Skip to main content
Update

Experia Wifi: Update naar EW.C.25.14.02

Categorie:Experia Wifi
  • December 6, 2025
  • 130 reacties
  • 2410 keer bekeken
Toon eerste bericht

130 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Vandaag handmatig de Box 12 van de recente software voorzien.

Bij de EW is nu inderdaad nieuw tabblad verschenen maar er staat nog niks klaar.

Heb jij handmatig de Box12 update gedaan vanaf de oude software (niet KPN software)? Dan zou EW in z'n geheel toch niet meer moeten werken omdat eerst EW naar de KPN software moet (of in ieder geval gelijktijdig).

Bij mijn ouders draait alles nog op de oude software (niet KPN software) en er is nog geen SMS gekomen dat er een update komt. Ik wil dit wel forceren als ik dat kan, vandaar mijn vraag.

Edit: antwoord van Erik kruiste mijn post. Ik moet geduld hebben tot mijn ouders een SMS krijgen 😀

• December 17, 2025

@Roy74  ik zat al op de nieuwe software met de box 12  maar nu handmatig overgegaan naar V12.C.25.08.16 ik had natuurlijk naar de laatste versie moeten schrijven. Excuus voor die onduidelijkheid.

Terzijde viel mij nu net op dat de EW niet meer standaard 192.168.2.150 of 15 krijgt, bij mij is dat 192.168.2.1.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

@Roy74  ik zat al op de nieuwe software met de box 12  maar nu handmatig overgegaan naar V12.C.25.08.16 ik had natuurlijk naar de laatste versie moeten schrijven. Excuus voor die onduidelijkheid.

Terzijde viel mij nu net op dat de EW niet meer standaard 192.168.2.150 of 15 krijgt, bij mij is dat 192.168.2.1.

Duidelijk. Maar dan werkt EW in zijn geheel niet als het goed is want die zou op de oude niet compatibel firmware zitten. Je wacht nu op die update.

Vraag dat omdat mijn ouders ook deze combi hebben. Ik heb zelf een Superwifi en geef die vanavond handmatig een schop. Die optie zag ik bij mij in box12 nu ook beschikbaar.

• December 17, 2025

Duidelijk. Maar dan werkt EW in zijn geheel niet als het goed is want die zou op de oude niet compatibel firmware zitten. Je wacht nu op die update.

Vraag dat omdat mijn ouders ook deze combi hebben. Ik heb zelf een Superwifi en geef die vanavond handmatig een schop. Die optie zag ik bij mij in box12 nu ook beschikbaar.

Ik wacht op de update die in dit topic is aangekondigd.

De EW horen ten alletijde te blijven functioneren ook met de oorspronkelijke software en de Box 12 op de KPN software, maar dan als standalone accespunt. Dat is wezenlijk niet anders dan een accespunt van welke fabrikant dan ook.

De enige incompatibiliteit is het niet overnemen van de gegevens uit een kpn modemrouter. En eerlijk gezegd maakt deze nieuwe software de EW waarschijnlijk onbruikbaar bij de overstap naar een andere provider. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • December 17, 2025

@Erik van KPN vanavond ingelogd op mijn v10 modem, de EW kastjes zijn al een tijdje EW.C.25.07.04, ik zie nu echter  de volgende melding'

• December 18, 2025

Dan is het dus vrij snel na de laatste reactie van Erik gelukt om dit klaar te zetten.

"Updaten van ons uit gaat groepsgewijs. En hopelijk deze week nog kunnen we de update ook voor handmatig uitvoeren beschikbaar zetten."

Kortom zojuist even gekeken en ik zag voor mij  EW ook de upgrade knop dus over een  minuut of tien moet het klaar zijn. Nu vraag ik mij wel af is het een upgrade of een update? De switch naar de KPN software was voor mij een  upgrade, dit zie ik als een update.

Tien minuten verder en het is afgerond. Zonder te hoeven wachten op een push vanuit KPN.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Martijn189nl, je kunt de Upgrade knop indrukken inderdaad. Daarmee ga je naar de laatste versie zoals Rowi al aangeeft 🙂

JanD
Superuser
  • December 18, 2025

Vandaag via de MijnKPN-app succesvol automatisch geupdated naar de nieuwste versie.

• Topper
  • December 20, 2025

@edwinf, als jij de inlogpagina van je modem opent dan zit daar een netwerkknopje, onder de afbeelding van je modem. Als je daarop klikt, zie je dan wel alle drie je EW’s? 

Nee. Alleen de 2 werkende EW worden getoond

Dan is deze derde EW in z'n geheel niet gemigreerd, ​@edwinf. Zou je daarvoor eens het volgende willen doen:

1. Ontkoppel deze EW van je modem
  2. Reset je modem en wacht tot hij weer helemaal opgestart en werkzaam is
  3. Plug de EW rechtstreeks bekabeld in op je modem
  4. Reset de EW en laat hem een uurtje met rust

Daarna zou hij ook gemigreerd moeten zijn.

@Erik van KPN Helaas , dat werkte ook niet . EW krijgt wel een ipaddres, port 53 staat open .maar mac-address is vreemd 00:00:00:00:00:01  en hij blijft alleen ssid softathome uitzenden. Niet zichtbaar op inlogscherm

• Topper
  • December 25, 2025

Beste KPN, Erik van KPN, ik heb een soort gelijk probleem als Edwinf. Ik heb een twee (zwarte) Experia access points en 1 Superwifi 2 alle drie bedraad gekoppeld aan een Box 12. De SuperWifi is netjes zichtbaar in de weginterface van mijn modem en MijnKPN app. Echter de twee Experia niet. Na de omruil van mijn oude modem (v10) met de v12 heb ik deze ook handmatig moeten configureren om mijn eigen wifi-instellingen te krijgen. Als ik inlog op de weginterface van de Experia zie ik dat ze software versie 1.00.41 draaien en als ik op de upgrade knop klik krijg ik te zien dat de laatste versie al draait (zie bijgevoegd screenshot).

Op de Box 12 web interface zie ik de Experia als gewoon aangesloten devices maar dus niet als Wifi extenders.

Ik heb de helpdesk al gebeld en samen met een aardige medewerker heb ik al de ook hierboven genoemde stappen geprobeerd. Ontkoppelen, harde reset, weer rechtstreeks koppelen en wachten. helaas werkte het niet en gaf de medewerker het op.

Hebben jullie enig idee hoe dit op te lossen?

Als dit niet remote kan, dan zou ik het niet meer dan logisch vinden dat beide experia boxen kosteloos vervangen zouden worden door versies die wel de nieuwe software kunnen draaien en ook in sync met mijn moden komen, zodat ik 1 wifi-netwerk heb en niet eww aparte.

Bij voorbaat dank en vriendelijke groet,

Fabian

• December 25, 2025

@Faab1000 

Er zal toch een reden zijn dat de twee Experiawifi niet eens de EW.C.25.07.04 software hebben gekregen. 

Ik lees een wisseling van de v10 naar de Box12 had deze al de nieuwe kpn software? En wanneer heeft de wisseling plaatsgevonden minder dan 5 maanden geleden? 

Ik vraag mij ook af wanneer die SW2 de nieuwe software heeft gekregen. Het is niet logisch dat deze wel is gemigreerd maar de EW niet.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Faab1000, als 1 apparaat wordt bijgewerkt is het het beste als ze allemaal automatisch worden bijgewerkt natuurlijk. Als een deel is bijgewerkt en sommigen nog niet, zal de rest natuurlijk ook nog bijgewerkt worden. Ze hoeven daarvoor niet vervangen hoeven worden hoor.

Bij de stappen die je met de klantenservice had gedaan, had je daarbij ook het modem gereset, of alleen de wifi punten? Het modem is daarbij ook belangrijk, die meldt zich daarbij ook opnieuw aan bij de updateservers. Als het modem niet (goed) bereikbaar was toen de update gepusht werd, kan het zijn dat het niet volledig was gedaan. Na die reset zal het modem weer goed bereikbaar zijn en kan de update alsnog naar de resterende apparaten kunnen gaan. Als het niet meteen na de reset gebeurde is dat geen probleem dus.

• Topper
  • December 25, 2025

Hoi ​@Faab1000, als 1 apparaat wordt bijgewerkt is het het beste als ze allemaal automatisch worden bijgewerkt natuurlijk. Als een deel is bijgewerkt en sommigen nog niet, zal de rest natuurlijk ook nog bijgewerkt worden. Ze hoeven daarvoor niet vervangen hoeven worden hoor.

Bij de stappen die je met de klantenservice had gedaan, had je daarbij ook het modem gereset, of alleen de wifi punten? Het modem is daarbij ook belangrijk, die meldt zich daarbij ook opnieuw aan bij de updateservers. Als het modem niet (goed) bereikbaar was toen de update gepusht werd, kan het zijn dat het niet volledig was gedaan. Na die reset zal het modem weer goed bereikbaar zijn en kan de update alsnog naar de resterende apparaten kunnen gaan. Als het niet meteen na de reset gebeurde is dat geen probleem dus.

Dank je voor de reactie Jasper. Ja, ik heb toen ook het modem gereset, en alleen 1 Experia box er aangekoppeld, rechtstreeks met een UTP-kabel. Maar ook dat hielp niet. Mijn modem heb ik vorige week vervangen, maar weet niet of het probleem daarvoor ook al bestond. Ik weet niet anders dat de Experia dozen via de eigen web moest bereiken en configureren. Ze draaien ook sinds jaar en dag 1.00.41 dus ze hebben ergens in het verleden die update dus al gemist, neem ik aan. Zowel de Box 12 als de SW2 zijn wel recentelijk geüpdatet naar de laatste versies (25.08.16 resp. 25.05.08).

Als ik inlog op de geresette Experia dan zie ik dit in de log:

25.12.2025 13:39:43 HTTP-Can't connect to auto upgrade server.

25.12.2025 13:39:38 HTTP-Can't connect to auto upgrade server.

25.12.2025 13:39:14 OWL-Sync passwd done.

25.12.2025 13:38:57 HTTP-Key parameters are modified from 192.168.2.74 on Change default password

25.12.2025 13:38:39 HTTP-User login from 192.168.2.74.

25.12.2025 12:54:45 NTP-Time Server successfully connected and time synchronisation achieved.

25.12.2025 12:02:58 HTTP-User login again from 192.168.2.74.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Helder. Ook voor de zekerheid, bij het resetten van de Experia Wifi gaan alle lampjes branden op het moment dat je de resetknop ingedrukt houdt? Als je de knop daarna loslaat gaan alle lampjes ook één voor één weer aan? 

Zo ja, dan resetten ze in elk geval goed. Dan ben ik benieuwd, zijn de Experia Wifi rechtstreeks bekabeld aangesloten op je modem? Hier zit geen switch tussen bijvoorbeeld?

• Topper
  • December 25, 2025

Helder. Ook voor de zekerheid, bij het resetten van de Experia Wifi gaan alle lampjes branden op het moment dat je de resetknop ingedrukt houdt? Als je de knop daarna loslaat gaan alle lampjes ook één voor één weer aan? 

Zo ja, dan resetten ze in elk geval goed. Dan ben ik benieuwd, zijn de Experia Wifi rechtstreeks bekabeld aangesloten op je modem? Hier zit geen switch tussen bijvoorbeeld?

Klopt, na ongeveer 10 seconden ingedrukt houden van de rest-knop gaan alle 4 de lampjes even knipperen en dan herstart de Experia en komt hij terug met default settings. En ja de Experia had ik direct met kabel aan modem (port Ethernet3). Nu al 4x gedaan en inmiddels ook meer dan 2 uur gewacht, maar zonder succes.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn om te weten, dank voor het snelle terugkoppelen ​@Faab1000

We zien in de praktijk ook dat het volgende vaak helpt: zorgen dat er geen andere netwerkapparatuur is aangesloten op het modem op het moment dat je de achterlopende Experia Wifi's alsnog probeert up te daten (dus alle andere netwerkpoorten van het modem even leegtrekken, en ze dan nogmaals resetten). 

Zou je dit nog willen proberen? Ik ben benieuwd hoe het dan gaat. 

• December 25, 2025

@Faab1000 probeer met het advies uit de laatste reactie van Sanne poort 1 eens al klinkt dat misschien vreemd.

Ik lees net dat je de v10 pas recent hebt vervangen dan is het niet heel vreemd dat je EW nog niet zijn gemigreerd. De versie die je nu hebt is de voorbereiding voor de nieuwe software.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • December 25, 2025

Kortom zojuist even gekeken en ik zag voor mij  EW ook de upgrade knop dus over een  minuut of tien moet het klaar zijn. Nu vraag ik mij wel af is het een upgrade of een update? De switch naar de KPN software was voor mij een  upgrade, dit zie ik als een update.

Ja, zo zou ik het ook zien. Maar in de interne terminologie binnen dit hele project worden die termen al de hele tijd precies andersom gebruikt. Waarschijnlijk vanuit het idee dat een upgrade expliciet impliceert dat je naar een verbeterde/hogere versie gaat. En update meer algemeen een nieuwere/andere versie betekent. Maar hier op de Community houden we in principe update aan voor van KPN Software versie x naar een hogere versie gaan, en migratie voor de overgang van de oudere firmware naar KPN Software.

Fijn om te weten, dank voor het snelle terugkoppelen ​@Faab1000

We zien in de praktijk ook dat het volgende vaak helpt: zorgen dat er geen andere netwerkapparatuur is aangesloten op het modem op het moment dat je de achterlopende Experia Wifi's alsnog probeert up te daten (dus alle andere netwerkpoorten van het modem even leegtrekken, en ze dan nogmaals resetten). 

Zou je dit nog willen proberen? Ik ben benieuwd hoe het dan gaat. 

En, mocht dit ook niet voldoende zijn, dan kun je nog proberen om als enige andere netwerkapparaat een van de wel gemigreerde SuperWifi punten even rechtstreeks bekabeld aan te sluiten op de V10. En dan vervolgens de EW opnieuw resetten en een uurtje wachten. We zien dat dit helpt als het om dezelfde soort wifipunten gaat, maar hopelijk helpt het ook bij een SW2-EW combi.

• Topper
  • December 27, 2025

Hi Erik en Sanne,

Alle bovenstaande opties geprobeerd. Ik had al met de medewerker van de helpdesk alleen de EW direct aan het modem gehangen en allebei herteld naar fabrieksinstellingen. Hij was toen gekoppeld aan Eth3 en net weer geprobeerd aan Eth1 maar hetzelfde resultaat. De EW blijft standalone draaien op versie 1.00.41 en bij een handmatige poging voor Upgrade geeft hij aan dat hij al de laatste versie heeft. Is het mogelijk dat jullie een andere EW opsturen die wel al de nieuwe software heeft? Of anders een monteur die de software met een laptop kan upgraden?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Jammer dat het niet lukt. Je kunt dan het beste toch weer telefonisch contact opnemen. Dan kan er een storingsformulier voor je ingevuld worden en dan kan een speciaal team hier even naar kijken. Zij bepalen dan even wat het beste is in dit geval. 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld door de klantenservice op een moment dat jou uitkomt.

• Topper
  • December 27, 2025

Jammer dat het niet lukt. Je kunt dan het beste toch weer telefonisch contact opnemen. Dan kan er een storingsformulier voor je ingevuld worden en dan kan een speciaal team hier even naar kijken. Zij bepalen dan even wat het beste is in dit geval. 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld door de klantenservice op een moment dat jou uitkomt.

Dank je. Inmiddels een afspraak gemaakt en er komt een monteur langs komende dinsdag.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn! Ik hoop dat die het snel opgelost heeft. Laat je weten hoe het gegaan is? 🙂

• Topper
  • December 30, 2025

Fijn! Ik hoop dat die het snel opgelost heeft. Laat je weten hoe het gegaan is? 🙂

Monteur is geweest. De enige oplossing was het vervangen van beide EW’s met SW2’s. Deze heb ik dus maar aangeschaft en nu draait alles prima en up-2-date. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • January 1, 2026

@Erik van KPN 
Ik constateer nog wel iets bijzonders.
Ik heb 4 Experia Wifi punten en die heb ik allemaal een eigen naam gegeven in plaats van de standaard EW-1, EW-2, enze.
Nu is het zo dat ik zeer regelmatig deze namen opnieuw moet instellen.
Bij verbinding verlies met 1 van de punten komt deze vaak weer online met een generieke naam.
Ook bij het opnieuw opstarten van het netwerk hebben vaak 2 van de 4 weer een generieke naam.
Dit lijkt totaal willekeurig welke dat zijn.
Zowel mijn modem V10 en de Experia Wifi punten draaien op de laatste firmware.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Woetter22, dat ze elke keer hun naam vergeten is niet handig inderdaad, dan weet je niet welke waar staat als je in de interface staat. Vergeten ze hun naam altijd nadat ze de verbinding verliezen of opnieuw opstarten, of kan dat ook zomaar gebeuren terwijl ze wel verbinding houden? Het zou misschien kunnen dat zoiets het veroorzaakt, dan kunnen we dat zo compleet mogelijk doorgeven.