Skip to main content
Vraag

SuperWifi 1 werkt nauwelijk na update

• 25 februari 2025
  • 65 reacties
  • 1645 keer bekeken

Toon eerste bericht

65 reacties

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28340 reacties
  • 6 maart 2025

We horen echt wat jullie zeggen, en we doen onderzoek om te zien waarom het op dit moment meer dan verwacht moeizaam gaat met SuperWifi 1.

Remco heeft in dit topic al een aantal tips gegeven, en informatie. Nog een paar aandachtspunten vanuit mij daarover heen:

Als je SuperWifi punten het wel doen maar het is trager, en schakelt minder goed:

• Check in je modem wat de WPA instelling is. Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.
  • Kijk ook eens, in je modem bij de wifi instellingen, naar de bandbreedte van de SuperWifi punten en experimenteer met een hogere waarde. Je vindt dit door in het Thuisnetwerk overzicht een SuperWifi aan te klikken, en dan in de pop-up te kiezen voor het tabblad WiFi-Radio.
  • Het uitzetten van IPv6, in je modem, kan ook voor verbetering zorgen. Je vindt dit via Internetverbinding > IPv6.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 6 maart 2025
Erik van KPN schreef:

We horen echt wat jullie zeggen, en we doen onderzoek om te zien waarom het op dit moment meer dan verwacht moeizaam gaat met SuperWifi 1.

Remco heeft in dit topic al een aantal tips gegeven, en informatie. Nog een paar aandachtspunten vanuit mij daarover heen:

Als je SuperWifi punten het wel doen maar het is trager, en schakelt minder goed:

• Check in je modem wat de WPA instelling is. Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.
  • Kijk ook eens, in je modem bij de wifi instellingen, naar de bandbreedte van de SuperWifi punten en experimenteer met een hogere waarde. Je vindt dit door in het Thuisnetwerk overzicht een SuperWifi aan te klikken, en dan in de pop-up te kiezen voor het tabblad WiFi-Radio.
  • Het uitzetten van IPv6, in je modem, kan ook voor verbetering zorgen. Je vindt dit via Internetverbinding > IPv6.

Dag Erik,

Fijn om te horen dat er echt grondig naar gekeken wordt. ik hoop dat het snel opgelost wordt.

Huidige situatie bij mij is dat ik drie wifi punten hoog probeer te houden. Vanmiddag voor de zoveelste keer het modem en de drie superwifi punten gereset. Een van de drie is ondertussen onbereikbaar. De anderen zijn de ene keer oranje, en na een tijdje weer groen; ver uit elkaar staan ze niet, verschilt van 8-12 meter afstand tussen SW1 en modem, korter als je door de muren heen zou lopen. Op de zelfde plek waar ze eerst ook (stabiel) hebben gestaan. Ook al zouden ze nu enkel 5Ghz uitzenden, moet de afstand geen probleem zijn. Zoals vanochtend zou het me niet verbazen als ze morgenochtend weer op rood staan en er geen apparaten meer mee verbonden zijn. Momenteel zijn er wel een paar apparaten verbonden, 4 met de ene, 2 met de ander. Er zijn echter nog 20 apparaten die weigeren met de SW te verbinden en enkel met modem verbinden. Deze apparaten staan dichterbij de wifi punten dan bij het modem.

als ze wel allemaal groen zijn overdag dan kan ik van het ene punt boven naar het andere punt lopen. Mijn verbinding verbreekt niet maar dataverkeer is niet mogelijk. Pas na het uit-aanzetten van wifi op telefoon krijg ik weer dataverkeer.

dit zijn opgesomd dingen die ik heb gemerkt.

Ik heb wat van je tips geprobeerd, het uitzetten van IPv6 lijkt niets te doen.

het veranderen van bandbreedte ook niet. Sterker nog; de wijzingen worden niet doorgevoerd. Zet ik mijn BB van 80 naar 40 en druk ik op opslaan, dan zegt hij wijzigingen opgeslagen, maar herlaad ik dan, dan staat hij vervolgens weer op 80.

wachtwoord beveiliging is onveranderd op WPA2.

Erik van KPN schreef:

​@Erik van KPN   ook bedankt voor de moeite. Maar heb dat alles vorige week al geprobeerd en niets werkte. Danst zijn al die kunstgrepen voor sommige klanten niet meer te begrijpen.  Het zou bij een eenvoudig netwerk gewoon plug en play moeten zijn

Erg klantvriendelijk is het niet hoor. En dan druk ik me nog voorzichtig uit. Sommige mensen zijn erg afhankelijk van internet en die worden niet echt geholpen. Zorg dat mensen een SW2 punt krijgen dan werkt alles vlekkeloos , en dan ookveel tevreden trouwe klanten!

Jullie hebben dit niet goed getest op voorhand en zouden hier de verantwoordelijkheid voor Moeten dragen. Elke maand de rekening innen is namelijk geen probleem

ik heb een SW2 punt gehuurd omdat ik even niet anders kon, maar vind dit persoonlijk niet goed. Ik moet extra kosten maken voor jullie geklungel. Daar ben ik zeer verontwaardigd over 

Ik snap dit niet, er zijn tegenwoordig erg veel mensen die thuiswerken en afhankelijk zijn van een goed netwerk zonder problemen…. Alles meerdere malen gereset maar nog steeds vermindering in snelheid tot zelfs 2.6Mb/s met superwifi. Werkte voor de update super

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 7 maart 2025

Alle stappen m.b.t. factory defaulten en resets meerdere keren doorlopen maar de problemen blijven.

Heb sterk de indruk dat de update het mesh-principe om zeep heeft geholpen.

Als SW2 de oplossing is dan wil ik graag een omruilactie.

• Topper
  • 13 reacties
  • 7 maart 2025

Waar ik eigenlijk ook best héél boos over ben, is dat wij een prima werkend wifi netwerk voor de update hadden. En ik nu met allerlei kunst en vliegwerk jullie geklungel moet gaan oplossen of nieuwe wifi 2 punten moet gaan kopen om het weer werkend te krijgen.

En daar komt nog bovenop dat ik van héél veel van de genoemde oplossingen de ballen snap.

- inloggen modem???

- wps2 naar wps 3???

- uitzetten IPv6????

Ik ben echt niet achterlijk, maar voor de gemiddelde eindgebruiker is dit abracadabra hoor!!!

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 8 maart 2025

Wat mij opvalt en verontrust, is dat het groen branden van de SW1 niet garandeert dat deze goed werkt.

Als je b.v. met de WiFiman app naar het signaal en het roamen kijkt dan zie je dat. Een SmartWiFi punt waar je naast staat accepteert b.v. geen verbindingen of routeert niet door naar internet.

Ik zie vaak dat mijn telefoon overspringt  op het zwakkere Wi-Fi signaal van het modem wat op dat moment verder weg staat.

• Slimmerik
  • 57 reacties
  • 8 maart 2025

Ik vind het bijzonder dat dit maar een heel klein puntje op de Product update pagina is, terwijl dit eigenlijk best wel een groot punt zou moeten zijn (en wellicht ook een hoop problemen bij gebruikers verklaard).

• De SuperWifi 1 ondersteunt geen WPA3. We adviseren dan ook om je Box 12 in te stellen op WPA2 Personal. Als het modem op WPA3 staat en de SuperWifi 1 op WPA2, dan kan deze ongelijkheid voor sommige eindapparaten compatibiliteitsproblemen geven met een slechtere wifi-ervaring tot gevolg. 

Dan voel ik mij toch een beetje gedwongen om te upgraden naar een SW2, maar dan doe ik dat wel gelijk door een Fritzbox (incl hun extenders).

• Topper
  • 13 reacties
  • 8 maart 2025
MeNTaL_TOv2 schreef:

Ik vind het bijzonder dat dit maar een heel klein puntje op de Product update pagina is, terwijl dit eigenlijk best wel een groot punt zou moeten zijn (en wellicht ook een hoop problemen bij gebruikers verklaard).

• De SuperWifi 1 ondersteunt geen WPA3. We adviseren dan ook om je Box 12 in te stellen op WPA2 Personal. Als het modem op WPA3 staat en de SuperWifi 1 op WPA2, dan kan deze ongelijkheid voor sommige eindapparaten compatibiliteitsproblemen geven met een slechtere wifi-ervaring tot gevolg. 

Dan voel ik mij toch een beetje gedwongen om te upgraden naar een SW2, maar dan doe ik dat wel gelijk door een Fritzbox (incl hun extenders).

Als je het modem op WPA2 zet, werkt de mesh in je hele huis dan weer zonder problemen?

• 35 reacties
  • 14 maart 2025

Ook hier grote problemen. Niet stabiel wel groene lampjes. Ben nu al 2 uur bezig met schone installatie op mijn vrije dag. Ik heb wel wat beters te doen.  We hebben een raar gevormd huis met 6 (!) wifi punten. Dat kost wat geld maar dan had ik ook wat. Nu niet meer. Verlichting reageert niet meer. Wifi in dezelfde kamer als het midden en toch geen goede verbinding. Of ik wel maar manlief niet. Ik ben het spuugzat. Dit duurt nu al een paar weken. Mijn echtgenoot vraagt zich af hoe een gezin met minder technische mensen dit moet oplossen?

Kpn doe wat en compenseer

• Slimmerik
  • 57 reacties
  • 14 maart 2025
Monrisque schreef:
MeNTaL_TOv2 schreef:

Als je het modem op WPA2 zet, werkt de mesh in je hele huis dan weer zonder problemen?

Mijn Mesh heeft niet niet gewerkt, die heeft het altijd gedaan, ik kan op mijn telefoon zien of ik met het modem (wifi6) of sw1 verbonden ben (wifi5), alleen is het niet altijd zichtbaar op het modem en vermoed dat dat een hoop mensen op het verkeerde been zet.

Maar inderdaad op WPA2 werkt het wel, maar had liever op WPA3 gezeten, 

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 17 maart 2025

Ik had dezelfde problemen met mijn SW1 die notabene nog bedraad aangesloten zat ook.

Maar ik heb het nu toch opgelost lijkt het - wel even aankijken.

Ik denk dat de oplossing was bij het SW1 kastje de naam te veranderen en bovenste veld 2.4 Ghz Wifistandaard te vullen met b,g,n.  Dit veld was leeg.

Mogelijk door een paar keer te applyen was dit voldoende om hem weer mee te laten doen.

Daarna nog wel een keer moeten herstarten en toen deed hij het.

Apparaten connecten nu ook weer netjes op deze extender.

Hopelijk helpt het.

• Slimmerik
  • 57 reacties
  • 17 maart 2025

Mijn ervaring is dat het ophalen van de gegevens soms wat lang duurt, waardoor het lijkt dat er niets staat, maar ververs je dan nog een keer, staat de informatie er wel.

Wat wel verkeerd gaat (maar dat staat ook op de hulp pagina’s) dat SW1 5 Ghz standaard op 40 Mhz staat ipv 80 Mhz (wat volgens mij alleen voor de bandbreedte gevolg zou moeten hebben, niet met het connecten ernaar toe).

Er is in ieder geval nog een hoop onduidelijk over de software/instellingen, dat lijkt me wel duidelijk na een blik op de topics hier.

• Topper
  • 11 reacties
  • 17 maart 2025

Hier ook steeds hetzelfde liedje.  Meerdere gebeld,  nieuwe modem,  slechte verbinding op de 3 witte SW. Vandaag maar weer eens gebeld. 

Kreeg te horen dat ik maar 3 nieuwe SW punten moest huren, a 2,50 per stuk per maand. Dus 7,50 VOOR 3 p/m.

NA 5 JAAR IS DIT DUS BIJNA 500  EURO!

Da's nog eens een winstgevende update!

• Topper
  • 11 reacties
  • 17 maart 2025

Sinds vanavond,  ligt de wifi via de modem V12 er ook steeds uit.

Reageer