Skip to main content
Antwoord

Experia Wifi werkt niet in combinatie met de KPN Box 12

• November 6, 2025
  • 6 reacties
  • 71 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb onder telefonische begeleiding alles geprobeerd en mijn oude Experia Wifi werkt niet met de nieuwe Box 12. Ik lees op de KPN community dat veel klanten na software-updates hetzelfde probleem hebben en dat overstappen op SuperWifi de enige oplossing is. Kan ik kosteloos een SuperWifi punt ontvangen?

Beste antwoord door Saho

(Hierbij AI-antwoord gebaseerd om mijn ervaring.)

Na een gesprek met de technische dienst kreeg ik      
  de instructie om 30 minuten te wachten, de Experia        
  WiFi Extender los te koppelen van het modem en op de      
  gewenste locatie opnieuw aan te sluiten. Helaas werkte    
   de extender na deze procedure niet, ook niet na
  meerdere uren. Enkele dagen later werkte de extender      
  plotseling wel perfect. Dit suggereert dat de extender    
   meer tijd nodig had om DHCP-leases te laten verlopen     
  en ARP-cache conflicten op te lossen.

Voor toekomstige gevallen zou ik de volgende procedure    
   willen voorstellen:

(1) Extender minimaal 10 minuten     
  volledig stroomloos maken,
(2) Hoofdmodem herstarten      
  en 15 minuten wachten,
(3) Extender pas dan aansluiten    
   op gewenste locatie,
(4) Extender minimaal 30-60
  minuten laten staan zonder verdere aanpassingen.

Dit geeft alle netwerkapparatuur de tijd om caches te wissen en fresh verbindingen op te zetten.

Hopelijk kan deze feedback helpen om de instructies te verbeteren en andere klanten vergelijkbare frustratie te besparen. De extender werkt nu uitstekend met 100% signaalsterkte.

6 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 6, 2025

Beste ​@Saho welke firmware heeft de KPN Box12 en welke firmware heeft de Experia Wifi?

Als beide apparaten de nieuwe KPN software hebben, kunnen ze perfect samenwerken.

Zie ook onderstaande links.

Een SW#2 kun je niet gratis krijgen, maar kopen in de KPN-winkel of (tijdelijk) huren en daarna kopen.

en

Succes

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Saho welkom op de KPN Community! Ik heb als moderator van deze Community niet de mogelijkheid om je kosteloos andere apparatuur toe te sturen vrees ik. Maar we denken graag even mee. Ik zie dat Jan op hetzelfde spoor zit als ik. Hebben alle apparaten de genoemde softwareversies? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • November 10, 2025

(Hierbij AI-antwoord gebaseerd om mijn ervaring.)

Na een gesprek met de technische dienst kreeg ik      
  de instructie om 30 minuten te wachten, de Experia        
  WiFi Extender los te koppelen van het modem en op de      
  gewenste locatie opnieuw aan te sluiten. Helaas werkte    
   de extender na deze procedure niet, ook niet na
  meerdere uren. Enkele dagen later werkte de extender      
  plotseling wel perfect. Dit suggereert dat de extender    
   meer tijd nodig had om DHCP-leases te laten verlopen     
  en ARP-cache conflicten op te lossen.

Voor toekomstige gevallen zou ik de volgende procedure    
   willen voorstellen:

(1) Extender minimaal 10 minuten     
  volledig stroomloos maken,
(2) Hoofdmodem herstarten      
  en 15 minuten wachten,
(3) Extender pas dan aansluiten    
   op gewenste locatie,
(4) Extender minimaal 30-60
  minuten laten staan zonder verdere aanpassingen.

Dit geeft alle netwerkapparatuur de tijd om caches te wissen en fresh verbindingen op te zetten.

Hopelijk kan deze feedback helpen om de instructies te verbeteren en andere klanten vergelijkbare frustratie te besparen. De extender werkt nu uitstekend met 100% signaalsterkte.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Fijn dat het dan toch gelukt is Saho en bedankt dat je de oplossing met ons deelt. Mochten we nog iets voor je kunnen betekenen laat het dan weten!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 21, 2025

Naar aanleiding van mijn eerdere berichten wil ik een korte update en aanvullende reactie geven.

Mijn Experia Wifi werkte na de installatie van de nieuwe Box 12b modem nog even op de 2e verdieping, maar valt sindsdien telkens weg en functioneert nu vaak niet. Hierdoor schakelen mijn laptop en andere apparaten steeds over naar het modem beneden, waardoor ik boven alleen nog een zwak en instabiel signaal heb.

Ik heb alle door KPN geadviseerde stappen gevolgd: resetten, bekabeld aansluiten en opnieuw instellen. Het probleem lijkt duidelijk te komen door de bekende incompatibiliteit tussen oudere Experia Wifi versterkers en de nieuwe Box 12, zeker gezien recente firmware-updates.

Wat ik erg jammer vind, is dat KPN bij het versturen van een nieuwe modem niet direct communiceert dat bestaande Experia Wifi apparatuur mogelijk niet meer werkt. Dit zorgt voor veel extra stappen, frustratie en wekenlang geen goede wifi-dekking in huis. Een proactievere melding en een passend aanbod zou veel klanttevredenheid schelen.

Mijn verzoek:

• Kan KPN alsnog een geschikte oplossing bieden, zoals (korting op) een SuperWifi-punt of een alternatief dat bewezen werkt bij Box 12b?

• Zo niet, welk access point raadt KPN aan als stabiele vervanger?

Alvast dank voor het meedenken en ik hoop op een snelle en klantgerichte oplossing.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik zou je dan willen adviseren om even een terugbelafspraak op een moment dat jou dat uitkomt te maken. Dan kunnen mijn collega's het nog een een keer stap voor stap met je nalopen en kijken naar eventuele andere alternatieven.Â