Skip to main content
Vraag

SuperWifi 2 punten verliezen regelmatig verbinding. Tonen dan rood lampje

• 4 februari 2025
  • 8 reacties
  • 92 keer bekeken

Sinds enkele maanden hebben wij steeds last van verbindingsproblemen met onze drie KPN Superwifi punten (type 2). Ze stoppen er allemaal ineens mee als in de rode lampjes beginnen te branden. Dit gebeurt op plekken waar de punten voorheen een jaar lang zonder problemen werkten.

Wat we al geprobeerd hebben:

• De KPN Box 12 zelf uit- en aanzetten helpt niet om het probleem op te lossen.
  • De Superwifi punten één voor één opnieuw aanzetten (van beneden naar boven) brengt geen oplossing.
  • De enige manier om alles weer werkend te krijgen, is door alle Superwifi punten bedraad aan de router aan te sluiten voor een kwartier. Soms is het ook nodig om een harde reset van alle punten uit te voeren.

Onze setup:

• De KPN Box 12 is via glasvezel aangesloten in de meterkast.
  • Op de begane grond staat een Superwifi punt type 2 in de woonkamer, halverwege tussen de KPN Box 12 en het zitgedeelte waar wij vaak internet gebruiken.
  • Op de eerste verdieping staat er een Superwifi punt type 2 in een kamer boven de meterkast.
  • Op de tweede verdieping staat er een Superwifi punt type 2 in een kamer boven het punt van de eerste verdieping.

Het probleem is vooral storend omdat we thuiswerken op de tweede verdieping, en er regelmatig momenten zijn dat we geen internet hebben. Dit leidt tot veel tijdverlies (soms wel een uur) om alles weer aan de praat te krijgen.

Daarnaast willen we ook aangeven dat we geen gebruik willen maken van WPS voor het verbinden van de Superwifi punten, omdat we vaak lezen en horen dat deze methode kwetsbaar is voor hacks.

Heeft iemand hier een oplossing voor of heeft iemand soortgelijke ervaringen? We horen graag of er misschien iets anders is dat we kunnen proberen om dit probleem te verhelpen

8 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 4 februari 2025

Ik snap dat je daar van baalt ​@Liesje_Errie . Ik vermoed dat het met de software te maken heeft van het modem of van de wifipunten. Je zou één wifipunt permanent met een kabel aan het modem kunnen verbinden en de wifi van het modem uit kunnen doen. 

• Auteur
  • Topper
  • 24 reacties
  • 4 februari 2025
Joep1965 schreef:

Ik snap dat je daar van baalt ​@Liesje_Errie . Ik vermoed dat het met de software te maken heeft van het modem of van de wifipunten. Je zou één wifipunt permanent met een kabel aan het modem kunnen verbinden en de wifi van het modem uit kunnen doen. 

Bedankt voor je reactie! Helaas zit ik inmiddels opnieuw met hetzelfde probleem en heb ik weer de hele avond besteed aan het resetten van de wifipunten. Tot overmaat van ramp willen de wifipunten na het resetten (paars lampje) niet eens meer installeren. Het lampje wordt groen zolang de wifi-punt bekabeld aan de router hangt, maar zodra ik de netwerkkabel loskoppel, kleurt het direct weer paars en doet het niks meer.

Uiteindelijk heb ik de router een harde reset gegeven in de hoop het probleem op te lossen, maar sindsdien kan ik niet meer inloggen op het modem (oud probleem, maar weet niet meer hoe ik dat probleem eerder heb opgelost). Geen enkele link werkt, ook niet na het wissen van cookies of via een andere browser. Dit zijn de links die ik heb geprobeerd:

Het voelt inmiddels alsof ik mijn eigen modem moet hacken om erin te komen. Ik snap echt niet waarom KPN het niet gewoon mogelijk kan maken om op een normale manier in te loggen op de router. Dit zou toch een basisfunctie moeten zijn?

Alle hulp en suggesties blijven welkom!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1015 reacties
  • 6 februari 2025

Hoi ​@Liesje_Errie. Het klinkt alsof je al veel moeite en tijd hebt gestopt in het oplossen van je probleem. En ik kan mij voorstellen dat je een beetje klaar bent met kostbare werktijd te spenderen aan het herstellen van je Wifi-verbinding. 

Het enige wat ik je zou kunnen adviseren is om eens te gehele netwerk opnieuw op te bouwen. Dus dat betekent je Experia Box resetten en daarna al je SuperWifi punten. Nu heb je al je Experia Box gereset begrijp ik uit je tweede reactie, dus stap 1 is al gelukt. En daarna kun je dan 1 voor 1 de SuperWifi punten resetten. Dan kun je het beste onderstaand stappenplan aanhouden: 

Reset de SuperWiFi-punten

1. Schakel alle SuperWiFi-punten uit en verwijder kabels:
    • Zet elk SuperWiFi-punt uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Start het eerste SuperWiFi-punt op:
    • Zet het eerste SuperWiFi-punt aan en wacht tot het volledig is opgestart.
  3. Reset het eerste SuperWiFi-punt:
    • Houd de resetknop ingedrukt (met een paperclip of tandenstoker) totdat het lampje meerdere keren rood knippert.
    • Laat het SuperWiFi-punt volledig opstarten. Na enige tijd zal het lampje paars gaan branden, wat betekent dat het in de fabrieksinstellingen staat.
    • Laat de ethernetkabel nog los; het punt kan niet communiceren met andere SuperWiFi-punten.
  4. Herhaal stap 2 en 3 voor de overige SuperWiFi-punten:
    • Zet elk extra SuperWiFi-punt aan, reset het (zoals in stap 3) en wacht tot het paarse lampje brandt.
    • Zorg ervoor dat alle ethernetkabels los blijven tijdens dit proces.
  5. Sluit het eerste SuperWiFi-punt aan op het modem:
    • Verbind het eerste SuperWiFi-punt met een ethernetkabel aan het modem.
    • Het lampje zal eerst groen knipperen en uiteindelijk constant groen branden.
    • Wacht geduldig tot dit proces is voltooid en koppel de ethernetkabel pas los (ongeveer na 30 minuten) wanneer het lampje groen blijft branden.
    • Nu kun je het SuperWifi punt verplaatsen in huis.
  6. Herhaal stap 5 met de eventuele andere SuperWifi punten

Wat betreft het inloggen op je Experia Box, kan ik denk ik concluderen dat je een (zwarte) Box 12 hebt met de oude software. Daarvan is bekend dat het inloggen op de webinterface wat moeite kost. Ik raad je aan om deze link te gebruiken via Firefox: https://192.168.2.254/2.0/gui/#/login. Die s is dus belangrijk. Je krijgt daarna waarschijnlijk een melding dat het geen beveiligde verbinding is, maar dat dien je te negeren en door te gaan. En je dient het admin wachtwoord te gebruiken wat achterop het modem staat. 

Hopelijk kom je zo toch verder. 

• Auteur
  • Topper
  • 24 reacties
  • 12 februari 2025
Joep1965 schreef:

Helaas, met de Firefox tip van ​@Arjan van KPN  kon ik in het modem/router om de wifi uit te zetten nadat ik als test een superwifi punt bedraad heb aangesloten. Helaas daalde de internetsnelheid naar het dieptepunt.  Toch bedankt voor de tip en het meedenken.

• Auteur
  • Topper
  • 24 reacties
  • 12 februari 2025
Arjan van KPN schreef:

Hoi ​@Liesje_Errie. Het klinkt alsof je al veel moeite en tijd hebt gestopt in het oplossen van je probleem. En ik kan mij voorstellen dat je een beetje klaar bent met kostbare werktijd te spenderen aan het herstellen van je Wifi-verbinding. 

Het enige wat ik je zou kunnen adviseren is om eens te gehele netwerk opnieuw op te bouwen. Dus dat betekent je Experia Box resetten en daarna al je SuperWifi punten. Nu heb je al je Experia Box gereset begrijp ik uit je tweede reactie, dus stap 1 is al gelukt. En daarna kun je dan 1 voor 1 de SuperWifi punten resetten. Dan kun je het beste onderstaand stappenplan aanhouden: 

Reset de SuperWiFi-punten

1. Schakel alle SuperWiFi-punten uit en verwijder kabels:
    • Zet elk SuperWiFi-punt uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Start het eerste SuperWiFi-punt op:
    • Zet het eerste SuperWiFi-punt aan en wacht tot het volledig is opgestart.
  3. Reset het eerste SuperWiFi-punt:
    • Houd de resetknop ingedrukt (met een paperclip of tandenstoker) totdat het lampje meerdere keren rood knippert.
    • Laat het SuperWiFi-punt volledig opstarten. Na enige tijd zal het lampje paars gaan branden, wat betekent dat het in de fabrieksinstellingen staat.
    • Laat de ethernetkabel nog los; het punt kan niet communiceren met andere SuperWiFi-punten.
  4. Herhaal stap 2 en 3 voor de overige SuperWiFi-punten:
    • Zet elk extra SuperWiFi-punt aan, reset het (zoals in stap 3) en wacht tot het paarse lampje brandt.
    • Zorg ervoor dat alle ethernetkabels los blijven tijdens dit proces.
  5. Sluit het eerste SuperWiFi-punt aan op het modem:
    • Verbind het eerste SuperWiFi-punt met een ethernetkabel aan het modem.
    • Het lampje zal eerst groen knipperen en uiteindelijk constant groen branden.
    • Wacht geduldig tot dit proces is voltooid en koppel de ethernetkabel pas los (ongeveer na 30 minuten) wanneer het lampje groen blijft branden.
    • Nu kun je het SuperWifi punt verplaatsen in huis.
  6. Herhaal stap 5 met de eventuele andere SuperWifi punten

Wat betreft het inloggen op je Experia Box, kan ik denk ik concluderen dat je een (zwarte) Box 12 hebt met de oude software. Daarvan is bekend dat het inloggen op de webinterface wat moeite kost. Ik raad je aan om deze link te gebruiken via Firefox: https://192.168.2.254/2.0/gui/#/login. Die s is dus belangrijk. Je krijgt daarna waarschijnlijk een melding dat het geen beveiligde verbinding is, maar dat dien je te negeren en door te gaan. En je dient het admin wachtwoord te gebruiken wat achterop het modem staat. 

Hopelijk kom je zo toch verder. 

Hartelijk dank voor de instructie. Deze was bekend. Het probleem is juust dat ik deze stappen bijna wekelijks door moet lopen. 

De Firefox tip is trouwens wel een gouden tip geweest. Bedankt daarvoor!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1015 reacties
  • 14 februari 2025

Hm. Wel irritant dat je telkens de resetstappen moet doorlopen. Zeer binnenkort wordt je als het goed is overgezet op de nieuwe KPN Software modemfirmware (en zo ook je SuperWifi 2 punten) en dan is het kijken of het beter gaat. 

Gelukkig kom je nu wel weer in het modem, graag gedaan!

• Auteur
  • Topper
  • 24 reacties
  • 28 februari 2025
Arjan van KPN schreef:

Hm. Wel irritant dat je telkens de resetstappen moet doorlopen. Zeer binnenkort wordt je als het goed is overgezet op de nieuwe KPN Software modemfirmware (en zo ook je SuperWifi 2 punten) en dan is het kijken of het beter gaat. 

Gelukkig kom je nu wel weer in het modem, graag gedaan!

Is er toevallig bekend wanneer de nieuwe KPN Software modemfirmware gerealiseerd wordt?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1015 reacties
  • 3 maart 2025

Je zit wel in één van de laatste groepen van klanten met een Box 12 en SuperWifi 2 punten die nog overgezet moeten worden. Mij is verteld dat ook de laatste groepen op korte termijn worden overgezet op de KPN Software. Maar ik heb helaas geen concrete datum voor je. 

Reageer