Skip to main content
Vraag

Experia wifi werkt niet terwijl de juiste lampjes wel branden

• February 9, 2026
  • 17 reacties
  • 138 keer bekeken

Ik heb een wifiversterker in huis, geen superwifi, maar een oude vierkante. Op zolder ging het laatste tijd niet zo goed met de wifi en nu blijkt dat alle apparaten in huis, ook die vlak bij de wifiversterker staan en ook de laptop op zolder zijn verbonden met de modem in de huiskamer beneden. 
Ik heb de wifiversterker tig keer gereset, geherstart en zelfs geprobeerd in te loggen in het apparaatje zelf. Allemaal tevergeefs.
Na reset gaat eerst het groene lampje knipperen, daarna stabiel branden, daarna uit en daarna weer aan en tevens ook het blauwe lampje gaat dan weer aan. 

Ik heb het met chatrobot geprobeerd op te lossen maar dat is niet gelukt. Die begeleide mij uiteindelijk bij het inloggen in de wifiversterker zelf maar dat is niet gelukt. Wel zie ik nu nog  (mijn ssid)_extrawifi2G in de lijst met wifi netwerken staan.

Wat is er aan de hand en hoe krijg ik het weer zoals ik het hebben wil, een gewone versteker die het wifisignaal van het modem oppikt en weer doorgeeft.

17 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 11, 2026

Goedemiddag ​@manum en bedankt voor jouw bericht :)

Fijn dat je zo duidelijk hebt uitgelegd wat jouw situatie is, dat maakt het ook makkelijker om je hier goed bij verder te helpen! Afgaande op je beschrijving, lijkt het er op dat de wifi versterker op dit moment niet (goed) aan je modem is gekoppeld.  Daardoor maken de apparaten rechtstreeks verbinding met het modem beneden, ook al sta je dichter bij de versterker. Dat je nog een netwerk ziet, betekent dat de versterker wél aanstaat, maar waarschijnlijk niet correct is ingesteld of niet meer gekoppeld is aan het modem.

Daarom zou mijn eerste advies zijn om de wifi versterker (wat vermoedelijk een KPN Experia Wifi is, die zijn wat ouder en vierkant) eens te resetten door met een paperclip of tandenstoker het resetgaatje voor 10-15 seconden in te drukken en wacht vervolgens tot hij volledig nieuw is opgestart (kan 2 a 3 minuten duren). Misschien ook nog handig om dit artikel van onze Kennisbank hier met je te delen. kan zijn dat je daar nog zaken tegenkomt die je ook verder kunnen helpen! Zie je bevindingen in ieder geval graag tegemoet 💪🏻

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 15, 2026

dank ​@Jan van KPN voor je reactie , ik ga het artikel in je link eens lezen. 
In de link die je deelt staat een verhaal over het uitrollen van kpn software. Hoe kan ik weten of ik al de nieuwe kpn software heb? Zou dat een reden kunnen zijn dat er misschien iets fout is gegaan?

Je raadt me aan om te resetten, daarover twee opmerkingen: (1) zoals ik schrijf heb ik dat al tig keer gedaan, maar niet, (2) met een paperclip want ik kan nergens een gaatje vinden. Er zit wel een resetknop op het apparaat. Tenzij ik erover heen heb gekeken. Er zit een wps knop aan de zijkant en het kan goed dat ik die ingedrukt heb tijdens het resetten.

En wat betekent het dat ik nu in mijn lijst met ssid's' ook 'mijnssid´_ExtraWiFi2G zie staan. En ook een 5G versie. Ik kan niet inloggen daarin maar het lijkt alsof de versterker geen versterker meer is maar een apart accesspoint met eigen wachtwoord. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 19, 2026

Goedemorgen ​@manum en jij bedankt voor je terugkoppeling :)

In de link die je deelt staat een verhaal over het uitrollen van kpn software. Hoe kan ik weten of ik al de nieuwe kpn software heb? Zou dat een reden kunnen zijn dat er misschien iets fout is gegaan?

Kan ik zeker niet uitsluiten; welk type Experia Box gebruik je precies? Neem anders ook eens een kijkje op deze Kennisbankpagina, hier vind je alle informatie eigenlijk wel terug en ook hoe je kunt achterhalen welke software versie jouw huidig modem heeft. 

Je raadt me aan om te resetten, daarover twee opmerkingen: (1) zoals ik schrijf heb ik dat al tig keer gedaan, maar niet, (2) met een paperclip want ik kan nergens een gaatje vinden. Er zit wel een resetknop op het apparaat. Tenzij ik erover heen heb gekeken. Er zit een wps knop aan de zijkant en het kan goed dat ik die ingedrukt heb tijdens het resetten.

Sorry, wat was echt mijn fout. Bij het resetten van een modem heb je een paperclip of tandenstoker nodig maar voor het resetten van de Experia Wifi heb je die niet nodig; druk de resetknop achterop de Experia Wifi ongeveer 10 seconden in. Laat los als alle lampjes zijn gaan branden. De Experia Wifi gaat zich nu resetten, dit duurt enkele minuten. Dit is de officiële manier om ze te resetten!

En wat betekent het dat ik nu in mijn lijst met ssid's' ook 'mijnssid´_ExtraWiFi2G zie staan. En ook een 5G versie. Ik kan niet inloggen daarin maar het lijkt alsof de versterker geen versterker meer is maar een apart accesspoint met eigen wachtwoord. 

Kan ik niet direct plaatsen dus ik ben heel erg benieuwd of je dit na het resetten van de Experia Wifi nog steeds te zien krijgt!

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 26, 2026

@Jan van KPN Het lijkt van de regen in de drup te worden. Ik krijg het niet meer goed en vanuit de helpdesk is de conclusie dat het apparaatje waarschijnlijk is overleden. Maar dat ik geen nieuwe krijg zoals vroeger maar dat ik er nu een kan huren of kopen. 

Ook via de thuis app is onduidelijk of de wifiversterker er nu wel of niet is. Als bridge werkt het wel maar toont het niet in de app. En die nieuwe app vol met storende reclame werkt ook niet. Het wordt er allemaal niet beter op!

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 28, 2026

Ik weet 99% zeker dat het wifi punt geen versterker is maar een accespoint is geworden ipv een repeater. Geen idee wat er is gebeurd maar misschien een update die verkeerd is gegaan?

Ik probeer nu in het beheer programma van de wifi versterker te komen. Maar dat lukt me niet. Wie weet hoe dat kan?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 28, 2026

Ik weet 99% zeker dat het wifi punt geen versterker is maar een accespoint is geworden ipv een repeater. Geen idee wat er is gebeurd maar misschien een update die verkeerd is gegaan?

Ik probeer nu in het beheer programma van de wifi versterker te komen. Maar dat lukt me niet. Wie weet hoe dat kan?

Beste ​@manum als de Experia Wifi de nieuwste KPN software heeft, kun je het wifipunt niet meer rechtstreeks benaderen, doch uitsluitend via de modem/router van KPN.

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 28, 2026

Dank ​@JanD ik kan bevestigen wat je zegt in het eerste deel van je antwoord 🙁. Maar kan ik wel via het modem (box12) in het beheer programma van de wifipunt komen?

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 28, 2026

ok ik snap het: door een update van het wifipunt is het wifipunt niet meer zichtbaar in de thuisapp. Maar wel in mijnmodem.kpn. (check mac adres) En alle draadloos aangesloten devices via het wifipunt worden in mijnmodem.kpn weergegeven als bedraad. 

Mailtje van kpn van deze verandering had een hoop ergernis en zoeken van wat er mis is met het wifipunt gescheeld. Zelfs bij de helpdesk dachten ze dat het apparaatje overleden was.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 1, 2026

In de product update van de Experiawifi is duidelijk vermeld dat het wifipunt niet meer rechtstreeks bereikbaar is ​@manum 

Géén eigen webinterface voor de Experia Wifi

Het belangrijkste verschil met de oude firmware is dat de Experia Wifi met KPN Software geen eigen webinterface heeft. Alle functionaliteit rondom inzicht en bediening gaat via het hoofdapparaat (met KPN Software) waarop de Experia Wifi is aangesloten. 

• March 1, 2026

@Jan van KPN bij mij duurt het op m'n beide EW's bij een reset (inderdaad via de resetknop en niet via een resetgaatje) minimaal 30 s voordat alle lampjes gaan branden ten teken dat de reset in gang is gezet. Dat is sinds de nieuwe kpn software; vroeger, met de oude firmware, was dat inderdaad slechts ongeveer 10 s, maar nu duurt dat dus beduidend langer. Ik denk: ik meld het maar even, voor iedereen, want na 10 s heb je dus écht geen reset meer. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • March 2, 2026

dank allemaal, het is opgehelderd.

@JanD ik lees kpn mails meestal niet. Is alleen maar reclame voor producten die ik niet wil. Dus als het daar in stond heb ik het gemist. Maar maakt kpn geen onderscheid in verkoopmails en technische info mails?

• March 2, 2026

@manum jawel, dwz mails zijn meestal commercieel van aard. Technische informatie vind je in deze Community, onder Kennisbank en Product updates. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • March 2, 2026

@Henk2304 maar geen email met info over software update en wat ik daarvan ga merken?

• March 2, 2026

Nee, bij de overgang van de oude firmware naar de nieuwe kpn software zou je een mail gehad moeten hebben én een SMS, juist vanwege de grote impact die dat zou kunnen hebben, maar "normale” product-updates worden alleen in Product Updates | KPN Community aangekondigd. Je kunt je daarop echter wel abonneren, zodat je er een mail van krijgt.

• Auteur
  • Slimmerik
  • March 2, 2026

ok. ik begrijp dat het twee maanden geleden is aangekondigd en dat ik bericht krijg als ik aan de beurt ben. Maar mogelijk heb ik het gemist. In ieder geval klopt het dat ik het wifipunt niet apart kan benaderen. En alle apparatuur schijnbaar op de modem als bedraad verschijnt die via het wifipunt zijn verbonden. 

Ik kan wel inloggen op de modum. Sagem → geen KPN software. Dus ik ben nog niet aan de beurt geweest met het modem? En wel met het wifipunt?

• March 3, 2026

Nou, begin dit jaar is kpn begonnen met een veegactie waarbij alle modems die bij alle vorige rondes niet zijn gemigreerd alsnog, maar dan "geforceerd”, overgezet worden.

Ik heb dat op de harde wijze ondervonden, op de eerste zondagmiddag van het jaar, terwijl wij tv keken. Hoewel tegen alle regels in is toen alleen mijn V10 overgezet naar een tussenversie (eindigend op de lette P) en heb ik de definitieve versie later zelf handmatig moeten uitvoeren. Gelukkig bleven alle instellingen daarbij wel bewaard. M'n Wi-Fi-punten, die volgens de regels eerst gemigreerd hadden moeten worden bleven ongemoeid en heb ik d.m.v. een factory-reset zelf moeten migreren. Ik heb het afgelopen jaar al twee keer een e-mail over migraties gehad (eerst van de Wi-Fi-punten en daarna van de V10) die toen vervolgens niet zijn uitgevoerd. Deze keer heb ik geen aankondiging gehad, niet via mail maar ook niet via SMS. 

Een paar weken later is de V10 van m'n zoon "gemigreerd”, maar ook alleen naar de "P”-versie. Daar kwam hij pas een week later achter. Ik heb ook daar toen de definitieve versie zelf moeten opstarten en daarna ook de Wi-Fi-punten, die net als bij mij bedraad zijn aangesloten, handmatig moeten migreren. 

Ook hij heeft van tevoren geen e-mail of SMS ontvangen dus als jij die ook niet hebt gekregen is dat niet zo vreemd. Er schijnt een aantal modems te zijn die op één of andere wijze niet goed in het beheersysteem van kpn zijn opgenomen en als probleemgevallen aangemerkt worden. Blijkbaar is kpn "er nu klaar mee” en moeten nu alle modems met "stoom en heet water” gemigreerd worden waarbij de gangbare procedures niet meer  gevolgd worden. Ik vraag me af hoeveel modems er inmiddels zijn waarbij de migratie met de "P”-versie gestopt is en de Wi-Fi-punten al helemaal niet zijn gemigreerd, wellicht zonder dat de klant daarvan op de hoogte is.

• Auteur
  • Slimmerik
  • March 3, 2026

Nou ​@Henk2304 , ik snap dat je even stoom moet afblazen 😄. Inmiddels ben ik nog verder van de regen in de drup: ik had mijn wifipunt netjes gemonteerd en aangesloten op een van beneden naar boven aangelegde cat kabel. Nu heb ik tig keer dat wifipunt weer losgehad, en ook tig keer stekker van de cat kabel er uit, nu is er een kabelbreuk, tot drie keer toe geprobeerd weer zo'n rj45 stekkertje opnieuw er op te zetten maar lukt steeds niet. Of er is nog een kabelbreuk of de draadjes zitten toch niet in de juiste volgorde. En ik heb niet veel speling meer in de draad. Dus dankzij dit gedoe heb ik weer een oude tp link repeater uit de kast gepakt of anders heb ik nog zo'n setje voor internet via het stopcontact. Zolder is werkplek dus moet wel internet hebben daar.

ps, ik heb op mijn box 12 software versie V12.c.25.08.16