Skip to main content

Hallo lezers,

Wij hebben thuis de witte SuperWiFi-schotels. Ze doen het prima. We hebben een 1 Gbps abonnement en via de WiFi halen we netjes rond de 250-300 mbps up & down door heel het huis. Bekabeld halen we rond de 990/990. Dat is prima en verder niet relevant voor mijn vraag.

Wij hebben een aantal WiFi 6-apparaten. Daarnaast hebben we de Box 12 als modem. Als we de witte schotels uitzetten en enkel de WiFi van de modem gebruiken (dus WiFi 6) dan haal ik makkelijk rond de 700-800 mbps up & down (mits ik dichtbij genoeg sta) op de WiFi 6-apparaten.

Mijn vraag is dus: stel ik vervang de witte schotels met de nieuwere zwarte WiFi 6-schotels, zal ik dan soortgelijke snelheden zien? M.a.w. haal ik de snelheden die ik dan ook haal via de WiFi van de modem maar dan door heel het huis? Want dat zou wel een flinke upgrade betekenen in ons geval. En ook heel wat minder kabeltjes natuurlijk.

Hartelijk bedankt voor het lezen,

Ik wacht de reacties af. 

Hoi @Noobmaster69, je hebt al mooie wifi snelheden. Toch zou je ze graag nog wat hoger willen begrijp ik. Volgens mij zou je de nieuwe schotels niet hoeven kopen. Wifi 5 van de SuperWifi kan in theorie ook hogere snelheden aan. Lees hier ook het verschil tussen Wifi 5 en 6.

Want heb je de wifi manager al eens doorlopen, lukt het daarmee de snelheid te verhogen?


Hallo, @Bart_Z,

Wij hebben inderdaad over de WiFi al prima snelheden. Ik vroeg het me gewoon af of het sneller kon. Want via onze WiFi van de modem (WiFI 6), zonder de schotels in gebruik te nemen, halen we echt 700-800 mbps op optimale afstand. Met WiFi 5 is dat 250-300 mbps op optimale afstand.

De Wifi Manager heb ik al geprobeerd. Dat heeft niet tot hogere snelheden geleid. Maar gezien de resultaten van de modem krijg ik wel het idee dat het sneller kan met WiFi 6-schotels. Maar ik merk dat niemand daar echt een antwoord op heeft. 

Ik zal het wel gewoon proberen dan.


De witte SuperWifi heeft geen Wifi 6 inderdaad. Die heb je dan alleen op de Box 12 Wifi 6. 


Als ik het superwifi 2 topic net lees werkt de WiFi 6 ook nog niet op de superwifi 2.


@Noobmaster69 heb je het nog geprobeerd?

ik heb ook de box12 met de zwarte schotels draadloos. Op een 100mb abonnement haal ik op de schotels afwisselend zo rond de 50 of 60mb (verbinding excellent) .. als alle andere apparatuur uit staat kom ik tot Max 65mb

ik ben wel benieuwd hoe dat is met de hogere abonnementen.


@pietheingrun als de 2.4ghz band gebruikt zal de snelheid niet veel hoger worden omdat die geen hoge snelheden aan kan. De 5ghz band kan wel een hoge snelheid aan maar het bereik is vrij kort.


@Joep1965 Moderne apparaten kiezen altijd automatisch de 5ghz band, althans bij mij wel.

 

anyway ik ben wel benieuwd wat voor snelheden mensen behalen met een 200mb of hoger abonnement op de superwifi 2 punten als die draadloos zijn aangesloten. Ik kom dus tot ongeveer 65 procent van mijn abonnement 


Draadloos kost natuurlijk al veel snelheid. Wat meet je met alleen het modem?


Daar gaat het niet om, ik weet dat het snelheid kost, ben gewoon benieuwd hoeveel mb  mensen nog halen bij een 200, 500 of 1gb abonnement op een draadloos superwifi 2 punt.

 

ik ben bv gewoon nieuwsgierig wat @Noobmaster69 hoger haalt dan de 250/300 mb met superwifi 2 tov superwifi 1


Ik had een Gigabit abo en haalde met wifi 6 tegen de 900Mbit/s, bekabeld ongeveer 930 @pietheingrunÂ