Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.16.06

Categorie:SuperWifi 2
  • January 21, 2026
  • 19 reacties
  • 778 keer bekeken
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

We updaten SuperWifi 2 naar versie SW2.C.25.16.06. In deze Product Update lees je wat er is verbeterd en veranderd. Genoemde verbeteringen zijn ten opzichte van de vorige versie

Wat zit er in deze update naar KPN Software SW2.C.25.16.06?

In de vorige versie is optie toegevoegd om de ethernetpoorten in te zien en te beheren. Alleen werkte dat met die versie nog niet daadwerkelijk. Nu met deze wel. Je kunt via de webinterface van de SuperWifi 2 nu duplex en linksnelheid instellen per poort. 

Het kwam het voor dat het modem de SuperWifi 2 als ondergeschikt apparaat kwijtraakte. Waardoor je de situatie paired-not-synced kreeg. Waarbij de SuperWifi 2 wel een groen lampje geeft, maar in de webinterface een rood icoon. De SuperWifi 2 werkt dan nog wel, maar de onderlinge sturing werkt niet meer. 

In de afgelopen modem updates hebben we daarvoor al verbeteringen aangebracht. En in deze update voor de SuperWifi 2 zitten aanvullende verbeteringen op dat vlak.

In de stand alone modus, dus SuperWifif 2 in combinatie met een niet-KPN modem, zagen we dat het kon gebeuren dat de 5 GHz backhaul tussen de Wifipunten uit kon vallen. Dat is hersteld.

Opgeloste bugs

• Het kwam voor dat het lampje soms paars knipperde als er niets aan de hand was. Dat is verholpen.
  • De V10 webinterface gaf soms verkeerde IP-adressen weer voor SuperWifi 2. Dit is hersteld.
  • Soms bleef het lampje rood branden na een SuperWifi update, dat is verholpen.

Bekende Beperkingen

• De webinterface van de SuperWifi 2 laat onder Internetverbinding nog geen IPv6 DNS informatie zien. Er wordt aan gewerkt om dit zichtbaar te maken.
  • De SuperWifi 2 heeft een IPv6 adres, maar de webinterface kan daarop nog niet geopend worden. Dit werkt alleen met het IPv4 adres.

Wie krijgt de update en wanneer?

We beginnen deze week met het uitrollen van deze versie als update van ons uit bij mensen die een Box 12 of V10 hebben die op de meest recente versies zitten (08.15 voor de V10, 08.16 voor de Box 12).

De update is nog niet direct beschikbaar voor zelf updaten via de MijnKPN App of webinterface, dat volgt iets later. Zodra dit beschikbaar is geven we dat hier aan.

Moet ik zelf verder nog iets doen?

Nee. Mocht je, na de update, een probleem ervaren, herstart dan je SuperWifi 2. Dit is meestal voldoende om het probleem te verhelpen.

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Plan een terugbelafspraak. Dan bellen we je direct (tijdens kantooruren) of op een moment dat jou uitkomt.

19 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 21, 2026

Nou ben benieuwd, afwachten dan wanneer de update voor mijn 4 SW punten binnen komen

• Helper
  • January 22, 2026

Ik gebruik SuperWifif 2 in combinatie met een niet-KPN modem. Werkt gast wifi van SuperWifif 2 weer met deze versie?

Jasper van KPN
Moderator

@Beerman er is een specifieke fix voor de 5 GHz backhaul met een niet-KPN modem met deze versie. Het gast wifi is er niet bij genoemd, maar als je 'm hebt geïnstalleerd kan je kijken of er een verbetering merkbaar is.

• Helper
  • January 22, 2026

@Jasper van KPN ik heb hem nog niet maar zodraa als ik hem zal ik kijken hoef het werkt.

• Topper
  • January 22, 2026

Kan niet wachten want liep gisteren wederom (na 1,5 week stabiel) tegen het issue aan dat 1 van mijn 3 SW2 punten de connectie met het modem verloor (synced → paired). Alleen een herstart van mijn Box 12 lost dat probleem op.

@kpn, mocht het mogelijk zijn om die van mij, prio te geven dan graag! 😁

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 22, 2026

Hier na 4 weken en 2 dagen, SW punt in de schuur had groene led, maar in het overzicht rood en was paired.

Na stroomloos maken functioneerde sw punt weer, maar moest dat na een kwartier nog een keer doen, nu draait ding weer 1 uur en 45 min mee in het overzicht

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Herstarten (van je SuperWifi) verhelpt inderdaad vaak een verbindingsprobleem, als dat even niet lekker loopt. We lezen graag hoe jullie ervaring is zo gauw je de update gehad hebt!

• Topper
  • January 22, 2026

Herstarten (van je SuperWifi) verhelpt inderdaad vaak een verbindingsprobleem, als dat even niet lekker loopt. We lezen graag hoe jullie ervaring is zo gauw je de update gehad hebt!

Bij werkt het herstarten en zelfs volledige reset (met pinnetje) van de SW2 dus niet. Ik moet echt de Box 12 modem herstarten via de GUI en dan synced de SW2 dus weer.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 22, 2026

Sinds de vorige update is de paired en niet sync status niet meer voortgekomen. Werkt weer als vanouds. Hopelijk blijft dat ook zo met deze update 😁

Laat maar komen die update.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 26, 2026

Wat ik persoonlijk zeer irritant vind, is er wordt hier gemeld er is nieuwe firmware, maar nu dag of 4 verder en nog steeds niks.

Die nieuwe firmware wordt niet voor niks uitgebracht,  rol dat dan ook sneller uit, of laat geen die dat willen het zelf handmatig installeren.

Dit schiet zo ook totaal niks op.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 26, 2026

Geduld wordt wel enorm op de proef gesteld, leuk zo n nieuwe firmware, moet je hem wel binnen krijgen, of is de uitrol stil gelegd?

Jasper van KPN
Moderator

Het is niet gestopt ​@ivo46, we zijn zoals het startbericht aangeeft begonnen met de uitrol van deze versie. Iedereen komt aan de beurt. Het is zoals je zegt een kwestie van geduld. Je zult niet overgeslagen worden.

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Even dacht ik vanmorgen dat de nieuwe update ws uitgerold. Alle sw2 branden groen. Maar in het dashboard waren alle sw2 rood en weer terug met oude initiële namen. Het netwerk een herstart gegeven maar dan kom ik erachter dat er geen nieuwe software is uitgerold en dat alle sw2 gereset zijn naar default instellingen, die in de woonkamer en op zolder moest ik weer opnieuw de wifi 6 compatibiliteiten instellen maar ze weigeren dit door te voeren, blijven staan op “ klaargemaakt voor zelf instellen” waardoor de 160MHz blijft 20MHz en die in de slaapkamer blijft wel staan op wifi 6.

Een reset van de woonkamer en zolder sw2 lost het probleem op met de wifi 6 compatibiliteit. Die blijft nu weer staan. Toch jammer dat dit nodig was na ruim 1 week zonder problemen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • January 26, 2026

Zo extreem heb ik hier gelukkig nog niet gehad

Jasper van KPN
Moderator

Zo heb ik 'm ook nog niet eerder gezien, en dat bleef nadat je het thuisnetwerk had gereset via het modem? Of had je het handmatig gereset op elk apparaat?

Zijn ze allemaal weer goed na de reset van de zolder SW2?

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Zo heb ik 'm ook nog niet eerder gezien, en dat bleef nadat je het thuisnetwerk had gereset via het modem? Of had je het handmatig gereset op elk apparaat?

Zijn ze allemaal weer goed na de reset van de zolder SW2?

De plaatjes tonen de situatie voor de herstart. Na de herstart via de v10, bleven de sw2 op zolder en in de woonkamer weigeren om wifi6 compatibiliteit aan te zetten en heb ik beide individueel gereset op de devices zelf. Daarna kon ik ze weer via de v10 voorzien van de wifi 6 compatibiliteit.

inmiddels zijn ze weer goed, op de namen na. Ik heb de namen weer aangepast. Op de woonkamer en zolder werkt dat gelijk door. Op de slaapkamer sw2 blijft de originele naam staan maar in de overview staat de geresette naam. Die aanpassen werkt niet door in de sw2. Lijkt dus eenmalig te lukken als je de sw2 gereset hebt. 

Jasper van KPN
Moderator

Je zou de namen wel vaker moeten kunnen wijzigen, als je een typefout hebt gemaakt in de naam moet je dat bijvoorbeeld kunnen wijzigen.

Dat ze nu verder werken is wel goed nieuws, maar hou het voor de zekerheid in de gaten. We willen natuurlijk niet dat het vaker gebeurt, maar als het gebeurt willen we het wel graag weten.

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Je zou de namen wel vaker moeten kunnen wijzigen, als je een typefout hebt gemaakt in de naam moet je dat bijvoorbeeld kunnen wijzigen.

Dat ze nu verder werken is wel goed nieuws, maar hou het voor de zekerheid in de gaten. We willen natuurlijk niet dat het vaker gebeurt, maar als het gebeurt willen we het wel graag weten.

Dat zou ik ook verwachten. De slaapkamer sw2 is niet gereset. Dan kan ik de naam wel wijzigen op de v10 maar er gebeurt niets op de sw2 zelf. Die blijft slaapkamer heten ook al wijzig ik het op de v10 in slaapkamer-2. Pas als ik de sw2 reset dan neemt hij de naam wel over. Daar kan ik wel mee leven 😉

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dank voor de toelichting Marcel. We koppelen het terug!