Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.16.06

Categorie:SuperWifi 2
  • January 21, 2026
  • 141 reacties
  • 5496 keer bekeken
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

We updaten SuperWifi 2 naar versie SW2.C.25.16.06. In deze Product Update lees je wat er is verbeterd en veranderd. Genoemde verbeteringen zijn ten opzichte van de vorige versie

Wat zit er in deze update naar KPN Software SW2.C.25.16.06?

In de vorige versie is optie toegevoegd om de ethernetpoorten in te zien en te beheren. Alleen werkte dat met die versie nog niet daadwerkelijk. Nu met deze wel. Je kunt via de webinterface van de SuperWifi 2 nu duplex en linksnelheid instellen per poort. 

Het kwam het voor dat het modem de SuperWifi 2 als ondergeschikt apparaat kwijtraakte. Waardoor je de situatie paired-not-synced kreeg. Waarbij de SuperWifi 2 wel een groen lampje geeft, maar in de webinterface een rood icoon. De SuperWifi 2 werkt dan nog wel, maar de onderlinge sturing werkt niet meer. 

In de afgelopen modem updates hebben we daarvoor al verbeteringen aangebracht. En in deze update voor de SuperWifi 2 zitten aanvullende verbeteringen op dat vlak.

In de stand alone modus, dus SuperWifif 2 in combinatie met een niet-KPN modem, zagen we dat het kon gebeuren dat de 5 GHz backhaul tussen de Wifipunten uit kon vallen. Dat is hersteld.

Opgeloste bugs

• Het kwam voor dat het lampje soms paars knipperde als er niets aan de hand was. Dat is verholpen.
  • De V10 webinterface gaf soms verkeerde IP-adressen weer voor SuperWifi 2. Dit is hersteld.
  • Soms bleef het lampje rood branden na een SuperWifi update, dat is verholpen.

Bekende Beperkingen

• De webinterface van de SuperWifi 2 laat onder Internetverbinding nog geen IPv6 DNS informatie zien. Er wordt aan gewerkt om dit zichtbaar te maken.
  • De SuperWifi 2 heeft een IPv6 adres, maar de webinterface kan daarop nog niet geopend worden. Dit werkt alleen met het IPv4 adres.

Wie krijgt de update en wanneer?

We beginnen deze week met het uitrollen van deze versie als update van ons uit bij mensen die een Box 12 of V10 hebben die op de meest recente versies zitten (08.15 voor de V10, 08.16 voor de Box 12).

De update is nog niet direct beschikbaar voor zelf updaten via de MijnKPN App of webinterface, dat volgt iets later. Zodra dit beschikbaar is geven we dat hier aan.

Moet ik zelf verder nog iets doen?

Nee. Mocht je, na de update, een probleem ervaren, herstart dan je SuperWifi 2. Dit is meestal voldoende om het probleem te verhelpen.

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Plan een terugbelafspraak. Dan bellen we je direct (tijdens kantooruren) of op een moment dat jou uitkomt.

141 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • January 21, 2026

Nou ben benieuwd, afwachten dan wanneer de update voor mijn 4 SW punten binnen komen

• Helper
  • January 22, 2026

Ik gebruik SuperWifif 2 in combinatie met een niet-KPN modem. Werkt gast wifi van SuperWifif 2 weer met deze versie?

Jasper van KPN
Moderator

@Beerman er is een specifieke fix voor de 5 GHz backhaul met een niet-KPN modem met deze versie. Het gast wifi is er niet bij genoemd, maar als je 'm hebt geïnstalleerd kan je kijken of er een verbetering merkbaar is.

• Helper
  • January 22, 2026

@Jasper van KPN ik heb hem nog niet maar zodraa als ik hem zal ik kijken hoef het werkt.

• Topper
  • January 22, 2026

Kan niet wachten want liep gisteren wederom (na 1,5 week stabiel) tegen het issue aan dat 1 van mijn 3 SW2 punten de connectie met het modem verloor (synced → paired). Alleen een herstart van mijn Box 12 lost dat probleem op.

@kpn, mocht het mogelijk zijn om die van mij, prio te geven dan graag! 😁

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • January 22, 2026

Hier na 4 weken en 2 dagen, SW punt in de schuur had groene led, maar in het overzicht rood en was paired.

Na stroomloos maken functioneerde sw punt weer, maar moest dat na een kwartier nog een keer doen, nu draait ding weer 1 uur en 45 min mee in het overzicht

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Herstarten (van je SuperWifi) verhelpt inderdaad vaak een verbindingsprobleem, als dat even niet lekker loopt. We lezen graag hoe jullie ervaring is zo gauw je de update gehad hebt!

• Topper
  • January 22, 2026

Herstarten (van je SuperWifi) verhelpt inderdaad vaak een verbindingsprobleem, als dat even niet lekker loopt. We lezen graag hoe jullie ervaring is zo gauw je de update gehad hebt!

Bij werkt het herstarten en zelfs volledige reset (met pinnetje) van de SW2 dus niet. Ik moet echt de Box 12 modem herstarten via de GUI en dan synced de SW2 dus weer.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 22, 2026

Sinds de vorige update is de paired en niet sync status niet meer voortgekomen. Werkt weer als vanouds. Hopelijk blijft dat ook zo met deze update 😁

Laat maar komen die update.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • January 26, 2026

Wat ik persoonlijk zeer irritant vind, is er wordt hier gemeld er is nieuwe firmware, maar nu dag of 4 verder en nog steeds niks.

Die nieuwe firmware wordt niet voor niks uitgebracht,  rol dat dan ook sneller uit, of laat geen die dat willen het zelf handmatig installeren.

Dit schiet zo ook totaal niks op.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • January 26, 2026

Geduld wordt wel enorm op de proef gesteld, leuk zo n nieuwe firmware, moet je hem wel binnen krijgen, of is de uitrol stil gelegd?

Jasper van KPN
Moderator

Het is niet gestopt ​@ivo46, we zijn zoals het startbericht aangeeft begonnen met de uitrol van deze versie. Iedereen komt aan de beurt. Het is zoals je zegt een kwestie van geduld. Je zult niet overgeslagen worden.

Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • January 26, 2026

Sinds de laatste v12 modem firmware continu in sync alle SuperWifi2 punten. Wacht nog op de nieuwe de firmware SuperWifi 2 punten.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat klinkt goed ​@Wil_I_am, we zien na de SuperWifi update ook graag je bevindingen tegemoet!

MartinJJ
Topper
  • Topper
  • January 27, 2026

Heb v10 modem en 3 SuperWiFi 2.0 extenders. Doen het goed (Inclusief Wifi 6)   ALS ze het doen.
Regelmatig dat een   SW2 uitvalt of dat ze alle 3 wel ‘groen zijn’  maar in het v10 overzicht rood of helemaal niet voorkomen.
‘Regelmatig’ is nu bijna wekelijks: Laatste keren  17/01  en 25/01.
Dan zijn vaak all SW2 punten wel groen maar zijn er 1 of 2 niet te bereiken.
Alle domotica die op 2.4G moet, probeert dan die ene overige SW2 te bereiken wat vaak niet lukt en allerlei problemen geeft.
Reset (stroom eraf, en weer erop) van een WF2 helpt dan meestal niet, zet zelfs alle 3 de WF2’s  op rood, en ben ik Alle WiFi kwijt.
Dan ben je ook weer de aangepaste namen kwijt, dus die zet ik er maar niet meer op :-(
Reset v10 lost het dan wel op, maar duurt best lang voor alle 3 de WF2’s dan ook weer  ‘groen’ zijn.

Wacht (on-)geduldig op deze update   !

Harryvg
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • January 27, 2026

Goedemiddag kpn, heeft iemand al de nieuwe update binnen gekregen. 

Er is nog niemand die zich meld dat de nieuwe update binnen is... 

JanD
Superuser
  • January 27, 2026

Goedemiddag kpn, heeft iemand al de nieuwe update binnen gekregen. 

Er is nog niemand die zich meld dat de nieuwe update binnen is... 

Ik heb de update ook nog niet binnen ​@Harryvg , gewoon nog geduld hebben.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • January 27, 2026

Hier is de update ook nog niet binnen en kan hem ook nog  niet zelf downloaden.

Het is steeds kwestie van geduld,  alleen prijsverhogingen daar is de KPN wel zeer snel mee😞

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Het is nog even wachten inderdaad, maar we zijn straks zeer benieuwd naar jullie feedback wat betreft de onderlinge connecties. 

Harryvg
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • January 27, 2026

Hoi, maakt mij niet zoveel uit.

Ik heb wel geduld hoor. Alleen kpn moet dan niet in het bericht zetten dat ze vorige week gaan beginnen met de uitrol van de update, terwijl helemaal niemand iets schrijft dat die binnen is. Dat is wel irritant.. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • January 27, 2026

Het is nog even wachten inderdaad, maar we zijn straks zeer benieuwd naar jullie feedback wat betreft de onderlinge connecties. 

Ik mag toch wel hopen dat KPN weet wat voor een firmware ze uitbrengen??

Ik word niet betaald om feedback te leveren , ik mag alleen betalen voor een inferieur product.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 28, 2026

Goedemorgen allen. Ik zie dat de discussie de afgelopen dagen een beetje is afgedwaald van het bespreken van deze specifieke update, naar een meer algemene discussie. En hier en daar wat over issues met de huidige versie. Ik heb dus dingen afgesplitst.

@marceltervoert, voor jouw heb ik dit topic aangemaakt.

@sabouma, voor jou deze. Als je verder wilt discussiëren over ons ontwikkel- en updatebeleid kan dat daar. 

Wat betreft deze versie en de uitrol ervan:

Ik gebruik SuperWifif 2 in combinatie met een niet-KPN modem. Werkt gast wifi van SuperWifif 2 weer met deze versie?

SuperWifi 2 gebruiken met een eigen modem noemen we stand alone modus. In de basis moet gastwifi gewoon werken in stand alone modus. In de vorige versie van de SW2 hadden we wel dit:

Opgeloste bugs

Als je alleen gebruik wilt maken van de wifi van de SuperWifi 2 terwijl je de wifi op het modem uit hebt staan dan worden wijzigingen in de Gastwifi en de Extra Wifi niet meer doorgegeven aan de Wifipunten. Als je dan ook gebruik maakt van Gastwifi en/of Extra Wifi, dan kun je beter de wifi op je modem aan laten staan. Dit wordt in een komende update voor je modem opgelost.

Dit is opgelost, mits de V10, Box 12 en 14 bij zijn tot v10.C25.08.02, V12.C.25.06.06 en V14.C.25.08.08.

Maar dat refereert specifiek aan gastwifi als je de SW2 juist wel gebruikt met een modem van ons.

Dus als jouw gastwifi niet werkt, dan is het handig om er een eigen topic voor aan te maken, dan kunnen we kijken of het oplosbaar is. Of dat we het als feedback kunnen meenemen.

Wat ik persoonlijk zeer irritant vind, is er wordt hier gemeld er is nieuwe firmware, maar nu dag of 4 verder en nog steeds niks.

Die nieuwe firmware wordt niet voor niks uitgebracht,  rol dat dan ook sneller uit, of laat geen die dat willen het zelf handmatig installeren.

Dit schiet zo ook totaal niks op.

Uitrol werkt als volgt:

1. een nieuwe versie wordt goedgekeurd voor uitrol
  2. we selecteren een kleinere groep klanten waar wij de uitrol bij doen
  3. we wachten af of we daar gekke dingen mee zien
  4. we rollen uit bij grotere groepen klanten
  5. zodra een meerderheid van de apparaten door ons is geüpdatete zetten we de nieuwe versie óók beschikbaar voor zelf updaten
  6. we gaan door met uitrollen van ons uit

Vorige week is punt 2 gedaan en we zitten nu in stadium 3 op weg naar 4. Maar voor uitrol bij grotere groepen moet er ook ruimte zijn vanuit het bedrijf/de organisatie. Updates gebeuren 's nachts, maar dat zijn niet alleen dit soort updates. Dat zijn ook updates voor andere producten en diensten, onderhoud aan het netwerk en al dat soort dingen. En de nacht is niet oneindig, dus niet alles kan altijd op het moment dat we graag zouden willen. We zijn voornemens om komende week dan ook eerst stap 2 nog een keer te herhalen. En hopelijk kunnen we daarna snel door met stap 4.

Hoi, maakt mij niet zoveel uit.

Ik heb wel geduld hoor. Alleen kpn moet dan niet in het bericht zetten dat ze vorige week gaan beginnen met de uitrol van de update, terwijl helemaal niemand iets schrijft dat die binnen is. Dat is wel irritant.. 

Lang niet alle klanten van de ruim 2,8 miljoen internetklanten die we hebben is actief hier op het forum :)

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • January 28, 2026

Teer zieltje deze moderator, kan blijkbaar geen kritiek incasseren en de de waarheid accepteren en dus verwijderd hij mijn bericht maar. Kleine kinderen doen dat ook zo, als je het niet ziet is het er niet.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 28, 2026

Er is niets verwijderd, ​@sabouma, zoals ik al zei:

Goedemorgen allen. Ik zie dat de discussie de afgelopen dagen een beetje is afgedwaald van het bespreken van deze specifieke update, naar een meer algemene discussie. En hier en daar wat over issues met de huidige versie. Ik heb dus dingen afgesplitst.

<...>

@sabouma, voor jou deze. Als je verder wilt discussiëren over ons ontwikkel- en updatebeleid kan dat daar. 

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

@marceltervoert, voor jouw heb ik dit topic aangemaakt.

Dank je wel, nu snap ik waarom ik ineens zoveel mail notificaties kreeg voor berichten die ik al eerder had gehad.