Skip to main content
Vraag

Trage en uitvallende wifi met Experia Wifi en Experia Box V10

• 9 maart 2025
  • 6 reacties
  • 54 keer bekeken

Ik heb een aantal jaar geleden een 2-tal van die zwarte Experia wifi 50 versterkers gehad. De laatste tijd is de Wifi verbinding een heel stuk slechter en moet ik op de Wifi devices steeds vaker de Wifi uitzetten en opnieuw connecteren. Bij 1 van 2 krijg ik nu steeds deze meldingen:

09.03.2025 21:34:40 [xmppclt.c]: XMPP: Exit(Params is missing) [-1]!!!
09.03.2025 21:34:40 [xmppclt_monitor.c]: Process gone!!!

Verder is de Wifi op de router (volgens mij de Experia V10, model H369A) uitgeschakeld, is de 1e versterker direct op de router aangesloten en de 2e via de switch., zie onder voor het status plaatje

Guest wifi en extra wifi staat ook uit

Wat ik wel apart vind: wanneer ik de IP adressen van de "zwarte” kastjes intype, kom ik in beide gevallen op dezelfde pagina. Weet iemand hoe ik kan zien of er een defect is of heeft er tips om dit weer goed werkend te krijgen?

6 reacties

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

XMPP-client is een protocol voor communicatie tussen netwerkapparaten. Het is logisch dat die soms wat van deze meldingen kan geven, zolang de verbinding verder actief blijft :-)

Sinds de laatste firmware upgrade kom je via de IP adressen op een “Slave” pagina die er vrijwel hetzelfde uitziet. Dit omdat de wifi instellingen via het modem worden gepushed en deze via meshing het netwerk dekt. 

Wat zou kunnen is dat er meer netwerkapparatuur/stoorzenders van oa buren etc onlangs bij zijn gekomen welke storingen kunnen geven op jouw netwerk (het blijven radiogolven), vaak met een herstart en als de instellingen op “auto” staan kijkt de apparatuur naar het best beschikbare kanaal. 

Ook heb ik begrepen (al heb ik zelf geen Experiabox v10) dat sinds die update de WiFi op de Experiabox zelf ook aan wordt gezet om de instellingen te pushen, of dat het vinkje “Wifi op extenders aan laten staan” aangevinkt moet staan.  Al zou dit, gezien het bij jou werk, geen probleem moeten vormen lijkt me.

Al met al denk ik dat het herstarten van de apparatuur, zodat deze de beste kanalen opnieuw zoeken, het simpelste is. En mogelijk dat het punt waarbij je die meldingen kreeg iets dichter bij het modem kan staan voor de stabiliteit van de verbinding.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4411 reacties
  • 10 maart 2025

@Dave van Toer de nieuwe KPN Software is er nog niet voor Expedia wifi. Wel zijn deze dingen inmiddels redelijk oud en zien we steeds vaker dat ze niet zo heel lekker mee draaien. Misschien een mooi moment om te updaten en kijken wat er mogelijk is qua nieuwe apparatuur.

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

@Ik_Combineer ah excuus dat wist ik niet, helaas dat in de IT alles zo snel gaat waardoor duurzaamheid soms niet haalbaar is voor apparatuur. Desalniettemin hoop ik dat je het toch tot een werkende setting kunt krijgen. 

• Auteur
  • Topper
  • 24 reacties
  • 10 maart 2025
Ik_Combineer schreef:

@Dave van Toer de nieuwe KPN Software is er nog niet voor Expedia wifi. Wel zijn deze dingen inmiddels redelijk oud en zien we steeds vaker dat ze niet zo heel lekker mee draaien. Misschien een mooi moment om te updaten en kijken wat er mogelijk is qua nieuwe apparatuur.

Vraag is hier ook even wat is er mogelijk en wat zijn de bijkomende kosten? De Experia Wifi doosjes heb ik destijds gekregen zonder verdere kosten, zou fijn zijn als er weer zo'n oplossong geleverd kan worden ;-)

• Auteur
  • Topper
  • 24 reacties
  • 10 maart 2025
Dave van Toer schreef:

XMPP-client is een protocol voor communicatie tussen netwerkapparaten. Het is logisch dat die soms wat van deze meldingen kan geven, zolang de verbinding verder actief blijft :-)

Sinds de laatste firmware upgrade kom je via de IP adressen op een “Slave” pagina die er vrijwel hetzelfde uitziet. Dit omdat de wifi instellingen via het modem worden gepushed en deze via meshing het netwerk dekt. 

Wat zou kunnen is dat er meer netwerkapparatuur/stoorzenders van oa buren etc onlangs bij zijn gekomen welke storingen kunnen geven op jouw netwerk (het blijven radiogolven), vaak met een herstart en als de instellingen op “auto” staan kijkt de apparatuur naar het best beschikbare kanaal. 

Ook heb ik begrepen (al heb ik zelf geen Experiabox v10) dat sinds die update de WiFi op de Experiabox zelf ook aan wordt gezet om de instellingen te pushen, of dat het vinkje “Wifi op extenders aan laten staan” aangevinkt moet staan.  Al zou dit, gezien het bij jou werk, geen probleem moeten vormen lijkt me.

Al met al denk ik dat het herstarten van de apparatuur, zodat deze de beste kanalen opnieuw zoeken, het simpelste is. En mogelijk dat het punt waarbij je die meldingen kreeg iets dichter bij het modem kan staan voor de stabiliteit van de verbinding.

@Dave van Toer bedankt voor je uitegbreide antwoord.

Vwb het XMPP vind ik het wel apart dat de 1e box deze meldingen niet heeft en de 2e box wel en dat die melding ook echt 2 keer per minuut binnenkomt. Dat heeft denk ik niet zo'n heel positieve invloed op de snelheid.

Het herstarten en beste kanalen zoeken had ik al gedaan, de opties die je aangeeft heb ik niet op de Experia 10 (is een beetje oude meuk hahaha)

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3
Vincitori schreef:
Dave van Toer schreef:

@Dave van Toer bedankt voor je uitegbreide antwoord.

Vwb het XMPP vind ik het wel apart dat de 1e box deze meldingen niet heeft en de 2e box wel en dat die melding ook echt 2 keer per minuut binnenkomt. Dat heeft denk ik niet zo'n heel positieve invloed op de snelheid.

Het herstarten en beste kanalen zoeken had ik al gedaan, de opties die je aangeeft heb ik niet op de Experia 10 (is een beetje oude meuk hahaha)

Haha ik hoorde het inderdaad! En door deze te verplaatsen waar deze iets dichter bij het modem staat? Puur om te kijken dat er niet iets sterks uit staat te zenden bij de buren wat nu bij jou voor signaalverlies zorgt.

Reageer