Mij is gevraagd om de opvolger van de SuperWiFi, genaamd de SuperWiFi 2 te gaan testen. Deze heeft een kleine upgrade gehad in vergelijking met de vorige generatie.
Korte opsomming :
- Zwarte punten in plaats van wit
- Twee aansluitingen op de achterzijde ipv een enkele
- Gemaakt van gerecycled plastic
- Geschikt voor WiFi 6 (werkt daarmee beter i.c.m. de KPN Box 12)
- Voetje zit los bijgeleverd en het punt is nu ook op te hangen ( alleen draadloos)
- WPS knop op de voorzijde i.p.v. achterzijde.
De doos en inhoud :
Op de doos vinden we aan de bovenzijde de bekende afbeelding van de superwifi punten. Aan de binnenkant vinden wij de twee zwarte superwifi punten met twee zwarte platte aansluitkabels en twee zwarte adapters. Het fijn is dus dat nu alles ook meteen zwart is wat een mooi geheel vormt. Wat ook opvalt is dat de '’beschermfolie'’ ook volledig te recyclen is. De verpakking om de superwifi te beschermen is namelijk van papier en niet meer dan plastic.
Installatie :
Wat meteen opvalt is dat het pootje tegenwoordig los meegeleverd wordt in de doos, dus men kan kiezen om deze zelf vast te schroeven en los te maken. Helaas is het nog niet mogelijk het punt mooi op te hangen, want nog steeds bevinden de aansluitingen aan de achterzijde en dit steekt enorm uit.
De installatie zelf wijkt eigenlijk weinig af van de eerste generatie, in te stellen via de KPN Thuis app of via de online beheeromgeving.
Uitstraling :
KPN heeft gekozen voor een zwarte versie, deze vind ik persoonlijk mooier bij mijn interieur passen dus daar scoren ze meteen een dikke voldoende mee. Ook de extra LAN poort aan de achterzijde is handig, dat maakt dat je de super wifi zowel bedraad kan aansluiten en op de andere poort een computer/tv ontvanger o.i.d. kan aansluiten .
Beheerpaneel :
Wijkt eigenlijk ook nauwelijks af van de eerste generatie, het nu mogelijk om de software wel bijgewerkt te houden via de online omgeving.
Extra Functies :
Het SuperWiFi punt beschikt in tegenstelling tot zijn voorganger over WiFi 6 (AX) Dit is dus een toevoeging in samenwerking met de KPN BOX 12, deze beschikt ook over WiFi 6.
Algemeen oordeel/Conclusie :
Het is een leuke update ten opzichte van huidige witte superwifi punten. Ook de handigheid van een optioneel voetje, en extra aansluitingen zijn mooi meegenomen.
Heb je nu een SuperWifi (de witte) dan raad ik niet aan om te upgraden, daarvoor zijn er minimale veranderingen. Heb je nog geen SuperWiFi en heb je een BOX 12? Dan zou ik kiezen voor de SuperWiFi 2, deze heeft nu ook WiFi 6 (AX) en kan dus beter samenwerken met de BOX 12.
Pluspunten :
+ Zwarte kleur (verkleurd ook minder snel)
+ 2 aansluitingen, handig voor het aansluiten van een TV
+ Optioneel voetje
+ WiFi 6 ondersteuning
+ Volledig gemaakt van gerecycled plastic.
Minpunten :
- Kan nog steeds niet worden opgehangen, want de kabels steken nog steeds een stuk uit.
- Weinig vernieuwingen in vergelijking met de eerste generatie SuperWiFi