Skip to main content
Vraag

Bekabeld netwerk via Experia Wifi traag na softwareupdate Experia Box v10

• November 6, 2025
  • 17 reacties
  • 163 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Wij hebben thuis glasvezel van KPN met een Experiabox v10. Vannacht ontvingen wij de nieuwe software update voor het modem (V10.C.25.08.03). In ons huis staan ook 2 zwarte Experia Wifi versterkers (met 2x 1Gbps ethernetpoorten). Ook deze kastjes hebben nieuwe firmware ontvangen.

De situatie in huis is als volgt:

• Glasvelmodem (1gb abonnement)
    • Experiabox v10 (cat 6 kabel)
      • TV
      • Playstation
      • KPN TV+
      • Experia WIFI (cat 5e kabels)
        • Netgear DS105Ev2 switch (cat 5e kabel)
          • Desktop computer #1
          • Desktop computer #2

Het Experia WIFI kastje zit dus aangesloten met 2 netwerkkabels. 

Hoe het werkte tot vanochtend
Je doet op PC #1 een speedtest, haalt 900+ Mbps, lage latency en ping tijden naar modem

Wat gebeurt er na updates
Op PC #1 haal je tussen de 150-250 Mbps, hoge latency en ping tijden naar modem

De test

• Laptop aangesloten met netwerkkabel aan Experiabox: 900+ Mbps
  • Netwerkkabel tussen Experiabox en Experia WIFI verbonden aan GS105 switch: PC #1 haalt ook 900+ Mbps
  • Netwerkkabels herstellen als voor test, PC #1 haalt weer lage snelheden
  • Experia WIFI punt zonder uplink naar modem, PC #1 geen netwerk (dus wordt niet draadloos verzonden)

Klantenservice
Ruim een uur gebeld met de klantenservice, modem gereset, glasmodem van stroom gehad. Geen verdere verklaring.

Help!
Wat zou dit kunnen zijn….?? Het lijkt wel alsof verkeer van de 2de netwerkpoort op de Experia WIFI draadloos verzonden wordt, of heel slecht werkt .

17 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • November 7, 2025

Het kan zijn dat er geen apparaten meer connecten met de versterkers. Mijn wifi is op sommige plekken in huis ook traag. Na onderzoek kwam ik erachter dat de versterkers geen connectie maken met mijn apparaten. Heb ook nog een oplossing van de KPN ☹️

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 7, 2025

Dank voor het meedenken. Mijn PC is bekabeld aangesloten op de 2de LAN poort van de Experia WIFI, deze zit zelf weer bekabeld aangesloten op het modem, ik verwacht niet dat verkeer van PC naar het internet via WIFI wordt verzonden (omdat alles bekabeld zit). Maar misschien gebruiken niet veel mensen de Experia WIFI ook als mini switch :-)

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 10, 2025

Hi ​@Martijn189nl, wat jammer dat deze update er voor zorgt dat het niet meer helemaal lekker loopt bij jou thuis 😕 Goed dat je er even over aan de bel trekt hier en bedankt ook voor je duidelijke en uitgebreide 1e bericht!
In jouw huidige V10 software, zit een bug waarbij de aanwezigheid van een switch voor problemen kan zorgen in het netwerk. Komt niet vaak voor, maar is toch wel het benoemen waard. Zou je eens kunnen kijken wat er gebeurt als je -puur om te testen dus- die switch er helemaal tussenuit haalt? Als het dan weer in orde is, weten we wat de boosdoener is. 
In dat geval, zou het weer goed moeten gaan als jouw modem over gaat naar de allernieuwste software versie: Experia Box V10: Update naar V10.C.25.08.15  

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 10, 2025

@Maja van KPN Mijn experiabox v10 zit al een paar dagen op software V10.C.25.08.15. De computer heeft tijdens test ook direct op de Experia WIFI poort #2 gezeten. Heb net nog een test gedaan (computer direct verbonden met Experia WIFI), download is max 430 Mbps (met cat 5e kabels), het schommelt alle kanten op, upload is 580 Mbps, je zou zeggen… iets verbeterd, maar ik haalde altijd veel meer download snelheid. Daarnaast nog steeds trage en instabiele WIFI, ben al dagen heel erg ontevreden.

En wat ook vreemd is, mijn computer (Jachtluipaard) zit op poort #2 aangesloten maar volgens topologie niet via 1gbit kabel, maar de lijn is grijs, wat betekend dat?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 10, 2025

Ah inmiddels al de meest recente software dus, jammer dat dit niet een verschil maakt ​@Martijn189nl.
Hoe gaat het met je andere Experia Wifi? Kan je daar goed mee verbinden? Wat gebeurt er als je ze van plek verwisselt?
Het grijze lijntje lijkt te duiden op een weergaveprobleem in de topologie. Bij mijn weten houdt dit in dat het apparaat ‘niet meer verbonden’ is, terwijl je toch wel degelijk verbinding hebt. Hier heb ik niet direct een oplossing voor.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 10, 2025

Beide Experia WIFI punten (firmware EW.C.25.07.04) vertonen hetzelfde gedrag.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 11, 2025

Duidelijk ​@Martijn189nl, dan is het dus niet zo dat het aan 1 specifieke EW zal liggen. Je gaf eerder aan dat het modem gereset was, heb je de EW ook al een reset gegeven? Zo nee, zou je dan nog willen proberen? Rechtstreeks bekabeld op modem aansluiten, géén kabel naar ander apparaat in poort 2, en dan even een uur laten staan. Kan zijn dat dit nog een verschil maakt dus zeker het proberen waard!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 19, 2025

Hoe staat het er nu voor ​@Martijn189nl? Heeft het resetten van de EW geholpen?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 19, 2025

@Maja van KPN ik zat eigenlijk te wachten op een firmware update, de snelheid is nog steeds niet goed, daarnaast zijn er ook aanhoudende klachten met wi-fi (eigen topic), na jaren fan van KPN apparatuur ben ik er wel beetje klaar mee.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 20, 2025

Als het ineens helemaal niet meer na wens werkt, snap ik dat je er een beetje klaar mee bent ​@Martijn189nl, is ook niet zo leuk natuurlijk 😑

Mocht je de EW nog niet gereset hebben, dan raad ik je wel aan om dat alsnog te doen. Dit verzoek komt vanuit de ontwikkelaars van de software, en als dit niet voor verbetering zorgt, kan ik een achterliggende afdeling aansturen die hier samen met jou wat dieper in kan duiken. Die aansturing kan ik pas doen, als de EW een reset hebben gehad.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 20, 2025

Zowel het modem als de Experia wi-fi punten zijn in de afgelopen periode meerdere keren gereset naar fabrieksinstellingen op jullie verzoek. Inmiddels heb ik een Switch gekocht zodat computer niet meer door het EW kastje hoeft, de EW zit nu ook aangesloten op de Switch. Mijn computer haalt nu gewoon weer bijna 900 Mbps.

Ik zal het EW punt nu nogmaals resetten ​@Maja van KPN 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 21, 2025

Ah kijk aan, top dat je - met een omweg 😬- nu weer de 900Mb aantikt ​@Martijn189nl! Ik hoop dat het nog wel een verschil maakt als je de EW nog een keer reset, zo nee dan kan ik alsnog de aansturing voor je doen!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 21, 2025

@Maja van KPN Wat ik vooral erg vervelend vindt is dat ik zelf een switch, a 35 euro heb moeten kopen omdat dit probleem niet goed opgelost kan worden door KPN. De migratie naar KPN software voor zowel mijn v10 modem als beide EW-punten vindt ik matig, qua WIFI is het een drama thuis, langzaam, onderbrekingen, niet correct roamen… Apparaten die op zolder zitten zie ik in toplogie overzicht op het modem verbonden 2 verdiepingen naar beneden.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 24, 2025

Het is heel goed mogelijk dat we dit wél goed op kunnen lossen ​@Martijn189nl, dat is precies waarom ik aan heb geboden om de aansturing naar een achterliggende afdeling te doen. Vanuit die afdeling kan er wat dieper mee worden gekeken naar jouw apparatuur, want dat het zo moeizaam gaat, dat is niet zo als het hoort. 

Als ik nu een melding doorzet voor deze afdeling, wordt je hier binnen een aantal werkdagen over gebeld. Is dat akkoord?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 24, 2025

@Maja van KPN Dat is prima, maar toen de problemen begonnen heb ik 2 dagen telefonisch contact gehad en ben ook teruggebeld door iemand, weet niet of u dezelfde afdeling bedoelt. In dat telefoongesprek was de strekking dat de EW-punten extra LAN poort bedoelt is voor een TV-decoder, niet bedoelt als switch voor andere computers.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 24, 2025

Dat is niet helemaal correct gelukkig ​@Martijn189nl. De poort gaat wel als eerst op zoek naar een tv-ontvanger, maar als die niet gevonden wordt, hoort hij elke ander apparaat met een ethernetaansluiting van een goede verbinding te voorzien. 
Je bent teruggebeld vanuit een klacht, dat is niet dezelfde afdeling geweest als die ik nu aan ga sturen. Je kunt binnen 5 werkdagen een telefoontje van ze verwachten!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • December 3, 2025

Ik begrijp dat er nog geen contact met je op is genomen ​@Martijn189nl 🙁Niet zoals het hoort natuurlijk en daarom ga ik nu even navraag doen bij de betreffende afdeling!