Skip to main content
Vraag

Hulp bij SuperWifi 1 koppelen met Box 12 (continu paars)

• August 29, 2026
  • 8 reacties
  • 106 keer bekeken

Ik heb een probleem met het koppelen van mijn 2x superwifi punten (1). Alle mogelijke verbindingen geprobeerd (stappenplan van KPN thuis app, WPS koppeling) maar zodra ik de ethernet kabel uit het wifipunt haal springen ze direct op paars/roze. Ook als ik ze op een andere locatie zet zonder kabel gaan ze naar paars waardoor er dus geen versterking plaatsvindt. 

Ik heb andere KPN posts en kennisbank artikelen gelezen maar ik kom nergens een oplossing tegen.

Ik wil de wifipunten gebruiken in combinatie met een KPN box 12. Een maand geleden zat ik nog bij Ziggo en daar deden de wifipunten het wel gewoon wat ik dus vrij bijzonder vind. 

De klantenservice aan de telefoon stuurde me door naar de KPN winkel om te laten controleren of de wifi punten kapot waren en daar aangekomen konden zij niks voor mij betekenen. Ook vertelde ze mij aan de telefoon nadat ik om een swap had gevraagd dat dit niet mogelijk is en ik de oude wifi punten maar zelf moet verkopen om daarna 2 nieuwe wifipunten 2 te kopen… Dit is naar mijn mening een hele rare ‘oplossing’ en het verbaasde me dat dit mij überhaupt verteld wordt.

Zijn er andere zaken die in kan controleren/resetten/instellen zodat de wifipunten mogelijk kunnen koppelen? 

En mocht dit allemaal niet lukken, waarom zou ik defecte KPN apparatuur niet kunnen omruilen?

Mvg, Sam

8 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 29, 2026

Die witte superwifi's zijn naar mijn idee oud. Je kunt twee dingen doen; eindeloos gedoe met nieuwe softwareversie, omruilpogingen etc. Of een nieuwe hypermodern setje kopen waarbij je niet gebonden bent aan een provider.  Vaak voor 23.59 uur besteld de volgende dag in huis. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 29, 2026

Ik zie dat je ze eerst bij Ziggo nog hebt kunnen gebruiken dat betekent dat de oude software er nog op staat en die werkt niet samen met de nieuwe software van kpn die op de alle boxen en sw punten staat. Met de nieuwe software was dat niet gelukt bij Ziggo. Want kpn heeft in al haar wijsheid en onklantvriendelijkheid besloten om de eigen interface uit de sw 1 te halen. 

En als tweede horde sinds april kunnen kan geen enkel apparaat meer migreren naar de nieuwe software. 

De sw1 is nog wel in support maar of ze nog omgeruild worden voor apparaten die wel op de nieuwe software staan geen idee. De telefonische helpdesk eigenlijk alleen maar bezig met verkoop targets lijkt het bij dit soort problemen. Ze proberen iedereen die nog niet te gemigreerde sw2 heeft ook nieuwe te verkopen.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Samvthof .  Toevallig heb ik net gisteren deze feedback teruggekregen.  Het heeft wat voeten in de aarde maar misschien heb jij hier ook wat aan: Komt er nog een mogelijkheid om SuperWifi 1 te updaten naar laatste software versie? | KPN Community

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • September 2, 2026

​@Erwin van KPN Ik verwacht niet dat dat gaat werken in dit geval. Zoals ​@Samvthof aangaf heeft hij de sw1 punten tot een maand geleden nog bij Ziggo kunnen gebruiken. Dat was niet gelukt wanneer er een versie van de nieuwe kpn software op zou staan, want dan kun je de sw1 niet meer configureren omdat jullie de eigen interface eruit hebben gehaald. Migreren van oude software is ook niet meer mogelijk omdat jullie vonden dat het maar een keer klaar moest zijn en dat het wel lang genoeg had geduurd met migreren. Dat er zoals hier wel blijkt nog best veel sw1 en 2 op oude software draaien is de mogelijkheid te migreren te vroeg uit gezet.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 3, 2026

Hoi ​@Erwin van KPN , dank voor de tip. Ik heb het even doorgelezen en gok dat dit technisch iets te hoog gegrepen voor mij is ;) Maar ik zal er mee aan de slag gaan. 

Via de 'mijnmodem’ browserpagina link ik de volgende 4 apparaten aan de 2 wifipunten die ik heb. Deze zie ik dus alleen als ze met de kabel aan het modem zitten en groen branden.

Wat me ook opvalt is dat ze worden gezien als ‘apparaten’ en niet als ‘extenders’, maar durf niet te zeggen of dit iets uitmaakt.

​@Erwin1976 Hoe kan ik inzien op welke softwareversie de wifipunten draaien?

Alvast bedankt. Groet, Sam 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 3, 2026

die Superwifi 1.0 punten zitten nog op de oude v1.00.22 Firmware doordat ze achter een Ziggo verbinding zijn gebruikt.

helaas zijn deze sinds 1 April 2026 niet meer om te zetten naar de nieuwe KPN Firmware. 

oftewel deze Superwifi 1.0 punten gaan niet samenwerken met jou Box12 van KPN omdat hier dus niet dezelfde KPN Firmware op zit.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 3, 2026

​@joey92 Duidelijk, bedankt. Dan houdt het helaas op.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 3, 2026

​@joey92 Duidelijk, bedankt. Dan houdt het helaas op.

​@Samvthof 

ze zijn nog wel te gebruiken, alleen niet samen met de KPN box12. dus eigenlijk zoals je het ook bij Ziggo in gebruik had.