Skip to main content

Voorheen had ik met mijn vroegere Experia box en twee Linksys routers een goede verbinding met mijn weerstation Netatmo; Hoofdmodule, buiten module en regenmeter.

Nu heb ik een Box 12 van KPN met twee Super Routers 2.0.

Op het moment is het niet mogelijk verbinding te krijgen met WIFI;
1. Het lukt soms verbinding te krijgen maar dan valt het verder laden van gegevens weg. Dus in principe de verbinding verbroken.
2. Als ik wat verder weg van B0x 12, maar wel in de buurt van een router zit krijg ik via de Netatmo wizard een melding dat ik een statisch IP adres moet aanmaken. Ik heb hier geen verstand van en tot nu toe heb ik niemand kunnen vinden die mij kan helpen.

Indien iemand hier ervaring mee heeft, gaarne hulp want KPN wil en kan mij niet verder helpen.

Emiel Driessen.

 

Na wat onderzoek lijkt het erop dat netmo weerstation enkel werkt via 2.4Ghz wifi band dus wat je zou kunnen doen is extra wifi aanmaken voor de 2.4Ghz band met eigen SSID naam hier vindt je instructies hoe dat moet

 

 


En misschien helpt dit ook :

Hoe kan ik mijn verbinding opnieuw configureren?

Volg deze stappen om de wifi configuratie te wijzigen:

  1. Ga naar Instellingen > Beheer van mijn huis
  2. Selecteer de ruimte waarin de Hoofdmodule zich bevindt
  3. Klik op de Module
  4. Klik bij Informatie op “Netwerk instellen” en volg de instructies

Dank voor de snelle reactie. Wat 2.4Ghz bij Netatmo is mij bekend want ik had hetzelfde probleem met mijn Bosch Thermostaat. Die het na veel keren proberen te connecten uiteindelijk werkt.

Ik had reeds een Extra wifinetwerk ingesteld met wachtwoord (alleen aan de linker kant 2.4Ghz) maar dat lukt ook niet.


Ik had drie wifi netwerken aangemaakt; een algemene, een voor gasten en die extrawifi. Allen geprobeerd. Soms herkent de wizard het wachtwoord niet (fout wachtwoord) of moet ik een Statisch IP adres invullen.


Ik had drie wifi netwerken aangemaakt; een algemene, een voor gasten en die extrawifi. Allen geprobeerd. Soms herkent de wizard het wachtwoord niet (fout wachtwoord) of moet ik een Statisch IP adres invullen.

Als de extrawifi 2.4ghz aanstaat en functioneert zet dan eens beide superwifis uit.

Meldt nu de smartphone waarmee de setup van netatmo wordt gedraaid ook aan op deze extrawifi 2.4.

 

Probeer nu nogmaals de setup van net atmo te draaien en aan te melden met de wifi gegevens van extra 2.4.


Beide superwifi’s uitgezet en toen was extrawifi 2.4ghz ineens ook niet meer zichtbaar. Deze toch weer aan de gang gekregen.

Extrawifi op mijn Macbook air ook aangezet en geprobeerd verbinding te krijgen met box 12, op nog geen meter afstand.

Ik krijg nog steeds geen verbinding alleen de Netatmo wizard creëert een venster dat zegt; Het product kon geen verbinding krijgen met uw gateway. Stel hieronder een statisch IP-adres in. Daaronder staan 5 regels; IP-adres, Netmasker, Default gateway, Primaire en Secondaire DNS server.


Hoe zijn de SuperWiFi's aangesloten? Bekabeld of draadloos? 

Beide superwifi’s uitgezet en toen was extrawifi 2.4ghz ineens ook niet meer zichtbaar.

Dit is heel raar. U heeft het Extra WiFi netwerk ingesteld op de KPN Box. U zet de SuperWiFi's uit en dan is Extra WiFi opeens weg?


Beide Superwifi’s zijn bekabeld aangesloten.

Het klopt dat nadat ik de superwifi’s uitgezet heb, ik Extrawifi 2.4ghz niet meer in de lijst zag van wifi-signalen.
Ik ben in Box 12 gedoken, heb extrawifi uit en weer aangezet en toen werkte het weer. Signaal is erg zwak; 1 tot 2 streepjes.


Beide Superwifi’s zijn bekabeld aangesloten.

Het klopt dat nadat ik de superwifi’s uitgezet heb, ik Extrawifi 2.4ghz niet meer in de lijst zag van wifi-signalen.
Ik ben in Box 12 gedoken, heb extrawifi uit en weer aangezet en toen werkte het weer. Signaal is erg zwak; 1 tot 2 streepjes.

Ok dan lijkt er nog wat meer te spelen. De strekking van het verhaal was om met inzet van 1 enkel apparaat hetzij de v12wifi alleen dan wel alleen de wifi van een enkele superwifi via de functie extrawifi 2.4 ghz de netatmo setup te draaien. Mogelijk heeft dit apparaat problemen als op de freq 2.4 dezelfde wifi ssid naam meer dan 1 keer wordt aangeboden.


Ondertussen de Superwifi’s weer aangesloten en voor de zoveelste keer verbinding proberen te maken en het ziet er naar uit dat het werkt. Om de zoveel minuten zie ik een “update” van het weer; temperatuur, luchtvochtigheid etc.

Allen dank voor jullie ondersteuning. Geweldig al die hulp, ten zeerste gewaardeerd.


De Superwifi2 punten zijn er niet zomaar das om wifi dekking in het hele huis te hebben en wellicht in de tuin ook, het zomaar uitzetten van de SuperWiFi punten resulteert natuurlijk in signaal verlies op bepaalde plaatsen in huis dat kan geen verassing zijn en extra wifi instellingen worden ook door alle Wifi punten over genomen en doorgezonden das het voordeel van Mesh Wifi. 


De Superwifi2 punten zijn er niet zomaar das om wifi dekking in het hele huis te hebben en wellicht in de tuin ook, het zomaar uitzetten van de SuperWiFi punten resulteert natuurlijk in signaal verlies op bepaalde plaatsen in huis dat kan geen verassing zijn en extra wifi instellingen worden ook door alle Wifi punten over genomen en doorgezonden das het voordeel van Mesh Wifi. 

Klopt maar het lijkt er sterk op dat die netatmo apparatuur op 2.4Ghz slechts 1 zendend wifi station op dezelfde naam mee overweg kan tijdens de setup procedure. Eenmaal voorzien van de juiste wifi instellingen is de uiteindelijke communicatie geen probleem. Het zijn over het algemeen slecht geschreven software setup procedures die niet met een mesh opzet om kunnen gaan. 


Mee eens want ik had dezelfde ervaring met mijn Bosch Thermostaat. Daar had ik ook problemen met het verbinden. Ik kan mij herinneren dat ik in die periode de nieuwe KPN Box 12 ontvangen had en waarschijnlijk de installatie gedaan heb toen de Superwifi’s nog niet aangesloten stonden. De Bosch Thermostaat is ook apparatuur dat alleen op 2.4ghz werkt.


Mijn Canon printer ziet tijdens de installatie dat er meerdere WiFi punten zijn die hetzelfde netwerk uitzenden. Hij vraagt dan met welke van de punten hij moet verbinden. Hij laat dan op dat kleine minischermpje 2 MAC adressen zien. En daar kun je er 1 selecteren. Je moet echter wel snappen wat die bedoeld. Want ... op dat kleine minischermje word verder geen info gegeven natuurlijk 😁