Skip to main content
Beantwoord

Experia Wifi punt is stuk. Wifi lampje gaat ook niet meer aan.

• September 6, 2025
  • 29 reacties
  • 382 keer bekeken

1 van de 2 experia wifi punten in mijn huis doet t niet meer. Het wifi lampje brandt niet meer. Reset heeft geen effect. Elders in netwerk pluggen ook niet (ik heb meerdere wifi punten de andere werkt nog wel).

Type arcadyan zwart vierkant

Voeding werkt

Power lampje werkt

Via kabel doorlussen werkt

Wifi werkt niet

Webinterface niet toegankelijk

Mijnmodem.kpn geeft aan dat er een issue is maar ik kan t niet oplossen.

Gekregen: in een ver verleden gratis opgestuurd.

Kan ik een vervangende krijgen?

Beste antwoord door Ik_Combineer

Nee. 
Hoewel je de experia wifi in het verleden kosteloos hebt ontvangen was dit wel een kado en werd het jouw eigendom. Hier zat twee jaar garantie op. En ik weet toch vrij zeker dat je ze al langer dan twee jaar hebt.

29 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • September 6, 2025

Nee. 
Hoewel je de experia wifi in het verleden kosteloos hebt ontvangen was dit wel een kado en werd het jouw eigendom. Hier zat twee jaar garantie op. En ik weet toch vrij zeker dat je ze al langer dan twee jaar hebt.

JanD
Superuser
  • September 6, 2025

Beste ​@Anonymuis als je de wifipunten van plaats wisselt, verplaatst het probleem zich dan ook?

Je kunt ze niet meer nieuw kopen, nog wel op diverse verkoopsites en/of kringloopwinkels.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 7, 2025

Beste ​@Anonymuis als je de wifipunten van plaats wisselt, verplaatst het probleem zich dan ook?

Je kunt ze niet meer nieuw kopen, nog wel op diverse verkoopsites en/of kringloopwinkels.

Beste ​@JanD inderdaad, dan is het probleem gewoon ergens anders.

Ik ga iets nieuws verzinnen, zolang het maar niet huren is. Tijdelijke oplossing is er met een fritzbox router als accesspoint, al doet dat ding niet meer dan 20Mbit.

Werkt een superwifi punt samen met experia wifi punten? Of is t beter maar meteen helemaal over te gaan naar iets nieuws? 

JanD
Superuser
  • September 7, 2025

Beste ​@Anonymuis als alle apparaten de nieuwste KPN software hebben wel.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 7, 2025

Waarom niet huren? Bezit wordt in dezen overschat. Bij huur wordt een defecte gewoon vervangen.

Die vierkante zwarte zijn al een jaar of 8 oud. Deze heb je indertijd gekocht à € 80 of als (welkomst)cadeau gehad. Is dus je eigendom.

Die beginnen nu te overlijden. Eerder ook al een melding op het forum dat ie niks meer deed daar.

KPN heeft nu de SuperWifi 2. 

Deze kun je kopen of huren.

Werkt een superwifi punt samen met experia wifi punten?

Nee, de oude Experia Wifi ondersteunt geen Mesh.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 7, 2025

@PeterG is gewoon een rekensom

Uitgaande van weer 8 jaar

2.49/maand*12maanden*8jaar=239.04 euro

Een nieuwe kost me 99.50 euro

Het gaat alleen maar fout als ie binnen 4 maar buiten 2 jaar (garantie) kapot gaat.

Dat risico is t me wel waard. Die dingen hebben allemaal een badkuip curve qua reliability. Dus er gaan er maar heel weinig kapot na 2 jaar.

JanD
Superuser
  • September 7, 2025

Beste ​@Anonymuis ik weet niet hoe jij aan €99,50 komt, maar een SW#2 kost ongeveer €61,50 in de KPN-winkel, bij de monteur of via de wifimanager.

Je zult waarschijnlijk op de KPN  webshop hebben gekeken, daar kost deze inderdaad duurder, omdat daar niet gecontroleerd kan worden of je een bestaande klant bent.

• September 7, 2025

De Experiawifi ondersteunen inderdaad niet het mesh protocol (802.11 s) dus kunnen niet onbedraad met andere punten comuniceren (wifi backhaul) echter de belangrijkste functies bandsteering en roaming zijn wel degelijk aanwezig. 802.11 k v r. Kortom ja zeker ook zonder de nieuwe KPN software werkt alles met elkaar samen. Enkel het instellen kan lastig zijn.

Waar zijn de wifipunten voor nodig wat moeten ze wel of niet kunnen. Met koop zou ik geen provider apparaten aanbevelen zeker niet nu KPN eigen software heeft wat blijkbaar nog niet is te installeren op een verbinding van een andere provider. Kortom bij eventuele  overstap zijn deze beperkt bruikbaar.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 7, 2025

@JanD dan wordt mn berekening toch alleen maar maar meer in t voordeel van kopen?

@Rowi. Uiteindelijk is het alleen maar wifi genereren op verschillende bedraade punten vanaf de router. 1 wifipunt per verdieping is dan voldoende mits de router mee doet heb ik dan 2 repeater punten nodig. Minder is gewoon ergens geen verbinding hebben.

Dat t met een andere provider niet zou kunnen werken is wel nuttige info waar ik mee verder kan, vendor lockin wil ik ook niet zomaar accepteren als ik er zelf geld voor neer moet leggen.

• September 7, 2025

@JanD dan wordt mn berekening toch alleen maar maar meer in t voordeel van kopen?

@Rowi. Uiteindelijk is het alleen maar wifi genereren op verschillende bedraade punten vanaf de router. 1 wifipunt per verdieping is dan voldoende mits de router mee doet heb ik dan 2 repeater punten nodig. Minder is gewoon ergens geen verbinding hebben.

Dat t met een andere provider niet zou kunnen werken is wel nuttige info waar ik mee verder kan, vendor lockin wil ik ook niet zomaar accepteren als ik er zelf geld voor neer moet leggen.

Helder inderdaad zou kopen voordeliger kunnen zijn, maar houd wat ik schreef in gedachte. Wil je alles vanuit 1 omgeving kunnen instellen dan zijn de EW2 modellen handig. Welke KPN modemrouter heb je nu met welke software?

Want dit is natuurlijk wel even iets om op door te borduren voor je onnodige uitgaven doet.

Wifi werkt niet

Webinterface niet toegankelijk

Mijnmodem.kpn geeft aan dat er een issue is maar ik kan t niet oplossen

Wat werkt niet? Hoe weet je dat de wifi van de EW niet werkt. Kan je wel direct via 192.168.2.150 inloggen in de webgui van de EW zelf of het ip adres wat in de webgui van je KPN modemrouter staat bij verbonden apparaten van de arcadyan Experiawifi?

Je bent op de hoogte van de mogelijke software verschillen tussen de diverse modems en de accespunten dat zal het niet toegankelijk zijn van de interface deels verklaren.

https://community.kpn.com/product-updates

https://community.kpn.com/product-updates/experia-wifi-update-naar-ew-c-25-07-04-637449

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 7, 2025

Wifi kijkt niet naar "een verdieping".

Ik heb 2 etages boven mij nog 3 streepjes (/4). Met het modem in mijn huiskamer. 

• September 7, 2025

Wifi kijkt niet naar "een verdieping".

Ik heb 2 etages boven mij nog 3 streepjes (/4). Met het modem in mijn huiskamer. 

Dat staat en valt met de gebruikte bouw materialen en wat er op de vloer ligt. In een vorige woning met betonnen vloeren en laminaat met aluminiumfolie ondervloer. Waren per woonlaag 1 wifi punt echt een must, vooral omdat daar de modemrouter in de meterkast zat opgesloten. Met glasvezel kan je deze natuurlijk wel naar een meer centrale plek verplaatsen echter niet zo makkelijk zonder zichtbare bekabeling. 

Waar we nu wonen hebben we in de kamer rechtsboven de box 12 ook bruikbaar internet via wifi echter in de andere twee kamers op die etage totaal niet kortom daar staan een Experiawifi.

Voor nu ben ik eerst benieuwd naar dat Webinterface probleem. En hoe is vast gesteld dat de wifizender niet zou werken.

Er kan inderdaad sprake zijn van een defect jarenlang 24/7 aan eist zijn tol maar voor nu zou ik het in de updates zoeken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 7, 2025

@Rowi.

Ik heb de experiawifi altijd op een bedraad punt op de 2e verdieping gehad. Dat werkte ineens niet meer. De printer die via kabel doorgelust was, was gewoon bereikbaar.

Laptop op de printerkabel: werkt ook

Laptop zonder experia direct aan kabel: werkt ook

Wifi lampje brandt niet, gaat alleen bij boot heel even aan. Daarna alleen een lampje voor powerstatus. 

Ik kan niet naar die webpagina als de experia aan staat. In de modeminterface komt hij terecht op 192.168.2.33 met een indicatie van een probleem. De webpagina op dat adres laadt niet, maar de printer is dus wel bereikbaar via de doorgeluste kabel (printer heeft geen wifi optie want oud, en werkt alleen nog via een linux printer server). 

Wissel ik de experia wifi om, dus 1e verdieping gaat naar 2e. Dan heb ik direct wifi op de 2e. Op de 1e is er dan geen wifi.

@PeterG ik heb een nogal groot nieuwbouwhuis, wifi komt hier al nauwlijks door een muur. Laat staan een woonlaag.

• September 7, 2025

@Rowi.

Ik heb de experiawifi altijd op een bedraad punt op de 2e verdieping gehad. Dat werkte ineens niet meer. De printer die via kabel doorgelust was, was gewoon bereikbaar.

De printer zit op een vrije netwerkpoort van de Experia wifi lees ik dit goed?

Als je een wifi analyser app gebruikt zie je dan of dit punt een signaal geeft?

Zoals ik het nu lees kan de wifichip inderdaad kapot zijn. Heb je de spanning er al eens afgehaald of de reset knop achterop gebruikt.

De leds zijn niet even betrouwbaar sinds de laatste updates. Diverse apparaten die enkel via wifi kunnen verbinden worden domweg bedraad weergegeven.

En nogmaals welke Experiabox heb je met welke software. Zie je de accespunten op het scherm waar je inlogt?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 7, 2025

@Rowi. Ja dat lees je goed.

De wifianalyser ziet het punt niet. Daar staat 1 extender, de 2e komt er nooit bij te staan.

Extra antwoorden: ik heb een kpn box 12 sagemcomFast5359_kpn. Software, v12.c.25.06.06, dat verzorgt kpn, dus ik kijk er zelf niet naar.

Ik heb m meerdere keren verplaatst, dus ja spanning is er af geweest. De reset knop lijkt niet veel te doen. Volgens de kpn helpfunctie moeten na 10 seconden alle ledjes uit en aan gaan. Maar dat gebeurd niet.

In de thuisnetwerk topologie staat geen extender maar wel een apparaat dat ik herken als extender. Die is via een switch aangesloten, misschien daarom niet in de topologie. Maar die heeft de naam van de werkende experia wifi. De andere (met t wifi probleem) komt niet in de lijst van apparaten voor.

• September 7, 2025

@Rowi. Ja dat lees je goed.

De wifianalyser ziet het punt niet. Daar staat 1 extender, de 2e komt er nooit bij te staan.

Extra antwoorden: ik heb een kpn box 12. Software, geen idee, dat verzorgt kpn, dus ik kijk er niet naar.

Met de box 12 zou je als 192.168.2.254 opent dit moeten zien.

Bij het netwerk icoon zou je de status van de EW moeten zien.

Zie je de indicatie van het probleem op de Topologie pagina via Thuis netwerk? Of al op het inlog scherm. 

Als de andere helemaal niet in de topologie voorkomt lijkt het alsof ook de poorten defect zijn van dat exemplaar heb je de kabel al eens van poort gewisseld?

Het lijkt er steeds meer op dat de ene defect is ,het is dan wel vreemd dat een hierop aangesloten printer of laptop wel verbinding krijgt. Dat spreekt mijn gedachte over de netwerkpoorten tegen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 7, 2025

Ik krijg daar te zien dat er geen extenders zijn. Dus ook die, die nu werkt zie ik niet als extender. Maar dus wel in de lijst van apparaten. En hij werkt ook gewoon. Misschien dus beiden richting einde levensduur. Of misschien dat die experia wifi nu zo oud zijn dat ze daar niet als extender in staan.

Verder de zelfde info als in uw screenshot qua software en ui versie

• September 7, 2025

Ik krijg daar te zien dat er geen extenders zijn. Dus ook die, die nu werkt zie ik niet als extender. Maar dus wel in de lijst van apparaten. En hij werkt ook gewoon. Misschien dus beiden richting einde levensduur. Of misschien dat die experia wifi nu zo oud zijn dat ze daar niet als extender in staan.

Dat je de goede niet ziet op het start scherm kan aan de verbinding via de switch liggen.

De topologie deugt hoe dan ook nog niet.

Ik zie 0 apparaten verbonden terwijl boven zeker 3 apparaten verbonden zijn via wifi terwijl deze alle drie bij lan staan vermeld. Heb je de 'defecte' EW ook al eens direct met een korte kabel op de box 12 aangesloten. En eventueel de Box12 herstarten.

Hoewel ik meer en meer overtuigd ben van een defect. Je kan een EW via marktplaats zien te vinden als je hier tevreden over bent. Anders iets anders overwegen dat is jouw beslissing. Vandaar mijn eerdere vraag heb je bijvoorbeeld apparaten die wifi 6 ondersteunen? De bandbreedte of snelheid laat ik buiten beschouwing.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 8, 2025

Heb je de 'defecte' EW ook al eens direct met een korte kabel op de box 12 aangesloten. En eventueel de Box12 herstarten.

Hoewel ik meer en meer overtuigd ben van een defect. Je kan een EW via marktplaats zien te vinden als je hier tevreden over bent. Anders iets anders overwegen dat is jouw beslissing. Vandaar mijn eerdere vraag heb je bijvoorbeeld apparaten die wifi 6 ondersteunen? De bandbreedte of snelheid laat ik buiten beschouwing.

Ja direct op de box12 geeft t zelfde resultaat ook met een reboot.

Ik heb wel wat apparatuur die wifi6 doen, maar dat zijn dan telefoons en volgens mij ook werklaptops. Niet iets waar we intern veel data mee verschepen, dat wordt dan allemaal gelimiteerd door de internet aansluiting 500/500Mbit. Dat is niet zo spannend voor wifi5 en zelfs 2.4 kan daar met een goed protocol (ac) overkill zijn. En daarnaast, vaak is de source al niet eens snel genoeg.

Ik ga eens op marktplaats kijken. Scheelt vast een hoop geld.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • September 8, 2025

Ik heb hier ook nog diverse van die KPN experia’s (hele partij uit kringloop 🤗) in gebruik/beheer bij kennis bedrijf.
Werken helemaal prima tot nu toe.
Dat er één het kan begeven kan altijd (adapters al eens omgewisseld?) , maar ze gaan echt niet zomaar stuk natuurlijk.
Je kan de experia's eens los van de KPN box resetten en proberen ze dan benaderen via PC/laptop/phone?
Zo kan ik ze ook configureren/gebruiken bij Ziggo bijvoorbeeld.

• September 8, 2025

Goede tip van Doman inderdaad een laptop regelrecht bedraad aansluiten. Via wifi kan trouwens ook je zou dan de oorspronkelijke fabrieks SSId moeten zien. Afhankelijk van de firmware versie echter dat is een vermoeden.

Heerlijk een nuchtere Muis inderdaad is er niets mis met met wifi 4 en 5. Voor ons met een 200 Mb abonnement heeft wifi 6 meer nut vanwege andere zaken niet de bandbreedte. In ieder geval succes. Ik ben benieuwd naar je keuze, als die twee van mij het begeven heb ik nog een ouwe Sitecom die ik als accespunt kan instellen, anders moet ik ook gaan nadenken wat ik doe.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 8, 2025

Dat er één het kan begeven kan altijd (adapters al eens omgewisseld?), maar ze gaan echt niet zomaar stuk natuurlijk.
Je kan de experia's eens los van de KPN box resetten en proberen ze dan benaderen via PC/laptop/phone?

Omwisselen heb ik al een keer gedaan, dat is t niet.

Direct inpluggen ga ik nog eens proberen, dat wordt wel iets dat even gaat duren want: druk.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • September 8, 2025

Lees/begrijp ik hier nu uit dat de KPN Experia WiFi modules met de nieuwe firmware niet meer zonder KPN router zijn te gebruiken/beheren??? 😐
Hoe zit dat precies?

We updaten de Experia Wifi naar de nieuwste software: KPN Software. Zo wordt ook dit wifipunt onderdeel van de KPN Software familie.

Géén eigen webinterface voor de Experia Wifi

Het belangrijkste verschil met de oude firmware is dat de Experia Wifi met KPN Software geen eigen webinterface heeft. Alle functionaliteit rondom inzicht en bediening gaat via het hoofdapparaat (met KPN Software) waarop de Experia Wifi is aangesloten.

​ 

• September 8, 2025

@Doman 

Het is hier of topic maar .....

Ja dat lees je goed. Met de nieuwe software zijn deze wifi punten nagenoeg net zo onbruikbaar bij een overstap naar een andere provider als de Pods van Ziggo.

Waar zowel de Experia Wifi als de Super Wifi 1 eerder als stand alone product bruikbaar waren is dat met de nieuwe software bijna onmogelijk geworden.

Nog niet zo lang geleden was daar op het forum van de oranje provider een topic over. Die specifieke klant was eigenlijk net te laat overgestapt. 

De Box 12 en de andere Experiaboxen zijn de Master toestellen die alle wifi punten aansturen. In principe kan je zonder teveel problemen een mix van de Experia Wifi en de Super Wifi 1 en 2 beheren vanuit een omgeving. Voorheen moest van de v10 de wifi juist uit in combinatie met de Experia Wifi.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Anonymuis, welkom op onze community! Ik zie dat jullie al goed in gesprek zijn, mocht je verder nog vragen hebben dan weet je ons te vinden!