 achter elkaar zet, dan kan het zomaar zijn dat de derde rechtstreeks met het modem wil verbinden in plaats van met de 2de. Met als gevolg een heel slechte verbinding. En als dat gebeurt, dan kan je daar niets aan doen. Er zijn geen instellingen voor om dat te beïnvloeden. 

Leen59
Wijsgeer
  • April 23, 2025

Als je ze stuk voor stuk van dichtbij naar verder laat opstarten wil het meestal wel lukken, wacht wel een half uurtje voordat je de volgende aanzet.

Maar de beste en goedkoopste oplossing is toch gewoon een kabel. Je kunt die met stekker en al door een ¾ pvc buis schuiven en eventueel ingraven.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 24, 2025

Om 40 meter draadloos te overbruggen heb je er meer nodig.

Modem … 10 meter … wifipunt … 10 meter … wifipunt … 10 meter … wifipunt … 10 meter ….

Dat gaat 'm niet worden als er niet om de 10 meter een wandcontactdoos en een droog plekje is.

Dat wordt een kabel. Met aan het eind een wifipunt. Moet er natuurlijk ook 230 volt in de schuur op 40 meter zijn….

• April 24, 2025

40 meter is geen probleem met een point to point oplossing. Alleen kost dat de nodige knaken.

Ook bij Ziggo zal op die afstand een werkbare verbinding een uitdaging zijn geweest zelfs via 2,4 ghz.

@WimTuinman95 welke apparaten had je exact bij Ziggo dat kan bijna alleen een powerline adapter zijn geweest.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 24, 2025

Ziggo zegt dat je overal wifi hebt, ook in de tuin. Toen kreeg ik 3 zgn versterkers (van die ronde torentjes). Toen werkte het. Het ging mij vnl om de camera die achter in de tuin stond.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 24, 2025

Volgens mij maken die Ziggo Pods onderling verbinding via het stopcontact. Die van kpn maken onderling verbinding via wifi. En na 10 meter neemt het signaal af. Vandaar dat ik voor de volgende SuperWifi die maximaal 10 meter op de vorige aanhoud. Voor een stabiele verbinding.

Wat dus wel kan is een powerline bij het modem. En een in de schuur. En op die daar dan weer een Superwifi, zowel op het stroompunt in de adapter als met een kabeltje via het utp aansluitpunt. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 24, 2025

Ziggo zegt dat je overal wifi hebt, ook in de tuin. 

Niet iedereen heeft een tuin van 40 meter natuurlijk. In mijn tuin van 15 meter lukt het nog net aan het eind van de tuin. Dankzij een nauwkeurige plaatsing van het SuperWiFi 1 punt. Met SuperWiFi 2 punten schijn je minder ver te komen met de WiFi. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 24, 2025

Met een “iets” grotere bundel op je mobiel kun je ook gewoon 4G/5G gebruiken. Dat doe ik in de gezamenlijke tuin van de flat. Ook op zo'n 40 meter van m'n woning.

Als ik het modem op m'n balkon zet overbrugt de wifi die 40 meter ook niet.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 24, 2025

Een straalverbinding kan een oplossing zijn, maar is geen DHZ kwestie ​@WimTuinman95 , even googelen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 24, 2025

Een straalverbinding kan een oplossing zijn, maar is geen DHZ kwestie ​@WimTuinman95 , even googelen.

Even googlen inderdaad ​@JanD .

https://www.google.com/search?q=point+to+point+wifi

En dit zie ook nog op die pagina 😉 “JHoe kan ik wifi naar mijn schuur uitbreiden”

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 24, 2025

Ziggo zegt dat je overal wifi hebt, ook in de tuin. Toen kreeg ik 3 zgn versterkers (van die ronde torentjes). Toen werkte het. Het ging mij vnl om de camera die achter in de tuin stond.

"ronde torentjes”, dat zullen dan wel Ziggo Deco setjes geweest zijn.
Waarschijnlijk hadden deze dan een wat betere/slimmere (2.4GHz?) backhaul/bereik.
Voor tuin/grotere afstanden kan je sowieso beter 2.4GHz gebruiken vanwege veel sterker/groter bereik.
Maar zoals al opgemerkt kan powerline/AP in dat soort situaties een makkelijke oplossing zijn.

• April 24, 2025

Volgens mij maken die Ziggo Pods onderling verbinding via het stopcontact. Die van kpn maken onderling verbinding via wifi. En na 10 meter neemt het signaal af. Vandaar dat ik voor de volgende SuperWifi die maximaal 10 meter op de vorige aanhoud. Voor een stabiele verbinding.

Wat dus wel kan is een powerline bij het modem. En een in de schuur. En op die daar dan weer een Superwifi, zowel op het stroompunt in de adapter als met een kabeltje via het utp aansluitpunt. 

Nee, de zowel zeshoekige als de nieuwe variant zeker niet. En de genoemde torentjes bijna zeker de Deco M4 set ook niet.

Met een accespunt buiten zonder obstakels dus vrij zicht zou 40 meter theoretisch wel haalbaar zijn zeker via 2,4 ghz mede afhankelijk want het type antenne met Beamforming is dit zeker mogelijk.

Ah Doman had dezelfde gedachtegang.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 3, 2025

Ja, als je in jouw tuin om de tien meter een SuperWiFi punt kan neerzetten, dan zal het wel werken. Maar ik adviseer jou om een kabel aan te leggen vanuit jouw modem naar het tuinhuis. 

@WimTuinman95 

Heb je al een kabel aangelegd?