Skip to main content
Vraag

Superwifi 1 punten niet meer goed zichtbaar in overzicht Box 12 en MijnKPN app

• 11 maart 2025
  • 17 reacties
  • 186 keer bekeken

Hallo,

Na het raadplegen van veel andere posts kom ik er tóch niet uit. Vandaag vreemde WiFi problemen achter de rug. Heel verhaal, maar ook erg typisch. Ik had na de update van de Box 12 ‘ineens’ de Wifi Extra netwerken zichtbaar die ik voorheen niet ‘had'. Ik kon deze niet uitzetten (ondanks de functie in de modem) en dat was ook maar goed ook. Ik was thuis aan het werk en mijn primaire WiFi was gewoon ineens 'weg’ vanmiddag. Ik kon gelukkig de modem nog via de WiFi extra benaderen en zo de WiFi weer configureren. Dat was op zich al vreemd maar toen begon het gedoe met de WiFi punten, waar ik er drie van heb:

1. Centraal, bedraad aangesloten via Switch (Netgear GS105E) > modem
  2. Achterkant huis, draadloos (connect via de bedrade SuperWiFi)
  3. Voorzolder, connectie idem.

De punten gaven helaas geen verbinding meer, of er was geen internet beschikbaar. Het resetten heeft veel tijd en moeite gekost, wat uiteindelijk gelukt is door: de modem te resetten naar fabrieksinstellingen, punten de resetten, en één voor één bedraad weer aan te sluiten voor configuratie. Eerdere (vele!) pogingen strandden heel vreemd: het wifipunt ging groen knipperen en daarna ging de indicator gewoon ‘uit'. Schoteltje leek wel aan te zijn, maar gaf dus geen indicatielamp, was niet zichtbaar in de app én ook in netwerk map (modem) waren de punten niet zichtbaar. 

De punten branden nu weer groen voor 2-3 uur maar het vreemde is dat deze verder nog niet zichtbaar zijn in zowel de Network map van de modem als de KPN app. Ze apparaten staan gewoon als een client in de lijst… enig idee hoe dit kan? Waarom zijn deze drie WiFi punten nu onzichtbaar?

17 reacties

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+31

Ha ​@Peterceli, welkom terug! Leuk dat je weer op de community te vinden bent, al is de aanleiding wat minder. Zou jij, in eerste instantie alleen om te testen, de switch er tussenuit willen halen? We merken dat de SuperWifi 1 punten daar soms wat problemen mee hebben. Het hóeft niet, maar als je inderdaad problemen met de verbinding ervaart, zou ik dat even proberen. Mocht je geen problemen met de verbinding ervaren, dan kan je het gerust zo laten. Het kan ook echt alleen een weergave ding zijn.

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 12 maart 2025

Beste ​@Marcia van KPN, bedankt voor de reactie. Wanneer ik de SW1 op de modem aansluit t.b.v. configuratie zie ik deze inderdaad na een tijdje terug in network map, met groene lijn. Maar… zet ik deze op een andere plaats zonder kabel was deze altijd verbonden met (groene) stippellijn, maar dat is niet meer het geval en wordt deze dus (automatisch) één van de clients. Via kabel zonder switch lijkt dus goed te gaan. De SW die ik nu via de switch heb aangesloten zie ik ook niet meer terug (wat tot voor kort dus niet het geval was).
Helaas kan ik de switch er niet tussenuit halen. Er loopt een UTP kabel vanaf de modem naar de switch, waar deze o.a. vertakt naar televisie. Ik kan dan een aantal apparaten niet meer aansluiten..

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 12 maart 2025

@Marcia van KPN het is me toch gelukt om een extra kabel te trekken, maar het werkt nog steeds simpelweg niet goed. Wifi was nog onbetrouwbaar dus nog even gaan rommelen. Wat ik heb gedaan:
1. Wifi punt resetten
2. Modem resetten
3. Wifi punt opstarten aangesloten aan modem

Maar, wat wil het is nog steeds niet oké. Wat viel op? Tijdens factory reset modem is oorspronkelijk SSID zoals achter op de modem weer actief, maar na een tijdje (paar minuten) verbreekt mijn modem wifi verbinding en is de eerder dor mij ingestelde SSID weer beschikbaar… zonder iets te doen of configureren?? Mijn softwareversie is ook oud volgens mij, namelijk: SGEJ1000060E.

Met betrekking tot de SW1: deze sluit ik na reset modem aan, en gaat dan van paars > knipperend blauw en dan … lampje uit en komt ook niet meer terug aan. Tijdens het opstarten viel me op dat ik kort de SW1 wifi ID's zie en dan laadt de modem onder andere de KPN extra wifi terug in de SW1, die in de modem gewoon uit staat!

Het lijkt een totaal rommeltje te zijn na alle updates en niets meer echt goed samen te werken. Tijdens al deze handelingen dacht ik wel een beetje: ik ben gek dat ik dit allemaal doe. Het is eigenlijk toch vreemd dat je letterlijk uren spendeert en een nieuwe kabel trekt voor iets dat gewoon met een paar drukken op de knop zou moeten werken? Ik wil dus gewoon dat mijn installatie weer werkend wordt zoals deze altijd deed. Graag een oplossing hiervoor want het is een ware beproeving voor mijn geduld.

Onderstaand aangesloten: 
poort 1: switch 
poort 2: Hue bridge
poort 3: SW1 punt 
poort 4: losse UTP kabel zonder aangesloten apparaat (??)

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+31

Sorry voor de late reactie, ​@Peterceli! Ik ben wel even benieuwd of jouw SuperWifi punten ook nog steeds de ‘oude’ firmware hebben. Kan je eens naar de webinterface van de SuperWifi punten gaan? Dat kan door het interne IP-adres in een browser in te voeren. Wat zie je dan? Als je een wit scherm krijgt, hebben deze vermoedelijk de nieuwe firmware. Dan moeten wij ervoor zorgen dat je Box 12 dat ook krijgt. Vul je in dat geval ook jouw profiel aan met je adres en klantnummer? 

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 17 maart 2025

@Marcia van KPN Helaas kan ik géén van de drie punten benaderen via IP adres uit client list. Krijg een time-out. Mijn bedrade WiFi punt knippert al dagen groen overigens.. Ik heb mijn profiel aangevuld met de nodige info. Hoor graag hoe verder!

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+31

Yes, bedankt! Ik dien een verzoek in om jouw Box 12 om te laten zetten naar de nieuwe firmware, zodat dit weer matcht! Zodra dat gebeurd is, krijg je nog even een seintje van me. Dit duurt maximaal een paar werkdagen. 

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 17 maart 2025

Ik ben benieuwd, hopelijk lost dit alle perikelen op. Is na update herstart / reset van (één van) de componenten benodigd?

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+31

Nee, dat is niet nodig. Maar mocht je toch merken dat het niet goed gaat, probeer dat wél eerst even (en laat het vervolgens hier weten als het met een reset niet opgelost is). 

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 24 maart 2025

@Marcia van KPN , we zijn een weekje verder ondertussen. Is er meer bekend over de firmware update? 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+31

Je bent inmiddels overgezet naar de nieuwe KPN Software, ​@Peterceli!

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 25 maart 2025

@Marcia van KPN Ik zie het. Problemen blijven voortduren ondanks nieuwe firmware. Punten die niet meer willen verbinden, resetten, nogmaals verbinden. Apparaten willen niet koppelen aan de Wifi punten. Doorvoorsnelheid is belabberd; 20mbit waar ik voorheen gewoon 200mbit haalde. Sinds de updates is het een onophoudelijk probleem wat niet meer opgelost lijkt te worden. Ik heb er uren aan gespendeerd en ben het zat. Kan er geen monteur komen om alles in te stellen? Ik ben al jaren klant, systeem draaide ook al jaren zonder haperingen en sinds kort alleen maar gedoe..

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+31

Hm. Dat is wel heel vervelend! Ik maak een ticket voor je aan en dan wordt er binnen een paar werkdagen contact met je opgenomen. Doorgaans gebeurt dit via de telefonische klantenservice, maar omdat je hier nu al een tijdje mee bezig bent, kan ik me voorstellen dat je niet ook nog eens wilt bellen met ons. Mijn collega's zullen een aantal zaken doornemen met je en ik ga er vanuit dat we op die manier samen tot een oplossing komen!

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 27 maart 2025

Even bellen vind ik ook geen probleem hoor.. Ik zie / hoor het graag.

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 30 maart 2025

@Marcia van KPN, ik ben achter het probleem. Als een apparaat met een andere versterker verbindt, krijgt deze geen ipv4 adres meer toegewezen. Gek genoeg blijft bij een telefoon (waar dit het meest voor de hand liggend is) wel WiFi symbool zichtbaar maar dus geen daadwerkelijke verbinding. Voorbeeld hieronder, waar een Sonos speaker naderhad verbond met een ander SW-punt. Het is echt om lichtelijk gek van te worden. Voorbeeld: neemt iemand een tablet mee, eerst WiFi uit- en weer aan. Maar… verbindt deze alsnog weer met een ander SW1 punt ben je dus weer de verbinding kwijt en dit kan op de achtergrond herhaaldelijk plaats vinden. In geval van een speaker moet je de stekker eruit halen en weer opnieuw opstarten. Hoe wordt dit opgelost? Ik heb in een ander topic ook al gereageerd en ik zou zeggen: stuur maar drie nieuwe SW2 punten...

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 1 april 2025

En… weer ligt netwerk eruit. Ik gebruik dit topic maar als een soort van log…

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 1 april 2025

en na opnieuw opstarten meerdere apparaten die weer geen IP adres toegewezen krijgen. Sonos speakers ook weer onbereikbaar. Lekker dan.

@Marcia van KPN als je / jullie met alle goede intenties een conversatie starten, rond die dan ook af. 1. ik hoor van jou in dit topic niets meer en 2. een collega zie of hoor ik ook nergens. Ik ga er nu zelf achteraan. Ik kan maar één conclusie trekken: waardeloze spullen na de update en service laat veel te wensen over. Slecht combinatie van factoren.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+31

Beste ​@Peterceli, de community is een plek waar je vooral contact hebt met andere klanten. Wij, moderators zijn er ook, maar het kan even duren voordat je een reactie krijgt. Dat betekent niet dat ik het niet afrond.

Ik zie dat je inmiddels telefonisch contact met mijn collega hebt gehad en dat er opnieuw een verzoek is ingediend om jou terug te bellen. In principe zou dit binnen 5 werkdagen moeten gebeuren en ik vind het dan ook heel vervelend om te lezen dat dit nog niet gebeurd is naar aanleiding van mijn verzoek begin vorige week. Ik ga er vanuit dat dit alsnog snel gebeurt. Mijn excuses hiervoor!

Reageer