Skip to main content
Vraag

Ik krijg de SuperWifi punten niet goed werkend

• October 21, 2025
  • 11 reacties
  • 41 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ook ik (ex kpn’er) heb sinds de update van de Experiabox alleen maar WiFi-problemen en/of slechtere WiFi. Ik heb 3 extra zwarte superwifi punten. 1 naast de experiabox (bekabeld), 1 op de 1ste verdieping (bijna recht boven de bekabelde) en 1 op zolder (eveneens bijna recht boven de bekabelde). Voor de update was ik tevreden met mijn wifi netwerk. Alle apparaten werkte naar behoren en de snelheid was acceptabel (ik het een 1Gig KPN aansluiting via Glas). Ik heb alles (experiabox én wifi punten) meerdere keren gereset (uit het stopcontact en weer aangesloten) en ook de bekabelde superwifi los gehaald van de experiabox. Sinds vandaag kan ik ook de Mijn KPN app (zowel op mobiel als tablet) niet meer openen en kan dus niets meer zien omdat de thuis app niet meer werkt. Als ex kpn’er heb ik nog steeds een “groen” hart, maar dit begint me toch echt enorm te irriteren.

11 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 28, 2025

Hoi ​@NiceGuy , ook jij van harte welkom hier op de KPN Community en dank voor je bericht.

Kan me er (helaas) alles bij voorstellen dat zoiets irriteert en enorm balen dat je sinds een update problemen ervaart. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling van een update :( De Thuis App werkt niet samen met de nieuwe software, dit kun je tegenwoordig allemaal regelen via MijnKPN. Heb je daar inmiddels al naar gekeken? Mocht je onverhoopt nog steeds problemen ervaren, laat het dan vooral weten zodat we met je mee kunnen denken. Of plan voor directe ondersteuning een belafspraak in met onze Helpdesk

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 28, 2025

Hallo Jan, dankjewel voor jouw reactie. Helaas ervaar ik nog steeds problemen. Echter, zijn deze wisselend van aard. Met name is mijn snelheid via WiFi in 80% van de gevallen lager. Een draadloze WiFi speaker hapert regelmatig (valt weg, is weer terug, valt weer weg). Vooral mijn vrouw gebruikt deze speaker en zet ‘m steeds vaker uit. En je weet het, als je vrouw niet happy is, heb jij een probleem. Ik haal nu gemiddeld eens in de 3 of 4 dagen de stekker van de Experiabox V10 eruit gedurende 1 minuut en na het opstarten gaat het korte tijd naar tevredenheid. Maar, dit is natuurlijk geen echte oplossing. Ik overweeg contact op te nemen met de storingsdienst en een monteur te laten komen. Desnoods moeten ze de V10 vervangen door de box 12 (tenminste als dat een oplossing is??)

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 30, 2025

Goedemorgen ​@NiceGuy en jij bedankt voor de duidelijke terugkoppeling!

Heel irritant dat je nog steeds problemen ervaart :( Dat je elke 3 a 4 dagen de stekker van de Experia Box V10 eruit moet halen, is ook zeker niet hoe het hoort. Ben je ook al eens aan de slag gegaan met de KPN Wifi Manager? Deze online tool probeert de wifi bij jou thuis te optimaliseren en ik zou dat zeker eens een kans geven; baat het niet dan schaadt het ook niet. Ik verwacht niet dat het omruilen van je huidige Experia Box v10 voor een Box 12 de oplossing gaat zijn, al begrijp ik je gedachtengang wel heel goed hoor. De Experia Box v10 wordt vaak beschouwd als het beste modem die we hebben gehad en deze wordt ook nog steeds ondersteund en ge-update, ik verwacht daarom niet dat we het in die hoek moeten zoeken. Daarom ben ik in eerste instantie benieuwd of het doorlopen van de KPN Wifi Manager nog voor de nodige verbeteringen weet te zorgen en ik zie je bevindingen dan ook graag weer tegemoet!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 30, 2025

Goedemorgen Jan, wederom dank voor jouw reactie. De WiFi Manager van A tot Z doorlopen. Tijdens dit proces wordt de Experiabox én de drie Super WiFi 2 versterkers opnieuw gestart. Zojuist uitgevoerd. Ik ga afwachten wat er de komende dagen gebeurd. Ik zal zeker een reactie geven. Zowel als het OK is maar ook als de happeringen wederom terugkomen. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 3, 2025

Hoi ​@NiceGuy en nog bedankt voor je terugkoppeling!
Zie je bevindingen sowieso graag tegemoet en hopelijk zijn ze positief 🙏🏻

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 15, 2025

Goede avond Jan, weer een terugkoppeling. Vrijdag 7 november jl. kreeg ik een melding dat ik de V10 moest updaten via de Mijn KPN app. Dat het ik om 17.05 uur uitgevoerd. Wat er gedaan is, kan ik je niet vertellen. Maar, mijn “gedoe” met WiFi en mijn 3 extra SuperWiFi 2 versterkers is en blijft tobben. Toen de V10 geen deel uitmaakte van mijn WiFi-omgeving had ik een hogere snelheid dan dat ik nu meet. Wat ik ook doe, het blijft lager. Ook zijn mijn apparaten (gemiddeld 8) bijna nooit aangemeld op een SuperWiFi 2 punt. Het lijkt erop dat dit ook de oorzaak is van een lagere snelheid. Daarnaast valt mij op dat de app instellingen die ik aanpas zelf weer ongedaan maakt. Hierbij doel ik op de namen die ik geef aan de WiFi versterkers.

Ik denkt dat ik nog 1 keer alle SuperWiFi punten reset c.q. terugzet naar de fabrieksinstellingen en dan opnieuw aanmeld.

Wat ken ik nog meer doen, Jan?

Als ik op de V10 “Wireless” uitschakel, bereik ik daar iets mee? Doen de SuperWiFi 2 versterkers dan weer hun oorspronkelijke werk?

Ik zie jouw deskundig advies weer graag tegemoet.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 20, 2025

Hi ​@NiceGuy, in verband met een aantal vrije dagen neem ik het even over van Jan. 

Zoals je ziet heb ik een eigen topic voor je aangemaakt zodat het overzichtelijker blijft. 

Er is inderdaad een update geweest voor de V10. Zou je willen controleren of dit goed is gegaan? Het gaat om deze update: Experia Box V10: Update naar V10.C.25.08.15

De modem en de versterkers opnieuw koppelen is sowieso een goed idee in dit geval. Maar kijk eerst na of de SuperWifi's en de V10 de laatste updates hebben. Voor de duidelijkheid, als je op de link hieronder klikt kun je stap voor stap zien hoe je alles helemaal opnieuw koppelt. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 20, 2025

Hoi Alex, ik heb de versie gecheckt. De Experiabox: V10.C.25.08.15 en de drie SuperWiFi 2 punten: SW2.C.25.05.08 

Ik ga morgen jouw advies mbv de link (nogmaals) uitvoeren. Ik ben zeer benieuwd. Heb je nog meer tips voor me, hoor ik dat heel graag. Wil graag “normaal” gebruik kunnen maken van de Box én de SW 2 versterkers.

Groetjes, Peter

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 28, 2025

Goede middag Jan en Alex, zoals gezegd heb ik vorige week vrijdag alles weer opnieuw gedaan mbv de adviezen van Jan en Alex. Alle 3 de WiFi 2 punten terug gezet naar “paars”, de Experia box gereset en alle WiFi punten opnieuw aangemeld zoals omschreven in de documenten die mij zijn aanbevolgen. Ik heb nu 1 WiFi 2 punt bekabeld op het modem aangesloten en de draadloos (1 op de 1ste verdieping en 1 op de zolder. Sinds de “schone” installatie van afgelopen vrijdag heb ik gelukkig een stabiel WiFi netwerk. Ik zie nu ook dat de verschillende apparaten in het huis wisselend zijn aangemeld op de WiFi-punten. Opvallend hierbij is dat de apparaten die zijn aangemeld op het bekabelde WiFi 2 punt aanzienlijk sneller zijn tov de 2 draadloze WiFi 2 punten (850 Mb tov 175 Mb). 

Alex / Jan, kan ik handmatig apparaten aanmelden op een specifiek WiFi 2 punt?

Verder laat ik het hierbij. Heeft wat tijd gekost en de nodige uurtjes “spelen” maar met hetgeen ik nu heb ben ik tevreden.

Dank voor de ondersteuning en wellicht krijg ik nog een reactie op bovenstaande vraag.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 3, 2025

Goedemorgen ​@NiceGuy en dank voor jouw uitgebreide terugkoppeling! Goed om te lezen dat de zogenaamde 'schone installatie' is gelukt en alles weer stabiel lijkt te draaien!

Alex / Jan, kan ik handmatig apparaten aanmelden op een specifiek WiFi 2 punt?

Nee, dit is helaas niet mogelijk :( Met KPN SuperWifi (2) kiest het apparaat zelf met welk punt het verbindt en dat werkt via 'band steering'. Het systeem probeert je apparaat de hele tijd te verbinden met het punt met de beste combinatie van signaal en snelheid. Wat wel eens kan helpen, is om de wifi even uit - en aan te zetten op het apparaat terwijl je dicht bij het gewenste SuperWifi punt bent. Kan zijn dat hij daarna verbinding gaat maken met dat punt, dat zou je nog eens kunnen proberen maar ik kan ook niet garanderen dat dat altijd werkt. Hopelijk natuurlijk wel en laat je me weten of je nog iets aan deze tip hebt gehad?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 3, 2025

Hallo Jan, wederom dank voor de reactie. Zal ik zeker gaan uitproberen en terugkoppelen. Inmiddels een nieuw aantal vragen. De superwifi punten op de zolder en werkkamer boven geven aan “synced” en sinds een paar dagen zie ik dat de bekabelde superwifi “paired”aangeeft; tevens was de naam die ik aan dit punt had gegeven weer veranderd door het systeem. Wat is dit en wat betekent dit in de praktijk? Omdat de snelheid op zolder toch wel laag blijft (n.o.v. mijn 1 Gb abonnement) vraag ik me af of ik in dit WiFi netwerk met de V10 en 3 superwifi 2 punten ook nog een externe repeater van een willekeurig merk op de zolder kan inzetten. Zou dit werken? Of maak ik er dan echt een zooitje van. Groeten