Skip to main content
Vraag

Hoe stel ik mijn Deco X75 meshnetwerk in en schakel ik de KPN-wifi uit?

• July 20, 2026
  • 14 reacties
  • 155 keer bekeken

Overgestapt van Ziggo. Ik heb een Deco X75 mesh netwerk en bij Ziggo kreeg ik duidelijke instructies over hoe de Ziggo wifi uit te zetten EN welke instellingen op de Deco van belang zijn.

Heb dit helaas niet kunnen vinden hier (paar jaar oude posts die veel verder gaan dan wat bij Ziggo nodig is.

Graag hulp voordat ik iets verkeerd doe!

14 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 20, 2026

Eigenlijk heb je heel weinig te maken met het modem. Geef de Deco's een eigen ssid  en het werkt. Uiteraard moet er één deco met aan kabel aangesloten worden aan het modem. Of je de wifi van het modem uit doet is een eigen keuze.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 21, 2026

Bedankt voor je snelle reactie. Bovenstaande had ik al gedaan en mijn Wifi werkt. Echter 2 vragen:

• kan de KPN wifi de rest verstoren (door 2 actieve wifi’s)?
  • ik heb ook 2 KPN tv’s, waarvan 1 via de wifi is verbonden (op mijn eigen wifi). Kan dit voor problemen zorgen (vertraginen, haperingen e.d.) als ik de KPN wifi uitzet? 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 21, 2026

Nee die verstoring is er niet. Immers in huis zijn doorgaans heelveel wifisignalen. Denk alleen maar aan die van de buren. Om optimaal van de tv ontvanger te gebruiken is het zover ik weet van belang om die niet via de deco's te laten gaan. Daarvoor kan je dan de wifi van het modem gebruiken. Wellicht dat een mede forumlid hier even op aan kan haken.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Bartman61! Ben je inmiddels al over naar KPN? Het is misschien ook gewoon even een kwestie van testen. Indien mogelijk is bekabeld aansluiten van de ontvanger altijd het beste. Verder is het de vraag of die Deco's bepaalde protocollen ondersteunen om het tv-signaal optimaal te versturen zoals IGMP. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 24, 2026

Hoi ​@Remco van KPN 

Ja, ik was meteen over op KPN (enigzins te snel). Internet kwam terug toen ik mijn Deco met de KPN modem heb verbonden. Het werkt, maar onzeker of het optimaal is (internet thuis is zeker niet sneller geworden, tv is beetje de vraag hoe stabiel en scherp het is, haperingen af en toe op de tv boven via wifi).

TP Link info: Deco supports IGMP v1, v2, and v3. IGMP snooping is also supported in both Router mode and Access Point mode and is enabled by default.

Hoofd Deco is met kabel direkt verbonden met de KPN Box 12. Staat in Access point modus. 

De TV boven kan vooralsnog alleen via Wifi, nu via eigen Wifi via de 2e Deco (die op 10 meter van de tv staat. De KPN router staat in meterkast, andere verdieping en op zeker 25 meter van deze tv. Vandaar dus de Deco en niet de wifi van KPN. 

Bekabeling is theoretisch mogelijk door KPN monteur (denk ik): bestaande coax eruit en netwerkkabel erin.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Bartman61, 25 meter is inderdaad wel ambitieus, bedankt voor de toelichting. Dan is het inderdaad even kijken hoe dit netwerk zich gedraagt nu.  Ik hoor graag wat je bevindingen zijn in de toekomst.

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 27, 2026

Het werkt, maar onzeker of het optimaal is (internet thuis is zeker niet sneller geworden, tv is beetje de vraag hoe stabiel en scherp het is, haperingen af en toe op de tv boven via wifi).

Hoofd Deco is met kabel direkt verbonden met de KPN Box 12. Staat in Access point modus. 

De TV boven kan vooralsnog alleen via Wifi, nu via eigen Wifi via de 2e Deco (die op 10 meter van de tv staat. De KPN router staat in meterkast, andere verdieping en op zeker 25 meter van deze tv. Vandaar dus de Deco en niet de wifi van KPN. 

Mogelijk kan je de bedrade Deco optimaler/strategischer plaatsen als je Wifi van je KPN Box 12 ook actief laat voor betere WiFi dekking?
En dan dus KPN/DECO dezelfde SSID/beveiliging instellingen geven zodat je clients daartussen kunnen overschakelen/roamen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 27, 2026

@Doman Bedankt. Ik weet niet zeker of ik het goed begrijp, bedoel je:

• De bedrade Deco staat buiten de meterkast (maar wel vlakbij. Werkt goed met de 2 andere Deco apparaten. Alleen KPN TV hapert (Ziggo werkte wel goed ermee)
  • Ik heb nu bijv KPN-Bart ssid en Deco-Bart ssid, maar geef dan beide dezelfde ssid (en password)? Voor de clients (ipad/iphone, tv, iot apparaten) in huis is dat dan hetzelfde? (ik dacht dat onder een ssid nog een unieke naam/code zat om het uniek te maken)
  • Hoe weet de tv boven dan dat het wifi signaal (van de deco boven) van KPN is en misschien zodoende mider hapert?
  • Komt dit neer op mijn Deco mesh ook gebruiken om KPN Wifi beter te verspreiden door het huis?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 27, 2026

In jouw situatie is het belangrijk om twee verschillende ssid's te gebruiken. Daardoor kan de tv ontvanger met het modem connecten. Het kpn modem en de deco's werken niet samen wat mesh betreft!!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 27, 2026
  • Ik heb nu bijv KPN-Bart ssid en Deco-Bart ssid, maar geef dan beide dezelfde ssid (en password)? Voor de clients (ipad/iphone, tv, iot apparaten) in huis is dat dan hetzelfde? 

Je kan beide dezelfde naam geven, maar het maakt de voordelen van mesh teniet 

• Hoe weet de tv boven dan dat het wifi signaal (van de deco boven) van KPN is en misschien zodoende mider hapert?

Indien je verschillende namen geeft, kan je jouw TV-ontvanger het netwerk van KPN kiezen. Voor je TV maakt het niet uit, je kan ook het Deco netwerk kiezen. In Deco-App kan je ook voorkeur instellen, met welke node en welke band jouw TV zou verbinden.

• Komt dit neer op mijn Deco mesh ook gebruiken om KPN Wifi beter te verspreiden door het huis?

Je kan een 2,4Ghz extra-wifi voor KPN netwerk instellen, deze hebben betere bereik en is voldoende voor TV kijken. Voor Deco's kan je 2,4Ghz band deactiveren en alleen 5Ghz band gebruiken.

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 27, 2026

In jouw situatie is het belangrijk om twee verschillende ssid's te gebruiken. Daardoor kan de tv ontvanger met het modem connecten. Het kpn modem en de deco's werken niet samen wat mesh betreft!!

Altijd weer dat “MESH” gedoe. 🙄
De clients weten zelf niets van “Mesh,” die zien alleen wel of niet geschikte WiFi (AP) punten om mee te verbinden/roamen.
Dat kan dan dus de Deco's zijn (met hun eigen onderlinge “Mesh”) of de WiFi van de KPN Box.
WiFi clients zien alleen WiFi AP's.
Wel is het van belang om de WiFi mode/SSID/beveiliging dan zoveel mogelijk gelijk te zetten.
Zelf zet ik alles op WPA2/AES/PSK voor beveiliging,

Hoofd Deco is met kabel direkt verbonden met de KPN Box 12. Staat in Access point modus

In ieder geval dan nog deze tip/aanbeveling voor alle TP-Link/Deco apparaten die in AP mode werken en een zogenaamde "smart DHCP" functie hebben:
Zet deze functie uit in AP mode! (als dat mogelijk is)
Anders kan/gaat deze bij uitval/verstoringen van de router/DHCP server of soms zonder reden zelf als DHCP server functioneren met alle gevolgen van dien voor je netwerk.  

TP-Link: TP-Link Smart DHCP Makes Network Configuration Simple 
TP-Link: Deco M9 Plus in AP mode taking over DHCP server and assigning IPs in own subnet 
TP-Link Community: Conflicting DHCP when Deco in AP mode?
TP-Link Community: Smart DHCP on/off option under Access Point mode

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 27, 2026

De clients weten zelf niets van “Mesh,” die zien alleen wel of niet geschikte WiFi (AP) punten om mee te verbinden/roamen.

Dat is fout. Er zijn 3 protocollen in een Mesh systeem belangrijk

1. 802.11r (Fast Transition): switchen tussen compatible nodes zonder extra login (bij switchen tussen KPN en Deco wel)
  2. 802.11k (Neighbor Reports): de cliënt krijgt als een overzicht over aangrenzende nodes en kan sneller een andere node bij verplaatsen vinden
  3. 802.11v (BSS Transition Management): De nodes kan cliënt suggereren met welke nodes hij beter zou verbinden (wegen drukte of snelheid)

Een mesh van niet compatible nodes maken het wifi netwerk onnodig langzaam.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 31, 2026

De instellingen in de Deco hierboven heb ik niet meer, de KPN modem heeft de Deco automatisch op Access Point gezet en nu is er niet veel meer in te stellen.

Ik kan in de Deco niet een extra ssid maken voor de 2,4 Ghz, alleen hoofd en guest netwerk. 

Clients kan ik wel met de KPN wifi verbinden.

Maar: de TV werkt alleen op de KPN Wifi (Deco wifi geeft continue haperingen), en die moet een meterkast met dikke deur en 25-30 meter schuin naar boven door het huis overbruggen. Werkt net aan (langzame eerste beeld opbouwen), vermoed dat ik geen nieuwe TV moet gaan neerzetten…..

@Remco van KPN moet ik nu een aparte superwifi van jullie installeren alleen voor die ene TV?

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 31, 2026

De instellingen in de Deco hierboven heb ik niet meer, de KPN modem heeft de Deco automatisch op Access Point gezet en nu is er niet veel meer in te stellen.

Dat beslist niet je KPN modem maar is een keuze die de gebruiker zelf kan instellen.
En inderdaad, in AP mode is er bij de Deco systemen (nog) minder in te stellen.
Dat is ook het grote nadeel van die Deco systemen, er valt veel te weinig in te stellen voor de gebruiker.
Maar als je je KPN WiFi ook wilt blijven gebruiken voor mogelijk meer WiFi dekking/bereik/betere plaatsing is AP mode de meest logische optie om te gebruiken.
Ook behoud je dan het zelfde netwerk/IP range als je modem LAN poorten.

Ik kan in de Deco niet een extra ssid maken voor de 2,4 Ghz, alleen hoofd en guest netwerk. 

Mogelijk kan je het gast/guest netwerk (mis) gebruiken voor een extra SSID?
Afhankelijk van het Deco model is het gast/guest netwerk in AP mode namelijk niet geïsoleerd en/of kan je dat instellen.
Bij mijn P9 DECO's bijvoorbeeld is het gast/guest netwerk volledig open in AP mode en heb ik daar ook geen instellingen voor om dat te wijzigen.
Probeer het eens uit hoe dat bij jouw Deco systeem is?
Zie ook:
TP-Link: Hoe kan ik een gastnetwerk voor Deco instellen?

Opmerking:

1. Als Deco in de routermodus werkt, zijn het gastnetwerk en het hoofdnetwerk geïsoleerd.

2. Als Deco in de accesspointmodus werkt, is op de pagina Deco app > Gastnetwerk > Geavanceerd de wisselknop Lokale toegang toestaan beschikbaar als Gastnetwerk is ingeschakeld. U kunt deze wisselknop gebruiken om het gastnetwerk en het hoofdnetwerk te isoleren.

3. De functies die beschikbaar zijn in Deco kunnen afwijken op basis van het model en de softwareversie. Alle stappen en afbeeldingen in dit artikel zijn slechts voorbeelden en komen mogelijk niet overeen met uw Deco.

Clients kan ik wel met de KPN wifi verbinden.

Als je clients helemaal niet met de Deco's kunnen verbinden is er natuurlijk wel iets verkeerd/ingesteld?

Maar: de TV werkt alleen op de KPN Wifi (Deco wifi geeft continue haperingen), en die moet een meterkast met dikke deur en 25-30 meter schuin naar boven door het huis overbruggen. Werkt net aan (langzame eerste beeld opbouwen), vermoed dat ik geen nieuwe TV moet gaan neerzetten…..

25/30 meter wel is een behoorlijk eind natuurlijk.
Als bedraad en/of gunstiger plaatsten van de Deco’s onmogelijk is moet je een andere oplossing zoeken.
Zie bijvoorbeeld dit recente topic:
Geen wifi in bijgebouw ondanks meerdere SuperWifi punten