Skip to main content

Oke mijn situatie 

Box 12 en 2x SuperWifi 2 

SuperWifi 2 zijn allebei draadloos verbonden met de Box 12 via een goede groene verbinding via 5GHZ 


Mijn laptop ondersteund Wifi6 Wi-Fi 6 (802.11ax) maar wilt alleen op Wifi 6 verbinden als ik de Superwifi 2 van het stroom haal en dan verbind mijn laptop met de box 12 Wi-Fi 6 (802.11ax) Snelheid ruim 700 mb Wanneer de SuperWifi 2 aanstaan en mijn laptop regelmatig met 1 van die verbind dan gaat die over op Wi-Fi 5 (802.11ac) snelheid 200MB hoe kan ik dit oplossen

De Box 12 staat in de woonkamer Beide SuperWifi 2 staan op de 1ste etage op verschillende slaapkamers.

Mijn laptop staan in de woonkamer op 3 a 4 meter afstand van de Box 12 je zou zeggen dat hij dichterbij de box 12 zit als de SuperWifi punten en zou dus eigenlijk met de Box 12 moeten verbinden inplaats van de SuperWifi die boven staan. 
Bovenstaande foto toon de status van de WifiPunten en je ziet dat  1 Wifi apparaat (mijn laptop) is verbonden met de SuperWifi 
Kan je een apparaat in mijn geval mijn laptop forceren via de box 12 interface dat hij alleen met Wi-Fi 6 (802.11ax) moet verbinden 
Want het is wel Leuk Box 12 en SuperWifi 2 die Wifi 6 ondersteunen maar dan moet het wel werken 

Kort samengevat zet ik beide wifi punten uit verbind mijn laptop wel met wifi 6 rechtstreeks met box 12 staan de wifi punten aan dan schakeld mijn laptop terug naar wifi 5 

Paar keer alles fabrieksinstellingen gedaan meerdere wifi kanalen geprobeerd zelfde effect 

 

 

Er is inderdaad nog een issue lopend dat de SuperWiFi 2.0 in combinatie met een Box12 die ax ondersteund zelf nog geen ax gaan uitzenden maar dat deze op ac gaan draaien zoals verlangd is als deze bij een v10a in combinatie draaien.

Ze zijn druk met uitzoeken waarom dit gebeurt en zal met een volgende firmware upgrade van de SPW 2.0 opgelost gaan worden.

Dus tot op heden blijft deze situatie even bestaan..


Ah kijk dat schept duidelijkheid, Nou hopen dat die update snel komt. 


Goedemorgen @Mike2165, wat @LaurensZalm aangeeft klopt inderdaad. Als je een Box 12 hebt die de “master” is in het wifinetwerk en je sluit daarop SuperWifi 2 punten aan, dan werkt Wifi 6 op dit moment nog niet op de SuperWifi 2 punten. Alleen op de Box 12 zelf. .Dit wordt opgelost in een nieuwe software versie die nog uitgerold moet worden. Er is navraag gedaan of we een inschatting kunnen geven wanneer die wordt uitgerold, maar hebben nu dus nog geen datum. Als we wat weten zal dit gemeld worden in het SuperWifi 2 topic


Ik heb iemand gesproken van kpn die bij de IT heeft nagevraagd over dit probleem de software update om dit probleem te verhelpen komt binnen 2 maanden.


Dat super-wifi zorgt eerder voor een super-probleem. Juist omdat met wifi iedereen lukraak allerlei verschillende versterkers/repeaters in de lucht brengt, met hulp van de internet aanbieders, komt er nog meer “herrie” in de wifi banden.

Mijn buren hebben 5 stations in huis. Allemaal nauwelijks 3 meter van elkaar verwijderd. En nog verbaast dat het zo langzaam is.

Wat beter was geweest als alle internetaanbieders een algemeen frequentie-plan hadden ingezet voor iedere mogelijke aansluiting/adres. En op die plek maar één wifi station plaatsen op een van te voren vastgesteld kanaal (2,4 en 5GHz). Ja, het is wat administratie voor de aanbieders, maar het werkt wel. Voor mobiele telefonie werkt het net zo - en moet het ook zo.


Misschien moet KPN eens stoppen met het adverteren en verkeerde informatie verstrekken over Superwifi 2 punten en Wifi 6 als het niet eens werk, zie: SuperWifi 2: de vernieuwde SuperWifi punten | KPN Community

Overigens dit is niet de eerste keer. Bij de uitrol van de SuperWifi 1.0 werkte het hele Mesh principe niet en moest de klant een jaar wachten op een update.

Hoop dat KPN er een keer van leert en snel dit gaat oplossen!!