Skip to main content
Beantwoord

Zeer wisselende wifisnelheid via 3 bekabelde Experia Wifi & 1 SuperWifi op een Box 12

• 11 augustus 2025
  • 3 reacties
  • 31 keer bekeken

Ik heb zeer wisselende Wifi-snelheid.

Ik heb 3 experia-punten en 1 superwifi. Die zijn alle vier bekabeld aangesloten op de V12.

Als ik  bekabeld een apparaat op een punt  aansluit, haalt dit altijd 700 (+) Mbps. Prima, so far.

Maar: onbekabeld lijkt het wel een grote loterij. Op exact dezelfde plek, met de wifi-kaart in exact dezelfde richting (ja, ik weet dat dat kan uitmaken in sommige gevallen), meet ik - binnen enkele minuten - snelheid tussen de 1 Mbps en 500 Mbps. En dat niet 1 keer, maar de hele dag door. En niet met 1 apparaat, maar met Windows laptop, Chromebook, Iphone, Samsung-telefoon. En dat niet met 1 snelheidsmeter, maar met Google, KPN zelf (vanuit de thuis app) en Ookla. En even voor de helderheid: op een moment dat er geen andere apparaten waren die druk aan het streamen waren of iets dergelijks.

Er zitten verder wel heel wat “things” aangesloten: Een stuk of 6 google-nest apparaten, twee Harman Kardon citation, een paar Google TVś, een  Philips Hue bridge met een stuk of 6 lampen, ca 15 lampen (met name Hombli, ook wat andere),  2 stofzuigers, een wasmachine, en waarschijnlijk vergeet ik nog wel wat.

Wellicht zit er te veel op, dan hoor ik graag of ik de V12 moet vervangen door iets beters, maar dan wel graag met enige garantie dat de Wifi-snelheid dan wel wat constanter wordt op een aanvaardbaar (zeg even 100 Mbps als ondergrens) niveau.

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@Jurroen, welkom op de KPN Community. Goed dat je ons hebt gevonden en jouw vraag hier stelt.

Ik zie dat je behoorlijk wat apparatuur hebt aangesloten. In principe zou dit niet direct een probleem moeten zijn. Maar als al deze apparaten verbinden met wifi terwijl jij een meting doet, ja, dan kan het wifi signaal variëren. Voor de meeste accurate meting doe je deze als je geen enkel ander apparaat verbonden hebt met het internet.

Daarnaast is wifi heel erg afhankelijk is van omgevingsfactoren. Als jouw woning goed geïsoleerd is, zal dit invloed hebben op de verspreiding van het wifi signaal. Ook ander storingsbronnen, zoals een magnetron of babyfoon, hebben invloed op het wifi signaal. Omdat wij geen invloed hebben op deze omgevingsfactoren en storingsbronnen is het erg lastig om een goede wifi verbinding te garanderen. Ik kan je dan ook niet zeggen of een ander modem de oplossing gaat zijn.

Maar misschien kunnen de tips van ​@Leen59 helpen:

Leen59 schreef:

Misschien helpt het als je alle domotica via een extra netwerk verbindt, bijvoorbeeld extra WiFi 2,4 GHz.

Leen59 schreef:

Kijk ook nog even in de box12 of WiFi6 aanstaat. De experia’s ondersteunen dit niet en het is dan beter dat alle AP’s van WiFi5 gebruik maken.

Bekijk origineel

3 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • 694 reacties
  • 11 augustus 2025

Misschien helpt het als je alle domotica via een extra netwerk verbindt, bijvoorbeeld extra WiFi 2,4 GHz.

Leen59
Wijsgeer
  • 694 reacties
  • 12 augustus 2025

Kijk ook nog even in de box12 of WiFi6 aanstaat. De experia’s ondersteunen dit niet en het is dan beter dat alle AP’s van WiFi5 gebruik maken.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19
  • Moderator
  • 8786 reacties
  • Antwoord
  • 13 augustus 2025

Hallo ​@Jurroen, welkom op de KPN Community. Goed dat je ons hebt gevonden en jouw vraag hier stelt.

Ik zie dat je behoorlijk wat apparatuur hebt aangesloten. In principe zou dit niet direct een probleem moeten zijn. Maar als al deze apparaten verbinden met wifi terwijl jij een meting doet, ja, dan kan het wifi signaal variëren. Voor de meeste accurate meting doe je deze als je geen enkel ander apparaat verbonden hebt met het internet.

Daarnaast is wifi heel erg afhankelijk is van omgevingsfactoren. Als jouw woning goed geïsoleerd is, zal dit invloed hebben op de verspreiding van het wifi signaal. Ook ander storingsbronnen, zoals een magnetron of babyfoon, hebben invloed op het wifi signaal. Omdat wij geen invloed hebben op deze omgevingsfactoren en storingsbronnen is het erg lastig om een goede wifi verbinding te garanderen. Ik kan je dan ook niet zeggen of een ander modem de oplossing gaat zijn.

Maar misschien kunnen de tips van ​@Leen59 helpen:

Leen59 schreef:

Leen59 schreef:

Reageer