Skip to main content
Beantwoord

2 Experia Wifi's werken niet meer na de update, rood lampje

• December 23, 2025
  • 15 reacties
  • 195 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Ik ben inmiddels 50 jaar klant bij PTT-KPN en alles heeft hier jarenlang probleemloos gewerkt en nu nadat 2 weken geleden er een update is geweest werken de EW versterkers niet meer. Ook contact gehad met KPN en ik krijg ook te horen dat ik ze moet vervangen. Ook moest ik maar van KPN het bedrijf laten komen die de camera's jaren geleden heeft geplaatst omdat die het ook niet meer doen. Ik heb dat bedrijf gebeld en vertelt wat er aan de hand was en die wist gelijk te vertellen dat het aan het wifi probleem lag van de EW versterkers. Hij wilde wel komen maar dat ging me bijna €100 kosten vanwege voorrijkosten en onderzoekskosten. 

Hier werkt het voor geen meter, terug bellen gebeurd ook al niet. Er wordt door KPN blijkbaar met 2 maten gemeten! Andere klanten krijgen dit gratis. 

Update:

Net weer contact gehad met een medewerker van KPN die mij wederom weet te vertellen dat ik gewoon zelf nieuwe Wifi versterkers moet kopen en dat hij niets voor mij kan betekenen.

Het heeft hier jaren probleemloos gewerkt, er komt een update van KPN en de 2 versterkers doen het niet meer en ik moet dan maar nieuwe kopen?

Admin: bericht aangepast op basis van onze huisregels om het overzichtelijk te houden

Beste antwoord door Arjan van KPN

Omdat je bij de winkel bent geweest en aangeeft dat er een ticket is gemaakt, was ik even getriggerd en heb je gegevens erbij gepakt (die ingevuld staan). Die ticket is gelijk dezelfde middag nog opgepakt en behandeld zie ik. Normaal gesproken wordt je dan gebeld en wordt je de uitslag mede gedeeld. De ticket heeft wel een positief resultaat voor jou moet ik zeggen, want je zult binnenkort vervangende SuperWifi versterkers ontvangen. Dat is mooi nieuws denk ik :) 

Verder heb ik jouw adresgegevens ook ingevoerd in ons lijnmeting systeem en dan komt eruit rollen dat er wel wat te verbeteren valt aan jouw verbinding. De verbinding is sowieso niet supersnel met een max van 7 Mbit/s, maar op dit moment registreren we nog lagere snelheden. Als het goed is heb je wel een 4G modem gekoppeld staan aan je Experia Box om je snelheid wat te boosten. Doet dat modem nu wel goed zijn werk? Ik raad je aan om eens telefonisch contact op te nemen met onze helpdesk om te zien wat er te doen valt aan jou verbinding en te checken of de 4G snelheid er goed bijkomt. Dat kan via een  terugbelafspraak op een moment dat het jou het beste uitkomt!

15 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@satfun51. Uitermate vervelend dat je nu met twee onwelwillende Experia Wifi versterkers zit na een update. Maar dat hoeft niet de situatie te blijven, want ook na een update zou je netwerk wel weer goed moeten opereren. 

Wel is even belangrijk om te weten of al je KPN apparatuur nu over is naar de KPN Software. Weet je hoe je moet inloggen op de webinterface van het modem? Dan kun je onder Thuisnetwerk (topologie) zien of de Experia Wifi's daar naar voren komen. Dan kun je ze per stuk aanklikken en zien welke firmwareversie er op draait. Of zie je ze als Experia-versterker onder de verbonden apparaten staan? Trouwens voordat je inlogt op de webinterface kun je onderaan zien op welke firmware je modem zit. Dat is ook wel even goed om te weten. 

Als dit je allemaal niets zegt, dan kun je alsnog wel iets doen. En dat is een schone installatie. Hieronder lees je hoe je dat doet voor een SuperWifi versterker (met een Experia Box), maar dat geldt ook voor een Experia Wifi. Alleen dan gaat het Wifi lampje knipperen zodra die klaar is met de fabrieksreset (zonder kabel). 

Laat maar weten welke firmware je hebt of dat je verder bent gekomen met de resetprocedure. 

jimny
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • December 27, 2025

@satfun51 Wellicht heb je hier iets aan ;

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • December 27, 2025

Voor de zoveelste keer: Modem is: C25.08.15

Voor de zoveelste keer: beide EW is: C25.14.02

Alles is al tig keer gereset naar fabrieksinstellingen afgelopen 4 weken en volgens opgave opnieuw opgestart maar de EW's blijven groen/groen/rood knipperen. Ook de KPN winkel kon mij niet verder helpen en heeft een ticket aangemaakt maar daar heb ik ook niets meer van vernomen. Ligt het soms aan de download snelheid van 2 Mbps hier in Rotterdam?

Leen59
Wijsgeer
  • December 27, 2025

De snelheid is inderdaad wel erg laag, maar dat moet voor de werking van de EW’s niet uitmaken. Kun je een foto van de topologie in het modem plaatsen?

• December 28, 2025

@satfun51 ik zie in andere topics van je dat het om een v10 gaat.

Dit is nu al de derde topic van een klant met deze combinatie een V10, ExperiaWifi en een slechte koperlijn. Wanneer gaan de alarm bellen rinkelen?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 28, 2025

Omdat je bij de winkel bent geweest en aangeeft dat er een ticket is gemaakt, was ik even getriggerd en heb je gegevens erbij gepakt (die ingevuld staan). Die ticket is gelijk dezelfde middag nog opgepakt en behandeld zie ik. Normaal gesproken wordt je dan gebeld en wordt je de uitslag mede gedeeld. De ticket heeft wel een positief resultaat voor jou moet ik zeggen, want je zult binnenkort vervangende SuperWifi versterkers ontvangen. Dat is mooi nieuws denk ik :) 

Verder heb ik jouw adresgegevens ook ingevoerd in ons lijnmeting systeem en dan komt eruit rollen dat er wel wat te verbeteren valt aan jouw verbinding. De verbinding is sowieso niet supersnel met een max van 7 Mbit/s, maar op dit moment registreren we nog lagere snelheden. Als het goed is heb je wel een 4G modem gekoppeld staan aan je Experia Box om je snelheid wat te boosten. Doet dat modem nu wel goed zijn werk? Ik raad je aan om eens telefonisch contact op te nemen met onze helpdesk om te zien wat er te doen valt aan jou verbinding en te checken of de 4G snelheid er goed bijkomt. Dat kan via een  terugbelafspraak op een moment dat het jou het beste uitkomt!

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 9, 2026

KPN heeft geen contact meer opgenomen maar inderdaad vervangende versterkers ontvangen. Deze zijn nu ruim 1 week aangesloten na een volledige reset van het V10 modem en de versterkers aangesloten zoals beschreven. Beide zijn bedraad aangesloten en het lampje is constant groen. Dit is dus al een hele verbetering. Maar van een goede "mesh” werking is geen sprake. Modem V10 is in de woonkamer, versterker 1 op de eerste verdieping en versterker 2 in de schuur op een afstand van ongeveer 20 meter van het woonhuis. Als ik thuis kom dan wordt er verbonden met een punt wat het verst weg is. Sta ik bij het modem dan is de telefoon toch verbonden met versterker 1 op de 1e verdieping. Ook een wifi camera is meer verbonden met de versterker op de 1e verdieping dan met de versterker in de schuur waar hij vlakbij zit. Het lijkt wel of er juist verbinding wordt gemaakt met het punt wat het verst weg is. Vandaag versterker 1 in een metalen koekblik gedaan, alleen de bedrading stak er uit en toch bleef de camera bij de schuur verbonden met versterker 1.

Nog iets: Versterker 1 is aangesloten op poort 4 van het modem. Er is een camera bedraad aangesloten op de doorlus van versterker 1. In de topologie zie ik dat versterker 1 op poort 4 zit van het modem maar de camera geeft aan dat die op poort 1 zou zitten. Klopt dus ook niet. Sluit ik versterker 1 op andere poorten aan dan blijft de camera poort 1 aangeven. Dus heb ik de versterker maar op poort 1 aangesloten.

Wat betreft de snelheid heb ik al eerder vernomen van KPN dat er niet veel te verbeteren is. Vanwege de aanleg van de nieuwe A16 is mijn koperaansluiting verplaatst van een centrale in Rotterdam-Schiebroek naar een centrale in Berkel en Rodenrijs op ruim 6 km afstand. Toen is de snelheid gehalveerd en kreeg ik een 4G modem wat niet veel verbetering gaf. Na onderzoek van KPN kreeg ik te horen dat het 4G modem verbinding maakt met een mast waar heel veel gebruik van wordt gemaakt en wat voorrang heeft. Overdag amper 20 Mbps maar 's nachts om 3 uur bijvoorbeeld 60 Mbps.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Ok, mooi dat het pakket wel binnen gekomen is. En ook top dat je ze hebt kunnen aansluiten. Het belangrijkste is dat je nu op de apparaten in je huis en schuur wel een stabiele verbinding hebt met een degelijke snelheid. Dat laatste dan gezien in het perspectief wat er maximaal mogelijk is op jouw adres. Is dat wel het geval?

Dat de topologie of de MijnKPN app dan aangeeft dat je niet met het dichtstbijzijnde Wifi punt bent verbonden is dan even bijzaak. Net zoals dat de locatie van de camera niet goed wordt weergegeven. Dat kan goed een fout zijn in de weergave van het Thuisnetwerk en daar zijn we eerlijk gezegd nog mee bezig om dat te verbeteren en te optimaliseren. Met elke update is dat weer ietsjes beter. 

En duidelijk wat betreft jouw DSL-snelheid situatie. Daar ben je dus al een keer achter aan gegaan en kunnen we dan voorlopig niet veel meer aan doen. Dan is het wachten totdat er (hopelijk binnenkort) glasvezel wordt aangelegd. Je zou dat kunnen controleren met onze postcodecheck op de website. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 25, 2026

Elke keer na een aantal dagen zijn beide bedraad aangesloten SW2 versterkers niet meer zichtbaar in de topologie. Bij "Apparaten" staan ze wel maar bij "Verbonden apparaten" wordt niets aangegeven terwijl er wel degelijk apparaten bedraad zijn aangesloten. Ook staan beide SW2's dan "Paired". Na herstart van thuisnetwerk is alles weer zichtbaar in de topologie en staan ze weer "Synced". Maar na een kleine week weer hetzelfde probleem.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dat is wat we vaker horen helaas en hebben we ook bij het modem team neergelegd. Met toekomstige updates werken we eraan om die onderlinge verbinding wat stabieler te houden. Hopelijk ben je voor de rest wel tevreden met je nieuwe SuperWifi's!

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 2, 2026

De 2 EW's deden niets meer na de update en ondanks alle hulp niet meer werkend gekregen. De 2 SW2's doen het 1 week goed en dan gaat het toch weer fout. Afgelopen weekend had een camera moeite met de verbinding die normaliter via wifi verbonden is met de SW2 in de schuur. Na inzien van de topologie bleek de SW2 rood aangegeven en was paired. Het thuisnetwerk bij instellingen wel 2 keer herstart maar gaf geen verbetering, bleef rood en paired. Uiteindelijk de SW2 even van de spanning en daarna werkte het weer. Maar omdat de SW2 in de schuur dus even niet goed werkte was de camera verbonden met de SW2 in huis. Maar de camera bleef verbonden met de SW2 in huis die ruim 20 meter verder staat dan de SW2 in de schuur. Trouwens blijven de groene leds van de bedraad aangesloten SW2’s altijd constant groen branden. Als ik in de app op mijn telefoon naar apparaten ga en een SW2 selecteer en dan bij verbonden apparaten een apparaat selecteer wat met wifi is verbonden dan kan ik Internet toeging met de switch uitschakelen maar dit heeft geen effect. Het apparaat blijft verbonden, wat is hier de bedoeling van?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Helaas kan het nog voorkomen dat de SuperWifi's de sync verliezen met het modem, maar dat zou stukken verbeterd moeten zijn met de nieuwe Product Update. Die wordt binnenkort uitgerold of kun je dan zelf ophalen via de upgrade-knop. Hopelijk hoef je daarna niet meer zelf iets te herstarten. 

En het is op zich geen probleem dat een apparaat is verbonden met een ander Wifi punt dan de dichtstbijzijnde. Als de verbinding wegvalt of minder wordt, dan zal het modem dat vanzelf wel gaan sturen. 

En het klopt dat je de internettoegang kunt blokkeren via de MijnKPN app voor een enkel apparaat. Het apparaat blijft dan wel gewoon zichtbaar in de topologie en onder ‘verbonden apparaten', maar het heeft dan toegang meer tot internet. Het doet nog wel mee in je thuisnetwerk. Ik heb het even getest met een laptop hier in huis en ik kwam op geen enkele internetsite meer. 

Trouwens blijven de groene leds van de bedraad aangesloten SW2’s altijd constant groen branden

Ik weet niet zo goed wat je hiermee bedoelt. Dat is een goed teken toch? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 8, 2026

Het is wederom 1 week goed gegaan maar gisteren ging het weer mis. Toen ik de app op mijn telefoon opende waren de tegels "Mijn wifinetwerk, Wifi verbeteren en Mijn facturen" verdwenen zie afbeelding. Vandaag zijn de tegels er weer maar beide SW2's wel zichtbaar maar geven geen aangesloten apparaten aan ondanks dat er meerdere apparaten op aangesloten zijn. En ze zijn beiden weer paired.  Mijn zoon is na de update met zijn IPhone telkens de wifi kwijt. Hij zet dan de wifi uit en weer aan en dan heeft hij weer een tijdje wifi totdat het weer stopt. Is voor de update nooit eerder voorgekomen. De internettoegang uitschakelen van een apparaat werkt hier echt niet. Als ik de wifi voor een tablet uitschakel blijft deze gewoon verbonden. Ik zie nu ook dat er een schema verschijnt na het inschakelen waarop dag en tijd ingesteld kunnen worden. Maar wat ik ook invul, de wifi wordt niet uitgeschakeld.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dat deze tegels misten in de MijnKPN app vernam ik ook van een andere gebruiker, dus het lijkt erop dat men op de achtergrond er even mee bezig is geweest. En als je ziet dat één (of beide) SuperWifi punten op status paired staat/staan, dan weet je dat mesh-netwerk niet meer optimaal functioneert. Dat kan ook verklaren waarom sommige knoppen in de MijnKPN app niet meer werken. Het beste wat je dan kunt doen is te gaan naar http://192.168.2.254 en in te loggen. Daarna ga je naar Instellingen, Systeem en kies je voor ‘herstart thuisnetwerk’. Dan worden alle onderlinge connecties weer even opnieuw opgestart en dat helpt meestal weer om je netwerk weer op orde te brengen. 

Ik kijk meestal ook even in mijn eigen MijnKPN app als ik zo'n bericht moet beantwoorden en zag dat mijn SuperWifi 2 op ‘zwak signaal’ stond. Na een herstart geeft ie weer ‘super signaal’ aan. Als er bij jou niets veranderd is in de MijnKPN app na de herstart, dan horen we dat graag in het MijnKPN Product Update-topic. Daar verzamelen we deze signalen. 

En voor de rest is het nog even wachten op de update naar firmware SW2.C.25.16.06. De verwachting is dat dat weer een hele verbetering moet geven wat betreft de netwerkstabiliteit. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 16, 2026

En weer precies een week na herstart thuisnetwerk uitval van beide SW2 versterkers en staan beide paired. Camera's via wifi aangesloten op versterkers geen signaal meer. Waar blijft die update bijna 1 maand geleden aangekondigd? Glasvezel is al 2 jaar in de planning bij KPN. Als er niet snel verbetering komt dan toch maar naar Ziggo net als alle buren hier in het buitengebied.