Skip to main content
Vraag

Unifi AP werkt niet meer na update Experia Box V10

• 22 juli 2025
  • 16 reacties
  • 125 keer bekeken

na update van kpn op box V10 werken de uifi ap;s niet meer , melding wel wifi geen internet verbinding

ik krijg netjes een ip en dns maar geen internet , heeft altijd gewerkt 

na lang zoeken … alle ap's op poort 4 gezet en gast netwerk aan gezet en alles werkt weer 

maar… je zit in een compleet ander ip reeks en ziet de rest op je netwerk niet meer 

wat is hier aan de hand … poort 1.2.3 werken alleen met computer en printer maar ondersteunen geen unif ap meer div type geprobeerd .

kpn gebeld en die erkennen het probleem is gekomen na de update en heeft te maken met beveiliging van de box , alle boxen hebben nu dezelfde software dus omwisselen heeft geen zin 

wifi gebruiken in de box was de oplossing .. helaas te zwak en te traag 

nu kan ik wel een eigen router achter het modem zetten en opnieuw beginnen maar die box ondersteund ook geen bridge mode 

waarmee maakt die experiabox  V10 het verschil tussen een bekabelde computer , printer of een unifi accesspoint 

wie heeft er een oplossing …... 

16 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19

Hallo ​@grobbeltje, welkom op de KPN Community! Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt.

alle ap's op poort 4 gezet en gast netwerk aan gezet en alles werkt weer 

maar… je zit in een compleet ander ip reeks en ziet de rest op je netwerk niet meer 

Dat is niet zo gek, want je hebt alle apparaten verbonden met poort 4 op het modem nu ingesteld op het gastnetwerk. Ik denk dan ook dat dit niet de oplossing is die je zoekt.

Kan je misschien meer vertellen over hoe je jouw Unify AP's hebt aangesloten op het modem? En heb je de boel ook al eens gereset en opnieuw ingesteld? Dit wil vaak helpen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 25 juli 2025

hallo 

ik heb alles geprobeerd , nieuwe unifi ap's software opnieuw geïnstalleerd swich vervangen nieuwe bekabeling . alle ap's thuis aangesloten op ziggo netwerk en meteen werken zonder probleem 

ze zijn aangesloten op poe swich of losse unifi poe injector op het netwerk 

daarom is het 100% zeker dat het aan de kpn box ligt , maar als het op poort 4 werkt is mijn wifi gedeelte in orde , ik wil weten waarom het niet meer ….. altijd gewerkt .. op poort 123 werkt en alleen in een ander netwerkt , gastnetwerk  

ik installeer die dingen regelmatig en het is gewoon het beste wat je voor wifi kan krijgen , ik heb ze ook op die nieuwe zwarte box van jullie zitten en die werken allemaal nog in het normale netwerk met die box v10 is het probleem ontstaan , ik denk dat jullie nieuwe software in combinatie met v10 box het probleem is  

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2728 reacties
  • 25 juli 2025

Heb je de uitgaande firewall van de KPN box al eens op low gezet ​@grobbeltje ?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • 351 reacties
  • 25 juli 2025

Heb je een cloudcontroller buiten huis.

Of heb je meerdere sites op deze controller

kan zijn dat je poort 8080 3478 mist in de forwarding.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19

Bedankt voor jullie bijdrage, ​@bnh en ​@Maikel Drost. Hopelijk heeft ​@grobbeltje hier iets aan.

• 5811 reacties
  • 25 juli 2025
grobbeltje schreef:

ze zijn aangesloten op poe swich

Heb je wel internet op een bekabeld aangesloten pc of laptop op die switch? 

grobbeltje schreef:

nu kan ik wel een eigen router achter het modem zetten en opnieuw beginnen maar die box ondersteund ook geen bridge mode 

Dat maakt geen bal uit. Je kan er gewoon een router achter hangen. Je hebt dan wel dubbel NAT. Maar daar merk je niets van. Ik heb dat al jaren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 27 juli 2025

ik gebruik de controller via windows 10 op intern netwerk 

met poorten heeft dit niks te maken , anders zou ik mijn unfi ap's niet kunnen benaderen via mijn intern netwerk en controller software 

het enige wat ik wil weten is ……. wat is het verschil tussen de oude software op de v10 en de nieuwe 

want daar ligt mijn probleem , het heeft immers altijd perfect gewerkt na die update werkt het niet meer 

als kpn medewerker zou je toch moeten weten waar de verschillen in de software zitten 

ik zit zelf de hele week in de netwerken en software als er nieuwe firmware of software voor een product is krijg ik altijd een overzicht wat er veranderd is , ik neem aan dat dat bij kpn ook zo werkt 

zo niet dan zijn jullie slecht geïnformeerd voor een helpdesk 

dus voor de duidelijkheid ……..

unifi netwerk heeft 2 jaar perfect gewerkt op V10 box

nu de melding verbonden zonder internet 

op poort 4 ingesteld als gast netwerk werkt het wel maar zit ik in een compleet ander netwerk met gevolg dat ik de printer en anderen apparaten niet meer zie , is niet de bedoeling 

dus er is niets stuk 

1 vraag …. waarom werkt het niet meer op poort 1 en 2 en 3 in hetzelfde netwerk 

op poort 1-2-3 zit nu 2 computers een netwerk printer en camera systeem en werkt allemaal perfect 

gooi ik er alles af werkt mijn unfi netwerk ook niet 

maar hoor ook van collega's dat die wifi versterkers van kpn wel gewoon werken 

begin het idee te krijgen dat kpn niet meer wil dat je iets anders voor je wifi gebruikt 

en deze dus software matig blokkeert  

• 5811 reacties
  • 27 juli 2025
grobbeltje schreef:

als kpn medewerker zou je toch moeten weten waar de verschillen in de software zitten 

Nee. Dat weten ze niet. Niet in detail niveau zodanig dat ze uit kunnen leggen waarom jouw accespoints niet meer werken.

Verbonden zonder internet. Kun je wel pingen? Naar 8.8.8.8 bijvoorbeeld? 

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2728 reacties
  • 27 juli 2025
grobbeltje schreef:

ik gebruik de controller via windows 10 op intern netwerk 

met poorten heeft dit niks te maken , anders zou ik mijn unfi ap's niet kunnen benaderen via mijn intern netwerk en controller software 

KPN blokkeert alleen naar buiten met de nieuwe modemsoftware, intern wordt niets geblokkeerd. Heb je de firewall op laag gezet, gewoon om het te proberen? Want dat lees ik niet terug.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19

Er is veel veranderd met de nieuwe KPN Software. Je kunt er alles over lezen in onze Kennisbank en de Product Updates. En dat is precies wat het dan ook lastiger maakt om te pinpointen. Een van de dingen die veranderd is, is de firewall. Dus de vraag van ​@bnh is dan ook zeer terecht. Heb je hier al naar gekeken?

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • 1391 reacties
  • 29 juli 2025

Als het op de gast mode wel werkt ( op een andere dhcp range) is er dan niet gewoon een dubbele IP NAT range actief op de Unify  die hetzelfde is als op de v10? Of staat de unify in AP bridge mode?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • 351 reacties
  • 30 juli 2025

Is het niet gewoon een windows firewall wat erin de weg zit. Het netwerk wat kpn aan bied is een layer2 netwerk dat betekend dat er geen blokkades in het subnet zijn canaf .1 tot .254 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 3 augustus 2025

opgelost ……..

vorige week donderdag verdween ineens het internet op poort 1 en 2 3 en 4 met unifi netwerk werkte nog wel kpn gebeld en volgens de medewerker met als achtergrond jumbo vakken vuller zei  het ligt zeker niet aan kpn en ik moest de drivers van mijn netwerk kaart maar updaten ,,, wat een onzin , het is een zakelijk abonnement maar hulp krijg je niet , mijn vrouw was pist off .. ik zelf terug gebeld naar kpn en kreeg een man aan de telefoon die er meer verstand van had .dan de vrouwelijke collega , ik het bovenstaande verhaal compleet uitgelegd , en je gelooft het niet ik heb net een nieuw v12 modem geïnstalleerd en alles werkt perfect op iedere poort ook mijn oude switch en unifi ap;s 

dankzij kpn heb ik bergen werk , vervoer kosten , apparatuur vervangen wat allemaal niet nodig was geweest , het probleem zat gewoon in het v10 modem   

kpn meet de verbinding ziet er apparaten ophangen en voor hun betekend dat het altijd aan jou ligt 

echt wat een waardeloze service voor een zakelijk abonnement door alles maar op de klant af te schuiven blijkbaar heb ik er zelf meer verstand van dan al die kpn vakken vullers 

wel dank voor die ene meneer die uiteindelijk een nieuwe v12 opstuurde om bovenstaand probleem op te lossen    

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19

Fijn om te lezen dat een nieuw modem het probleem opgelost heeft. Kan je misschien vertellen welke softwareversie de KPN Box 12 heeft? Als dit nog de oude software is, dan hoop ik dat het niet weer stopt met werken als je de nieuwe software krijgt.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 518 reacties
  • 19 augustus 2025

@grobbeltje 

mag ik vragen welke unifi switches en AP's jij in gebruik hebt? en hadden deze een vast ip adres ingesteld?

ik wil proberen het problemen te reproduceren. mijn v10 heeft inmiddels ook een update gekregen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 20 augustus 2025

de unifi ap-lr en de pro ik heb de losse poe voeding van unifi en de unfi 8 poorts switch

al het bovenstaande werkte na die update niet meer op poort 1-2-3 

op het nieuwe modem dezelfde apparatuur , werkt op alle poorten in hetzelfde netwerk  

geen vaste ip nummers of ander dns , alleen de wifi geconfigureerd verder niets 

Reageer