Skip to main content
Vraag

3e SuperWifi gaat elke keer terug naar paars

• December 18, 2025
  • 9 reacties
  • 61 keer bekeken

Na update modem 2 weken geleden had ik geen internet meer. Na veel gedoe heb ik een nieuwe modem gekregen (Box 12), waardoor ik al mijn wifi apparaten opnieuw moest installeren. 
De Super wifi versterkers kreeg ik eerst niet meer verbonden met het netwerk, maar ik heb ze 1 voor 1 bekabeld, gereset (met paperclip) en bekabeld weer opgestart (van oranje naar paars, naar groen knipperend, toen naar groen brandend). Toen werden ze gevonden, en het functioneerde. 
Ze 1 voor 1 weer teruggeplaatst bij beide TV's (onbekabeld). Eén versterker werkt goed, de andere werkté goed, maar is daarna weer op paars gesprongen. Brandt nu al 3 dagen paars.

Wat kan ik doen om dit Superwifi punt weer blijvend onbedraad te laten functioneren?

9 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • December 18, 2025

Probeer toch nog een keer een reset en laat de SuperWiFi een uurtje bekabeld aan het modem hangen. Echt langere tijd bekabeld laten. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • December 19, 2025

Probeer toch nog een keer een reset en laat de SuperWiFi een uurtje bekabeld aan het modem hangen. Echt langere tijd bekabeld laten. 

Dank voor je reactie. 
Ik heb 'm gisteren wederom bekabeld aangekoppeld, binnen enkele minuten brandde het lampje groen. Ik heb 'm 5 uur aan de kabel gelaten. Daarna afgekoppeld en binnen enkele minuten onbekabeld aan mijn TV kastje gekoppeld. Hij begon groen te knipperen, en nu brandt ie weer …. paars.
Dus helaas. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 22, 2025

Hoi ​@Mickela, bedankt voor jouw bericht :)

Fijn dat je zo helder uitlegt wat er aan de hand is en wat je allemaal al hebt geprobeerd, top. Maar wel enorm balen dat je na een update problemen ervaart met 1 van de Super wifi punten. Iets heel simpels wat je nog kunt proberen (en ook regelmatig een oplossing blijkt te zijn) is om de Super wifi punten eens met elkaar om te wisselen, Baat het niet, dan schaadt het niet, dat idee. Heel benieuwd of dit in jouw situatie ook gaat helpen en zie je bevindingen dan ook graag tegemoet. Mocht dat niet helpen, dan denken we natuurlijk graag verder met je mee wat er nodig is om dit probleem definitief te tackelen!

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 9, 2026

Uiteindelijk bleek, na ongeveer 30x de helpdesk aan de telefoon te hebben gehad, dat ik een apart 2,4 G netwerk moest aanleggen. 
De eerdere helpdesk medewerkers hadden juist verteld dat ik met het nieuwe modem zowel 2,4 als 5G netwerk had, en dat ik niet meer een apart netwerk hoefde te hebben, alleen maar 2,4 aanzetten. 
Dat bleek dus onjuist te zijn. Het heeft me maar 50 uur aanklooien, helpdesk bellen, alles opnieuw aansluiten etc. gekost. 
Mijn wifi versterkers doen het nu. Alleen met grote regelmaat valt mijn hele wifi uit, en moet ik mijn tv, telefoon, speakers etc. weer opnieuw aanmelden bij het netwerk. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 15, 2026

Hi Mickela, allereerst ontzettend vervelend dat dit niet goed is gecommuniceerd. De modem heeft inderdaad standaard een netwerk aan staan met zowel 2.4 als 5 Ghz. Het komt voor dat apparaten niet automatisch goed kunnen schakelen tussen deze 2 netwerken, daarom moet er nog een los 2,4 Ghz worden opgezet wat nu dus is gebeurd. 

Het opnieuw aanmelden van de apparaten hoort niet. Probeer op de apparaten die dit ervaren om het netwerk helemaal te verwijderen en om ze daarna opnieuw te verbinden met alleen het 2,4 Ghz netwerk. Bij een Android toestel heet dit bijvoorbeeld Netwerk vergeten wanneer je het netwerk in de instellingen selecteert. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 15, 2026

Hi Mickela, allereerst ontzettend vervelend dat dit niet goed is gecommuniceerd. De modem heeft inderdaad standaard een netwerk aan staan met zowel 2.4 als 5 Ghz. Het komt voor dat apparaten niet automatisch goed kunnen schakelen tussen deze 2 netwerken, daarom moet er nog een los 2,4 Ghz worden opgezet wat nu dus is gebeurd. 

Het opnieuw aanmelden van de apparaten hoort niet. Probeer op de apparaten die dit ervaren om het netwerk helemaal te verwijderen en om ze daarna opnieuw te verbinden met alleen het 2,4 Ghz netwerk. Bij een Android toestel heet dit bijvoorbeeld Netwerk vergeten wanneer je het netwerk in de instellingen selecteert. 

Ik moest een heel nieuw netwerk aanleggen, dus dit netwerk was nieuw voor alle apparaten. Dan valt er niks te vergeten. 
Een heleboel apparaten bedraad aangesloten. 
Maar nog steeds verliezen ze verbinding. Ook de TV+ box een keer of 3-4 per avond. 
Ook mijn laptop en telefoon hebben vaak geen verbinding, doordat er een zwak signaal is, wordt er dan aangegeven. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 17, 2026

Ik lees dat de apparaten die met een kabel zijn verbonden ook de verbinding verliezen, begrijp ik dat goed? Want dan ligt het niet aan de wifi en vermoed ik dat de hele verbinding wegvalt. 

Wat gebeurt er als je deze tool draait? Geef eerst aan dat het om verbinding via kabel gaat en daarna via wifi. Wifi of internet doet het niet

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 19, 2026

Ik lees dat de apparaten die met een kabel zijn verbonden ook de verbinding verliezen, begrijp ik dat goed? Want dan ligt het niet aan de wifi en vermoed ik dat de hele verbinding wegvalt. 

Wat gebeurt er als je deze tool draait? Geef eerst aan dat het om verbinding via kabel gaat en daarna via wifi. Wifi of internet doet het niet

Nee, de apparaten zijn niet meer bedraad. Ik heb ze bedraad moeten aansluiten, zodat ze gevonden werden, anders zag het netwerk ze niet. (5x sonos speakers, 3x wifi versterkers, printer, kattenluik, 5x smart stekkers, laptop etc.) 
Daarna heb ik ze weer losgekoppeld. Ik kan moeilijk al mijn apparaten bedraad laten. Dan wordt het een wir war aan draden door mijn huis.

Uiteraard heb ik alle tools al tientallen keren doorlopen, vóórdat ik KPN belde, en ook daarna. 
En het gaat om moment opnamen. Vaak is de wifi wel goed, maar een paar keer per dag verliezen de apparaten verbinding vanwege een zwak signaal. Ik moet ze dan (vaak handmatig) opnieuw aanmelden bij internet.  Ook als ik zit te werken op mijn laptop verlies ik vaak contact met internet, en moet ik verversen om weer verder te kunnen, en ben ik al mijn online werk kwijt. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 26, 2026

Ik sta dan ook voor een raadsel. Zou ik ook mee mogen kijken op je verbinding om te kijken of ik iets geks zie? Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan?