Skip to main content

Discussie over KPN Software updates

• January 27, 2026
  • 16 reacties
  • 204 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedemiddag kpn, heeft iemand al de nieuwe update binnen gekregen. 

Er is nog niemand die zich meld dat de nieuwe update binnen is... 

Ik heb de update ook nog niet binnen ​@Harryvg , gewoon nog geduld hebben.

Stelt KPN ons geduld al niet heeeeeeeeeeeeel lang op de proef? En nog steeds zijn ze  niet in staat updates snel uit te rollen. Modem software , Superwifi software, het duurt en duurt maar en na meer dan twee jaar ontwikkelen is het nog steeds niet onder controle met de verschillende ogen software en moet de klant maar geduld hebben met oplossingen. Ja wat wel prima gelukt is is betrouwbare niet KPN software om zeep helpen dat is is ze in 1 nacht gelukt toen ze hun software doordrukten maar vervolgens snel met oplossingen komen  ho maar. Een goed probleemloos werkend systeem in 1 nacht om getoverd tot een ware nachtmerrie, goed gedaan KPN!

16 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dat we nog wat verbeteringen kunnen doorvoeren wat betreft de KPN Software is evident ​@sabouma , maar het is ook weer niet zo dat het zorgt voor totaal onbruikbare Wifi apparatuur. Het kan voorkomen dat Wifi punten naar de paired status springen, maar dan is het thuisnetwerk herstarten (via de webinterface) een relatief simpele oplossing daarvoor. Als je echter dagelijks je netwerk moet herstarten, dan gaat er duidelijk wat anders mis. Dan kan het zo zijn dat je wellicht je SuperWifi punten moet verplaatsen. Je hebt een eigen topic lopen waar je hulp krijgt van een Moderator, maar helaas ben je nog niet op de uitnodiging ingegaan. Dan wordt het ook lastig je verder te helpen. Hopelijk wil je dat nog eens heroverwegen en daar verder met ons in gesprek gaan. 

Het heeft niet zoveel zin om op verschillende plekken je onvrede kenbaar te maken, want dat zorgt alleen maar voor versnippering, waardoor we je minder effectief kunnen helpen. Het wordt wel gewaardeerd dat je feedback deelt van de verschillende firmware updates, zodat we daar mee aan de slag kunnen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 27, 2026

Dat we nog wat verbeteringen kunnen doorvoeren wat betreft de KPN Software is evident ​@sabouma , maar het is ook weer niet zo dat het zorgt voor totaal onbruikbare Wifi apparatuur. Het kan voorkomen dat Wifi punten naar de paired status springen, maar dan is het thuisnetwerk herstarten (via de webinterface) een relatief simpele oplossing daarvoor. Als je echter dagelijks je netwerk moet herstarten, dan gaat er duidelijk wat anders mis. Dan kan het zo zijn dat je wellicht je SuperWifi punten moet verplaatsen. Je hebt een eigen topic lopen waar je hulp krijgt van een Moderator, maar helaas ben je nog niet op de uitnodiging ingegaan. Dan wordt het ook lastig je verder te helpen. Hopelijk wil je dat nog eens heroverwegen en daar verder met ons in gesprek gaan. 

Het heeft niet zoveel zin om op verschillende plekken je onvrede kenbaar te maken, want dat zorgt alleen maar voor versnippering, waardoor we je minder effectief kunnen helpen. Het wordt wel gewaardeerd dat je feedback deelt van de verschillende firmware updates, zodat we daar mee aan de slag kunnen. 

Apart dat een perfect werkend systeem na een update naar KPN software wekelijks soms dagelijks herstart moet worden. Nog nooit problemen gehad met de plaatsing totdat……. Ik uit mijn onvrede daar waar ik het maar kwijt wil totdat KON eens levert in plaats van aanrommelt. U mag gerust weten dat inmiddels in mijn klanten/vrienden kring minimaal 11 potentiële klanten van KPN succesvol heb kunnen overtuigen dit vooral niet te doen en te wachten totdat KPN weer kwaliteit levert. Het is te gemakkelijk om te zeggen dat het bij mij ligt terwijl de vele klagers genoeg zou moeten zeggen. Jullie zin nu al jaren met de overgang naar De KPN software bezig en stabiliteit is nog ver te zoeken. Om dan te zeggen dan moet je maar steeds herstarten of resetten is een advies van lik mijn vestje. Dit zou simpel weg niet nodig moeten zijn. Mijn advies aan ieder die overstappen naar KPN overweegt is doe het niet of wacht nog minimaal een jaar, misschien is er dan weer eens stabiliteit in de KPN software op alle apparaten die dit opdrongen krijgen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • January 27, 2026

Apart dat een perfect werkend systeem na een update naar KPN software wekelijks soms dagelijks herstart moet worden. Nog nooit problemen gehad met de plaatsing totdat……. Ik uit mijn onvrede daar waar ik het maar kwijt wil totdat KON eens levert in plaats van aanrommelt. U mag gerust weten dat inmiddels in mijn klanten/vrienden kring minimaal 11 potentiële klanten van KPN succesvol heb kunnen overtuigen dit vooral niet te doen en te wachten totdat KPN weer kwaliteit levert. Het is te gemakkelijk om te zeggen dat het bij mij ligt terwijl de vele klagers genoeg zou moeten zeggen. Jullie zin nu al jaren met de overgang naar De KPN software bezig en stabiliteit is nog ver te zoeken. Om dan te zeggen dan moet je maar steeds herstarten of resetten is een advies van lik mijn vestje. Dit zou simpel weg niet nodig moeten zijn. Mijn advies aan ieder die overstappen naar KPN overweegt is doe het niet of wacht nog minimaal een jaar, misschien is er dan weer eens stabiliteit in de KPN software op alle apparaten die dit opdrongen krijgen.

Ik snap op zich zeer zeker de frustratie, maar toch ga ik van de week bij vrienden van ons een v12 en  wifi2 punten installeren.

Feit is wel zeer zeker dat het allemaal te lang duurt voordat alles is opgelost of dat het gewoon goed werkt.

Hier werkt het ook niet goed, maar met de laatste update wel beter dan het een hele lang tijd is geweest.

Laat de moderator gewoon je lijn uitlezen ,  hier is een 3 kwart jaar geleden een monteur van KPN is huis geweest omdat ik ook van kastje naar muur werd gestuurd en het aan mij zou liggen.

Goede man is hier meer dan een uur bezig geweest, heeft met hangen en wurgen een en ander aan de praat gekregen, maar ja dat was na 7 dagen natuurlijk weer teniet gedaan.

Maar eind conclusie was wel dat het niet aan mij lag en dat er een wifipunt werd omgeruild.

Verder mag het nu toch echt wel zo zijn dat je op zijn minst de upgrade voor de sw punten zelf handmatig naar binnen kan halen, dat moet toch niet zo moeilijk zijn om dat voor elkaar te krijgen, of het moet zijn dat er nog geen vertrouwen is in de nieuwe software

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 28, 2026

Ik snap op zich zeer zeker de frustratie, maar toch ga ik van de week bij vrienden van ons een v12 en  wifi2 punten installeren.

Feit is wel zeer zeker dat het allemaal te lang duurt voordat alles is opgelost of dat het gewoon goed werkt.

Hier werkt het ook niet goed, maar met de laatste update wel beter dan het een hele lang tijd is geweest.

Laat de moderator gewoon je lijn uitlezen ,  hier is een 3 kwart jaar geleden een monteur van KPN is huis geweest omdat ik ook van kastje naar muur werd gestuurd en het aan mij zou liggen.

Goede man is hier meer dan een uur bezig geweest, heeft met hangen en wurgen een en ander aan de praat gekregen, maar ja dat was na 7 dagen natuurlijk weer teniet gedaan.

Maar eind conclusie was wel dat het niet aan mij lag en dat er een wifipunt werd omgeruild.

Verder mag het nu toch echt wel zo zijn dat je op zijn minst de upgrade voor de sw punten zelf handmatig naar binnen kan halen, dat moet toch niet zo moeilijk zijn om dat voor elkaar te krijgen, of het moet zijn dat er nog geen vertrouwen is in de nieuwe software

Het feit dat we “het werkt al beter accepteren” is op zich al belachelijk. Natuurlijk kan ik KPN de boel laten uitlezen, resultaat alles resetten opnieuw installeren, het werkt  even en binnen een week weer drama. Ook ik heb gehoord dat de Box 22 icm SW2 beter werkt dan de V10 met SW1. Ben al van SW1 punten naar SW2 overgestapt dat alleen helpt niets maar ik heb een V10 en iedereen weet een Box 12 krijg je niet van KPN ook al zou ik daar misschien mee geholpen zijn, Wilde testen of de 12 beter was maar een elders verkregen Box 12 kan je wel aansluiten maar dan krijg je de nieuwe software niet. Ze timmeren alles dicht je bent overgeleverd aan wat KPN je gunt en snel iets oplossen is KPN in de 30 jaar dat ik nu bij ze zit nog nooit gelukt al is het met de nieuwe KPN software nu echt een drama geworden, overtreffende trap zeg maar.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • January 28, 2026

@sabouma, over datgene wat je schrijft over de software van de v12 die je niet krijgt dat wist ik niet, dat mag een moderator van kpn wel een reactie opgeven 

Verder hoe ben je aan de sw2 punten gekomen ?krijg je daar wel de nieuwe software voor?

En v10 met nieuwe software met een sw2 punt met nieuwe software zou gewoon moeten werken als een v12 met nieuwe software icm sw2 punten met nieuwe software.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 28, 2026

@sabouma, over datgene wat je schrijft over de software van de v12 die je niet krijgt dat wist ik niet, dat mag een moderator van kpn wel een reactie opgeven 

Verder hoe ben je aan de sw2 punten gekomen ?krijg je daar wel de nieuwe software voor?

En v10 met nieuwe software met een sw2 punt met nieuwe software zou gewoon moeten werken als een v12 met nieuwe software icm sw2 punten met nieuwe software.

SW2 punten kun je gewoon kopen, de software versie die ik daar op heb is gelijk aan de SW1. Begrijp mij niet verkeerd ik was super tevreden over KPN , mijn netwerk draaide feilloos zonder problemen ik hoefde nooit iets te herstarten alles werkte gewoon top, totdat ik half december verplicht van KPN over moest op de nieuwe software, daarna alleen maar ellende. Het punt met KPN is dat ze bezig met de KPN box 14, draait niet probleemloos, met de 12 draait niet feilloos, met de 10a ook niet feilloos en de 10 ook met probleem , dan nog de SW 1 en 2 die nog steeds niet probleemloos werken met welke modem dan ook.Snap niet dat je niet eerst eens zorgt dat er 1 systeem probleemloos draait en dan pas over gaan naar de volgende. Maar ja wie ben ik , ja een klant met problemen die niet het gevoel krijgt ook maar een klein beetje serieus genomen te worden door KPN. Ze wedden momenteel op te veel paarden en verliezen het overzicht naar mijn idee. Ik ben bang dat het nog maanden zo niet jaren gaat duren voor ze überhaupt alles eindelijk weer echt onder controle hebben. Het wiel voor de tweede keer uitvinden is nutteloos en dat alleen maar om koste wat het kost eigen software te willen uitgeven.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • January 28, 2026

@sabouma , ik begrijp nu helemaal na je laatste post je frustratie, helemaal als je het gevoel hebt van kastje naar de muur te worden gestuurd.

Ik heb binnen kpn forum vaak zelfde frustratie geuit en ook zelf toen tegen een muur aangelopen. Ook ik had toen het gevoel niet serieus te worden genomen en dat frustreert zeer zeker.

Verder kan ik beamen dat sinds kpn heeft besloten eigen software te gaan gebruiken het een zooitje is geworden en dat kpn eigen de klant als test omgeving is gaan gebruiken.

Als door. Kpn wordt vermeld: we zijn benieuwd naar jullie feedback als je de nieuwe software hebt, dat straalt geen 100% vertrouwen uit.

Voor de sw2 punten is al een week geloof ik nieuwe software, ik heb die nog niet, ik kan het handmatig ook niet naar binnen trekken en ik lees hier niks over gene die wel nieuwe software voor de sw2 punten hebben,  ook dat gaat allemaal een beetje vaag.

JanD
Superuser
  • February 9, 2026

Beste ​@Alexandra van KPN met alle respect, de aankondiging is wel bijna 3 weken geleden, dus zo gek vind ik het niet dat die opmerking/vraag af en toe komt.

Hoeveel tijd heeft KPN er voor uitgetrokken om al die SW#2 punten van de laatste firmware te voorzien?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 9, 2026

@sabouma ik heb je laatste reacties verwijderd en ik geef je hierbij een tijdelijke ban, je was hiervoor al gewaarschuwd. Mocht je het er hierna nog graag over hebben kun je daarvoor een eigen topic aanmaken.

​@ivo46 ervaring leert dat dit niet altijd hetzelfde issue is en als je dit allemaal in hetzelfde topic probeert te bespreken is dit voor alle betrokken partijen frustrerend en raak je allemaal snel het overzicht kwijt. Alle topics worden door ons behandeld en als wij patronen zien of bepaalde issues herkennen bundelen wij die. 

Ik quote mijn collega nog even voor de overzichtelijkheid:

@sabouma Laatste waarschuwing bij deze. Wil je hulp met het oplossen van de problemen? Pak dit verder op in je eigen topic. Kritiek is altijd welkom, mits constructief. en je eerdere berichten heb ik om deze reden ook laten staan hier.
Nog meer berichten die niet in lijn zijn met de huisregels en er zal een tijdelijke ban volgen. 

@ivo46 Zijn we ook erg blij mee! En we zijn ons bewust dat jullie de update graag willen hebben. Als we concrete data konden delen deden we dat, maar helaas hebben we die niet. We kunnen dus alleen vragen om jullie geduld, hoe erg die soms ook op de proef gesteld kan worden. 

Bedankt voor de ban, was het laatste zetje de goede kant op  inmiddels alle kpn apparatuur de deur uit gedaan en over gestapt naar eigen FRITZ!box. Geen last meer van de KPN software en eindelijk wel weer een deugdelijk systeem draaiende.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dankjewel voor je bericht ​@sabouma. Ik heb 'm verplaatst naar dit topic, laat hier gerust je gedachten achter over dit onderwerp.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 9, 2026

Beste ​@Alexandra van KPN met alle respect, de aankondiging is wel bijna 3 weken geleden, dus zo gek vind ik het niet dat die opmerking/vraag af en toe komt.

Hoeveel tijd heeft KPN er voor uitgetrokken om al die SW#2 punten van de laatste firmware te voorzien?

Legitieme vraag, maar helaas zo te zien geen reactie van moderator, dit topic fungeert meer als afval putje 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 9, 2026

De uitrol van de KPN Software op de modems gaat inderdaad traag. Ik moest 2 jaar wachten voordat m'n V10 van intermediate eindelijk naar de KPN Software ging. De uitrol van de updates dáárin gaan overigens wel vlot.

JanD
Superuser
  • February 10, 2026

Legitieme vraag, maar helaas zo te zien geen reactie van moderator, dit topic fungeert meer als afval putje 

Beste ​@ivo46 ik heb via een PB een reprimande van het hoofd moderatie gehad, meer wil ik er niet meer in het openbaar over zeggen om te voorkomen dat ik een ban krijg.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 10, 2026

Beste ​@ivo46 ik heb via een PB een reprimande van het hoofd moderatie gehad, meer wil ik er niet meer in het openbaar over zeggen om te voorkomen dat ik een ban krijg.

Ik snap dat je in het openbaar er niks meer over zegt, mond dood maken is het makkelijkste.

Het voelt gewoon niet goed, op site van Tweakers wordt er ook veel vermeld dat de hardware van kpn gewoon niet goed is.

Wat kpn zich niet realiseert is dat je de spullen in bruikleen van ze hebt en dat je de hardware via je abonnement betaalt 

Iedere ban die kpn uitdeelt is momenteel een teken van zwakte, trek het je niet aan, ze weten niet beter.

Verder ik heb eens bij Gemini de volgende vraag gesteld: heb je rechten als je hardware van de kpn in bruikleen gebruikt , antwoord:

Zeker weten. Als je hardware van KPN in bruikleen hebt (zoals je modem/router of TV-ontvanger), heb je wel degelijk rechten. Sterker nog, in veel gevallen sta je er juridisch zelfs makkelijker voor dan wanneer je de apparatuur zelf had gekocht.

Omdat KPN eigenaar blijft van de spullen, zijn zij verantwoordelijk voor de goede werking ervan. Hier zijn je belangrijkste rechten en de bijbehorende spelregels:

1. Recht op een werkend product

KPN verkoopt jou een dienst (internet, TV, bellen). Om die dienst te kunnen leveren, stellen ze hardware beschikbaar. Als die hardware niet (goed) werkt, levert KPN niet de dienst waarvoor je betaalt.

• Kosteloze reparatie of vervanging: Als het modem of de TV-ontvanger defect raakt door normale slijtage of een technisch mankement, moet KPN dit gratis herstellen of omruilen voor een nieuw(er) exemplaar.

• Up-to-date apparatuur: Als je hardware zo verouderd is dat het de beloofde internetsnelheid niet meer aankan, heb je vaak recht op een moderner type.

2. Recht op compensatie bij storingen

Als de defecte hardware ervoor zorgt dat je langere tijd geen gebruik kunt maken van hun diensten, heb je vanaf een bepaalde duur recht op wettelijke compensatie:

• Grens van 12-24 uur: Bij een totale onderbreking van de dienst die langer duurt dan 12 of 24 uur (afhankelijk van je contract), kun je een deel van je abonnementsgeld terugvragen.

• Uitzondering: Dit geldt niet als het defect door jouw eigen schuld is ontstaan (zie punt 3).

3. Je plichten als 'bruikener'

Rechten komen helaas vaak met plichten. Omdat de hardware eigendom is van KPN, wordt er van je verwacht dat je er als een "goed huisvader" voor zorgt:

• Geen eigen schade: Heb je een glas ranja over het modem gegooid of is de TV-ontvanger gesneuveld tijdens een verhuizing? Dan kan KPN de vervangingswaarde bij jou in rekening brengen.

• Retourneren: Als je je abonnement opzegt, moet je de hardware bijna altijd terugsturen. Doe je dit niet, dan volgt er een gepeperde rekening.

Wat moet je nu doen?

Als je hardware kuren vertoont, is "zelf dokteren" vaak geen goed plan (en het openmaken van de behuizing kan je recht op gratis vervanging zelfs laten vervallen).

1. Doorloop de online tools: KPN heeft vaak een 'servicetool' op hun website die je verbinding uitleest.

2. Klantenservice bellen: Geef duidelijk aan dat je alles al eens herstart hebt. Als zij constateren dat het apparaat stuk is, sturen ze meestal binnen 24 tot 48 uur een vervangend pakket naar een afhaalpunt of je huisadres.

Het blijft AI maar vaak klopt het verhaal voor minstens 95%

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • February 10, 2026

Dat is niet van te voren aan te geven. Ik herhaal hier even wat ik in de Product Update ook al aangaf:

Uitrol werkt als volgt:

1. een nieuwe versie wordt goedgekeurd voor uitrol
  2. we selecteren een kleinere groep klanten waar wij de uitrol bij doen
  3. we wachten af of we daar gekke dingen mee zien
  4. we rollen uit bij grotere groepen klanten
  5. zodra een meerderheid van de apparaten door ons is geüpdatete zetten we de nieuwe versie óók beschikbaar voor zelf updaten
  6. we gaan door met uitrollen van ons uit

Hoeveel tijd dit proces kost varieert per uitrol, en wordt beïnvloed door allerlei factoren. Ook factoren die niet per sé direct met de software zelf te maken hebben maar met andere dingen die binnen het bedrijf belangrijk zijn.

Bedankt voor de ban, was het laatste zetje de goede kant op  inmiddels alle kpn apparatuur de deur uit gedaan en over gestapt naar eigen FRITZ!box. Geen last meer van de KPN software en eindelijk wel weer een deugdelijk systeem draaiende.

Wij willen het liefst dat onze klanten gewoon een goede internet/wifi ervaring hebben. Idealiter met de apparatuur die wij jullie leveren, want dat is gewoon makkelijker van beide kanten. En we doen ons uiterste best om die klanten die problemen ervaren te helpen ze op te lossen. Binnen de mogelijkheden die we hebben. 

Maar, je hebt altijd de optie om je eigen netwerkapparatuur te gebruiken. Gewoon omdat je liever meer controle wilt, of omdat het toch niet lukt om problemen die je ervaart opgelost te krijgen.

Je kunt de KPN Box vervangen door een eigen modem. De FRITZ!Box is daarin dan de makkelijkste optie want die heeft een ingebouwde installatiewizard om de KPN setup automatisch te doen. Maar je kunt kiezen wat je wilt. We geven alle benodigde informatie daarvoor op kpn.com/eigenmodem

Ik ben dus blij om te horen dat jij nu een goede internet/wifi ervaring hebt thuis, ​@sabouma.

Ik snap dat je in het openbaar er niks meer over zegt, mond dood maken is het makkelijkste.

Wij hanteren hier op de Community huisregels en gebruikersvoorwaarden. Je mag hier alles zeggen wat je wilt, zolang je je aan die regels houdt. Wij modereren daar actief op. Op het moment dat wij in een topic aangeven dat een discussie daar off-topic is, dan is dat het ook. Het verwijderen, of verplaatsen, van berichten die daarna volgen en alsnog/opnieuw off-topic zijn, is dan gewoonweg het volgen van die voorwaarden. Moderatiebeslissingen zijn bindend. Maar als je een mening hebt over een moderatiebeslissing, dan mag je die aan ons doorgeven door een bericht te rapporteren, of een PB te sturen. Wil niet zeggen dat er dan ook wat verandert aan de genomen moderatiebeslissing.

JanD
Superuser
  • February 10, 2026

Beste ​@ivo46 bedankt voor je reactie en je support, dat doet me goed.