Skip to main content
Vraag

1 van mijn Superwifi 2 punten verliest steeds verbinding, logmelding: RSSI_Low 5G->2G en Low AP_ROAM

• April 6, 2025
  • 7 reacties
  • 68 keer bekeken

Hallo,

Ik heb al een paar jaar een experia v10 en 3 superwifi 2 punten; 1 beneden, 1 op de eerste verdieping en 1 op zolder. Dat werkt eigenlijk allemaal prima maar sinds een aantal weken heb ik last van dat beneden de wifi regelmatig weg valt en dat is meestal maar heel even maar wel vervelend. Dat zie je bijvoorbeeld doordat op je mobiel je in een keer bij het laden van een internetpagina je een bericht krijgt dat je geen internet hebt en dat de telefoon naar 5g gaat maar ook bijvoorbeeld bij de TV die via wifi gekoppeld is voor streamings diensten dat als je ergens naar kijkt dat dan het beeld bevriest. Dat is alleen bij wifi want normale TV die via het KPN kastje gaat (wel bedraad) heeft geen enkel probleem. 

Deze wifi problemen heb ik niet op de verdiepingen bij de andere superwifi punten. Ik heb nu even het superwifi punt uitgezet beneden en nu lijkt de wifi stabieler die dan van de modem komt. 

wat ik zie als ik in de logfiles kijk van de superwifi punten is regelmatig meldingen met de volgende statements:

• RSSI_Low 5G->2G
  • RSSI_Low AP_ROAM

En dat zie ik eigenlijk bij alle superwifi punten terug komen. 

Ik heb al een paar keer de hele boel uitgezet en een voor een opnieuw gestart maar het heeft niet mogen baten. 

Kan het zijn dat mijn superwifi punt van beneden gewoon niet goed is en vervangen dient te worden of zijn de logmeldingen eerder iets dat vanaf de modem komt? 

Oh en het superwifi punt beneden staat naast de modem dus het kan niet zijn dat hij te ver van de modem af staat. En de lichtjes blijven gewoon groen branden. 

hoe kan ik dit oplossen en mijn superwifi punt beneden weer gewoon gebruiken? 

Groet

Dion 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

7 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 6, 2025

Beste ​@Kaspertytan welke firmware heeft jouw V10 en welke firmware hebben de zwarte ronde wifipunten?

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 6, 2025

Hallo Jan, de Xperia v10 heeft V1.01.00T04.3Intermediate en de superwifi 2 punten hebben allemaal 3.00.31

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 6, 2025

Dus de wifipunten zijn allemaal bekabeld aan de modem aangesloten en de wifi op de modem zelf is uitgeschakeld???

Zie ook onderstaande link voor een mogelijke oplossing:

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 6, 2025

Die artikelen heb ik allemaal bekeken maar niets in kunnen vinden; als de wifi het doet, is er geen probleem en dan is hij snel genoeg. Het is dat hij er regelmatig even niet is. 

De superwifi punten zijn alle 3 bedraad aangesloten, geen rare oplossingen met devolo oid maar ouderwets kabels getrokken. 

Ik heb nu de wifi configuratie op mijn modem zo staan want ik heb mijn superwifi punt beneden momenteel uitgezet en zo heb ik tenminste wifi beneden al reikt het nu minder ver. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 8, 2025

Hoi ​@Kaspertytan , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Bedankt voor je uitgebreide beschrijving, dat helpt enorm bij het meedenken richting een oplossing. Je netwerk lijkt over het algemeen goed opgezet dus als dit tot voor kort stabiel heeft gewerkt, dan is de kans aannemelijk dat er iets mis gaat met het specifieke Super Wifi punt beneden. De melding 'RSSI_Low 5G->2G' betekent dat het apparaat een zwak 5 GHz signaal ontvangt en automatisch overschakelt naar 2.4 GHz, wat weer stabieler is over een grotere afstand. Die andere melding, RSSI_Low AP_ROAM, betekent dat het apparaat zelf heeft besloten van toegangspunt te wisselen omdat het signaal zwak was. In een mesh netwerk komen deze meldingen vaker voor en het zijn op zich geen 'foutmeldingen' maar als dit te vaak gebeurt, kan het wijzen op een instabiele verbinding tussen de Super Wifi pinten onderling of tussen het Super Wifi punten en het modem. Heb je het eerste Super Wifi punt ook al eens gereset? Druk hiervoor met een paperclip het resetgaatje achterop het Super Wifi punt in totdat het lampje 'Power' rood wordt. Wacht vervolgens totdat hij opnieuw opstart en knippert en verbind hem vervolgens met kabel weer aan het modem. Benieuwd of dit de truc is die jouw probleem verhelpt en zie je bevindingen dan ook graag tegemoet!

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 9, 2025

Hallo ​@Jan van KPN 

Ik ga het superwifi punt beneden nu resetten zoals je zegt. Is de eerste stap nu alleen deze en als dat niet werkt dat dan alle punten gereset moeten worden? Of gaat dat verder geen verschil maken? 

Wat me nu wel helder is, is dat het niet de hele wifi is die dan steeds wegviel maar alleen de 5G en dat is gezien de meldingen niet raar. 

Het is me ook opgevallen dat sinds ik de superwifi beneden heb uitgezet, dat degene boven die nu ‘primair’ is geworden, nu regelmatig (elk uur ongeveer) blauw gaat knipperen en dan na een minuut weer groen knippert. Dat heb ik nooit gezien voordat ik de superwifi beneden had uitgezet. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 9, 2025

In eerste instantie zou ik inderdaad alleen het Super Wifi punt van beneden eens resetten ​@Kaspertytan. Mocht dat niet werken dan kan het geen kwaad om ze allemaal eens te resetten maar ik heb goede hoop dat alleen dat Super Wifi punt beneden resetten voldoende moet zijn 🙏🏻

Ben in ieder geval benieuwd naar je bevindingen! Voor directe ondersteuning hiermee kun je trouwens ook een belafspraak inplannen met onze Helpdesk (ook mede vanwege het feit dat ik niet altijd aanwezig ben).