Skip to main content
Vraag

SuperWifi 1 werkt nauwelijk na update

• 25 februari 2025
  • 65 reacties
  • 1645 keer bekeken

Toon eerste bericht

65 reacties

Na een paar dagen en menig keer resetten hier nog steeds het probleem. Computer werkt prima maar tablet en telefoons hebben echt een ruk verbinding. 

ik vind het schandalig hoe kpn dit aanpakt. Een duur abbonement en klote wifi omdat ze zo nodig een update moeten doen. Ik ben het eigenlijk wel helemaal zat. Na vele jaren maar eens rondkijken naar wat anders. Ik voel me totaal niet serieus genomen. Schandalig schandalig schandalig

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 2 maart 2025

Ook hier dikke ellende na de update. Mijn beide superWifi punten (gen 1) weigeren stabiele verbindingen te geven en mijn kantoor is daarmee zo goed als nutteloos geworden qua werken. Ik heb de punten gereset, terug gekoppeld aan de modem maar nog steeds niks. 

​@KPN  Hoe nu verder?

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 3 maart 2025

En ook hier problemen na de update…

Box 12 en 2 superwifi-1 punten waarvan 1 bedraad en 1 draadloos. Het draadloze sw punt deed niet meer mee na de update. Na alles meerdere malen gereset te hebben, ook het modem, bekabeld aansluiten etc leek alles weer te werken.

Helaas zijn er nog 2 dingen die niet (goed) werken: 

1) Verschillende devices geven regelmatig de melding "verbonden, geen internet", dus wel wifi maar geen verkeer mogelijk.

2) Het gastnetwerk werkt niet op het draadloze sw punt. Wel op het modem en het bekabelde sw punt. Op het draadloze wordt geen ipadres uitgedeeld.

Ik hoop dat KPN snel met een update komt want dit is zwaar irritant. Het heeft me al vele uren gekost om alles te herstellen en kan mijn gasten momenteel dus geen fatsoenlijke wifi aanbieden...

Naar aanleiding van mijn eerdere berichten wil ik nog  wel even reageren.  Aangezien ik absoluut niet met waardeloos internet kan zitten heb ik uiteindelijk een sw2 gehuurd om te kijken of dit een verbetering is. 

ik kan zeggen dit is een enorme verbetering. In gebruik nu ook maar een SW2 ipv 2 van de oude witte schijven. De snelheden zijn veel hoger dan bij mijn SW1 punten. Ik vind het wel jammer dat mijn gekochte twee SW1 schotels nu feitelijk de prullenbak in kunnen 

​@Remco van KPN  is het niet mogelijk dat trouwe klanten, dat als ze een sw1 punt insturen een grotere korting kunnen krijgen dan de prijs van 61 euro nu? Het zou KPN sieren dat hier voor trouwe klanten toch een oplossing voor gevonden kan worden.

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 3 maart 2025

Korting voor nieuwe Wifipunten? Wij mogen best wat assertiever zijn vind ik. Dit gedoe kost mij (en velen met mij) vele uren uitzoekwerk!

Ik ga voor een gratis omruil van de superWifi1 punten voor SuperWifi2.

Dan zal ik niet de uren uitzoekwerk declareren.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 3 maart 2025

We hadden een werkend systeem en dat is door KPN om zeep geholpen middels een ongevraagde update. 

Gelukkig is KPN mij nog niet vergeten: heb zojuist de factuur voor deze maand binnen gekregen. Dat gedeelte werkt blijkbaar nog wel optimaal...

Aad56 schreef:

Korting voor nieuwe Wifipunten? Wij mogen best wat assertiever zijn vind ik. Dit gedoe kost mij (en velen met mij) vele uren uitzoekwerk!

Ik ga voor een gratis omruil van de superWifi1 punten voor SuperWifi2.

Dan zal ik niet de uren uitzoekwerk declareren.

Je hebt ook wel gelijk ​@Aad56. Ik ben ook nog steeds van mening dat het schandalig is. De SW1 punten zijn in feite waardeloos geworden en sommigen hebben er wel 2 of 3 in hun huis. KPN moet daar wat een doen.  Die SW1 punten was al een aardige investering. Ik ben van mening dat alles goed werkend had moeten blijven. 

Ik zie nu dat nieuwe klanten en PlayStation Xbox of Nintendo kan krijgen, en trouwe klanten worden weer genegeerd. 

dus ja je hebt gelijk.  Volledige compensatie zou wel op zijn plaats zijn!

• Helper
  • 29 reacties
  • 4 maart 2025

Ook ik wil me hier graag aansluiten. Zeer slecht en instabiel internet na de update van vorige week. Resetten en opnieuw koppelen van mijn 3 (!) SuperWifi 1 punten heeft totaal geen effect.

Ze lijken te werken (groen lampje) maar de apparaten verbinden continu met de KPN Box 12 en soms met de SuperWifi 1 punten. En als ze dan al verbinden met die SuperWifi punten, dan valt de connectie om de haverklap weg en moet ik weer opnieuw en opnieuw en opnieuw verbinden. 

​@KPN , hoe gaan we dit oplossen? Ik ben voor mijn werk echt afhankelijk van goed internet en momenteel kan ik gewoon niet goed werken vanuit mijn thuiskantoor.

Als die Superwifi 2 punten de oplossing zijn, dan verwacht ik dat ik mijn Superwifi 1 punten kosteloos kan omruilen voor die Superwifi 2 punten. Jullie hebben er toch immers voor gezorgd dat de Superwifi 1 punten niet bruikbaar meer zijn? Ik wil niet opnieuw een vermogen investeren in wat versterkers omdat jullie gebrekkige updates doorvoeren: maak niet stuk wat werkt. 

Ik hoor het graag zo snel mogelijk. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6860 reacties
  • 4 maart 2025

Ik vind het oprecht jammer dat de SuperWifi punten voor jullie niet goed werken momenteel. Ik heb niet de optie om deze punten om te ruilen. Van uit de Product Update wil ik nog wel het volgende advies meegeven:

Mesh, met een aandachtspunt over de backhaul

Met de oude firmware  zitten je KPN modem en de SuperWifi 1 in een mesh. Dit betekent dat SuperWifi 1 en je modem samen één wifinetwerk hebben waarin je eindapparaten (computers, telefoons, etc.) naadloos van de wifi van je modem naar die van de SuperWifi overschakelen en terug. Dit is ook ná de update zo.

Dit betekent dat draadloos verbonden SuperWifi 1 ook zo kunnen blijven.

Wel zit hier een aandachtspunt bij: na de update heeft de SuperWifi 1 alleen nog een 5 GHz backhaul. Het kan dan ook zijn dat je jouw draadloos verbonden SuperWifi 1 dichter bij elkaar moet zetten. 

Wat is een backhaul?

SuperWIfi punten communiceren met elkaar om te bepalen hoe en waar je apparaten precies mee verbinden. Bij draadloos verbonden SuperWifi gaat die onderlinge communicatie ook via wifi. Hiervoor gebruiken de SuperWifi en je modem een apart wifinetwerkje, speciaal voor deze communicatie. Dat wifinetwerkje noemen we de backhaul. In de oude firmware werkt die backhaul met zowel 2,4Ghz als 5 Ghz. Na de update heeft de backhaul géén 2,4GHz meer. 

Wat betekent backhaul op alleen 5GHz?

Een 5Ghz netwerk heeft een hoge snelheid, maar kan minder lange afstanden overbruggen. Een 2,4GHz netwerk heeft een lagere maximale snelheid, maar kan wel die grotere afstanden aan.

Dit betekent dat, na de update, de SuperWifi punten snel kunnen communiceren, maar wel over minder grote afstanden.

Oranje lampjes

Het kan dan ook zijn dat je na de update ineens oranje lampjes op jouw draadloos verbonden SuperWifi 1 ziet. Dit betekent dat de afstand tussen die SuperWifi 1 en de dichtstbijzijnde andere SuperWifi 1 of je modem te groot is. Verplaats je SuperWifi punten dan tot je weer groene lampjes hebt.

Het kan dus noodzakelijk zijn om de SuperWifi punten dichter bij elkaar te zetten. Het loont dus om te experimenteren met de locatie van de geplaatste punten. Houden de problemen aan dan zou ik willen adviseren om contact te zoeken met de klantenservice. Dat kan  via een terugbelafspraak op een opportuun tijdstip.    

• Helper
  • 29 reacties
  • 4 maart 2025
Remco van KPN schreef:

Ik vind het oprecht jammer dat de SuperWifi punten voor jullie niet goed werken momenteel. Ik heb niet de optie om deze punten om te ruilen. Van uit de Product Update wil ik nog wel het volgende advies meegeven:

Mesh, met een aandachtspunt over de backhaul

Met de oude firmware  zitten je KPN modem en de SuperWifi 1 in een mesh. Dit betekent dat SuperWifi 1 en je modem samen één wifinetwerk hebben waarin je eindapparaten (computers, telefoons, etc.) naadloos van de wifi van je modem naar die van de SuperWifi overschakelen en terug. Dit is ook ná de update zo.

Dit betekent dat draadloos verbonden SuperWifi 1 ook zo kunnen blijven.

Wel zit hier een aandachtspunt bij: na de update heeft de SuperWifi 1 alleen nog een 5 GHz backhaul. Het kan dan ook zijn dat je jouw draadloos verbonden SuperWifi 1 dichter bij elkaar moet zetten. 

Wat is een backhaul?

SuperWIfi punten communiceren met elkaar om te bepalen hoe en waar je apparaten precies mee verbinden. Bij draadloos verbonden SuperWifi gaat die onderlinge communicatie ook via wifi. Hiervoor gebruiken de SuperWifi en je modem een apart wifinetwerkje, speciaal voor deze communicatie. Dat wifinetwerkje noemen we de backhaul. In de oude firmware werkt die backhaul met zowel 2,4Ghz als 5 Ghz. Na de update heeft de backhaul géén 2,4GHz meer. 

Wat betekent backhaul op alleen 5GHz?

Een 5Ghz netwerk heeft een hoge snelheid, maar kan minder lange afstanden overbruggen. Een 2,4GHz netwerk heeft een lagere maximale snelheid, maar kan wel die grotere afstanden aan.

Dit betekent dat, na de update, de SuperWifi punten snel kunnen communiceren, maar wel over minder grote afstanden.

Oranje lampjes

Het kan dan ook zijn dat je na de update ineens oranje lampjes op jouw draadloos verbonden SuperWifi 1 ziet. Dit betekent dat de afstand tussen die SuperWifi 1 en de dichtstbijzijnde andere SuperWifi 1 of je modem te groot is. Verplaats je SuperWifi punten dan tot je weer groene lampjes hebt.

Het kan dus noodzakelijk zijn om de SuperWifi punten dichter bij elkaar te zetten. Het loont dus om te experimenteren met de locatie van de geplaatste punten. Houden de problemen aan dan zou ik willen adviseren om contact te zoeken met de klantenservice. Dat kan  via een terugbelafspraak op een opportuun tijdstip.    

Dit werkt allemaal niet, mijn SuperWifi punten zijn ook stuk voor stuk bedraad aangesloten en alsnog functioneert het allemaal niet meer zoals zou moeten. Kom met een oplossing! Klantenservice heb ik al contact mee gehad en daar heb ik 0,0 aan. Zij lezen de stappen voor die ik al heb gevolgd en maken vervolgens een storing melding aan. Ik heb echt een oplossing nodig aangezien ik met mijn werk afhankelijk ben van goed internet thuis. 

• Topper
  • 13 reacties
  • 4 maart 2025

​@Remco van KPN ik heb beide wifi 1 punten gedraaid aan het modem hangen. Dan zou de afstand voor de backhaul toch minder problemen moeten geven?

Dit is echter niet het geval. Wifi op mobiel valt steeds uit.

Ik vind de reactie van KPN best wel teleurstellend. Ik heb hier van alles ook al geprobeerd niets helpt. En punten dichter bij elkaar zetten, daar heeft iedereen ook niet de mogelijkheid voor.  Is weer makkelijk gedacht en een probleem wat KPN veroorzaakt heeft afschuiven op de klant. 

ik baal ook, ik heb nu een sw2 punt gehuurd omdat mijn gezin voor videoconference een goede verbinding nodig heeft. Ik kon hier geen weken op wachten. Ik ben zeer teleurgesteld en ben wel aan het rondkijken voor een andere provider. 

ik heb twee sw1 punten over. Als iemand deze wil hebben, geen probleem (verbindings kabels zijn er niet meer) dan kunnen jullie alle SW1 punten lekker dicht bij elkaar zetten. Het schijnt te werken volgens KPN🤪

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 5 maart 2025

​@KPN geeft bij mij aan dat ik nieuwe SW2 moet gaan bestellen.

Fijn om te horen als vaste klant dat ze in helemaal niets je tegemoet komen.

Miru81 schreef:

​@KPN geeft bij mij aan dat ik nieuwe SW2 moet gaan bestellen.

Fijn om te horen als vaste klant dat ze in helemaal niets je tegemoet komen.

Ja fijn hè, iets wat goed is naar de knoppen helpen. En dan ook nog zonder blikken of blozen melden dat je zelf moet investeren om alles op orde te krijgen. Ik ga vanavond maar eens een berichtje naar Radar en Kassa sturen om dit probleem aan te kaarten 

• Topper
  • 13 reacties
  • 5 maart 2025
Michel197407 schreef:

Ik vind de reactie van KPN best wel teleurstellend. Ik heb hier van alles ook al geprobeerd niets helpt. En punten dichter bij elkaar zetten, daar heeft iedereen ook niet de mogelijkheid voor.  Is weer makkelijk gedacht en een probleem wat KPN veroorzaakt heeft afschuiven op de klant. 

ik baal ook, ik heb nu een sw2 punt gehuurd omdat mijn gezin voor videoconference een goede verbinding nodig heeft. Ik kon hier geen weken op wachten. Ik ben zeer teleurgesteld en ben wel aan het rondkijken voor een andere provider. 

ik heb twee sw1 punten over. Als iemand deze wil hebben, geen probleem (verbindings kabels zijn er niet meer) dan kunnen jullie alle SW1 punten lekker dicht bij elkaar zetten. Het schijnt te werken volgens KPN🤪

Zijn jouw problemen met instabiel netwerk met de wifi 2 voorbij?

• Topper
  • 13 reacties
  • 5 maart 2025
MeNTaL_TOv2 schreef:

Tja, mijn persoonlijke ervaring is prima, gisteren beide SW1 punten en Box 12 geupgrade, 0,0 problemen.

Zelfs portmappings reeksen en IPv6 werken weer prima.

Er zal dus iets verkeerds in de instellingen staan, nu alleen nog vinden wat precies.

Werkt alles bij jou nu goed en is je wifi stabiel?

Zo ja, hoe heb je dit nu precies opgelost dan?

​@Monrisque  ja ik heb een bekabeld punt en nu werkt het perfect na korte installatie. 

Maar toch is het belachelijk dat dit moest doen na  gestuntel van KPN

• Topper
  • 13 reacties
  • 5 maart 2025
Michel197407 schreef:

​@Monrisque  ja ik heb een bekabeld punt en nu werkt het perfect na korte installatie. 

Maar toch is het belachelijk dat dit moest doen na  gestuntel van KPN

Helemaal met je eens.

Mijn wifi 1 punten zijn allebei bekabeld, maar wifi netwerk is erg instabiel. Lijkt alsof de mobiele telefoons de wifi 1 punten niet kan vinden en alleen verbinding met modem beneden probeert te zoeken. Wifi 1 punten branden constant groen, maar lijken dus werkeloos te zijn.

• Topper
  • 13 reacties
  • 5 maart 2025
MeNTaL_TOv2 schreef:

Zijn de SW punten wel zichtbaar in jullie thuisnetwerk en bewerkbaar?

Want vraag me af wat jullie instellingen zijn voor de wifi punten.

Hoei en waar kan ik dit inzien?

Krijg zo langzamerhand het idee dat we een technische opleiding bij KPN moeten gaan volgen om ons netwerk thuis weer aan de praat te krijgen.....

​@Monrisque datzelfde had ik ook. I. Het begin werkte het maar later gaan alle apparaten weer over op de experia box. En telefoons willen niet naar het wifi punt 

• Topper
  • 13 reacties
  • 5 maart 2025
Michel197407 schreef:

​@Monrisque datzelfde had ik ook. I. Het begin werkte het maar later gaan alle apparaten weer over op de experia box. En telefoons willen niet naar het wifi punt 

En is deze situatie bij jou nu nog steeds zo?

• Topper
  • 13 reacties
  • 5 maart 2025

Goedemiddag,

ik ben nu al 4 dagen aan het sleutelen aan mijn wifi verbinding en ben ook nog geen steek verder.

De enige steek die ik verder ben gekomen is de messen van een puber in me rug omdat hij niet kan gamen op zolder.

kpn wanneer ga je ons uit de brand helpen?

ik begreep van een medewerker dat ik geen update heb gehad op mijn modem.

er is maar 1 super wifi punt die het systeem pakt alle andere 3 in huis installeert / registreert die niet als super wifi punt.

Monrisque schreef:
Michel197407 schreef:

Ik heb een SW2 punt gehuurd. Ik moest wel omdat  vriendin en dochter stabiel internet moesten hebben en ikzoelf ook voor thuiswerken. Maar vond het wel schandalig dat ik dat moest huren om alles weer werkend te krijgen.  Nu met een waardeloos  sW1 punt thuis

• Topper
  • 13 reacties
  • 6 maart 2025
Michel197407 schreef:
Monrisque schreef:
Michel197407 schreef:

Ik heb een SW2 punt gehuurd. Ik moest wel omdat  vriendin en dochter stabiel internet moesten hebben en ikzoelf ook voor thuiswerken. Maar vond het wel schandalig dat ik dat moest huren om alles weer werkend te krijgen.  Nu met een waardeloos  sW1 punt thuis

Dus als ik mijn twee haperende, groen brandende wifi 1 punten zou vervangen door twee nieuwe wifi 2 punten te kopen is mijn probleem opgelost? Leuk grapje voor weer 120 euro....

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 6 maart 2025

Ik heb nu een paar SW2 te leen en daarmee is het probleem opgelost bij ons. Blijft het feit dat KPN ons  met deze doorgedrukte update een probleem heeft gegeven die we voordien niet hadden...

Reageer