Skip to main content
Update

Experia Wifi: Update naar EW.C.25.14.02

Categorie:Experia Wifi
  • December 6, 2025
  • 130 reacties
  • 2410 keer bekeken
Toon eerste bericht

130 reacties

• January 6, 2026

Beste ​@Rowi. zelf heb ik ook een EW naast de V10, maar niet aangesloten.

Ik wil je helpen door jouw situatie na te bootsen

Hoe heb je de wifi-instellingen op de router staan en hoe op de EW?

Hoe wil je de instellingen op beide apparaten precies, dan probeer ik dat na bootsen .

Dat kan je allemaal lezen in mijn bericht.  Het gaat maar om 1 ding als jij in je v10( ik heb de box12) bij de wifi instellingen bijvoorbeeld de kanaalbreedte veranderd en opslaat nemen de EW dit dan over. En als je op een EW iets veranderd wordt dat bewaard.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hey ​@Theo v H. We gaan dit even meenemen naar het modem team. Voor nu heb ik er nog geen verklaring voor of weet ik niet of er aan gewerkt wordt. Als we nog vragen hebben of meer willen weten over je situatie, dan komen we er even op terug. 

En voor jou ​@Rowi. heb ik dan de onvermijdelijke vraag: Heb je de Box 12 al eens een fabrieksreset gegeven? 

• January 6, 2026

En voor jou ​@Rowi. heb ik dan de onvermijdelijke vraag: Heb je de Box 12 al eens een fabrieksreset gegeven? 

Ik voelde die vraag al aankomen. De laatste keer is ongeveer 3 weken geleden afgaande op de operationele tijd. 2 weeks 6 days 5 hours 22 minuten. Hoewel dat waarschijnlijk meer de update van de box12 betreft dat zal niet als fabrieksreset gelden.

Aangezien de boel verder functioneert ga ik voor dit gedrag de boel nog geen fabrieksherstel geven.

Als bij ​@JanD of een  andere EW gebruiker veranderingen van de wifi-instellingen wel worden bewaard wil ik dat nog overwegen. 

JanD
Superuser
  • January 6, 2026

Ik ga er morgen mee aan de slag ​@Rowi. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dat geldt niet als een fabrieksreset inderdaad, maar ik begrijp dat je die handeling liever niet uitvoert. Heb zelf ook wat instellingen in het modem staan en zou er tegenop zien om dat weer opnieuw erin te moeten zetten. 

Dan wachten we eerst even wat de resultaten zijn bij ​@JanD 🙂

• January 6, 2026

Waarschijnlijk zoals al eens eerder het geval was maakt de Box12 geen verbinding met het systeem waar die gegevens worden opgeslagen. Dat is in ieder geval mijn voorlopige conclusie. Terwijl dergelijke instellingen gewoon lokaal moeten worden bewaard. Dat zal met de EW en de niet KPN software het geval zijn geweest.

• January 7, 2026

Update ik heb zojuist nog een poging gedaan de instellingen te wijzigen nu via de PC normaliter gebruik ik een tablet. bij mijn vorige poging had ik het kanaal nummer gelijk gehouden en alleen de kanaalbreedte veranderd nu heb ik beide veranderd en of het nu de browser via de pc is of het kanaal nummer ook wijzigen nu werden de instellingen wel bewaard, en nog geen fabrieksherstel gegeven. want ik heb altijd geleerd dat dergelijke acties feitelijk alleen voor uiterste nood zijn.

Ps de wifi analyzer geeft nog wel een breed hidden signaal aan  waarvan ik niet zeker ben of deze uit de EW komt, het hidden signaal is nu ook veranderd dat had blijkbaar even tijd nodig. 

Voorlopig dus opgelost alleen moet ik nog dubbelchecken of alleen de kanaalbreedte wijzigen niet wordt bewaard en uitsluiten of het aan de methode ligt dus via wifi en een tablet of de pc bekabeld.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat klinkt in elk geval positief ​@Rowi., dankjewel voor de update! Ik ben benieuwd naar wat de oorzaak uiteindelijk is. Een andere browser (of ander apparaat) proberen wil inderdaad nog wel eens helpen, zoals hier nu ook. 

JanD
Superuser
  • January 7, 2026

Goedemorgen ​@Rowi. moet ik nog iets voor je nakijken of hoeft dat niet meer?

• January 7, 2026

Wat je zou kunnen doen is kijken wat er bij jouw gebeurt als je in een experiawilfi alleen de kanaal breedte veranderd dus van 20 naar 40 of 80 bij 5 ghz.

Als dit gedrag ,het niks opslaan en bewaren, zich bij anderen ook voordoet is het waarschijnlijk een software issue.

Ik heb zojuist als test in de browser op mijn telefoon dit zelfde gedaan en dat werdt wel bewaard. Het is wat mij betreft nog steeds onduidelijk waarom dat gisteren via de tablet niet werkte. En waarom De ew niet de instelling in de Box12 overnemen. Daar heb ik zelf als verklaring voor dat alles op zelf instellen staat.

JanD
Superuser
  • January 7, 2026

Wat je zou kunnen doen is kijken wat er bij jouw gebeurt als je in een experiawilfi alleen de kanaal breedte veranderd dus van 20 naar 40 of 80 bij 5 ghz.

Als dit gedrag ,het niks opslaan en bewaren, zich bij anderen ook voordoet is het waarschijnlijk een software issue.

Ik ga er mee aan de slag ​@Rowi. , ik kom er op terug.

JanD
Superuser
  • January 7, 2026

Beste ​@Rowi. V10 i.c.m. EW.

Binnen de V10 kan ik alle wifi-instellingen aanpassen zoals ik wil en blijft ook staan.

Binnen de EW de kanaalbreedte bij de 5.0-band ingesteld op 20 en een keer op 40 maar valt steeds weer terug naar 80.

Het handmatig instellen van de kanaalbreedte bij de 2,4-band werkt wel goed.

Ik hoop dat je wat met deze gegevens kunt.

Groeten

JanD

• January 7, 2026

Beste ​@Rowi. V10 i.c.m. EW.

Binnen de V10 kan ik alle wifi-instellingen aanpassen zoals ik wil en blijft ook staan.

Binnen de EW de kanaalbreedte bij de 5.0-band ingesteld op 20 en een keer op 40 maar valt steeds weer terug naar 80.

Het handmatig instellen van de kanaalbreedte bij de 2,4-band werkt wel goed.

Ik hoop dat je wat met deze gegevens kunt.

Groeten

JanD

Dat terugvallen op 80 was hier inderdaad ook het geval.

Hoe heb jij dit gedaan ​@JanD via een pc of anders?

Als je bij 5 ghz naast de kanaal breedte ook het kanaal wisselt wat gebeurt er dan?

JanD
Superuser
  • January 7, 2026

Hoe heb jij dit gedaan ​@JanD via een pc of anders?

Als je bij 5 ghz naast de kanaal breedte ook het kanaal wisselt wat gebeurt er dan?

Ik ga voor je kijken. ​@Rowi. 

Ik doe alles via de laptop.

Ik heb kanaal standaard op AUTO staan.

Voor de test op kanaal 36 gezet en de kanaalbreedte steeds veranderd, eerst 20, toen 40 en toen 80 en opgeslagen. Nu blijft de ingestelde kanaalbreedte keurig staan en valt niet meer steeds terug naar 80.

• January 7, 2026

Dan is er voor 5 ghz blijkbaar een koppeling tussen het veranderen van het kanaal nummer en de kanaal breedte.

Aangezien bij jouw alleen de bandbreedte veranderen ook niet werdt vastgehouden. 

JanD
Superuser
  • January 7, 2026

Kan ik verder nog ergens mee helpen, anders koppel ik de EW weer los ​@Rowi. 

• January 7, 2026

Kan ik verder nog ergens mee helpen, anders koppel ik de EW weer los ​@Rowi. 

Dank voor je input koppel maar los het is nu aan KPN om met deze informatie iets te doen. Eventueel zelf reproduceren.

Ik heb mijn doel bereikt. De kanaal breedte aanpassen. Zodat het niet te veel overlapt. Ik heb  via wifi geen hoge bandbreedte nodig.

JanD
Superuser
  • January 7, 2026

Beste ​@Rowi. graag gedaan en ik heb er zelf ook weer het nodige van opgestoken.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 7, 2026

Gisterenavond bevroor de experiaWiFi weer.

Dit gebeurde nadat ik de tv+ box had aangezet. Deze was opgestart en had beeld en na enkele ogenblikken kreeg ik de melding op de tv dat er geen verbinding met internet mogelijk is en alle LED lampjes op de experiaWiFi waren uit. De experiaWiFi uit en aangezet en toen werkte het weer.

Dit probleem had ik voor de migratie niet.

Kan het zijn dat de experiaWiFi soms “bevriest” als er op de “2e” ethernetpoort vd experiaWiFi een tv+ box is aangesloten?

Is dit door KPN getest?

Deze kant op had ik nog niet eerder gezien. We hebben wel een paar keer andersom gezien waarbij tv juist vastloopt. Daarvoor is dan de oplossing om even de kabel tussen tv box en Experia Wifi uit de Experia Wifi te halen. Doe dit terwijl de tv box op stand-by staat of stroomloos is. Dan de Experia Wifi even 30 seconden stroomloos te maken. Zet hem dan weer aan en wacht tot alle lampjes weer goed branden. Plug dan de kabel voor de tv box weer in, en zet de tv box aan. 

Wil je kijken of dit in jouw situatie ook helpt, ​@Theo v H?

Update ik heb zojuist nog een poging gedaan de instellingen te wijzigen nu via de PC normaliter gebruik ik een tablet. bij mijn vorige poging had ik het kanaal nummer gelijk gehouden en alleen de kanaalbreedte veranderd nu heb ik beide veranderd en of het nu de browser via de pc is of het kanaal nummer ook wijzigen nu werden de instellingen wel bewaard, en nog geen fabrieksherstel gegeven. want ik heb altijd geleerd dat dergelijke acties feitelijk alleen voor uiterste nood zijn.

Dan is er voor 5 ghz blijkbaar een koppeling tussen het veranderen van het kanaal nummer en de kanaal breedte.

Aangezien bij jouw alleen de bandbreedte veranderen ook niet werdt vastgehouden. 

We zien dat, ondanks de fixes en verbeteringen die we in de interface hebben aangebracht in de laatste update, het op tablets nog steeds niet optimaal werkt. Dus ik vermoed dat het sowieso beter gaat als je dit op een pc doet. Maar de constatering dat kanaalbreedte voor 5 GHz alleen lijkt te worden vastgehouden als je ook het kanaalnummer aanpast is een interessante. Ik ga eens kijken of ik dat ook kan reproduceren, en we geven het door.

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Ik dacht zojuist eens een test te doen om de EW in de woonkamer, ipv rechtstreeks op de V10 aan te sluiten, deze aan te sluiten op de switch in de woonkamer. Daarmee vervalt de doorlusfunctie van de EW naar die switch.

Prompt begint de EW rood te knipperen. Het gekke is dat dat EW gelijk weer terug springt naar zijn oude naam, niet meer verbonden lijkt te zijn en ook de EW in de meterkast begint spontaan van SYNCED naar PAIRED te gaan.

Een kleine 5 min later is de EW in de meterkast weer gewoon terug op synced en dacht ie dat het een goed idee was om de EW in de woonkamer in de topologie onder de EW van de meterkast te hangen. wat kabeltechnisch niet kan kloppen. 

Einde werkdag zal ik het netwerk weer een herstart geven om te zien of dit dan goed komt.

Maar dit is de eerste keer dat de EW in de woonkamer van naam is gewijzigd bij een kabel verwijder actie. Daarvoor gebeurde dit zonder een kabel actie.

De reden voor deze kabelwijziging is om te zien of de EW dan beter gaat functioneren als er maar 1 kabel aan is verbonden. Ik ervaar nl geruime tijd langzame opbouw van de wifi connectie van mijn apparaten in de woonkamer als op zolder en daar hangt de EW aan de V10 en dan gaat er een kabel naar een switch. Het is slechts een poging om zaken duidelijker te krijgen in waarom de EW zo slecht verbinding maakt als ik me verplaats in huis. 

update 16:20

na de herstart kan ik weer zien dat de ew in de woonkamer connecties accepteerde. Uiteraard zie ik niet de bedraadde apparaten in de woonkamer meer, omdat die nu aan de V10 gekoppeld worden.

het “lijkt” er inmiddels op dat de ew wel beter werkt als device aan de switch dan als doorgeefluik naar de switch. Tijdens het uploaden kon ik wel normaal internetten dan daarvoor. Ik hou het weer in de gaten als de ew van naam is gewijzigd.

• January 8, 2026

@marceltervoert als je bij verplaatsing problemen ondervind komt dat door een slechte werking van het roaming principe. 

Hoe de wifipunten zijn aangesloten zou daar geen verschil in mogen maken. Uiteindelijk heeft elk wifipunt zijn eigen bubbel, alleen kan het voorkomen dat die bubbels elkaar overlappen. En omdat 2,4 ghz een grotere reikwijdte heeft kan een cliënt langer blijven plakken.

Dit schrijf ik zonder de andere reacties te hebben gelezen kortom zie dit meer als hoe zaken in het algemeen horen te werken.

Wat de naamswijziging betreft, dat gebeurde bij nadat ik handmatig de update deed naar deze versie.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • January 9, 2026

Een aanvulling op eerder vermeld.

De lampjes op de apparatuur branden alsof er niets aan de hand is.
ook lijkt het netwerk gewoon te werken. Maar toch zijn alle namen weer iets anders dan wat ik heb ingesteld.

Opmerkenlijke aan deze situatie dat hier geen bijzonderheden aan vooraf zijn gegaan.
Niets opnieuw opgestart of spannings loos gehad.

Na het hele netwerk opnieuw op te starten.
Is alles weer een soort van online

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

En zojuist hickup in de verbinding op mijn telefoon, schakelt van wifi naar 5g en weer terug en dan ineens heeft woonkamer ew weer een andere naam gekregen, niets gedaan met bekabeling of instellingen. Er lijken dus geen apparaten mee verbonden te zijn aldus de app en hij staat in paired modus.

Alleen een herstart van het netwerk lost dit op en ik moet ook de naam weer wijzigen. Jammer dat er geen logging ingezien kan worden. Wel zijn er ineens weer 10 apparaten meer verbonden dan toen de ew van naam gewijzigd was. Het lijkt erop dat je wel verbinding houdt maar dat de app en website die niet meer laten zien.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 17, 2026

Hallo ​@Erik van KPN, mijn ouders hebben de combinatie Box12 en ExperiaWifi. Ze hebben echter nog altijd de stokoude firmware op beide apparaten. Klopt het dat nog niet iedereen over is naar de KPN software? Mijn ouders gaven aan dat ze nog geen melding gehad hebben over een aanstaande upgrade.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 17, 2026

In de basis zijn we klaar met migreren, 99,5% van de huishoudens is gedaan. Maar dat laat een half procent aan huishoudens nog op oude firmware. Redenen daarvoor kunnen variëren, maar geen goede connectie met het beheerplatform is er sowieso eentje van. 

We gaan de komende periode aan de slag om te kijken hoe we die laatste groep ook nog over gaan krijgen. Wat sowieso kan helpen is om de boel eens te resetten bij je ouders. Dat zal in ieder geval de connectie met het beheerplatform opnieuw maken. Wat een betere kans geeft op geslaagde migratie op het moment dat we het opnieuw doen.